پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه در دوره مدیریتی جدید تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمهشده جدید تحت پوشش قرار گرفتهاند، آورده مالی پایدارِ ناشی از افزایش این تعداد بیمهشده برای سازمان تأمیناجتماعی را ماهانه حدود هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی به مناسبت فرارسیدن هفته تأمیناجتماعی (۱۹ تا ۲۵ تیر) با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر، ضمن تشریح عملکرد این سازمان در بخشهای مختلف بیمهای، درمانی و سرمایهگذاری، از دورنمای روشن استمرار و توسعه خدمات سازمان تأمیناجتماعی در حوزههای بیمه و درمان خبر داد و نسبت به اصلاح ناترازی منابع در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.
آقای میرهاشم موسوی گفت: یکی از مسائل اساسی مورد توجه در دولت مردمی سیزدهم، مسئله توانمندسازی صندوقهای بیمه اجتماعی و بازنشستگی است. بر این اساس از همان ابتدای استقرار دولت جدید، روی مشکلات صندوقهای بازنشستگی تمرکز ویژه شد. در سالهای پیش از این دولت و استقرار گروه مدیریتی جدید در سازمان تأمیناجتماعی، یکی از مشکلات اساسی این سازمان ناترازی منابع بود که این ناترازی و فشار ناشی از تعهدات سنگین سازمان، باعث شد مشکل دیگری به این ناترازی افزوده شود که آن عبارت از استقراض بیرویه از نظام بانکی بود.
وی با اشاره به اینکه استقراض بیرویه از نظام بانکی علاوه بر افزایش ناترازی منابع در سازمان تأمیناجتماعی، مشکلاتی را نیز برای اقتصاد کلان کشور نیز در بحث افزایش نقدینگی به وجود آورده بود، افزود: با شناسایی این مشکل در همان ابتدای استقرار گروه مدیریتی جدید، طی دو سال گذشته با عنایت ویژه دولت مردمی سیزدهم و مساعدتهای مجلس انقلابی، در یک اقدام بینظیر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمیناجتماعی تأدیه شد و به تبع آن، بزرگترین تسویه در تاریخ نظام بانکی به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان صورت گرفت و سازمان تأمیناجتماعی که در ابتدای فعالیت گروه مدیریتی جدید، ابربدهکارترین نهاد به نظام بانکی بود، امروز هیچ بدهیای به نظام بانکی کشور ندارد.
آقای موسوی با اشاره به آثار مثبت این اقدام بزرگ، گفت: برآورد همکاران ما این است که سود سالانه این تسهیلات چیزی معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که باید از سوی سازمان تأمیناجتماعی پرداخت میشد. برای اینکه بدانید این رقم چقدر بزرگ است میگویم که مجموع سودی که سال گذشته شرکت سرمایهگذاری سازمان تأمیناجتماعی پس از تقسیم سود شرکتها براساس مصوبات مجامع به سازمان تأمیناجتماعی پرداخت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی بیش از مجموع سودی که از فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری حاصل میشود، باید در قالب سود این تسهیلات به نظام بانکی پرداخت میشد و سازمان تأمیناجتماعی با تسویه این بدهی بزرگ بانکی توانست از پرداخت این مبلغ از محل منابع متعلق به همه بیمهشدگان جلوگیری کند.
وی افزود: اثر مثبت دیگر این اقدام بزرگ، افزایش سرمایه بیسابقه بانک رفاه کارگران بود که با استفاده از همین منابع، توانستیم بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان در این بانک افزایش سرمایه داشته باشیم و اکنون این بانک بالاترین رتبه را در شاخصهای مختلف بانکی در کشور دارد.
