چرا ایلان ماسک میخواهد در «X» از «ویچت» تقلید کند؟
اوایل این هفته بود که ایلان ماسک نام شبکه اجتماعی توییتر را به «X» تغییر داد؛ این اقدام، گام دیگر او برای تقلید از برنامه چینی «ویچت» تلقی شده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از سرویس جهانی
بی بی سی، ایلان ماسک از مدتها پیش اعلام کرد که میخواهد شرکت رسانههای اجتماعی خود را که سال گذشته به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، به یک پلتفرم بسیار بزرگتر تبدیل کند.
او پیشتر «ویچت» را به عنوان برنامهای به اصطلاح «همهچیز» یا (everything app) که ترکیبی از چت، دوستیابی، پرداخت و رسانههای اجتماعی است مورد تمجید قرار داده و گفته بود که تبدیل توییتر به چیزی حتی نزدیک به «ویچت» موفقیتی بینظیر است.
ماسک این هفته در پستی اعلام کرد که در ماههای آینده، ویژگیهای ارتباطی جامع و قابلیت مدیریت تمام دنیای مالی شما را اضافه خواهیم کرد.
او امیدوار است که رشد «X» منجر به جهش درآمدی آن شود.
این شرکت از زمانی که ماسک آن را خریده است، تقریباً نیمی از درآمد تبلیغاتی خود را از دست داده و با فشار بدهی سنگینی دست و پنجه نرم میکند.
* «وی چت» چیست و چرا ماسک میخواهد از آن تقلید کند؟
«وی چت» که در سال ۲۰۱۱ توسط غول فناوری «تنسنت» راهاندازی شد، اکنون تقریباً توسط تمام جمعیت ۱.۴ میلیاردی چین استفاده میشود.
خدمات این پلتفرم شامل پیامرسانی، تماس صوتی و تصویری، رسانههای اجتماعی، تحویل غذا، پرداخت موبایلی، بازی، اخبار و حتی دوستیابی میشود.
به عقیده کارشناسان «وی چت» آنقدر در تار و پود جامعه چین تنیده شده که بدون آن زندگی در این کشور تقریباً غیرممکن است.
همانطور که در تصاویر زیر میبینید، رابطهای بخشهای مختلف آن متمایز است.
خدمات خرید وی چت (چپ)، تحویل غذا، رزرو هتل و سینما (مرکز) و صفحه سرمایهگذاری آن (راست)
با این حال، برخورداری از چندین ویژگی در یک برنامه جنبههای منفی هم دارد. مثلا «وی چت» با دهها گیگابایت فضای ذخیرهسازی داده، بخش بزرگی از حافظه تلفن را اشغال میکند.
* آیا شبکه اجتماعی مانند «وی چت» در غرب کارآمد است؟
«کچنگ فانگ» از اساتید دانشگاه هنگکنگ درپاسخ به این سوال میگوید: موفقیت بزرگ «وی چت» در چین به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ به عنوان مثال، اکثر مردم چین به دلیل توسعه نسبتاً دیر اینترنت در این کشور، به جای رایانههای رومیزی، از طریق تلفنهای هوشمند به «وی چت» دسترسی دارند.
او میگوید: این بدان معناست که آنها بهجای وب باز در باغهای دیواردار برنامهها زندگی میکنند. ساختن «برنامه همهچیز» یا (everything app) در تلفنهای هوشمند بسیار آسانتر از رایانههاست.
«فانگ» همچنین میگوید که فقدان مقررات رقابتی در چین به برنامهای مانند «وی چت» این امکان را میدهد تا به طور موثر پلتفرمهای رقیب مانند پلتفرم خرید «Taobao» و اپلیکیشن ویدئویی «Douyin» را مسدود کند.
حالا این سوال مطرح میشود که آیا ایلان ماسک میتواند برنامه مشابه «وی چت» را ایجاد کند که در غرب با استقبال روبرو شود؟ کارشناسان معتقدند این به پرداختهای دیجیتالی بستگی خواهد داشت.
«کندرا شفر» از شرکت تحقیقاتی «تریویم چین» معتقد است که ماسک قبلاً برخی از عناصر کلیدی را که باعث شده «وی چت» برای زندگی روزمره مردم در چین بسیار حیاتی باشد، شناسایی کرده است. یک از این ویژگیها ادغام رسانههای اجتماعی با پرداختهای دیجیتال است.
به گفته او، این ویژگی میتواند برگ برنده این سوپراپلیکیشن باشد.
«ادیت یونگ» از شرکت سرمایهگذاری ریس کپیتال هم اشاره میکند که تفاوت عمده بین چین و غرب، پذیرش گسترده فناوری پرداخت دیجیتال است.
در حالی که فروشگاهها در چین از نظر قانونی موظف به پذیرش پول نقد هستند، در عمل، پرداختهای دیجیتال بسیار رایجتر است.
او میگوید که این تفاوت ممکن است مانعی برای جاهطلبیهای ایلان ماسک باشد.
به گفته «یونگ» پیادهسازی یک جامعه بدون پول نقد یا بدون کارت اعتباری در دنیای غرب به زمان بیشتری نیاز دارد.