پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: هم اکنون حدود ۵۰ درصد از مخارج جاری کشور را درآمد های مالیاتی پوشش میدهد و در برنامه هفتم قرار است این سهم به ۸۰ درصد ارتقا یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، برنامه تلویزیونی صف اول درباره موضوع سازمان امور مالیاتی از تحول تا عدالت در نظام مالیاتی با سبحانیان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی گفتگو کرد .
مشروح گفتگو به شرح زیر است:
مجری: در این برنامه راجع به مالیات صحبت خواهیم کرد میدانید که برنامه هفتم و جزئیات آن در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است یکی از نکات مهمی که در سیاستهای کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب راجع به ویژه برنامه هفتم به آن اشاره شده بود ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات با عنوان منبع اصلی تامین بودجه جاری دولت و البته بحث ایجاد پایههای مالیاتی جدید جلوگیری از فرار مالیاتی و تقویت نقش هدایت و تنظیمگری مالیات در اقتصاد با تاکید بر رونق تولید و عدالت مالیاتی بود برنامهای که امروز تقدیمتان میکنیم راجع به نقش مالیات و آنچه که به عنوان برنامهریزی در برنامه هفتم به آن اشاره شده اختصاص خواهد داشت و هم بحثهای باقیمانده از جلسه قبل که با آقای دکتر
سبحانیان معاون محترم وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی داشتیم در برنامه امشب انشاالله به آن خواهیم پرداخت که امیدواریم بحث خوبی باشد.
سوال: از اوضاع و احوال مالیاتی اگر میشود بفرمایید با توجه به اینکه بالاخره فصل مالیات ستانی تقریبا دارد رو به اتمام بوده و تمام شده چقدر راضی کننده و رضایت بخش بود برای شما و همکارانتان؟
سبحانیان: الحمدلله یک همکاری بسیار خوبی بین مجموعه فعالین اقتصادی در حوزه اصناف و مشاغل سازمان امور مالیاتی کشور رقم خورد شاید بیسابقه بود این نوع همکاری و همدلی که وجود داشت ما ضمن اینکه توانستیم با یک در واقع با یک تفاهمی که به وجود آمده بود آن چیزی که مد نظر بود را وصول بکنیم در عین حال با توجه به گستردگی بسیار بالا که در حوزه میزهای خدمتی که در سراسر کشور همکاران خوب ما در نظام مالیاتی کشور مستقر بودند و پاسخ میدادند سوالات و ابهاماتی که در ذهن فعالین اقتصادی و کسبه و اصناف محترم کشور بود یک همکاری بینظیری را ما به حمدالله شاهد بودیم و الان هم موعد تسلیم اظهارنامه اشخاص حقوقی است که تا انتهای تیر ماه در واقع فرصت دارند امیدوار هستیم که ایشالله پس از پایان تیر ماه هم ما بتوانیم یک آمار خوبی را از حوزه مالیاتی اشخاص حقوقی انشاالله خدمت مردم شریف اعلام بکنیم.
سوال: انشاالله آن سهمی که برای مالیات برای بودجه سال ۱۴۰۱ دیده بودند چقدر بود و در برنامه هفتم هدفگذاریها چیست؟
سبحانیان: ما تقریباً چیزی در حدود بیش از ۵۰ درصد مخارج جاری را الان توسط درآمدهای مالیاتی داریم پوشش میدهیم و هدف گذاری که در برنامه هفتم توسعه صورت گرفته این است که این سهم به ۸۰ درصد ارتقا پیدا بکند.
سوال: من خاطرم است که در برنامه قبلی هم شما فرمودید درآمدهای مالیاتی مان از نفت بالاتر است درسته؟
سبحانیان: بله همینطوره ما الان سهم تقریباً ۳۵ درصدی از منابع عمومی دولت را بیش از ۳۵ درصد از منابع عمومی دولت را این البته برای بودجه ۱۴۰۱ است درآمدهای مالیاتی به خودش اختصاص میدهد این در حالی است که سهم درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۲۵ درصد بود و از این جهت خوب منابع مالیاتی پیشی گرفته است درآمدهای نفتی، ولی خوب اگر ما بخواهیم به آن هدف تدوین شده در برنامه هفتم توسعه برسیم که ۸۰ درصد از مخارج جاری را از مالیاتها پوشش بدهیم و یا نسبت مالیات به جی دی پی که امروز تقریباً حدود ۵ درصد است و هدف گذاری ۱۰ درصدش را دارد محقق میکند حتماً یک تحولات بزرگی را میبایست در بسترهای حقوقی نظام مالیاتی که یکی از مهمترین آنها در برنامه هفتم است انشاالله رقم بزنیم.
