پخش زنده
امروز: -
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر فشاری که امروز به ما وارد میشود به راحتی میتوانست هر حکومتی را ساقط کند با این حال امروز با قدرت ایستادهایم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، آقای قالیباف در سخنرانی خود در جمع دختران بسیجی دانشجو حضور در این جلسه را باعث مسرت دانست و گفت: روحیه و نشاط شما مانند روحیهای است که ما در دوران دفاع مقدس داشتیم و از این بابت خدا را شاکرم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حوادث سال گذشته یادآور شد: با تمام وجود درک میکنم که شما چگونه از اسلام و انقلاب دفاع کرده و کسانی را که آگاهانه و ناآگاهانه بهدنبال براندازی بودند را ناامید کرده و آنها را با شکست مواجه کردید.
اوج حرکت بسیج دانشجویی کشور باعث تحریم این تشکل از سوی اتحادیه اروپا شد
وی ادامه داد: اوج این موضوع آنجا بود که کشورهای غربی و اتحادیه اروپا بعد از شکست در این پروژه، بسیج دانشجویی را مورد تحریم قرار داد و این نشان از عملکرد صحیح و دقیق شما دارد که بنده نیز بعد از این تحریم، در یکی از نطقهای خود در صحن علنی مجلس از بسیج دانشجویی کشور برای اقداماتی که در این مدت کردند، تشکر کردم.
دکتر قالیباف در ادامه به تشریح شرایط امروز کشور، جایگاه انقلاب اسلامی و فرصتها و چالشهای آن پرداخت و گفت: معتقدم اگر قرار است انقلاب را با قدرت و صلابت و در راستای اهداف و آرمانهای امام (ره) و شهدا پیش ببریم، باید از همان رمز پیروزی انقلاب استفاده کنیم تا به آن تداوم بخشیم؛ از این رو باید ببینیم شرایط کشور چگونه است و چگونه از انقلاب تا امروز را طی کردهایم و در جهاد تبیین خود از آن استفاده کنیم.
موفقیت انقلاب با استفاده از عوامل نرم افزاری بود
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به تأکید رهبری در خصوص تحول در کشور، عنوان کرد: ایشان در تمام جلسات کلیدی خود به موضوع تحول تأکید داشته و آن را ضرورتی برای امروز کشور میدانند. ایشان بزرگترین تحول را از سوی امام (ره) دانستند و در یکی از سخنرانیهای خود فرمودند که امام خمینی (ره)، امام تحول بودند و اگر موفقیت پیدا کردند به دلیل استفاده از عوامل نرم افزاری بود و با عوامل سخت افزاری نبود.
وی ادامه داد: امام (ره) با تجهیزات، گروههای سخت افزاری و سلاح به پیروزی نرسیدند بلکه امام به اسلام، مردم و انقلاب ایمان داشتند؛ لذا ایمان و امید دو رکن اساسی تحول است که امام (ره) آن را دنبال کرد.
وی تأکید کرد: امروز برای تحول باید بر سنتهای الهی و مردم تکیه کنیم؛ زمانی که امام (ره) انقلاب را آغاز کرد و به پیروزی رسید، شرایط بینالمللی به گونهای بود که هیچ کشوری به صورت مستقل در حوزه سیاسی، نظامی و اقتصادی فعالیت نمیکرد و یا زیر سیطره آمریکا و یا زیر سیطره اتحادیه جماهیر شوروی بود.
موفقیت زمانی حاصل شد که کار را به مردم واگذار کردیم
دکتر قالیباف اضافه کرد: در دوران دفاع مقدس حداقل تجهیزات نظامی را برای پدافند و دفاع نداشتیم و با هیچ یک از شاخصهای مادی و نظامی امکان حمله به دشمن و بیرون راندن آنها وجود نداشت، اما توانستیم مبتنی بر سنتهای الهی و ایمان بهخدا که باعث پیروزی ما در انقلاب شد، در دفاع مقدس پیروز شویم.