توسعه پوشش بیمهای
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه کاهش ضریب پشتیبانی، یکی دیگر از مشکلات سازمان تأمیناجتماعی بود که باید برای اصلاح آن تدبیری صورت میگرفت، گفت: درآمد پایدار از مؤلفههای اساسی در صندوقهای بیمه اجتماعی است و ضامن استمرار تعهدات این صندوقها در قبال بیمهشدگان است، در همین راستا و به موجب تکلیفی که در اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاستهای کلی تأمیناجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه پوشش فراگیر بیمهای برعهده سازمان تأمیناجتماعی است، برای پوشش بیمهای حدود ۲۷ درصد از جمعیت کشور که تاکنون به دلایل مختلف تحت پوشش بیمههای اجتماعی قرار نگرفتهاند، برنامهریزی کردیم.
وی با تأکید بر اینکه توسعه پوشش بیمهای، بهعنوان یکی از راهبردهای اساسی سازمان تأمیناجتماعی از ابتدای دوره مدیریتی جدید در دستور کار قرار گرفته است، افزود: از آغاز مسئولیت تا امروز بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمهشده جدید تحت پوشش قرار گرفتهاند که این اتفاق ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و برخی بیمههای خاص رقم خورده است.
آقای موسوی گفت: برآورد همکاران ما این است که افزایش این تعداد بیمهشده، ماهانه حدود هزار میلیارد تومان آورده مالی پایدار برای سازمان تأمیناجتماعی دارد که عدد قابل توجهی است.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی تنها حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۳۵ میلیونی کشور تحت پوشش بیمههای اجتماعی بودند؛ درحالیکه امروز ۷۳ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اسلامی تحت پوشش بیمههای اجتماعی هستند، افزود: با وجود برخی موانع و مشکلات در عرصههای مختلف حکمرانی، توسعه خدمات از همان ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم مورد تأکید ریاست محترم جمهور بوده و ما در سازمان تأمیناجتماعی این راهبرد را در دستور کار قرار دادیم. پیش از هر چیز باید به تعهدات قانونی خود در همه حوزهها به خوبی عمل میکردیم؛ بنابراین در سال اول فعالیت افزایش ۵۷ درصدی حداقل مستمری بازنشستگان و افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۵۰ هزار تومان سایر سطوح را در دستور کار قرار دادیم که سال گذشته به همت دولت محترم و مجلس انقلابی رقم خورد.
آقای موسوی گفت: برای امسال نیز افزایش ۲۷ درصدی برای حداقلبگیران و ۲۱ درصد به اضافه ۲۵۰ هزار تومان برای سایر سطوح تصویب شد که تا امروز تمام تعهدات را به خوبی و در موعد مقرر انجام دادهایم.
وی افزود: درحالیکه در ماههای ابتدایی قبول مسئولیت، ماهانه چند هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات کسری داشتیم، اما امسال و در سه ماهه گذشته بدون ریالی استقراض توانستیم به همه تعهدات خود عمل کنیم.
آقای موسوی تصریح کرد: به هر حال تلاش برای پایداری منابع آغاز شده است و ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سالهای آینده با پایدارتر شدن منابع، بیشتر روی سرمایهگذاری و تدبیر آینده بیمهشدگان تمرکز کنیم.
توسعه خدمات بهویژه در بخش خدمات درمانی
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: در حال حاضر ۱۸ خدمت کلان به بیمهشدگان و بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی ارائه میشود که یکی از آنها خدمات درمانی است که از ابتدا توسعه این خدمات را بهعنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار قرار دادیم، به خصوص خدمات درمان مستقیم که بهخاطر ارائه رایگان خدمات، جذابیتهای بیشتری برای بیمهشدگان عزیز دارد.
وی افزود: امروز به لطف خدا در بخش درمان، روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت سرپایی و حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ خدمت بستری به بیمهشدگان ارائه میشود، علاوه بر این یکی از اقدامات سازمان تأمیناجتماعی در دوره جدید مدیریتی، توسعه زیرساختهای درمان مستقیم است که در سال ۱۴۰۰ بودجه این بخش ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و امسال به ۱۱ هزار و پانصد میلیارد تومان رسیده است.