سوال: این با صرف افزایش پایهها یا حذف معافیتها یا جلوگیری از فرارها محقق میشود یا ممکن است؟
سبحانیان:این صرف که میفرمایید اگر محقق شود خیلی چیز خوبی است هر کدام از اینها اگر اتفاق بیفتد یک تحول بزرگی را در نظام مالیاتی
سوال: ممکن است یک عده باز نگران شوند که رقمهای مالیات آنها افزایش پیدا خواهد کرد فشار بنا است به مشاغل؟
سبحانیان: ببینید هر کدام از این موارد که فرمودید چه ساماندهی معافیتها چه گستردگی چه گسترش پایههای مالیاتی اتفاقاً فشار را بر مودیان فعلی کم خواهد کرد، چون تا زمانی که ما پایههایمان را گسترش ندهیم یا نتوانیم معافیتهایمان را ساماندهی بکنیم بالاخره درآمدهای مالیاتی از یک تعداد مشخصی از مودیان مالیاتی دارد الان وصول میشود گستردگی این پایهها و ساماندهی معافیتها حتماً فشار را بر مودیان شناسنامه دار کاهش میدهد کما اینکه در دو سال گذشته این اتفاق رقم خورد تا حدودی ما با شناسایی فرارهای مالیاتی و در واقع پهن کردن تور مالیاتی و تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی که مستحضرید بارها گفته شده بیش از ۲ میلیون مودی جدید شناسایی شده طی دو سال گذشته به پیشنهاد دولت و تصویب در قوانین بودجه ما ۷ درصد از نرخ مالیات بر فعالیتهای دولتی و بخش خصوصی را خوب کاهش دادیم در راستای همان اعتقاد دولت است برای حمایت از فعالیتهای تولیدی و در واقع گسترش چتر نظام مالیاتی برای آحاد بیشتری فعالیتهای اقتصادی اگر هر کدام از اینها جناب آقای خسروی اتفاق بیفتد من معتقد هستم ما حتماً میتوانیم به نسبتهایی که در برنامه قانون هفتم پیش بینی شده انشاالله نائل بیاییم
سوال: انشاالله مشخصا اگر بخواهیم راجع به فرارهای مالیاتی صحبت کنیم برنامههایی که در آینده دارید برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟
سبحانیان:ما به حمدالله با همکاری خیلی خوب که عموم دستگاهها الان دارند با سازمان مالیاتی کشور انجام میدهند که به موجب قانون مکلف هستند این اطلاعات را در اختیار سازمان قرار بدهند یک سطح بیسابقهای از اطلاعات را در اختیار داریم همین اطلاعات هم حالا من یک گریزی هم بزنم به مالیات ستانی از در واقع جامعه اصناف و مشاغل داشتیم همین اطلاعات خوبی که در اختیار سازمان قرار گرفت منجر به این شد که خود اظهار صاحبان مشاغل و اصناف اظهار خودشان سه برابر نسبت به سال گذشته باشد چرا این اتفاق افتاد این به معنای افزایش و ارتقای سطح تمکین چرا این اتفاق میافتد وقتی که فعال اقتصادی ما میبیند که اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات به هنگام و درستی است این باعث میشود که قدرت تمکین او و یا میزان تمکین او افزایش پیدا کند و همین باعث شد که ما عملاً اظهار خود افراد سه برابر افزایش پیدا کندترین راهکاری که میبایست در دستور کار قرار بگیرد و امروز بیش از هر زمان دیگری ما با استفاده از دانش روز با استفاده از تکنولوژی داریم استفاده میکنیم با استفاده از روشهای مختلف داده کاوی و الگوریتمهای شناسایی برای فرار مالیاتی استفاده از داده است من امروز توفیق داشتم که خدمت عزیزانمان در بازار تهران بودم خوب بخشی از کسبه محترم بازار خدمتشان بودیم از گلایههایی که این بزرگواران داشتند این بود که برخوردها برخوردهای سلیقهای است و این اتفاق ممکن است اتفاق بیفتد بعضاً با یک مودی با مودیان دیگر ممکن است برخوردهای متفاوتی صورت بگیرد بالاخره تشخیص من است من ممکن است در تشخیصم یک جور عمل کنم فرد دیگری در تشخیصش جور دیگری عمل بکند کما اینکه در سایر حرف ممکن است پزشک برای در واقع یک بیماری دو تا تجویز داشته باشند برای اینکه اینها کنار گذاشته شود ما ناگزیریم برویم به سمت در واقع شناسایی سیستمی و هوشمند مالیات اگر این اتفاق بیفتد این بیعدالتیها کنار گذاشته خواهد شد و هم یکی از گلایههای بسیار مهم دوستان این بود که ما داریم در صنف فعالیت میکنیم ما داریم مالیات پرداخت میکنیم و میدانیم که همکارانمان در همان صنف مالیات پرداخت نمیکنند که من آنجا خدمتشان عرض کردم که ما هر دو وظیفه داریم که برای اینکه این مشکل فائق بیاییم یکی اینکه بالاخره خود آن اصناف مسئولینشان متولیانشان در راستای حمایت از اکثریت قاطبه شفاف صنف بیایند کمک کنند برای آنکه آن کسانی که دارند تخلف میکنند ما شناسایی بکنیم و ابزارها هم در اختیار سازمان هست و بسترهایش هم فراهم کردیم با سامانه سوت زنی که ما الان در سامانه و سایت امور مالیاتی کشور قراردادی این شرایط مهیا است که اگر کسی دارد تخلف میکند و به ضرر بقیه آن صنف دارد کار میکند آنها را به ما اطلاع بدهند شناسایی میکنیم و با آنها برخورد میکنیم بنابراین مهمترین راهکاری که ما برای مبارزه با فرار مالیاتی داریم در پیش میگیریم استفاده از دادههایی است که در واقع پایگاههای مختلف به دستمان میرسد من باز یک مثال بزنم ببینید بالاخره من فرض بفرمایید که به شما یک کالایی را فروختم و این را ابراز نمیکنم، ولی شمایی که کالا را از من خریدی و هزینه کردی این را به من ابراز کردی و من از این طریق به فروش آن فرد در حقیقت پی خواهم برد اینها تقاطع گیریهایی است که ما داریم الحمدلله انجام میدهیم و ایشالا توفیقات خوبی هم حاصل شده با و یکی از در واقع کارهای که ظرف همین دو تا سه ماهی که خدمت عزیزان هستیم در سازمان امور مالیاتی کشور انجام دادیم جلساتی را با شرکتهای دانش بنیان داشتیم همکاری خیلی خوبی را با معاونت محترم علمی ریاست جمهوری تعریف کردیم برای اینکه از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده بکنیم.
سوال: که چه کاری بکنند برای شما؟
سبحانیان: برای شناسایی فرارهای مالیاتی ببینید اینها همش الگوریتمهایی است که میتواند با استفاده از دادههایی که در اختیار دارد این الگوریتمها را شناسایی بکند مورد مشکوک را و ما را هدایت کند به سمت شناسایی فرارها عرض کردم دفعه گذشته اطلاعاتی که ما از سازمان تامین اجتماعی داریم میگیریم از وزارت نیرو اطلاعاتی را داریم دریافت میکنیم از حوزههای مختلف اینها همش تقاطعگیریهایی هست که دارد انجام میشود برای اینکه ما بتوانیم پی ببریم به فرارهای مالیاتی و مشخصا شاید یکی از مهمترین اقلام اطلاعاتی اقلامی است که ما از شبکه بانکی کشور الان داریم دریافت میکنیم.
سوال:و آن سامانه سوت زنی که اشاره کردید استقبال خوب بود یعنی خیلیها آمدند و کمک کردند؟
سبحانیان:به نظرم بیشتر باید ترویج شود بیشتر باید تبلیغ شود این سامانه الان وجود دارد و ناظر بر همین سامانه بالاخره ما مواردی را هم دنبال میکردیم به نظرم خیلی میتواند رونق بیشتری بگیرد و ایشالا با استقبال که از طرف مردم و خود مودیان محترم انشاالله اتفاق خواهد افتاد ما بتوانیم در این مسیر انشاالله گامهای موثری را برداریم.