رئیس قوه مقننه اضافه کرد: کمتر از ۲ درصد سرداران شهید، سابقه نظامی داشتند و اکثر آنها از مردم عادی اعم از طلبه، دانشجو، کسبه، دانشآموز و... بودند، اما توانستند موفق شوند. به همین دلیل هر کجا در کشور ناموفق بودیم یا به سنتهای الهی بی توجه بودهایم و یا از ظرفیت مردم استفاده نکرده و آنها را در خانه هایشان نگاه داشتهایم و جایی موفق بودیم که کار را به مردم واگذار کردیم.
خطای تحلیل نقطهای درباره دستاوردهای انقلاب
وی در ادامه خطاب به دختران بسیجی دانشجوی حاضر در جلسه با بیان اینکه تحلیل نقطهای ما را به انحراف میکشاند، اظهار داشت: امروز انقلاب و جمهوری اسلامی، مستحکم، با قدرت و با تراز جهانی در حوزه ملی، منطقهای و بینالمللی در برابر دشمنان اسلام ایستاده و در همه این عرصهها نیز موفق است.
دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه هر فشاری که امروز به ما وارد میشود به راحتی میتوانست هر حکومتی را ساقط کند، بیان داشت: با این حال امروز با قدرت ایستادهایم. انقلابی مشابه کشور ما در بسیاری از کشورها صورت گرفت، اما در نهایت نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند، ولی انقلاب اسلامی ما توانست اسلام را احیا کرده و الگویی برای سایر کشورها شود.
انزوای منافقین در آلبانی و فرانسه نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت اعتقاد به سنتهای الهی، آرمانهای انقلاب و مردم، عنوان کرد: اگر در حوزه زیرساخت و پیشرفتهایی که امروز در کشور صورت گرفته بنگرید، میبینید که شرایط ما بسیار قابل قبول است و عظمت و قدرت انقلاب در آن قابل مشاهده است. در حوادث سال گذشته همه اسناد و مدارک نشان داده که همه دشمنان دست به دست هم دادند تا براندازی داشته باشند، اما با همت و غیرت جوانان و امت حزباللهی و آنهایی که دغدغه انقلاب و اسلام را داشتند، دشمن شکست خورد.
وی در ادامه با بیان اینکه خرداد سال ۱۳۶۰ اوج حملات منافقین بود که وارد فاز نظامی شده و حضرت آقا را ترور کرده و در ادامه دفتر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند و باعث شهادت شهید باهنر و شهید رجایی شدند، اظهار کرد:، اما خرداد امسال دیدید که در آلبانی چه بلایی سر مقر آنها آمد و چگونه فرانسه مجبور شد نشست منافقین در این کشور را ممنوع کند و دیدید که با اقدام و برخورد جمهوری اسلامی، دامنه عمل این گروهک کاهش یافت که همه حاکی از عظمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.
کاهش قدرت خرید مردم به یک پنجم، طی یک سال چه توجیهی دارد؟
دکتر قالیباف اضافه کرد: امروز موشک هایپرسونیک به دست جوانان ما تولید شد که کار سادهای نیست (تشویق حضار)، اما سؤال شما از من این است که آقای قالیباف پس سفره مردم چه؟ (تشویق حضار) اینکه قدرت خرید مردم در یک سال به یک پنجم کاهش یابد چه توجیهی دارد؟ (دانشجویان حاضر در جلسه با شعار احسنت از این بخش از اظهارات رئیس مجلس استقبال کردند).
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در یک سخنرانی که ۲ سال پیش در سالگرد شهید طهرانی مقدم در ستاد نیروی هوایی سپاه داشتم، گفتم در شمال اتوبان کرج صنایع هوافضا و در جنوب اتوبان نیز صنایع خودروسازی قرار دارد. وضع افتضاح ما در صنعت خودرو از لحاظ قیمت و کیفیت در پایین اتوبان است در حالی که بیش از ۴۰ سال از انقلاب گذشته البته ما این شرکت خودروسازی را نماد انقلاب نمیدانیم بلکه مجموعه هوافضا که در شمال اتوبان بوده و مایه افتخار است را نماد انقلاب میدانیم، ولی چرا امروز باید هم پول زیاد برای خودرو بدهیم و هم مردم در جادهها به دلیل بیکیفیتی خودرو از دست بروند؟ امروز حوزه خودرو به گونهای است که دولت، تولید کننده و مصرف کننده از آن ناراضی هستند. دولت بدهکار است و مردم هم معذب هستند.
