کارشناس کسب و کار:
کشور این قدرت را دارد که اقلام مربوط به ماه محرم را تولید و حتی صادر کند
کارشناس کسب وکار در رادیو گفت و گو مطرح کرد: تولیدات داخل، لوازم مربوط به محرم را پاسخ میدهد، ما این قدرت را داریم همانطور که شور حسینی را صادر کردیم امروز کالاهای در راستای شور حسینی را برای این ایام صادر کنیم، اما بازرگانان ما نگاهی به این قضیه ندارند.
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما؛ برنامه «ضرب سکه» با حضور دکتر ابوالفضل عشقی (دکترای حرفهای کسب و کار)، فاطمه گنجی آزاد (مشاور امور بانوان ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور) و عالیه رستمپور (موسس و مدیر آموزشگاه فرش و صنایع دستی در استان البرز، مدرس فنی و حرفهای و رشته قالی بافی) و با موضوع اقتصاد محرم از تولید لوازم تا نذر اقتصادی و حرکتهای جهادی، روانه آنتن شد.
سوال: کسب و کارهای حیطه محرم را چگونه میتوان پیش برد؟
عشقی: تولیدات داخل، لوازم مربوط به محرم را پاسخ میدهد، افراد هنوز برای صادرات این کالاها نگاهی نداشتند. غیر از تهران استانهای یزد و خراسان رضوی پرمصرفترین مباحث اقتصادی محرم هستند و بیشترین نذرها را دارند سبک عزاداریهای هر استان مصرف اقتصادی کالاها در ایام محرم را تعیین میکند، با توجه به اینکه در مشهد دو ماه محرم و صفر عزاداری است؛ به طبع نذورات بیشتر میشود و در استان یزد هم این دو ماه عزاداری انجام و نذورات بسیاری داده میشود و اقتصاد در این زمینه با توجه به نذورات گردش بالایی دارد. خوشبختانه از باب تولید ابزارآلات و کالاهای مربوط به این ایام ۹۰ درصد تامین هستیم و ۱۰ درصد باقی مربوط به صوتی تصویری است. ما این قدرت را داریم همانطور که شور حسینی را صادر کردیم امروز کالاهای در راستای شور حسینی را برای این ایام صادر کنیم، اما بازرگانان ما نگاهی به این قضیه نداشتند.
سوال: چگونه میتوان عملاً از تولیدات داخل در این زمینه استفاده بیشتری کرد؟
گنجی آزاد: برخلاف تبلیغات برخی رسانهها که بر علیه هیئتها، برنامههای محرم و عزاداری جلوهگر شدند تا ذهن مردم را به هم بریزند، اما در محرم و صفر همه شغلهای نمود و پیشرفت بهتری دارند و هیچ کسب و کاری تعطیل نیست و حس خوب هیئتی دارند با اینکه دشمن تبلیغات میکند، ولی اکثر شغلها رونق بالایی دارند.
سوال: در این ایام چه موضوعاتی برای تولید ایجاد میشود؟
رستم پور: در این ایام در موکب زینبیه استان البرز اطلاعاتی که برای زنان خودسرپرست بوده و خیریهها جمع آوری شده و نذر اقتصادی را تا حدودی به سرانجام رساندیم مثلاً در آموزشگاه برخی از مربیان هزینه دریافت نمیکنند و این نذر اقتصادی است و نه تنها در محرم بلکه در طی سال این کار انجام میشود.
سوال: افرادی که به صورت فصلی در این زمینه کار میکنند چگونه باید برنامهریزی کنند تا در تمام فصول بهرهبرداری اقتصادی داشته باشند؟
عشقی: با همبستگی بین چند تولیدی و یا افرادی که فقط برای این فصل محصول تولید میکنند برنامهریزی مشخصی کنند تا خیلی راحتتر با تیراژ و قیمتهای مناسب تولید داشته باشند و اینکه قبل از زمانش به بازار خارج هم بشناسانند. در این ماه همه مشاغل به برکت امام حسین (ع) بر پا هستند؛ شاید برخی این نظر را داشته باشند که کسب و کارشان پایین میآید، شاید پایین باشد، اما پابرجاست، کسی که برای این ایام برنامهریزی کرده خوشه بیشتری میچیند و کار هدفمندتر بهرهبری بیشتری دارد. آشپزها، صنعت نساجی و لباس در این ایام رشد بسیار بالایی دارند. با توجه به تولیدات داخل متأسفانه از چین هم واردات میشود در صورتی که خیلی راحت خودمان میتوانستیم تولید کنیم و این ضعف صنایع بوده و هست؛ اما امروز کشور این قدرت را دارد که اقلامی که در ماه محرم استفاده میشود را تولید و حتی صادر کند.