سوال:آقای دکتر آخرین مرحله این لایحه را میفرمایید که به کجا رسید، چون اردیبهشت ماه گفتند که آخرین وضعیتش چه بوده؟
سبحانیان: عرض کنم به خدمتتان که به حمدالله این لایحه توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شد و همانطور که اشاره کردند وزیر محترم در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسید در صحن خود دولت مطرح شد و بخش قابل توجهی از آن هم به حمدالله به تصویب رسیده برخی از ابهامات و نکاتی که برخی از دستگاهها داشتند را ما الان داریم با این بزرگواران مذاکره و نهایی میکنیم ایشالا به زودی این لایحه نهایی بشود در دولت و ایشالا به مجلس ارائه شود.
سوال: ویژگیهایش چیست از نظرخودتان؟
سبحانیان: اساساً همونجور که گزارش خوبی هم که دوستان زحمت کشیده بودند و پخش شد و اشاره شد ما باید بریم به سمت مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی یکی اینکه در همه دنیا وزن بیشتر مالیات ستانی بر همین اشخاص حقیقی است و نه اشخاص حقوقی یعنی ما باید بریم به سمت کاهش کما اینکه دولت هم عرض کردم در همین یکی دو سال گذشته این مسیر را دنبال کرد یعنی فشار مالیاتی رو بر اشخاص حقوقی داره کاهش میده، اما چه مزیت دیگری داره ببینید همانجور که اشاره شد ما در پایههای مختلف و از منابع مختلف مالیات ستانی میکنیم به طور مشخص یک شغلی رو میگیم معاف است یک شغلی رو میگیم مشمول است یک فردی اگر در یک منطقهای فعالیت کند او مشمول است اگر در منطقه دیگری همان کار را کند معاف است اینها بیعدالتی مالیاتی را رقم میزند و خودش منجر به فرار میشود ببین یکی از روشهایی که ما امروز متاسفانه باهاش مواجهیم و یکی از دلایل اصلی که داره دامن میزنه به فرار مالیاتی همین معافیتهایی است که متاسفانه سوء استفاده میشود و فرار مالیاتی اتفاق میافتد مثلاً در یک منطقهای منطقه آزاد معافیتهای مالیاتی وجود دارد برخی میآیند و تخلف میکنند به اسم منطقه آزاد، ولی در منطقه اصلی فعالیت میکنند خوب اینها باید مورد پیگیری قرار گیرد وجود مالیات بر مجموعه درآمد فارغ از اینکه من چه شغلی دارم در کجا زندگی میکنم مجموع درآمدهای من رو از هر منبعی که من درآمد به دست بیارم عرض کردم ممکن است من کارمند دولت باشم، ولی یک شغل دیگری هم داشته باشم یا سرمایهگذاری در جای دیگری کرده باشم مجموع همه این درآمدها در واقع تجمیع میشود یک سری کسوریتها و معافیتهایی از آن کسر میشود یعنی حاکمیت یا دولت من به ازای تعداد بعد خانوار شما به شما معافیت پایه میدهم به این معنا که باز نگاه کنید این منطقی که در اینجا حاکم نسبت به منطقی که حاکم است شما دقت بفرمایید الان من حقوق بگیر چه یک نفر باشم چه ۱۰ نفر باشم چه ۵ نفر باشم میزان معافیت مشخص است من حقوق بگیر ۱۰ میلیون تومان در ماه معاف هستم فارغ از اینکه بعد خانوارم چقدر است در حالی که خب مشخص هزینه که یک خانواده سه نفره داره با یه خانواده ۵ نفره حتماً متفاوت است اگر ما به دنبال سیاستهای جمعیتی هم هستیم یکی از مشوقهاش همین است که در واقع خانوار که بعد بیشتری داره بیشتر مشمول معافیتها بشه این را مالیات مشمول بر درآمد ما میتوانیم دنبال کنیم و این دنبال شده از لایحه ما یا کسوراتی که مثلاً من هزینههای سلامت رو دارم پرداخت میکنم هزینه در حوزه آموزش دارم پرداخت میکنم اینها حتماً باید از درآمدهای من کسر بشه و ما به تفاوت آن مشمول مالیات شود در حالی که الان باز این اتفاق نمیافتد پس مالیات بر مجموعه درآمد ضمن اینکه این بیعدالتیها تبعیضهایی که بعضاً هم جناب آقای خسروی با چانه زنیهای سیاسی با معافیتهای داده شده است در سنوات گذشته اینها بساطش برچیده میشه و با یک مکانیزمی که عرض میکنم افراد معافیتهایی به آنها داده میشود مناسب با بعد خانواده و کسورات از درآمد آنها کسر میشود درآمد مشمول مالیات مشخص میشود و مبتنی بر در واقع اون درآمد مشمول مالیات مشمول نرخهای مالیاتی میشود هرکس درآمدش بالاتر مشغول نرخهای بالاتر طبیعتاً خواهد شد که هر که بامش بیش برفش بیشتر.
سوال: پس در مجموع به حالت عادی نزدیکتر خواهد شد؟
سبحانیان: حتماً همینطور است عرض میکنم تمام دنیا رفتن به سمت مالیات بر مجموع درآمد خوب یکی از اقدامات مهمی که در یک سال و نیم گذشته در وزارت امور اقتصاد دارایی با همراهی همه دستگاههای دولتی انجام گرفت تدوین لایحه بود خب شایدهای سال بود که حرفش زده میشد در جوامع کارشناسی، ولی خوب به حمدالله این لایحه تدوین شد و بخش خوبیشم در دولت تصویب شده.
سوال:به این مجلس که بعید میدونم برسد؟
سبحانیان: من فکر میکنم که انشالله اگر اهتمام در واقع دولت بر این باشه که به سرعت این موضوع رو در دولت خاتمه بده و لایحه رو نهایی بکنه و به مجلس بده بالاخره ما در همین مجلس انشالله شاهد هستیم که شاهد خواهیم بود که انشالله به مجلس انشالله کارهای کارشناسیاش انجام خواهد شد و حالا منم بعید میدونم شاید تصویبش به این مجلس در واقع برسه
سوال: بسیار خوب راجع به سامانه مودیان اگر موافقید صحبت کنیم که بعد گزارشی ببینیم آماده است و برمیگردیم بسیار خوب شما در برنامه قبلی آمار دادید الان تغییر چشمگیری داشته است؟
سبحانیان: بله الحمدلله ما همانطور که عرض کردم سرعت تکمیل پروژه سامانه مودیان و پایانه فروشگاه سرعت خیلی خوبی است و ما روزانه شاهد تحول در این حوزه هستیم ما تقریباً از برنامه گذشته تا به امروز بالغ بر ۲۰ هزار شرکت پیوستن به صدور صورت حساب سامانه مودیان و الحمدلله شاهد رشد خوبی در این حوزه هستیم.