جلوگیری از هدررفت ۱۰۴ میلیارد دلاری انرژی در سال نیازمند تحول در مدیریت است
وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که از سنتهای الهی رو بر میگردانیم و مردم را در امور دخالت نمیدهیم شرایط اینگونه میشود، عنوان کرد: وقتی دولت در صنعت خودرو تنها ۶ درصد سهم دارد، اما مدیریت این صنعت دولتی است کار خراب میشود. من این اطلاعات را به شما میدهم که بدانید کجا خطا کردیم تا مجدد این اشتباهات را تکرار نکنیم!
دکتر قالیباف با طرح این پرسش که آیا تصور میکنید پول و امکانات در کشور نیست، اظهار داشت: اینطور نیست، بلکه ما در سال فقط ۱۰۴ میلیارد دلار در بخش انرژی، هدررفت داریم؛ آیا نمیتوانیم برای این موضوع چارهاندیشی کنیم؟ حتماً میتوانیم. اینکه مرتب میگویم ما نیازمند یک حکمرانینو هستیم و در حوزه مدیریت باید تحولی که رهبر معظم انقلاب میفرمایند را داشته باشیم به همین دلیل است؛ اما این تحول باید مبتنی بر سنتهای الهی و استفاده از مردم باشد.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: زمانی که در نیروی انتظامی خدمت میکردم، سهم این نیرو از بودجه ۳.۲ درصد بود و روزی که از آن خداحافظی کردم سهم نیروی انتظامی ۳ درصد شد و با ۰.۲ درصد کاهش هم مواجه شد، اما در حوزه نیروی انسانی، دانشگاه، عملیات، خودرو و سایر بخشها دچار تحول شده بود و به جایی رسید که دوست و دشمن قبول کردند در آن تحول صورت گرفته است و این در حالی بود که بودجه دولتی آن کاهش یافته بود.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از کشورهای خارجی بعد از تصویب برجام قصد سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری در عسلویه را داشت، اما همان را هم انجام نداد، گفت: این رقم را مقایسه کنید با ۱۰۴ میلیارد دلاری که سالانه در همین بخش هدر میدهیم.
حکمرانینو به معنای تغییر اصول نیست بلکه به معنای اصلاح اصول مدیریتی است
دکتر قالیباف افزود: خیلیها معتقدند قالیباف نمیتواند با افرادی بزرگتر از خودش کار کند، چون به جوانگرایی معتقد بودم. زمانی که در سمت شهردار تهران بودم، شهردار یکی از مناطق تهران را یک فرد ۲۶ ساله قرار دادم که به این موضوع انتقاد شد، اما به آنها گفتم من در زمان جنگ سن کمتری داشتم و به من اعتماد شد و مسئولیت دادند، حالا چطور به یک فرد ۲۶ ساله تحصیل کرده اعتماد نکنم؟
رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه حکمرانی بهمعنای تغییر قانون اساسی و یا تعرض به آرمانهای امام (ره) و جمهوری اسلامی نیست، عنوان کرد: اوج کار حکمرانی در چگونگی خدمات به مردم، مدیریت آب و انرژی و نگاه مدیران به آن است و بهمعنای تغییر اصول نیست؛ معتقدم راه نجات ما اعتقاد به، ولی فقیه و استفاده از اندیشه سیاسی امام (ره) است. همه این آرمانها، نظام جمهوری اسلامی را شکل داده که باید اصول مدیریتی و بروکراسی آن را اصلاح کنیم.
مدیریت غلط در کشور، فرصتها را به تهدید تبدیل کرده است
وی گفت: ما در امکانات مادی و سخت افزاری که باید با آن کشور را اداره کنیم، هیچ مشکلی نداریم، اما نحوه مدیریت و حکمرانی ما فرصتها را به تهدید تبدیل کرده و ضعف امروز ما در دو جنگ ترکیبی و اقتصادی است که ما معتقدیم جنگ ترکیبی خطرناکتر از جنگ اقتصادی است.