آقای موسوی گفت: در سال گذشته ۲۱ طرح توسعه و ایجادی در این بخش به بهرهبرداری رسید و مطابق برنامهریزی انجامشده، امسال نیز ۲۹ مرکز درمانی ایجادی یا توسعهای یا جایگزین به بهرهبرداری خواهد رسید که عمده این طرحها در مناطق کمتر برخوردار و محروم اجرا شده است.
وی افزود: در سال گذشته بیمارستان هدایت تهران و بیمارستان شهید املاکی لنگرود از جمله مراکز درمانی بود که به مرحله بهرهبرداری رسید. امسال هم با عنایت خداوند و تلاشهای همکاران خدوم ما در سازمان تأمیناجتماعی، افتتاح بیمارستان ۵۵۰ تختخوابی شهید فیاضبخش تهران و بیمارستان ۱۷ شهریور آبادان و چندین مرکز درمانی تخصصی و فوقتخصصی در مناطق مختلف کشور را در دستور کار داریم که امیدواریم بهزودی آماده خدمترسانی به بیمهشدگان عزیز شوند تا چنانکه مقام معظم رهبری فرمودهاند مردم شریف ما در زمان بیماری، جز رنج بیماری متحمل رنج و زحمت دیگری نشوند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان بزرگترین خریدار راهبردی در بخش درمان غیرمستقیم است، تصریح کرد: طی دو سال اخیر سازمان تأمیناجتماعی برای رفاه حال بیمهشدگان، توسعه ظرفیتهای درمان غیرمستقیم را نیز بهعنوان راهبرد مهم خود مورد توجه قرار داده است که در این زمینه از زحمات عزیزان ما در وزارت بهداشت و درمان و شخص وزیر محترم که همواره در کنار ما ایستادند، تشکر و قدردانی میکنم.
افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه در پی اجرای طرح دارویار
آقای موسوی با اشاره به اینکه از زمان آغاز اجرای طرح دارویار ۴۰۰ قلم کالای دارویی جدید تحت پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار گرفته است، گفت: در راستای طرح تعالی جمعیت، خدمات ناباروری از سال گذشته تحت پوشش بیمه تأمیناجتماعی قرار گرفته و رشد ۱۲ برابری در تشکیل پروندههای ناباروری اتفاق افتاده و حدود ۴ هزار میلیارد ریال به این حوزه اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به این که برای بازنشستگان علاوه بر خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم و برای تکمیل خدماتشان در بیمه تکمیلی در کنار این عزیزان قرارگرفتیم، افزود: وقتی که مسئولیت سازمان را پذیرفتیم، سهم سازمان از حق بیمه بازنشستگان ۲۳ هزار تومان بود و در حال حاضر سهم سازمان به ۵۰ درصد حق بیمه و معادل ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کل حق بیمه ۲۰۵ هزار تومانی رسیده است که پرداخت این سهم برای حدود ۶ میلیون بازنشسته و مستمریبگیر سالانه بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.
آقای موسوی گفت: خدمت دیگر در حوزه بازنشستگی، بحث تسهیلات قرضالحسنه برای این عزیزان بود که با رقم هفت میلیون تومان آغاز شد و در سال گذشته به ۱۲ میلیون تومان و امسال هم به ۲۰ میلیون تومان رسید.
وی افزود: در سال گذشته ۲۲۰ هزار نفر یعنی حدود ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام قرضالحسنه به بازنشستگان پرداخت شد و برای امسال برنامهریزی کردهایم که تعداد بیشتری بتوانند وام ۲۰ میلیونی را دریافت کنند که تمام مراحل ثبتنام و پرداخت آن نیز بهصورت غیرحضوری است.