سوال:به تفکیک آمار بورسی و دولتی میشود گفت؟
سبحانیان: بله عرض کنم که حدود ۴۳۰ شرکت شرکتهای بورسیمون عموماً پیوستن به حوزه سامانه مودیان تقریبا حول و حوش ۶۳ یا ۶۴ شرکت دولتی در واقع در سامانه معدیان صورت حساب صادر میکنند و تقریباً ۳۹۰۰۰ و ۳۹۵۰۰ سایر شرکتهای غیر دولتی هستند که در واقع به این پیوستند.
سوال: آمار خود دولتیها که باید بیشتر میبود پایینتر است حالا برخوردی میشود با آنهای که متصل نمیشوند؟
سبحانیان:بله حتماً ببینید اتفاقاً در جلسه اخیری هم که در محضر معاون محترم اول رئیس جمهور برگزار شد در جلسه شورای اقتصادی تذکر جدی داده شد به همه دستگاههای دولتی و شرکتهای دولتی و نامه نامه نگاریهایی مفصل انجام شده که شرکتهای دولتی از اول دی ماه سال گذشته ملزم بودند که بیان و در سامانه مودیان صورتحساب بزنند و از این طریق کالا و خدمات خودشون را خریداری یا به فروش برسونند در این حوزه البته عرض بکنم عزم جدی وجود داره بعضاً موانعی یا محدودیتهایی رو شرکتهای دولتی بیان میکنند که از جمله اینکه مثلاً زیرساختهای کافی برای این موضوع برای اونها الان فراهم نشده یا برخی از دستگاهها بر این باورند که اطلاعاتی که نزد اونهاست محرمانگی داره و یک در واقع چنین موانعی وجود دارد برای پیوستن آنها به سامانه مودیان به صورت اقتضایی ما اینها رو بررسی میکنیم، ولی معتقد هستیم که حتماً میبایستی که سرعت حضور و ورود شرکتهای دولتی برای صدور صورتحساب در سامانه مودیان حتماً بیشتر از این باشد قانون هم تمهیدات خوبی رو اندیشیده برای یعنی ضمانت اجرایی خوبی دارد بخش قابل توجهی از در واقع جرایمی که کسانی که نپیوندند به حوزه سامانه مودیان بخشودگی آنها در واقع از بین میرود و ما فرصت بخشودگی را از آنها سلب خواهیم کرد و سایر موارد و جرایم و ضمانت اجرایی که حتماً در رسیدگیهایی که به پروندههای مالیاتی این افراد یا این اشخاص عملاً بررسی خواهد شد این ضمانت اجراییها حتماً بار خواهد شد و عملیاتی خواهد شد و لذا ما هم اینجا هم مجدد درخواست داریم از همه شرکتهای دولتی که ملزم هستند بپیوندند به سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی که این کار را حتماً انجام دهند.
سوال:حالا شرکت دولتی بوده است که عدم اتصال ناموجه بوده باشد و با آن برخورد شده باشد؟
سبحانیان: ببینید برخورد ناظر به رسیدگی است که در واقع در حوزه پروندههای مالیاتی اونها اتفاق خواهد افتاد خوب عرض کردم در تیر ماه این پروندههای مالیاتی داره یا اظهارنامههای مالیاتی دارد بارگذاری میشود و در رسیدگی حتماً اینها مورد نظر قرار میگیرد.
سوال: حالا خود سازمان شما اعلام کرده بود که اگر در اصل دستگاه کارتخوان رو هم به عنوان پایانههای فروشگاهی شناسایی خواهد کرد آیا این اتفاق افتاده؟
سبحانیان:ببینید این باید با قانون رقم بخوره یکی از تسهیلات ویژهای که به نظرم میتونه برای به ویژه کسب و کار خرد اتفاق بیفته و توسعه بده گسترش این قانون رو در سطح صنوف و مشاغل خورد همین مورد که شما اشاره فرمودید یعنی ما بتوانیم از دستگاههای کارت خوان به مصاب یک پایان فروشگاهی استفاده کنیم این را ما در یک لایحهای که تقدیم مجلس کردیم در سال گذشته درج کردیم و این لایحه خوب هم در کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی کلیاتش به تصویب رسید و جزئیاتش در دستور کار مجلس قرار داره و ما امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد و من باز اینجا تقاضا میکنم این لایحه اسمش لایحه تسهیل تکالیف مودیان است یعنی کمک میکنه به انجام تکالیف مودیان اگر ما بتوانیم خیلی لایحه شسته و رفته کوتاهی است اگر ما بتوانیم این مصوب مجلس را داشته باشیم این اتفاق انشالله رقم خواهد خورد.
سوال:و اینکه رئیس کمیسیون مجلس گفته که تا پایان شهریور بالاخره سامانه مودیان باید تکلیفش معلوم شود و به پایان برسد فکر میکنید برسید به آن تاریخ؟
سبحانیان:اولا من جا دارد تشکر بکنم از ریاست محترم کمیسیون اقتصادی خیلی این موضوع رو هم در زمان تصویبش دنبال میکردند و پیگیری میکردند و هم در زمان اجرای اون پیگیری ایشون بسیار موثر هست ما امیدوار هستیم با اهتمام بسیار جدی که امروز در سازمان امور مالیاتی کشور وجود دارد و همه امکانات سازمان و حتی دولت را ما آوردیم برای این پروژه یا ابر پروژه که به سرانجام برسه بتوانیم انشالله در اسرع وقت این پروژه را تکمیل کنیم.