وی افزود: همین که دشمن اینگونه ذهن همه ما را شکل داده که تصور کنیم تضعیف شدهایم در حالی که اینگونه نیست، نشان دهنده عملیات دشمن در جنگ ترکیبی است؛ دشمن زمانی قصد داشت، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان را از کشور جدا کند، اما نتوانست و امروز به دنبال انحراف ذهن جوانان ما است تا حرف آنها باور شود و حرف جمهوری اسلامی مورد اعتماد نباشد و همه به آن سوءظن داشته باشند که این خطر است چرا که به ازای ذهن هر نفر که در اختیار دشمن قرار گیرد، تجزیهای رخ داده که بسیار خطرناکتر از تجزیه فیزیکی است.
دولت و مجلس به دنبال اصلاح حکمرانی در جریان تنظیم احکام لایحه پنجساله برنامه هفتم هستند
دکتر قالیباف با اشاره به جنگ اقتصادی، عنوان کرد: ظرفیتهای زیادی در کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد، اما ضعف در حکمرانی کشور باعث مشکلاتی میشود که مجبوریم آن را تحمل کنیم از این رو وظیفه ما اصلاح این حکمرانی است. امروز نیز در مجلس شورای اسلامی معتقدیم با همکاری دولت لایحه پنجساله برنامه هفتم را به گونهای تنظیم کنیم که مسیر لوایح گذشته طی نشود که هیچ کدام نه درست تنظیم و نه درست اجرا شده بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با درخواست رصد لایحه برنامه پنجساله هفتم از سوی دانشجویان، عنوان کرد: تصویب و تنظیم برنامه یک موضوع است و اجرای قانون آن نیز موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.
بیش از ۸۰ درصد وعدههای مجلس در ابتدای دوره یازدهم تا کنون به قانون تبدیل شده است
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش مطرح شده از سوی دانشجویان حاضر که چرا رهبر معظم انقلاب به مجلس یازدهم لقب انقلابی دادهاند، گفت: ما باید برای ارزیابی یک نهاد، عملکرد آن را بر اساس وظایف قانونی ارزیابی کنیم که وظیفه مجلس براساس قانون اساسی، قانونگذاری بوده و اجرای قانون نیست.
دکتر قالیباف ادامه داد: در ماههای آغاز مجلس یازدهم، در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ طی اولین مصاحبه تلویزیونی خود، نقشه راهی را برای مردم تشریح کردم و امروز که ۳ سال از عمر این مجلس گذشته بیش از ۸۰ درصد قولهایی که دادیم به قانون تبدیل شده است.
مجلس به این دلیل حائز لقب انقلابی از سوی رهبر معظم انقلاب شد که توانست بر اساس قانون، عملکرد درستی داشته باشد
رئیس مجلس ادامه داد: از این رو زمانی که رهبر معظم انقلاب، لقب انقلابی را به مجلس میدهند یعنی توانسته عملکرد درستی براساس قانون داشته باشد. یکی از این قوانین تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریمها بود در حالی که در دورههای گذشته بارها برسر مسائل هستهای بحث شد و به نتیجه نرسیدیم، اما در مجلس یازدهم توانستیم بدون هزینه کردن از رهبری این قانون را تصویب کنیم به گونهای که در برابر کشورهای دیگر دست برتر و قدرت را داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در مجلس یازدهم با وجود تمام اختلاف نظرها در حوزه فقهی، اقتصادی، دولت و مجلس توانستیم قانون بانک مرکزی را اصلاح کنیم، اظهار کرد: قانون ساخت یک میلیون مسکن در سال پیش از روی کار آمدن این دولت در مجلس تصویب شد و بر آن تأکید کردیم که دولت هیچ تصدیگری در آن نداشته باشد و تنها وظیفه دولت این باشد که دولت باید تسهیلگری کند، یعنی زمینهای اضافی خود را در اختیار مردم قرار دهد و در کنار آن با دادن مجوز، گرفتاری ساخت مسکن را برای مردم کاهش دهد.
وی تأکید کرد: امروز مردمی که برای تأمین معاش خود به صورت دو شیفت کار میکنند باید بیش از نیمی از درامد خود را برای اجاره بها اختصاص دهند و لذا اگر معضل مسکن حل شود، بخش مهمی از مشکلات معیشتی هم حل میشود.