آقای موسوی گفت: طرح «کرامت رضوی» یکی دیگر از طرحهای خوبی بود که سالهای قبل آغاز و به دلیل کرونا تعطیل شده بود. طرحی که به موجب آن بازنشستگان عزیز بهصورت رایگان به مشهد مقدس اعزام میشوند و در یکی از بهترین هتلهای ما اسکان داده میشوند و به نحو مطلوبی از خدمات سازمان استفاده میکنند. در قالب این طرح ما سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از بازنشستگان را اعزام کردیم و برای امسال هم تعداد بیشتری را پیشبینی کردهایم.
پیشتازی تأمیناجتماعی در خدمات الکترونیک
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت خدمات الکترونیک و هوشمندسازی در سازمان تأمیناجتماعی، تصریح کرد: یکی از راهبردهای اساسی ما در دوره جدید مدیریتی، هوشمندسازی تأمیناجتماعی است. ما از نخستین دستگاههایی بودیم که سال گذشته به پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت پیوستیم و تقدیرنامهای هم از وزیر ارتباطات در رابطه با همین موضوع دریافت کردیم.
آقای موسوی گفت: اساسا اعتقاد ما این است که تمام خدمات سازمان تأمیناجتماعی باید بهصورت غیرحضوری و الکترونیکی به بیمهشدگان عزیز ارائه شود. در دورههای قبل یک طرح ۳۰۷۰ را همکاران ما آغاز کرده بودند که ما این ۳۰ خدمت غیرحضوری را سال گذشته به ۴۷ خدمت رساندیم و در حال حاضر تعداد خدمات هوشمند و غیرحضوری ما ۵۷ سرویس الکترونیکی است.
وی با اشاره به این که در حوزه خدمات بیمهای نیز تقریباً اکثر خدمات ما بهصورت غیرحضوری ارائه میشود، افزود: در سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون بار مراجعه از طریقسامانه الکترونیکی داشتیم که اگر قرار بود این مراجعات حضوری باشد، هزینهها و سختیهای بسیاری را برای سازمان و بیمهشدگان عزیز به دنبال داشت. از این ۱۶۰ میلیون مراجعه ۴۴ میلیون بار آن به دریافت خدمات منجر شده است.
آقای موسوی گفت: در مشاورههای غیرحضوری نیز در سال گذشته، مرکز ارتباطات مردمی سازمان با شماره ۱۴۲۰ بالغ بر ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار بار مشاوره غیرحضوری ارائه داده و قرار شده که با ارائه خدمات از طریق هوشمصنوعی، این عدد در سالهای آینده افزایش پیدا کند. سامانه هوشمند پاسخگویی که در قالب چت هوشمند زاده خواهد شد و انشاءلله بهزودی رونمایی خواهد شد که اگر این اتفاق بیفتد، نحستین دستگاهی هستیم که به این امکان تجهیز میشود.
وی افزود: ما در طراحی این سامانه کاملاً از ظرفیت درونی سازمان استفاده کردیم و بالغ بر صد نفر از عزیزان تحصیل کرده ما در خانواده ۷۰ هزار نفری کارمندان تأمیناجتماعی که در حوزههای فنی و هوش مصنوعی کار کرده بودند، این طرح را آماده کردند.
آقای موسوی با بیان این که طرح دیگری که در حوزه هوشمندسازی در سازمان تأمیناجتماعی دنبال کردیم و همچنان باید مسیر توسعه خود را ادامه بدهد، بحث نسخه الکترونیک است، گفت: در ابتدای دولت مردمی سیزدهم، این طرح حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد فراگیری داشت که در حال حاضر بالغ بر ۹۷ درصد از کل نسخ در قالب نسخه الکترونیک صادر میشود و به جز مواقع قطعی اینترنت یا برق، مشکلی در حوزه نسخه الکترونیک وجود ندارد.
