پخش زنده
امروز: -
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت بخشی به نیروی انسانی بر افزایش رقابت پذیری و ارزیابی حرفهای بر اساس صلاحیتهای معلمی در آزمون استخدامی آموزگاری تاکید کرد و گفت: آزمون آموزگاری در گذشته محدود به پنج الی شش رشته بود، اما در آزمون امسال، شاهد رقابت پذیری در بیش از ۷۰ رشته دانشگاهی هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سجاد صدیقی با بیان اینکه در سنوات گذشته کیفیت جذب معلم متناسب با اهداف و سیاستها نبود، افزود: در گذشته برای برخی شغل محلها تنها یک داوطلب وجود داشت و همان یک نفر هم جذب میشد، اما امسال فراخوان را به ۳ برابر ظرفیت افزایش دادهایم.
وی با اشاره به اینکه جذب معلم جدید بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت میگیرد، گفت: ورود به آموزش و پرورش باید از طریق تربیت معلم باشد، ولی اگر قرار باشد خارج از شرایط تربیت معلم، جذب نیرو انجام شود، باید شاخصهای کیفی برای جذب معلم در نظر گرفته شود.
صدیقی به ابزارهای انتخاب معلم که براساس سند تحول بنیادین شبیه سازی شده اشاره کرد و افزود: معلم بر اساس سند تحول بنیادین سه نقش دارد. رابطه بین مربی و دانش آموز یکی از نقشها است. در این خصوص داوطلب با ارائه شفاهی و تدریس مورد ارزیابی قرار میگیرد. نقش دیگر، رابطه معلم با خانواده دانش آموز است که این مورد با ابزار ایفای نقش بررسی میشود و نقش اجتماعی معلم، که نوع حضور معلم در محله و اجتماع است تا مدرسه را به کانون الهام بخش تبدیل کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در گذشته فقط از مصاحبه به عنوان شاخص شایستگی معلمی استفاده میشد، گفت: هم اکنون مصاحبه عمومی و گزینش، ارائه شفاهی و تدریس، ایفای نقش و مطالعه موردی و بحث گروهی چهار شاخص برای تعیین شایستگیهای شغل معلمی میباشد.
وی با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته فرد باید۵۰ درصد نمره نفر اول را کسب میکرد، گفت: امسال این شرط را به کسب۵۰ درصد میانگین نمره سه نفر اول تغییر دادیم تا افراد بیشتری را شامل شود. از این رو برای آزمون آموزگاری امسال که ۲۸ هزار نفر جذب خواهند شد، ۵۹ هزار نفر حائز حداقلها برای ورود به ارزیابی تکمیلی شدهاند.
صدیقی با اشاره به اینکه روی شایستگیهای معلمی مبتنی بر سند تحول بنیادین کار شده است، گفت: در بخش آزمون کتبی، به صلاحیتهای عمومی، حرفهای و تخصصی مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش توجه کردهایم و مفاد آن را تغییر و منابعی را برای آن معرفی کردهایم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت بخشی به نیروی انسانی افزود: در گذشته بین آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش و سایر دستگاهها تفاوتی نبود، اما اکنون آزمون جدیدی مطرح شده است.
صدیقی به تشریح فرایند ارزیابی تکمیلی این آزمون پرداخت و گفت: آزمون آموزگاری پیشتر محدود به پنج الی شش رشته بود، اما در آزمون امسال، رقابت پذیری افزایش یافته و شاهد حضور بیش از ۷۰ رشته دانشگاهی در این دوره از آزمون هستیم.
مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر در یک شغل محل سه نفر حائز شرایط شوند، این سه نفر باید در مجموع نمره کتبی و ارزیابی تکمیلی حداقل نمرهای خاص را کسب کنند. اگر هر سه این افراد نمره لازم را کسب نکنند هیچ کدام پذیرفته نمیشوند چراکه این افراد حداقل شایستگیها را برای شغل معلمی کسب نکردهاند.
به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ معلم تحت آموزش لازم برای برگزیدن به عنوان گروه ارزیاب قرار گرفتهاند که نهایتا از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ نفر تایید شدند تا حدود ۶۰۰ گروه ارزیابی را پوشش دهند.
صدیقی با تاکید بر اینکه داوطلبان با کد و به صورت تصادفی در فرآیند ارزیابی قرار میگیرند، گفت: هر داوطلب و هر ارزیاب یک کد دارد. اینکه کدام داوطلب با چه کدی به چه ارزیاب و با چه کدی اختصاص پیدا کند، در فرآیند ارزیابی قابل پیش بینی نیست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیت بخشی به نیروی انسانی گفت: در هر گروه ارزیابی ۴ ارزیاب برای ارزیابی ۶ داوطلب در روز وجود دارد و هر ۶ داوطلب توسط چهار ارزیاب مورد ارزیابی قرار میگیرند.