پخش زنده
امروز: -
مدیرکل ساخت روسازی راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از پیشرفت ۸۵ درصدی راه آهن همدان- سنندج خبر داد و گفت: با توجه به سرعت کنونی پیشرفت، در صورت ادامه تخصیص اعتبار، تکمیل مرحله اول این طرح در پاییز امکان پذیر است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی صیدگر، درباره ویژگیهای راهآهن همدان- سنندج، گفت: مسیر ریلی همدان سنندج از ایستگاه راهآهن همدان آغاز میشود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد و قروه در گردنه صلوات آباد به ایستگاه سنندج میرسد.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن طول مسیر ریلی همدان- سنندج را حدود ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) دانست و گفت: این طرح ریلی ۷ ایستگاه دارد.
صیدگر خاطر نشان کرد: این محور به صورت یک خطه با روسازی بالاستی و بار محوری ۲۵ تن طراحی و اجرا شده است. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است و انتظار میرود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهرهبرداری به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برسد.
صیدگر پیشرفت کلی طرح ریلی همدان- سنندج را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: این طرح در بخش زیرسازی ۹۶ درصد و در بخش روسازی ۸۰ درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: بخش ارتباطات و ساختمان ایستگاهها نیز به ترتیب با ۶۴ و ۶۳ درصد پیشرفت همراه شده است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن درباره اعتبار هزینه شده برای راهآهن همدان- سنندج گفت: تاکنون اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام کار در حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال پیشبینی میشود.
صیدگر درباره زمان تکمیل و بهرهبرداری این طرح اظهار کرد: مطابق برنامهریزیها و با توجه به سرعت پیشرفت در بخشهای مختلف طرح، در صورت ادامه تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد مستمر کار، تکمیل فاز اول برای شروع بهرهبرداری در پاییز امسال امکانپذیر است.
مدیرکل ساخت روسازی راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج مطالعات مشاور طرح در دهه ۸۰، ترافیک پیشبینی شده برای مسافر ۶۰۰ هزار نفر و برای بار یک میلیون تن در سال بوده است که با توجه به توسعه صنایع منطقهای و افزایش جمعیت در صورت بروز رسانی مطالعات، این ارقام به ویژه در بخش باری افزایش خواهد داشت.
وی افزود: این محور دارای ۷ ایستگاه است که شامل ۳ ایستگاه سبقت- تلاقی، ۳ ایستگاه بین راهی (مسافری-باری) و یک ایستگاه تشکیلاتی میشود.
به گفته صیدگر با تکمیل نصب خطوط ایستگاهی ظرفیت این خط به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال میرسد.
صیدگر درباره مزایای راهآهن همدان- سنندج گفت: با اتمام این طرح شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و پیش بینی میشود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جادهای را داشته باشد. با توجه ویژگیهای خاص صنعت ریلی، بهرهبرداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهرهبرداری، باعث تسهیل جابهجایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصتهای شغلی در استان شود.
وی تاکید کرد: هم اکنون اتصال این مسیر با پایانههای مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق- مریوان امکان بهرهمندی از مزیتهای ترانزیتی این محور فراهم خواهد شد.