وی در واکنش به انتقادهایی که نسبت به طولانی بودن مراحل انعقاد قرارداد با داروخانههای متقاضی همکاری با سازمان تأمیناجتماعی مطرح میشود، افزود: در حال حاضر با ۱۳ هزار و ۵۰۰ داروخانه در سراسر کشور طرفقرارداد هستیم که تا امروز به خوبی پاسخگوی نیازهای بیمهشدگان ما بوده است. در انعقاد قراردادها، یک فرآیند منطقی وجود دارد که مدتی زمان میبرد که البته این مدت زمان نباید طولانی باشد و ما در تلاش هستیم که این مدت را به یک ماه برسانیم. قبلاً این مشکل را در کمیسیونهای پزشکی هم داشتیم که مدت زمان آن را ۵۰ درصد کاهش دادیم و ان شاءالله در بحث انعقاد قراردادها هم محقق خواهد شد.
حمایتهای دولت از بیمهشدگان خاص
آقای موسوی در مورد بیمهشدگان خاص نیز گفت: ما در سازمان تأمیناجتماعی حدود چهار میلیون نفر بیمهشده خاص اعم از قالیبافان، بیمه مساجد، بیمه هنرمندان و بیمه صیادان داریم که به موجب قانون حق بیمه، سهم کارفرمایی آنها توسط دولت پرداخت میشود.
وی افزود: یکی از مزیتهای نظام بیمههای اجتماعی در کشور ما همین حمایتهای دولتی است که نمونه آن را در دیگر کشورها ندیدهایم و این به برکت انقلاب اسلامی رقم خورده است، خدمات بیمهای برای این عزیزان، مشابه سایر بیمهشدگانی است که حق بیمه کامل پرداخت میکنند.
آقای موسوی درباره اضافه شدن بیمهشده جدید به فهرست بیمهشدگان خاص گفت: در سال گذشته، طرح پالایش بیمههای خاص را اجرا کردیم و کسانی که منغیرحق تحت پوشش قرار گرفته بودند، از چرخه خارج شدند و تعدادی جایگزین آنها شدند. در مواردی هم که به موجب قانون منابع آنها در بودجه دولت پیشبینی شده بود، بیمهشده جدید جذب کردهایم و در مورد آن گروه که منابع دولتی نداشتیم، بیمهشده خاص جدید نتوانستیم اضافه کنیم که البته این هم بر اساس مواد قانونی است، مثلاً برای بیمه کارگران ساختمانی، امیدوار بودیم که ۵۰۰ هزار نفر به موجب اصلاحی که در ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی، در مجلس شورای اسلامی رقم میخورد، بیمهشده جدید جذب کنیم که متأسفانه این طرح در مجلس متوقف شد و به تبع آن دوباره قانون قبلی ملاک عمل قرار میگیرد. از این جهت از شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام میخواهیم که در این طرح ورود کنند تا ان شاءالله کارگران ساختمانی زحمتکش ما به حقوق خود برسند.
بخشودگی جرایم بیمهای کارفرمایان
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در مورد طرح اخیر این سازمان درباره بخشودگی جرایم بیمهای کارفرمایان تصریح کرد: یکی از شرکای اصلی ما در سازمان تأمیناجتماعی، کارفرمایان هستند که بعضاً به دلایل مختلف مثل کژکارکردی بخشهای مختلف اقتصادی و مسائلی که در حوزه کسبوکار هست، دچار مشکلاتی در پرداخت حق بیمهها شدهاند. برآورد ما این است که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان از این کارفرماها طلبکاریم.
وی افزود: برای اینکه به این کارگاهها کمک کنیم، طرح بخشودگی جرایم را داریم که از اردیبهشت آغاز شده است و تا پایان تیرماه ادامه دارد و تا امروز بیش از ۲۶ هزار و ۶۰۰ نفر مراجعه کردند و از این بخشودگی جرایم استفاده کردند و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آورده مالی برای سازمان داشته است.
آقای موسوی گفـت: توصیه ما این است همه آنهایی که میتوانند با حفظ اشتغال و توسعه کسبوکار، حق بیمه معوق خود را بپردازند، در قالب همین طرح مراجعه کنند تا از خدمات سازمان تأمیناجتماعی برخوردار شوند.