عضو شورایعالی نظامپزشكی تهیه یك سند راهبردی و جامع در حوزه گردشگری سلامت را ضروری دانست و گفت: این سند هم اكنون در حال تهیه است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دكتر علی دباغ عضو شورایعالی نظامپزشكی در مصاحبه تلفنی با برنامه علمی «روزنه» رادیو گفتوگو درباره اهمیت گردشگری سلامت اظهار كرد: ما حدود ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی داریم كه بر اساس آمار و ارقام موجود ۷۰ درصد از این تختها به طور متوسط اشغال است. وی با بیان اینكه ما تقریباً ۴۵ تا ۵۰ هزار تخت خالی داریم افزود: اگر متوسط اقامت بیمار در تخت را پنجروز در نظر بگیریم هر تخت قابلیت پذیرش ۸۰ تا ۹۰ بیمار را در سال دارد بدون اینكه بخواهیم تخت و امكانات قابلتوجهی را اضافه كنیم. عضو شورایعالی نظامپزشكی، گردشگری سلامت را در رونق اقتصاد كشور بسیار مؤثر دانست و گفت: اگر این تعداد بیمار را ضربدر ۵۰ هزار تخت خالی كنیم بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در سال میشود. دباغ ادامه داد: ما حتی اگر ۳ میلیون بیمار را هم در نظر بگیریم ما بهازای هر بیمار بابت هزینههای درمان و همراه و هتل و اقامت، حدود ۵ هزار دلار آورده برای كشورمان دارد و اگر این ۵ هزار دلار را در ۳ میلیون بیمار ضرب كنیم معادل ۱۵ هزار بشكه نفت در روز خواهد شد. وی با بیان اینكه سال گذشته ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت وارد كشورمان شدند گفت: گردش مالی این تعداد گردشگران سلامت، یك مبلغ قابلتوجه و بیشتر از یك میلیارد دلار بود. عضو شورایعالی نظامپزشكی تهیه یك سند راهبردی و جامع در حوزه گردشگری سلامت را ضروری دانست و اظهار كرد: این سند در حال تهیه است و وزارت بهداشت، وزارت گردشگری، وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط باید به یكزبان مشترك برسند و این زبان مشترك را در قالب اهداف عددی مطرح كنند. دباغ، تبلیغات مناسب در خارج از كشور و تنظیم زیرساختهای نرمافزاری در داخل را دو معضل اساسی در رونق حوزه گردشگری سلامت برشمرد و گفت: ما در حال حاضر نیاز به اقدامات تكمیلی نداریم و فقط باید به اصلاح و ارتقای مدیریت و هماهنگیهای بینبخشی و مدیریتی بپردازیم. وی با بیان اینكه هر بیمار میتواند برای كشور ما یك مبلّغ باشد اظهار كرد: تبلیغات مناسب در این زمینه مانند هر كار دیگری مبتنی بر دانش است و فارغالتحصیلان و دانشمندان رشته تبلیغات میتوانند در این زمینه به وزارت بهداشت كمك كنند و از طرف دیگر، وزارت بهداشت، وزارت خارجه و وزارت گردشگری هم باید از افراد صاحبنظر در حوزه برندینگ و تبلیغات كمك بگیرند. دباغ در پایان یادآور شد: كیفیت بالای خدمات پزشكی در ایران و همچنین تعرفه خدمات پزشكی نسبت به دنیا و حتی كشورهای منطقه یك مزیت و فرصت طلایی محسوب میشود و آورده بسیار خوبی را برای ما خواهد داشت.