سوال: بحث تفکیک حسابهای تجاری از حسابهای شخصی است که باز از فرارها میشود جلوگیری کرد و هم اینکه بالاخره یک عده از طریق کارت به کارت کردن سعی میکنند که از پرداخت این مالیات فرار کنند این الان چقدر اتفاق میافتد و چقدر برای شما شناخته شده است یک حساب تجاری از یک حساب شخصی؟
سبحانیان: عرض به حضورتون که نکته بسیار مهمی است یه همکاری بسیار خوبی از سال گذشته با بانک مرکزی ما به حمدالله رقم زدیم مشارکت سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی و پیگیری پروژههای مشترک خیلی آثار و برکات برای کشور داره ما اطلاعاتی رو داریم که در اختیار بانک مرکزی قرار میدیم و به صورت متقابل اطلاعاتی را از بانک مرکزی دریافت میکنیم عرض میکنم در حوزههای مختلف میتواند خیلی آثار و برکاتی برای کشور داشته باشد یکی از حوزههاش هم همین است همان جور که اشاره فرمودید برخی فکر میکنند که با کنار گذاشتن دستگاه کارتخوان میتوانند مثلاً از پرداخت مالیات طفره برند یا فرار بکنند خب این اشتباه بزرگیست این بزرگوارها مرتکب میشوند و این یکی از دلایلی که عرض کردم امسال باعث شد اظهار خود مودیان افزایش قابل توجهی پیدا کند این بود که ما ورودی حساب آنها را به خودشان نشان دادیم ما الان تقریباً حدود ۱۳ میلیون حساب تجاری داریم که بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متعلق به اشخاص حقوقی است و مابقی متعلق به اشخاص حقیقی است به این معنا که افرادی که بالاخره پرونده مالیاتی تشکیل میدهند شماره حسابی رو اونجا معرفی میکنند این شماره حساب به بانک مرکزی هم اعلام میشود آن حساب حساب تجاری است پولی که واریز به اون حساب میشود به منزله درآمد است من این را خواهش میکنم عزیزان به آن دقت داشته باشند پولی که به حساب تجاری واریز میشود به منزله درآمد است ممکنه فردی اشتباه بکنه خونشو بفروشه ماشینشو بفروشه پولشو بریزه اونجا خوب اشتباه کرده البته اگر بیاد اسناد و مدارک به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد ممیزین ما و مدیران مال تو مکلفند که این رو از درآمد او خارج کنند، ولی خوب گرفتار میشود و خوب باید زمان بگذاره لذا حساب تجاری حسابیست که درآمد حاصل از کار اون فرد باید بهش واریز بشه خوب عرض کردم کسانی که کارتخوانها را کنار گذاشته بودند و کارت به کارت میکردن از این طریق شناسایی شدن برخی به حسابهای غیر تجاری خودشون منابعی را واریز میکردند خوب ما این راه را هم کنترلش را در اختیار داریم.
سوال: خوب شما از کجا میدانید که این درآمد درآمد تجاری حاصل از یک معامله است یا نه؟
سبحانیان: اگر حساب تجاری باشه که خب عرض کردم هر آنچه که ورودی به حساب هست از منظر ما درآمد مگر اینکه خودش بیاد اثبات بکنه در حسابهای غیر تجاری آن الگوریتمهای شناسایی که ما با کمک بانک مرکزی در واقع طراحی کردیم این به ما کمک میکنه که بتونیم حداقل مظنون بشیم به برخی از حسابهایی که اسماً حسابهای غیر تجاری است، ولی دارد فرایند تجاری میکنه.
سوال: تراکنشهای بالا؟
سبحانیان: احسنت خوب اینها الگوریتمهایی است که ما طراحی کردیم و شناسایی میکنیم از این جهت میخوام عرض بکنم که در واقع خیلی به ما کمک میکنه این تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری البته انشالله ما داریم طراحی میکنیم که بتوانیم با کمک خود بانک مرکزی البته این اتفاق دارد میافتد به این معنا که خود بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور مزیتها و مشوقهایی رو برای حسابهای تجاری نسبت به حسابهای غیرتجاری قرار داده مثلاً حساب تجاری میتونه دسته چک داشته باشه حساب تجاری در واقع میتونه کارمزد کمتری نسبت به نقل و انتقالات و ... داشته باشه نسبت به حسابهای غیرتجاری اینها مزیتهایی است که برای حسابهای تجاری است و ما واقعاً باید هزینه مبادله رو کم بکنیم برای کسانی که دارند فعالیتهای تجاری انجام بدهند خوب این وظیفه دوستان ما در بانک مرکزی هم قرار دارد.
سوال: بسیار خوب بریم سراغ بحث مالیات برای خانههای خالی خوب چند سالی است که دارد راجع به آن صحبت میشود، ولی هنوز به آن نتیجهای که مطلوب است نرسیده آخرین وضعیت را میفرمایید چه است آقای دکتر؟
سبحانیان:ببینید ما مالیات امور بر خانه خالی در واقع چند سالی است که به موجب قانون وزارت راه و شهرسازی مکلف به شناسایی خانههای خالی شده است ما برای خانههای خالی که در سال ۱۴۰۰ به موجب اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته و توسط وزارت راه و شهرسازی برای در واقع صاحبان دو تا ملک مسکونی خالی به بالا تقریباً بالغ بر ۶۳ هزار تا ملک برگه تشخیص داده که از این میزان حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شده است ما با توجه به اینکه مسائل و مشکلاتی وجود داشت برای شناسایی این خانههای خالی توسط وزارت راه و شهرسازی یه مقداری در واقع به تاخیر افتاد یعنی میبایستی به نظر من که سرعت عمل بیشتری به خرج داده میشد، ولی در عین حال این اطلاعات الان در اختیار امور مالیاتی کشور قرار گرفته عددی که عرض میکنم مالیات تعیین شده برای خانههای خالی ۲ به بالا یعنی افرادی که دو خانه داشتند حدود در واقع ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده که برخی از اینها مالیات را پرداخت کردند، ولی خب عمده افراد نسبت به آن اعتراض داشتند این در فرایند رسیدگیهای ما قرار دارد لذا اینکه بیان میشود مبلغ ناچیزی وصول شده علتش این است پس ۱ تعیین مالیات است به موجب قانون کسی که برایش مالیات تعیین میشود میتواند موارد مختلف را اعتراض کند این در مراحل مختلف است ما آن تعدادی که خانههای خالی بسیار بالایی را داشتند مثلاً ما بعضاً داشتیم اشخاص حقوقی که ۲۰ خانه یا ۵۰ خانه به بالا خالی شناسایی شده بود به موجب اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته بود آنها را در اولویت رسیدگی قرار دادیم که سریعتر پرونده آنها را تعیین تکلیف کنیم برای خانههای خالی که در سال ۱۴۰۱ خالی بودند و ما میبایستی تعیین مالیات میکردیم متاسفانه هنوز اطلاعاتش در اختیار ما قرار نگرفته یعنی علی رغم اینکه ما میبایستی تا پایان تیر ماه این مالیات را تعیین میکردیم برای خانههای خالی، ولی علی رغم پیگیریهایی که انجام گرفته هنوز این اطلاع در اختیار ما قرار نگرفته.
