سلامت بازنشستگان اولویت سازمان تأمیناجتماعی است
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی: یکی از موضوعات بسیار مهم برای تامین اجتماعی بحث درمان و سلامت بازنشستگان است، در ۴۰۰ مرکز درمانی برای بیمه شدگان و بازنشستگان خدمات رایگان انجام میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سيما، رادیو گفت و گو در برنامه صبح و گفت و گو با آقای محسن تقیانی، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت و گو کرد.
سوال: بفرمایید سازمان تامین اجتماعی در حوزه حمایت از بازنشستگان چه کرده؟ چه میکند و وضعیت چگونه است؟
تقیانی: سازمان تامین اجتماعی در کنار وظایف قانونی که انجام میدهد برای بازنشستگان عزیز، از جمله بحث مستمری که ماهانه به حساب عزیزان بازنشسته واریز میشود، یکی از موضوعات بسیار مهمی که برای سلامت بازنشستگان و تندرستی این عزیزان مهم هست، بحث درمان است، استحضار دارید که ما درمان را در تمام مراکز سراسر کشور به صورت رایگان انجام میدهیم ما حدود ۴۰۰ مرکز درمانی در سراسر کشور داریم که تمام خدمات درمانی در این مراکز برای بیمه شدگان و بازنشستگان مان به صورت رایگان انجام میشود.
در مراکز طرف قرارداد با سازمان هم این خدمات فقط با پرداخت ده درصد فرانشیز صورت میگیرد و برای عزیزانی که بازنشستگانی که بالای ۶۵ سال سن دارند این خدمات باز در مراکز طرف قرارداد ما یعنی مراکزی که مربوط به سازمان تامین اجتماعی نیست باز به صورت رایگان انجام میشود.
ما علاوه بر این مشارکت در بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان را از سالهای گذشته در دستور کار داریم، استحضار دارید که ما پارسال ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان مشارکت برای هر نفر بازنشسته را در بحث حق بیمه تکمیلی عزیزان داشتیم، امسال این مبلغ به ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، هم پوشش بهتری بیمه تکمیلی عزیزان پیدا کرد و هم این که میزان مشارکت ما حدود ۱۲۰ درصد افزایش داشت.
این تکالیفی است که ما در حوزه درمان انجام میدهیم، در بحث رفاهیات بازنشستگان یکی از بحثهایی که ما از سالهای گذشته دنبال میکنیم موضوع تسهیلات قرض الحسنه است، این تسهیلات سال ۱۴۰۰، هفت میلیون بود بعد ما در سال ۱۴۰۱ این رقم را ۱۲ میلیون افزایش دادیم، سال ۱۴۰۲ یعنی سال جاری این رقم به ۲۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه رسیده که انشاالله بنا بر این است که طبق برنامه ریزی که صورت گرفته این وام به ۴۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان پرداخت شود بر اساس اولویتهایی که هست؛ که سال گذشته ۲۲۰ هزار تا ماپرداخت کردیم امسال هم رقم افزایش پیدا کرده از ۱۲ میلیون به ۲۰ میلیون و هم انشاالله تعداد را افزایش خواهیم داد.
موضوع بعدی بحث سفرهای زیارتی بازنشستگان است که در قالب طرح کرامت رضویه انجام میشود، ما سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان را به همراه همسران شان به این سفر زیارتی اعزام کردیم که انشاالله امسال بنا داریم باز این تعداد را افزایش بدهیم، موضوع بعدی و خدمت بعدی که به عزیزان بازنشسته ارائه میشود مباحث ورزشی است، این در تندرستی و سلامتی این عزیزان تاثیر بسیار بسزایی دارد، ما امسال طرح مرشدان که المپیاد ورزشی بازنشستگان هست را شروع کردیم و فرآیند آن آغاز شده است سال گذشته در ۶ رشته انفرادی برگزار میشد و ما امسال یک رشته تیمی را هم به این مسابقات اضافه کردیم، رشته والیبال اضافه شده است و با توجه به استقبال خوبی که سال گذشته بازنشستگان از این المپیاد ورزشی داشتند، ما پیش بینی میکنیم که میزان مشارکت و استقبال بازنشستگان امسال بیشتر هم خواهد شد با توجه به این که رشته والیبال یک رشته بسیار مورد علاقه هم هست اضافه کردیم.
موضوع آخر بحث تجلیل از بازنشستگان و مستمری بگیران نمونه سراسر کشور هست که ما بنا بود در همین هفته هم به مناسبت از تجلیل از روز بازنشستگان و به دلیل تقارن آن با هفته تامین اجتماعی ما این مراسم را برگزار بکنیم، چون فرآیندش در استانهای سراسر کشور طی شده بود، بازنشستگان نمونه در سطح استانی انتخاب شده بودند، ما از بین بازنشستگانی که به ما معرفی شده بودند به دبیرخانه مرکزی این جشنواره معرفی شده بودند ۱۵ بازنشسته و مستمری بگیر نمونه کشوری را انتخاب کرده بودیم که به دلیل این که قرار بود مقامات کشوری در این مراسم شرکت بکنند و با حضور این عزیزان این آیین برگزار شود و متاسفانه زمانها هماهنگ نشد، به زمان مناسب دیگری موکول شد انشاالله طی ماههای آینده این مراسم برگزار خواهد شد و از این عزیزان تقدیر خواهد شد ۱۵ بازنشسته نمونه کشوری.