مجلس یازدهم با همکاری دولت باعث شد بیش از ۵ میلیون نفر که بیمه درمانی نبودند، تحت پوشش قرار گیرند
دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به تصویب قانونی در مجلس برای بیمه شدن همه مردم در حوزه سلامت عنوان کرد: دولت نیز در این زمینه با مجلس همکاری کرد و بیش از ۵ میلیون نفر از ۶ میلیون نفری که بیمه سلامت نداشتند به صورت رایگان تحت پوشش قرار گرفتند. از سوی دیگر در مجلس تلاش کردیم حاشیهنشینی را نیز ساماندهی کنیم چرا که با تجربه حضور در شهرداری و ناجا تمام مشکلات عمومی جامعه را میشناسم، از این رو قانونی در مجلس تصویب کردیم که زمینهایی که مردم مستضعف سالها قبل در آن خانه ساختهاند، اما سند ندارند، در صورت تعلق به دولت که بیش از ۹۰ درصد آن نیز متعلق به دولت است با قیمت روز منطقه به آنها واگذار شود. آیا این مجلس انقلابی نیست؟
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به حمایت مجلس از اشتغالزایی به مصوبه دیگری اشاره کرد و یادآور شد: براساس این قانون مقرر شد همه مشاغل به دو دسته ثبت محور و تأیید محور تقسیم شوند و آنهایی که ثبت محور هستند در درگاه وزارت اقتصاد ثبت نام کرده و بهصورت غیرحضوری مجوز را طی ۳ روز دریافت کنند و اگر پاسخ مثبت یا منفی دریافت نکردند، شغل خود را آغاز کند؛ در صورتی که کسب و کار مورد نظر متقاضی تأیید محور باشد و نیاز به مجوزهای محیط زیستی، امنیتی و ... داشت، پاسخ ظرف ۳ ماه باید به متقاضی داده شود و اگر دریافت نشد باز هم به معنای اجازه برای آغاز به کار است. در نهایت اگر به دلیل عدم پاسخگویی و آغاز کار، خسارتی حاصل شود، دولت مکلف به جبران خسارت است؛ این قانون مهم درحالی است که پیش از این برای آغاز یک شغل باید فرد طی مدت زمان طولانی و با مراجعه به ادارات متعدد و حتی پرداخت رشوه، کار خود را آغاز میکرد.
نظارت بر عهده کل مجلس است
وی در ادامه با بیان اینکه در دورههای گذشته مجلس صرفاً یک ردیف محرومیت زدایی در بودجه گذاشته میشد، گفت: این مبلغ کم نیز به درستی تخصیص پیدا نمیکرد، اما اکنون ردیفهای بودجه اختصاصی برای رفع محرومیت در این مناطق اختصاص پیدا کرده و بودجه با توزیع دقیق و نقطهای برای رفع مشکلات مشخص شده تخصیص مییابد.
رئیس مجلس درباره مسائل استان سیستان و بلوچستان که یکی از دانشجویان به آن اشاره کرد گفت: در اوج کرونا به خوزستان و سیستان و بلوچستان سفر کردم تا مسائل اساسی این استانها از جمله شرایط جادهها، آب و کشاورزی منطقه را دنبال کنم. الان در حوزه تأمین خوراک دام در ایرانشهر راهکاری اندیشیده شده که در حال انجام است، اما موضوع آب که بحرانی است، باید پیگیری شود و درحال پیگیری است؛ همین امروز در این خصوص جلسه داشتیم و هفته آینده نیز کمیتهای برای بررسی موضوع به منطقه سفر میکند چرا که آنجا را تنگه احد کشور میدانیم.
رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: ایشان فرمودند ما همه وظیفه داریم، نخبگان وظیفه دارند، هستههای انقلابی، فعالان دانشگاهی و افرادی که حرفشان به گوش مردم میرسد وظیفه دارند. وظیفه این است که ایمانها و امیدها را تقویت کرده و شبههها را برطرف کنند. شیوههای دشمن در شبهه آفرینی و یأس آفرینی را خنثی کنند که یکی از این شیوههای دشمن بدبین کردن جوانان به مسئولان و حرکتهای سیاسی و اقتصادی کشور و ایجاد بدبینی افراد به یکدیگر بوده و این از شیوههای دشمن است.