سوال: از وزارت راه باید در اختیار شما قرار بگیرد؟
سبحانیان: عرض میکنم به موجب قانون سامانه املاک و اسکان به موجب اطلاعاتی که در سامانه املاک و اسکان است سازمان راه و شهرسازی این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهد ما هنوز اطلاعات خانههای خالی در سال ۱۴۰۱ را از دوستانمان از وزارت راه و شهرسازی دریافت نکردهایم که به موجب و به محض اینکه این اطلاعات دریافت شود ما اقدام لازم را انشالله انجام خواهیم داد.
سوال: حالا پیگیری که کردید دلیلشان چیست که تا الان ندادهاند؟
سبحانیان: والا مثل اینکه زمان بیشتری را نیاز داشتند برای اینکه اطلاعات خودشان را تکمیل کنند، چون کار حساسی است ببینید در گذشته برای سال ۱۴۰۰ متاسفانه این اتفاق رقم خورد یعنی ما برای تقریبا بالغ بر ۵۰۰ هزار ملک شناسایی شده بود که خالی تلقی شده بود، ولی وقتی پیامک برای مردم رفت عده زیادی معترض بودند و اطلاعاتشان را حالا چه بسا خودشان نرفته بودند و اطلاعاتشان را در سامانه املاک و اسناد اصلاح کنند یا خانه خودشان را ثبت بکنند لذا پروژه پروژه دقیقی است و میبایست اطلاعات حتماً پالایش شود از این جهت امیدوار هستیم که انشالله اطلاعاتی که در خصوص خانههای خالی ۱۴۰۱ به دست ما خواهد رسید انشالله اطلاعات پالایش شده و متخم باشد که مردم را به سختی نندازد.
سوال: و یکی هم بحث مالیات خانههای لوکس و ماشینهای لوکس بود آن به کجا رسید؟
سبحانیان: ما در خودروهای لوکس وضعیت بهتره هم این است که اطلاعات بیشتری به دست ما میرسد جناب آقای خسروی من خدمت شما عرض بکنم چه در خانه خالی چه در خودرو لوکس چه در خانه لوکس سازمان امور مالیاتی کشور مسئول شناسایی نیست یعنی ما شناسایی نمیکنیم که مثلاً یه خانه لوکس هست یا خیر یا مثلاً یه خانه خالی است یا خیر ما به موجب اطلاعاتی که در اختیارمون قرار میگیره یک خانهای رو در واقع لوکس قلمداد میکنیم و به صاحب او اعلام میکنیم که ارزش در واقع خانه تو به این مقدار است و انقدر هم مالیاتش خواهد شد توی خودرو لوکس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار میگیره توسط در واقع نیروی انتظامی اطلاعات بهتریست نسبت به اطلاعاتی که ما در خانه لوکس باهاش مواجه هستیم ما برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰۵ هزار حدوداً ۲۰۶ هزار خودرو رو برای ۱۷۷ هزار نفر عرض به حضورتون که خودرو لوکس شناسایی کردیم به موجب قانون و حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومن هم مالیاتی بودش که تعیین و اعلام شد برای صاحبان خودرو لوکس برای سال ۱۴۰۱ هم تعداد ۲۵۲ هزار خودروی لوکس را ما به ارزش ۲۳۰۰ میلیارد تومان در واقع خودرو لوکس تشخیص دادیم به موجب اطلاعاتی که در اختیارمون قرار گرفته بود که اون هم عرض میکنم میبایستی در یک بازههای مشخص زمانی در اختیار ما قرار بگیرد مثلاً خودروهای لوکس ۱۴۰۱ خیلی دیر هنگام اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد لذا تقریبا اواخر سال بود که به صاحبان خودروهای لوکس پیامک ارسال شد که آنها بیایند و مالیاتشون رو پرداخت کنند همش در جریان وصول هست که انشالله به صورت وصول خواهد شد.
سوال: و بحث مالیات اصناف که خوب مهلت اظهارنامه مشاغل به پایان رسیده و اینکه چه میزان از این محل مالیات ستانده شد و در مقایسه با سالهای گذشته آیا تفاوت چشمگیری داشته یا نه؟
سبحانیان:همونجور که خدمت شما عرض کردم ما امسال با یک همکاری بینظیری که بین سازمان امور مالیاتی کشور و قاطبه اصناف و مشاغل و بازاریان رقم خورد توانستیم به تکالیفمون در حوزه نظام مالیاتی عمل کنیم تقریبا جناب آقای خسروی حدود یک میلیون نفر بیشتر از سال گذشته اظهارنامه دادن به ما و آمدند مالیات پرداخت کردند و این نشان دهنده افزایش سطح تمکین محترم مالیاتی است آن چیزی که خود مردم خود فعال اقتصادی اظهار کردند بدون اینکه ما بهشون بخوایم مبلغی رو به آنها در واقع ارائه کنیم عرض کردم سه برابر افزایش پیدا کرده و از حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان به ۹۰۰۰ میلیارد تومان مبالغی که در اظهارنامه خودشون اظهار کردند در واقع افزایش پیدا کرده و ما شاهد رشد هم کمی به جهت تعداد و هم به جهت مقداری در حوزه مالیات ستانی از حوزه اصناف و مشاغل بودیم البته من معتقدم که با گفتگوی بیشتر با تعامل بیشتر ما میتوانیم در این حوزه گامهای موثر بیشتری را برداریم که خب به حمدالله با توجه به همدلی و همراهی خوبی که امروز بین سازمان و فعالین اقتصادی کسبه و اصناف محترم وجود دارد من امیدوار هستم که انشالله این گام اصلاحی بزرگی که امسال آغاز شد را ما در سالهای بعد ما بتونیم تداوم بدیم.