سوال: نکتهای که وجود دارد این است که شما توضیح مفصلی دادید، اما واقعیت این است که بازنشستگان ما در بحث بیمه تکمیلی، در بحث وامهایی که به ایشان تعلق میگیرد، خیلی رضایت ندارند، یعنی بیمه تکمیلی شان معتقدند که خدمات بسیار کم و محدودی به ایشان ارائه میکند، حتی در سالهای گذشته این بحث را ما داشتیم که اصلا این بیمهای که قرارداد بسته میشود مثلا مجوز ندارد، چنین است و چنان است و مسئلههایی از این دست، سازمان تامین اجتماعی چنین بیمهای را منعقد میکند بخاطر این که هم یک جورایی بگوید من این خدمت را ارائه میدهم و هم از آن طرف کیفیتی که بازنشسته دارد دریافت میکند و دارد مبلغی را بابت آن هزینه میشود، این هزینه شاید تعبیر خوبی نباشد، اما دورریز پول است به این خاطر که عایدی ندارد و به این خاطر که خدماتی که ارائه میشود خدمات بی کیفیتی هست.
تقیانی: من این توضیح را عرض کنم که این موضوع چند تا نکته دارد اول این که این قرارداد را سازمان تامین اجتماعی منعقد نمیکند این قرارداد توسط کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سراسر کشور که نمایندگان منتخب خود بازنشستگان هستند قرارداد منعقد میشود و سازمان تامین اجتماعی دخالتی در انعقاد قرارداد و انتخاب آن شرکت بیمه گر ندارد، ما فقط مشارکت داریم، سازمان تامین اجتماعی فقط مبلغی را مشارکت میکند در این حق بیمهای که بازنشستگان باید به آن شرکت پرداخت بکنند و این فرآیند کاملا توسط خود بازنشستگان در انتخاب آن شرکت طی میشود، آن شرکت هم شرکت آتیه سازان حافظ که دارای مجوز هست و یکی از شرکتهای تابعه سازمان بیمه سلامت ایرانیان هست، بسیج شده و دارد کارش را انجام میدهد و اصلا مشکل ندارد و مشکل مجوز و اینها ندارد، حرف حرف درستی نیست، بله سال گذشته و سالهای گذشته شکایتهای زیادی داشتیم به دلیل این که مبلغ مشارکتی و مبلغی که پرداخت میشد بعنوان حق بیمه تکمیلی بسیار پایین بود و آن خدماتی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار میگرفت به همان نسبت پایین بود، امسال الحمدالله با تدبیری که صورت گرفت و خود کانونهای بازنشستگی این تدبیر را انجام دادند هم میزان خدماتی که تحت پوشش این بیمه هست افزایش پیدا کرده و به همان نسبت رقم هم بالا رفته، عرض کردم ما هم میزان مشارکت مان در این بیمه را افزایش دادیم ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و الحمدالله شکایتها امروز که من خدمت شما صحبت میکنم ما شکایت مان بسیار کاهش پیدا کرده است و تقریبا میشود گفت که نزدیک به صفر دارد میشود و رضایت بیشتری را بازنشستگان از بیمه تکمیلی در سال جاری دارند.
سوال: این نکتهای که من گفتم یک بار سال ۱۳۹۳ مطرح شده که رسما بیمه مرکزی اعلام کرده یک بار سال ۱۳۹۸ مطرح شده، یک بار سال ۱۳۹۹ مطرح شده یعنی در دو سه مقطع این قصه مطرح شده و گفته شده که چنین اتفاقی افتاده و حداقل از جانب ما نبوده، از جانب خود بیمه مرکزی بوده.
تقیانی: من عرض کردم، این مطلب مطرح میشود منتها به نظرم این را از سازمان بیمه سلامت اگر سوال بکنید، چون این شرکت از شرکتهای تابعه این سازمان هست و این سازمان هم مستحضرید زیر نظر وزارت بهداشت دارد فعالیت میکند، به نظر من این موضوع را یک بار شما میتوانید در یک گفتگو.
سوال: آن را حتما پیگیری خواهیم کرد، ولی واقعیت این است که خیلیها نسبت به کیفیت خدماتی که ارائه میشود چندان راضی نیستند و شما معتقدید که این دیگر انتخاب خود بازنشستگان است.
تقیانی: عرض کردم، تا سال گذشته این اتفاق بود، ما شکایتهای متعددی داشتیم و این شکایتها به ما از طرق مختلفی واصل میشد در سفرهایی که به استانها داشتیم بازنشستگان معمولا به این موضوع معترض بودند، اما الحمدالله امسال با تدبیری که توسط خود کانونهای بازنشستگی انجام شد، میزان رضایت افزایش پیدا کرده و مشکلات کمتر شده انشاالله که این مسیر به همین شکل ادامه پیدا کند.
باید سریعا انجام شود
کاهش شدید هزینه های دولت
افزایش رضایت عمومی بازنشسته ها
ساختمانها مازاد متعدد برای فروش