وی افزود: ما در حوزه نظارتی میتوانیم سوال کنیم، تذکر کتبی و شفاهی بدهیم که از اختیارات مجلس است البته در عزل و نصبها نباید دخالت کنیم. اگر دیدیم مسئولی در کار خود کوتاهی میکند، از آنجایی که مسئولیت اجرای هر بخشی بر عهده وزرا است، باید مجلس از وزیر مربوطه سوال کرده و قضیه را پیگیری کند که اگر اصلاح نشود او را استیضاح میکنیم چرا که از ابزار نظارتی ماست.
بخشنامه معاون وزیر کشور غیرقانونی بود
دکتر قالیباف در خصوص اقدام معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفت: آن بخشنامه غیرقانونی بود که البته وزیر کشور این موضوع را تشخیص داد که بند ۲، ۴، ۶ و ۷ غیرقانونی است و آن را حذف کرد و به بنده نامه زد و در این باره توضیح داد. وزیر کشور درباره جابهجایی معاون سیاسی به من گفته بود که پیگیری میکنم و تصمیم داریم که معاون سیاسی جا به جا شود و فقط انتظار دارم که مجلس فرصت ۲ هفتهای بدهد.
رئیس قوه مقننه در حوزه گاز و سوخت و طرح رزاق که در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان اجرا میشود، عنوان کرد: طرح رزاق در حال اجرا در این منطقه است که برای بخشی از مردم منطقه بوده و قانونی است، البته اگر به سایت مجلس بنگرید، طرح مربوط به کولبران و ملوانان که مرزنشین هستند در دستور است تا کار آنها نیز به صورت قانونی درآید. در این بخش از سخنان رئیس مجلس، دانشجویی از میان جمع از محرومیت سیستان و بلوچستان علیرغم وجود منابع انتقاد کرد و آن را به دلیل مدیران ناکارآمد دانست.
آرای نمایندگان درباره طرحها و لوایح در سایت مجلس مشخص است
دکتر قالیباف همچنین درباره طرح شفافیت آرا در مجلس، بیان داشت: این موضوع در مجلس تصویب شده و بخشی از موضوع که درباره شفافیت خود مجمع تشخیص مصلحت نظام است باید از سوی این مجمع تصمیمگیری شود. در حال حاضر نیز آرای نمایندگان درباره طرحها و لوایح در حال نمایش در سایت مجلس است.
شخصا با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط فعلی مخالف بودم
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین درباره لایحه وزارت بازرگانی گفت: شخصاً با تفکیک وزارت صمت مخالف بودم که با جلسهای که با رئیس جمهور با حضور کمیسیونهای اجتماعی، برنامه و بودجه، اقتصادی و صنایع و معادن داشتیم، دلایل مخالفت را گفتم، اما دولت بر این موضوع اصرار داشت و تشخیصشان این بود که تفکیک شود بهتر است و این لایحه حق دولت است.
وی اضافه کرد: دلیل مخالفت من نیز این بود که به تولید آسیب میزند و البته به لحاظ زمانی نیز زمان مناسبی برای تفکیک نیست چرا بیش از ۴۰ درصد اقتصاد ما مربوط به این وزارتخانه است و در شرایط کنونی که این وزارت باید بر مباحث اقتصادی متمرکز باشد بر تفکیک متمرکز میشود و رشد اقتصادی ما ممکن است دچار آسیب شود.
قالیباف تأکید کرد: اینکه گفته میشود این لایحه به دوسوم رأی نیاز داشت، اشتباه است؛ ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه که در این باره به آن استناد میشود، در بند الف یک تبصره دارد که در آن به صراحتا آمده است که مجلس میتواند برای انتزاع، تفکیک و ادغام و ... تصمیم بگیرد. اگر این بند نیامده بود نیاز به دوسوم آراء داشت، اما با این تبصره نیاز به دوسوم نبود. البته در صحن علنی نیز به دلیل برخی اشکالات و مغایرتهایی که ماده واحده با قانون اساسی داشت، کل این لایحه به کمیسیون ارجاع کردم، در هرحال این خواست دولت بوده و در مجلس رای آورده است و فرقی نمیکند که نصف بعلاوه یک رای است یا ۹۹ درصد آراء.
هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ساختار موفقی در مجلس نداشته است
دکتر قالیباف در پاسخ به این پرسش که چرا نظارت بر نمایندگان بر عهده نمایندگان است، عنوان کرد: این مورد بر اساس قانون اساسی است، اما قبول دارم هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان ساختار موفقی در سازوکار مجلس نیست از این رو تلاش داریم اصلاح کنیم، اما در نهایت باید رأی نمایندگان برای آن کسب شود.
رئیس مجلس در ادامه با اشاره به ضعفهایی که در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد، بیان داشت: در کمتر از ۲ دهه گذشته شاهد حضور ۹ وزیر در وزارت آموزش و پرورش بودهایم که همه حکایت از مشکلات اساسی در آن دارد.
وی با بیان این که در مقاطعی حکمرانی غلط، فرصتها را به تهدید تبدیل میکند گفت: بحث زنان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا، سهم زنان ایرانی در تحصیل بسیار زیاد است، اما برنامهای برای استفاده از این همه توانایی نداریم یعنی توانمندسازی کردهایم، اما برای استفاده از این توانمندی برنامه نداریم.
وی افزود: از خارج از کشور ما میپرسند چند نفر وزیر خانم یا نماینده خانم دارید و یا چند مدیر خانم دارید که اینها با آن حجم از توانمندسازی جای سوال دارد؛ معتقدم این موضوع به دلیل چالشهایی است که در مقوله آموزش و پرورش داریم؛ البته بخشی از این ایرادات به مجلس هم باز میگردد که در مجلس در حال اصلاح آن هستیم. معلمان زیادی از خارج از دانشگاه فرهنگیان به مدارس وارد میشوند، اما باید پذیرفت که بخشی از قانون دانشگاه فرهنگیان نیز دارای ایراد بوده که نتوانسته است نیاز ما را تأمین کند.
دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به مسائل استانهای مرزی و ضرورت تمرکززدایی اظهار کرد: یکی از چالشهای ما در حکمرانی، تمرکز است. یعنی در استان، یک بخشدار تا استاندار، اختیاری برای انجام برخی تصمیمهای مهم را ندارند و حتماً باید موضوع به پایتخت بیاید تا اجازه آن دریافت شود؛ لذا تمرکززدایی یکی از چالشهای بزرگ کشور است که نیاز به اصلاح دارد.
لایحه حجاب باید به قانونی جامع منجر شود
رئیس مجلس همچنین با اشاره به موضوع عفاف و حجاب و لایحهای که اخیرا به مجلس آمده است، عنوان کرد: این لایحه قضایی که ۹ ماده داشت به دولت رفت و با نظرات دولت با ۱۵ ماده به مجلس آمد، اما ما با تجاربی که داشتیم با استفاده از نظرات نخبگان و صاحبنظران این حوزه، موضوع را رسیدگی کردیم. موضوع حجاب پیش از اینکه یک موضوع امنیتی باشد یک موضوع فرهنگی است لذا اینکه آن را صرفاً جرم انگاری ببینیم ناشیانه است بلکه این موضوع را باید در همه ابعاد دید و برای آن قانون جامع نوشت.
وی افزود: موضوع دوم این است که این لایحه به صورت دو فوریتی آمد؛ دو فوریتی یعنی پس از تصویب ۲ فوریت باید آن لایحه ظرف ۷۲ ساعت به صحن بیاید و پیشنهادات نمایندگان ظرف ۸ ساعت ثبت و مطرح شود که قطعاً کاری عجولانه و لایحهای نپخته میشد؛ از طرفی زمان بردن آن قطعاً باعث توسعه ولنگاری میشود که بسیار شرایط را سخت خواهد کرد. یعنی در حین اینکه باید لایحه جامعی داشته باشیم باید آن را در اسرع وقت بررسی میکردیم از این رو هوشمندانه، یک فوریت آن را به تصویب رساندیم.