سوال:بعداً یک خبری هم منتشر میشود که برخی از اصناف نسبت به درآمدی که یعنی درآمد کمتری پرداخت میکنند مثلاً حالا از طلا فروشها صحبت میکنند و یا از پزشکان صحبت میکنند این چیزهایی هست که گفته میشود آماری از میزان پرداخت مالیاتی این گروهها وجود دارد که اینجا بخواهید بگید؟
سبحانیان: بله به طور متوسط مالیاتی که ما از اصناف و مشاغل دریافت میکنیم عرض به حضورتون که تقریباً حول و حوش ۵ میلیون تومنه در سال یعنی من امسال این آماری که دارم خدمت شما عرض میکنم متوسط مالیاتی است که از اصناف و مشاغل گرفتیم برای عملکرد آنها در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط در سال ۵ میلیون تومان البته من جلسه قبل هم خدمت شما عرض کردم بیش از ۵۰ درصد عرض به حضورتون کسانی که در حوزه اصناف و مشاغل فعالیت میکند مالیاتشان صفر است و با توجه به اینکه فعالیت اونها شاید رونق جدی نداشته باشه در سطح معافیت قرار میگیرد مجموعه همه این عوامل را در نظر بگیرید حدود ۵ میلیون تومان متوسط مالیاتی بوده است که پرداخت شده در حوزه پزشکان که البته علی رغم همه بحثهایی که که مطرح میشود ما صنف پزشکی بیش از بقیه اصناف و مشاغل دارد مالیات پرداخت میکند حدود ۳۵ میلیون تومان در سال مالیاتی بوده که پزشکان در حوزه تبصره ۱۰۰ پرداخت کردهاند داروخانهها حدود ۲۲ میلیون تومان طلا و جواهر حدود ۱۰ میلیون تومان در سال نمایشگاههای اتومبیل حدود ۱۰ میلیون تومان عرض به حضورتان که بنگاههای املاک حدود ۴ میلیون تومان آرایشگاههای زنانه حدود ۲ میلیون تومان در سال مالیات پرداخت کردهاند مشاوران حقوقی حدود ۶ میلیون و هشتصد هزار تومان این در واقع اردر عددهایی است که توسط این صنوف پرداخت شده و البته عرض میکنم این عددها درسته که به نظر عددهای کمی است، ولی ما داریم پزشکی که مثلاً ۶۰۰ میلیون تومان یا ۵۰۰ میلیون تومان هم مالیات پرداخت کرده یا بنگاههای معاملات ملکی که عددهای بالایی پرداخت کرده این متوسط عددی است که من خدمت شما عرض کردم.
سوال: بسیار خوب و یک بحثی هم که این چند روزه باز دوباره موضوعش داغ شده بحث مالیات ستانی از چهرههای مشهور عمدتاً هنری است که اینها بعضاً به عنوان اینفوننسر فعالیت میکنند و درآمد دارند آیا تا به حال از اینها یا همان سلبریتی درآمدی از اینها به عنوان مالیات ستانده شده یا بناست که این اتفاق بیفتد؟
سبحانیان: ما اولاً این را خدمت شما عرض کنم که به موجب قانون هر شخصی درآمدی داشته باشد میبایستی مالیاتش را پرداخت کند حالا البته در یکی دو سال اخیر به موجب قوانین بودجه تمرکز بیشتری در برخی از مشاغل درآمدهای بالاتری کسب کردند صورت گرفته متناسب هم ما در سازمان امور مالیاتی خودمان را مکلف میدانیم که متناسب با احکام قانونی فعالیتهای خودمان را تنظیم بکنیم لذا در همین حوزه اینفولنسرها یا کسانی که در صفحات مجازی دنبال کننده بالایی را دارند را ما یک واحد تخصصی مالیاتی را در یکی از ادارات کلمان تخصیص دادیم و تقریباً برای حدود ۵۰۰ تا مودی در این حوزه پرونده تشکیل شده بالغ بر ۵۰۰ تا پرونده تشکیل شده که از این تعداد حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ پرونده اظهار نامه خودشان را پرداخت کردهاند ما تقریبا از این حدود ۱۲۳ تا ۱۲۴ پروندهای که اظهارنامه آمده و به ما ارائه کردهاند مالیات ابرازی خودشان حدود مثلاً ۵۰۰ میلیون تومان بوده حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده، ولی آن چیزی که ما تشخیص دادیم ارز به حضورتان که تقریباً ۳۰ میلیارد بوده عدد ۵۰۰ میلیونشان تبدیل به ۳۰۰ میلیارد شده البته بعد از اینکه این اتفاق افتاد و این تشخیص مالیاتی صورت گرفت ما تراکنشهایی به دستمان رسید که خوب تراکنشهای بسیار بالایی بود از همین عزیزان که داریم برگهای متمم را صادر میکنیم در این حوزه عزم جدی است که به موجب قانون انشاالله کسانی را که فعالیتهایی را دارند در این حوزه به موجب قانون عرض میکنم بتوانیم شناسایی کنیم و مالیات معوقه را از آنها وصول کنیم.
سوال:و یک بحث هم بحث حجم بالای معافیتهای مالیاتی است آخرین آماری که ما داریم از معافیتهای مالیاتی چقدر است الان وضعیتمان چطور است؟
سبحانیان:والا حقیقتش جناب آقای خسروی من بارها عرض کردم حتی زمانی که مسئولیت این حوزه را نداشتم واقعاً یکی از بزرگترین اگر نگویم بزرگترین یکی از بزرگترین چالشها و آسیبهای نظام مالیاتی ما سطح گسترده معافیتها است این معافیتها ضمن اینکه درآمدهای مالیاتی را کاهش میدهد بیعدالتی را رقم میزند موجب فرار مالیاتی هم میشود که من مصادیقش را خدمت شما عرض کردم بعد معافیتها باید هدفمند باشد ما معافیتهایمان کور است معافیتهایمان عرض به حضورتان که نقطه زنی نکرده حتماً میبایستی باید برویم به سمت اصلاح معافیتها و این را ما معتقد هستیم که در نظام مالیاتی باید مثل همه دنیا سهم بیشتر درآمدهای مالیاتی را شرکتهای بزرگ هلدینگها بانکها اینها به عهده بگیرند و اتفاقاً سهم کمتری را ما برویم سراغ اصناف و مشاغل خرد و کوچکی که فعالیت خیلی بالایی ندارند این اعتقاد ماست خب ما، ولی به موجب قانون صرفاً باید قانون را عمل کنیم یعنی ما نمیتوانیم بگوییم که آقا اگر شخص حقوقی بزرگی به موجب قانون معاف شده من بروم از آن مالیات بگیرم من که نمیتوانم این کار را انجام بدهم پس ما باید بسترهای حقوقیمان را طوری به گونهای تمهید کنیم و سیاست گذاری کنیم که واقعاً نظام مالیاتی و سازمان امور مالیاتی کشور دستش باز باشد برای مالیات ستانی از بزرگترها به جای اینکه فشاری وارد شود به سایر مودیها متاسفانه در دو تا سه سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده یعنی ما قوانینی را بعضاً باهاش مواجه هستیم که بزرگترها را معاف میکند از مالیات مثلاً فرض بفرمایید اگر سودت را تقسیم نکردی و افزایش سرمایهداری یا اگر مثلاً در فلان مناطق بودی از پرداخت مالیات معاف هستی خوب من شرکتی را دارم که بالای ۵۰ هزار میلیارد تومان فقط سودش است، ولی به موجب این مواد و به موجب این احکام قانونی من نمیتوانم بروم از او مالیات بگیرم خوب اینها آسیب است اینها چالش جدی است اینها واقعاً در راستای عدالت مالیاتی نیست من حتماً توصیهام این است که به عنوان کارشناس حوزه مالیات حتماً نظام حقوقی مان را باید به گونهای سامان بدهیم که واقعاً چه دلیلی وجود دارد شرکتهای بزرگی که بالای چند ۱۰ هزار تومان سود دارند را ما بیاییم مثلاً با یک حکمی معافیت مالیاتی بدهیم بله اگر به دنبال مشوق برای سرمایهگذاری بیشتر هستیم اشکالی ندارد شرکتهای متوسط یا کوچک را تشویق بکنیم بیایند برای سرمایهگذاری، ولی واقعاً شرکتهای که بعضاً شبه دولتی هم هستند شرکتهای بزرگی که در در این حوزه فعالیت میکنند هیچ منطقی به نظر من ندارد.