سوال: برای به کارگیری و درگیر کردن جوانان برای فعالیتهای مختلف در ایام محرم چه اقداماتی انجام شده؟
گنجی آزاد: هیئتهای مذهبی هرچه ساختار و تشکیلات بهتری دارند موفقیت بیشتر است و در این هیئتها دستهبندیهایی وجود دارد از جمله کمیته پشتیبانی، خادمین، پذیرایی و انتظامات و در اکثر هیئتها جوانان جذب هستند. جوانی که وارد هیئت میشود راحتی داخل خانه را ندارد، اما هر کار و مسئولیتی که به آنها سپرده میشود خیلی راحت پذیرا هستند و این باعث رشد فرهنگی و سبک زندگی برای آنها میشود و برای زندگی آینده آمادگی پیدا میکنند و به علت عشق و علاقهای که به هیئت دارند هر کاری به آنها گفته میشود انجام میدهند.
سوال: چه توصیهای برای هدیه به کودکان در این ایام دارید؟
عشقی: نذر و نیاز در راه امام حسین (ع) امریست که سالیان سال در گذشتگان ما بوده و یک آرامشی را در ذهنیت و فکر ما به وجود میآورد آن شادی که یک کودک از گرفتن هدیه در این ایام در ذهنش میماند کمک در اثر گذاشتن محرم در ذهن کودکان ما که نسل آینده ما هستند، میکند و مبحث اقتصادی آن این است که اگر تولید کنندهای که این عروسک را تولید کرده این اقلام را تنوع دهد گردش مالی و اقتصادی و شاید کسب و کار خانگی را به وجود بیاورد.
سوال: در این بازار چه مباحث اقتصادی و چه چالشهایی وجود دارد؟
عشقی: در محرم با توجه به اینکه مصرف هیئات در برخی اقلام بالا میرود یک سری از اقلام کمیاب میشود و نشان دهنده این است که تولید کننده برای این بازار پیش بینی نکرده، یعنی کارخانجات برای تولیدات این ماه پیش بینی نکردند و یا قانونگذار برای تولید کارخانجات برنامهریزی نکرده تا در این ایام با کمبود مواجه نشویم. برخی تورمها در این ماه به دلیل مصرف بالای برخی اقلام به وجود میآید.
سوال: در زمینه نذر در حیطههای مختلف چه توصیههایی دارید؟
گنجی آزاد: در ارتباط با نذر در هیئتهای مذهبی در ماههای محرم و صفر اغلب تصور میکنند فقط نذر اطعام، خوراکی و اقلام هیئتی است؛ اما در هیئتهای مذهبی نذر فرهنگی از بقیه نذرها اهمیت بیشتری دارد؛ مانند سخنرانی که میتواند خوب موضوعهای مختلف را تبیین کند و به صورت رایگان و افتخاری اطلاعات خود را در اختیار هیئت قرار دهد. در حوزه علمیه مبلغینی به صورت جهادی وارد روستاها و مناطق محروم میشوند و حرکت و فرهنگ عاشورا را تبیین میکنند.
سوال: کارآفرینان برای این زمان چه فعالیتهایی میتوانند داشته باشند؟
رستم پور: نذرهای فرهنگی که ما در مجموعه داشتیم کتابهای داستان زندگینامه شهدا مدافع حرم و در سالی نرمافزارهای ظهور امام زمان بود و پر کردن فلشهای مداحی را نسبت به نوجوانان که سلیقههای خاصی داشتند، بود و استقبال زیادی هم شد.