وی اضافه کرد: این لایحه با جمعسپاری به نخبگان و با حضور بنده بررسی شده است. در این لایحه وظایف دستگاهها را تعیین کرده و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را آوردهایم و به موضوعات اقتصادی حجاب نیز توجه کردهایم، توجه کنیم زمانی که صحبت از پوشش و حجاب و عفاف میشود، باید به همه ابعاد مرتبط با این موضوع از جمله صنعت لباس نیز توجه شود درحالی که این مقوله در کشور با بیتوجهی مواجه شده است.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: در لایحهای که در حال تدوین است برای این دستگاهها وظایفی تعیین کرده و برای عدم اجرای آنها نیز جرم انگاری کردیم که در صورت عدم اجرای وظایف قطعاً با مسئول آن دستگاه برخورد میشود و مجلس نمیخواهد قانونی تدوین کند که دستگاهها به آن عمل نکنند.
دکتر قالیباف ادامه داد: طبق ماده ۱۰۰ آیین نامه اگر ۵۰ نفر از نمایندگان اولویت یک موضوع را امضا کرده و به هیأت رئیسه بدهند میتوان آن موضوع را خارج از نوبت در صحن علنی بررسی کنیم از این رو بعد از آمادهسازی طرح بلافاصله در صحن علنی بررسی میکنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه در این لایحه تخلف را از جرم جدا کردهایم، عنوان کرد: برای کسانی که با اتصال به کشورهای خارجی و با سازماندهی در فضای عمومی جامعه و مجازی اقداماتی انجام میدهد که باعث هنجارشکنی و ولنگاری شود، جرم انگاری شده و مجازاتهای سنگینی برای آنها قرار داده شده است؛ این لایحه در مراحل نهایی خود در کمیسیون قضایی قرار دارد.
لایحه حمایت از عفاف و حجاب از روز نخست با جمعسپاری از نظرات نخبگان و متخصصان استفاده کرد
در ادامه این نشست، یکی از نمایندگان تشکلهای دانشجویی سوالی درباره مردمیسازی لایحه حمایت از عفاف و حجاب مطرح کرد که دکتر قالیباف در پاسخ به آن گفت: مردمیسازی، هوشمندسازی، کارآمدسازی و شفافسازی از رویکردهایی است که مجلس از روز نخست بر مبنای آن حرکت کرد و با تأسیس پارلمان مجازی، آن را در دسترس عمومی قرار دارد. همچنین پارلمان دانشجویی را در مجلس راه اندازی کردهایم که در حال حاضر ۵۰۰ نفر عضو داشته و مشابه مجلس، دارای کمیسیون هستند.
وی افزود: لایحه حمایت از عفاف و حجاب نیز از همان روز اول با حضور نخبگان و کارشناسان تدوین شده و در حال حاضر نیز ما با جمعسپاری در حال پیگیری آن هستیم و حتی بخشی در سایت مجلس در دسترس است تا افراد نظرات خود را به ما منتقل کنند لذا مردمیسازی تا جای ممکن صورت گرفته است.
دکتر قالیباف سپس با اشاره به طرح مبارزه با تعارض منافع در مجلس عنوان کرد: نظام پزشکی ما با انتخابات انجام میشود و کاملاً مردمی است؛ البته ممکن است اشکالاتی داشته باشد که هیأت انتظامی نظام پزشکی باید به آن رسیدگی کند. مشابه این ایرادات در نظام مهندسی و نظام پرستاری نیز وجود دارد یعنی بخشهایی که مردمیسازی نیز شدهاند دارای مشکلاتی هستند که باید حل شود.
سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب، سرلوحه همه مباحث مطرح شده در مجلس است
وی در ادامه با بیان اینکه سیاستهای ابلاغی رهبری سرلوحه همه امور ما در مجلس است، گفت: اگر هر طرح، پیشنهاد یا نظری در مجلس مغایر این سیاستها باشد قطعاً قابل طرح در مجلس نخواهد بود که همین موضوع نیز یکی از اقدامات مجلس انقلابی بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این جلسه که بیش از ۳ ساعت به طول انجامید در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات مجلس نیز خاطرنشان کرد: سیاستهای کلان در حوزه انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و بر اساس آن در حال بررسی قانون انتخابات هستیم.