آغاز پرتاب ماهوارههای اینترنتی چین
شرکتی چینی اولین ماهواره اینترنتی خود را به مدار فرستاد تا ساختن منظومه ماهوارهای خود را شروع کند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ، در شرایطی که اسپیس ایکس حدود ۴۰۰۰ ماهواره استارلینک را در مدار دارد، و چندین شرکت دیگر هم در حال رقابت در این فضا هستند، یک شرکت چینی که تحت حمایت دولت پکن قرار دارد، اولین ماهواره اینترنتی خود را به مدار فرستاده است و قصد دارد شبکهای از ۱۳ هزار ماهواره را در فضا فعال کند.
بنا بر اعلام وبسایت Phys.org ، شرکت SatNet بهتازگی نمونه اولیهای از ماهواره اینترنتی خود را با راکت «لانگ مارچ ۲C» پرتاب کرده است. این ماهواره حالا در مدار موردنظر خود قرار گرفته است و آزمایشهایی را انجام خواهد داد تا فناوریهایش را بررسی کند.
این طرح توسط کمیسیون مدیریت و نظارت بر داراییهای دولتی چین (SASAC) تعریف شده است که وضعیت بزرگترین شرکتهای چینی را رصد میکند. براساس اطلاعاتی که به اتحادیه بینالمللی مخابرات (ITU) ارسال شده، SatNet میخواهد دو منظومه ماهوارهای بسازد و طیفهای ۳۷.۵ تا ۴۲.۵ گیگاهرتز فضا به زمین و ۴۷.۲ تا ۵۱.۴ گیگاهرتز زمین به فضا را پوشش دهد.
این ۱۳ هزار ماهواره قرار است شبکهای موسوم به Guo Wang را بسازند که میتوان آن را بهصورت آزاد به «شبکه دولتی» ترجمه کرد. طبق اعلام منابع مختلف، ساخت این منظومه ماهواره بخشی از تلاش بزرگتر چین برای ایجاد جایگاه خود در بازار اینترنتهای ماهوارهای است. طبق گزارش Grand Viewo Research، این بازار در سال ۲۰۲۲ ارزشی معادل ۸.۲۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۳۰ ارزشی معادل ۲۲.۵۷ میلیارد دلار پیدا خواهد کرد.
تعداد کاربران اینترنت ماهوارهای هم از ۴۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۰ میلیون در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. دولت چین در سال ۲۰۱۴ فضای بازار اینترنت ماهوارهای را برای سرمایهگذاریهای خصوصی باز کرد و تاکنون بیش از ۲۰ طرح در این زمینه مشغول به کارند.
با نگاه به پروژههای اخیر چین، میتوانیم ببینیم که این کشور قصد دارد حضور پررنگتری در صنعت فضایی داشته باشد. پکن علاوه بر اینترنت ماهوارهای در حال کار روی راکتهای چندبار مصرف است و برای حضور در ماه تلاش میکند.