سوال: حالا شما اقدامی کردهاید در این راستا؟
سبحانیان: بله بله من اتفاقاً احکامی را تدوین کردیم به نظرم میتوانیم از مسیر شورای سران سه قوه اقدام کنیم و این پیشنهاد را آماده کردهایم و تنظیم کردهایم که خدمت عزیزان ارسال کنیم و هم به عنوان لایحه، ولی من به نظرم خیلی فوریت دارد یعنی یکی از مواردی که فوریت دارد و میتواند در دستور کار شورای سران سه قوه قرار بگیرد همین اصلاحاتی است که ما انجام میدهیم هم منابع دولت را میتوانیم وصول کنیم باهاش و با این منابع وصولی خدمات دولت را افزایش بدهیم و هم عرض میکنم بتوانیم یک توازن خوب و متناسبی را بین مالیات ستانی از بزرگترها در مقابل با کوچکترها رقم بزنیم اعتقاد ما بر این است همه جای دنیا هم همین است بعضاً ۸۰ تا ۹۰ درصد درآمدهای مالیاتی را آقای خسروی شرکتهای بزرگ تامین میکنند شاید مالیات ستانی از ۲ تا ۳ شرکت بزرگ معادل کل مالیاتی است که از کل اصناف میگیریم لذا نبایستی که ما احکامی را تصویب بکنیم که به موجب آن شرکتهای بزرگ ما مالیات پرداخت نکنند این به نظر من توصیهای است که حتماً ما خودمان داریم در سازمان امور مالیاتی کشور احکامش را تنظیم میکنیم احکامش تنظیم شده و آماده شده انشاالله برای ارسال برای تصویب در مراجع قانونی انشاالله.
سوال: یکی از موارد هم جایگزین نرخ صفر با معافیت مالیاتی؟
سبحانیان:بله حالا این ببینید در واقع در راستای انضباط بخشی به این حوزه بوده بله ما یکی از احکامی که در قانون وجود داشته این بوده که به جای اینکه معاف بکنیم نرخ صفر بکنیم.
سوال: فرقش چیست؟
سبحانیان:فرقش این است که در واقع کسانی که مشمول نرخ صفر میشوند میبایستی که اظهارنامه بدهند تکالیفشان را انجام بدهند رسیدگی صورت میگیرد، ولی خوب به جای اینکه ضربدر ۲۰ درصد مالیات شود ضربدر نرخ صفر میشود این برای شفافسازی اقتصادی رقم میخورد.
سوال: و بحث دیگر هم فکر میکنم آخرین بحثمان باشد در این دقایق مالیات بر عایدی سرمایه است که آیا زیرساختهایش فراهم شده و آماده است؟
سبحانیان:ببینید همانطور که مستحضر هستید قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس به تصویب رسید الان در شوراهای مختلف نگهبان و البته مجمع تشخیص هم نظرشان را دادند و این اصلاحات به مجلس آمده و ما در حال برطرف کردن ایرادات شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص هستیم ما به موازات داریم بسترهای اجرای این قانون را فراهم میکنیم یعنی ما معطل نشدیم که این قانون برود به سرانجام برسد و تصویب نهایی صورت بگیرد ما به موازات داریم بسترهای این قانون را فراهم میکنیم واقعاً معتقد هستیم که اجرای مالیات بر سوداگری خیلی میتواند کمک کند ما نمیتوانیم دم از حمایت از تولید بزنیم، ولی فعالیتهای سوداگرانه ما طبق قانون مشمول مالیات نباشند یا ما بستری را نداشته باشیم برای اینکه آن فعالیتها را شناسایی کنیم به حمدالله بسترش در قانون مالیات بر سوداگری فراهم شده دوستان ما در سازمان امور مالیاتی کشور خیلی سهم بزرگی داشتند در در واقع تدوین این قانون و عزم و اراده جدی هم الان در سازمان وجود دارد مشخصا هم برای خودرو و هم برای در واقع مسکن که دو تا کالایی است که برای مردم از اهمیت و میتواند زندگی آنها را متاثر کند ما داریم تمهیدات لازم برای اجرای این را نهایی میکنیم به محض اینکه ایرادات شورای محترم نگهبان هم مرتفع شد و قانون ابلاغ شد ما بتوانیم به سرعت انشاالله این قانون را اجرایی کنیم.
سوال: انشاالله در حد ۳۰ ثانیه اگر نکتهای باقی مانده که فکر میکنید نیاز است بفرمایید؟
سبحانیان: خیلی ممنونم از اهتمامی که در صدا و سیما وجود دارد برای پرداختن به حوزه مالیات من معتقدم که واقعاً همه بر این باور هستیم که کشور را باید با مالیات اداره کرد البته نیازمند این هستیم که به مردم خوبمان هم تبیین بکنیم که این مالیاتی که شما پرداخت میکنید صرف چه اموری میشود واقعاً این سطحی از سلامت و بهداشت که به حمدالله در کشور وجود دارد و توسعه یافتگی که ما در حوزه نظام آموزشی در کشور باهاش مواجه هستیم این امنیتی که در کشور وجود دارد به واسطه هزینه کرد مالیاتهایی است که من و شما داریم پرداخت میکنیم توسعه نظام مالیاتی ایشالا به توسعه آبادانی و پیشرفت کشور انجام خواهد شد.