پخش زنده
امروز: -
بنزین زدن در جایگاه پمپ بنزین اصولی دارد که درصورت بی توجهی به آن مشکلاتی را میتواند در پی داشته باشد. شاید برای بسیاری سوال است که بهترین زمان بنزین زدن خودرو چه زمانی است یا در چه ساعتی از روز بنزین زدن بهتر است؟
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، بنزین زدن یکی از کارهایی است که هر رانندهای بارها انجام میدهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوختگیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمیکنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی را میتواند در پی داشته باشد.
آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه میدانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفهجویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریدهاید؟ حتی اگر میدانید هم پیشنهاد میکنیم مطالب این مقاله درباره بهترین روش بنزین زدن را بخوانید شاید نکتهای بیابید که فایده بیشتری برای کمک به اقتصاد خانواده و یا جیب خودتان داشته باشد.
چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کنیم؟
بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوختگیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمیکنند و اصرار به پرکردن کامل باک بنزین دارند. در حالیکه این کار میتواند مشکلاتی در پی داشته باشد. دلایل زیادی وجود دارد که بابت هر یک از آن ها، نباید باک بنزین را کاملا پر و لبریز کرد. پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارتاند از:
۱- پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب میرساند
در خودرو قطعهای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بیاطلاعاند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، در واقع از کنیستر محافظت میکند.
بنزین بهدلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید میکند که تجمع بیشازحد این بخارات در باک بنزین میتواند خطرآفرین باشد. بههمیندلیل در خودروهای امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال شده است. زغال فعالشده بهصورت دائمی بخارات بنزین را جذب میکند و آن را به مسیر سوخت برمیگرداند.
بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی میگذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر میشود و مجبور میشوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان میگذارد.
اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمیتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. بههمیندلیل این بخارات مضر به محیط وارد میشوند و هوا را آلوده میکنند که برای سلامتی افراد خطرناک است.
علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف میکند، بلکه ممکن است خطر آتشسوزی و انفجار را در جایگاه سوختگیری به دنبال داشته باشد.
۲- با اتلاف بنزین پولتان را هدر میدهید
وقتی باک بنزین بیشازحد پر میشود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عدهای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه میدهند، زیرا میخواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک میشوند، شروع به فشردن لحظهای نازل میکنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا میشود.
اگر فکر میکنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک میکنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپبنزینها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر میشود و نازل جریان را قطع میکند، پمپ مقدار اضافی سوخت را بهسمت مخزن برمیگرداند. این کار به این دلیل صورت میگیرد که اطمینان حاصل شود بخارهای اضافی بنزین فرار نمیکنند و وارد محیط نمیشوند.
البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافهای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمیکند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که بهدلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت میکنید.
دقت داشته باشید که دستگیره نازل به صورت صفر و یک عمل نمیکند و کاملا آنالوگ است، یعنی با فشار کمتر، بنزین کمتری خارج میشود و بالعکس. پیشنهاد میکنم برای صرفهجویی در هزینه دستگیره را تا انتها فشار ندهید، چرا که احتمال خروج هوا به جای بنزین در این حالت بیشتر است و شما باید هزینه این هوا را پرداخت کنید!
نکته دیگری که در مورد نازلها باید بدانید ضامن قفلکن است، میتوانید برای جلوگیری از کمردرد ضامن را بعد از فشردن اهرم درگیر کنید، ولی همیشه حواستان به نازل باشد، چرا که هر لحظه امکان لرزش و خروج از باک بنزین وجود دارد.
چگونه بفهمیم باک بنزین پر شده؟
بعضی از پمپها برای جلوگیری از سرریز بنزین قطع کن اتوماتیک دارند، بهتر است این مورد را قبل از بنزین زدن با مامور جایگاه چک کنید. اگر پمپ فاقد قطع کن اتوماتیک است به صدایی که از لوله باک خارج میشود به دقت گوش کنید. اگر صدایی مانند پُر شدن آفتابه به گوشتان میرسد، یعنی باکتان تا خرخره پر شده است.
بهترین زمان بنزین زدن به خودرو
آیا میدانستید که سوخت گیری در اوایل صبح میتواند باعث صرفه جویی در هزینه سوخت خودروهایتان شود؟ اگرچه مقدار صرفه جویی سوخت در این روش زیاد نیست، اما آنقدری هست که بتوان به آن توجه داشت به خصوص اگر کارکرد خودروی شما زیاد است و دفعات متعددی به پمپ بنزین مراجعه میکنید.
نکات مهم در جایگاه سوخت
۱- از بنزین زدن موقع آمدن تانکر سوخت خودداری کنید!
اگر موقع بنزین زدن در جایگاه متوجه شدید که تریلر یا تانکر سوخت رسان وارد جایگاه شده و دارد بنزین را داخل مخزن جایگاه تخلیه میکند، قید بنزین زدن را بزنید و زمان دیگری مراجعه کنید. علتش این است که وقتی بنزین از تانکر به داخل مخزن جایگاه تخلیه میشود، هر آنچه از آشغال و آلودگی را که ظرف این مدت در مخزن ته نشین شده است به هم میزند و بالا میآورد و بخشی از این آلودگیها و آشغالها وارد باک بنزین خودروی شما میشود.
۲- صبحها بنزین بزنید!
صبحها عمدتا پمپ بنزینها خلوت ترند؛ چون خیلیها برای به موقع رسیدن به سر کار، اگر خودرو بیرون آورده باشند، فکر بنزین اش را هم کرده اند. به همین خاطر کمتر مجبور میشوید در صفهای طولانی مثل بعد از ظهرها بایستید و مدام خودروی تان را روشن نگهدارید تا آهسته آهسته جلو بروید.
۳- از باز کردن در باک قبل از نوبت خودداری کنید!
موقعی که داخل صف ایستاده اید یا منتظر هستید که نفر قبلی بنزین زدنش را تمام کند و شلنگ را به شما بدهد. در باک را باز نکنید؛ فقط موقعی که نوبت شما رسید و خواستید بنزین بزنید در باک را باز کنید تا تبخیر بنزین به حداقل برسد.
۴- بنزین مناسب موتور خودروی خود بزنید!
بنزین مناسب موتور خودرو خود را بزنید. بسیاری از خودروهای کشور ما که خوشبختانه مجهز به سیستم انژکتوری هستند، برای احتراق با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) طراحی شده اند. وقتی بنزین معمولی میزنید، موتور در حالت پایینتر از مصرف بهینه کار میکند و طبعاً بنزین بیشتری میسوزاند. بنزین معمولی در کشور ما دارای عدد اکتان ۷۸ است و بنزین سوپر، عدد اتکان ۳۹ دارد. خیلی از خودروهای مونتاژشده در داخل کشورمان، برای بنزین عدد اتکان بالا یعنی ۵۹ طراحی شده اند، اما چون ما در ایران این بنزین را نداریم، بهتر است از بنزین سوپر بزنیم.
۵- در هوای خنک بنزین با تراکم بزنید!
توصیه میشود که ترجیحاً صبحهای زود که حرارت زمین در پایینترین حد خود قرار دارد بنزین بزنید. علت این توصیه آن است که در اکثر پمپ بنزین ها، مخزن سوخت و لولههای انتقال، زیرزمین قرار داده شده اند و هر چه زمین و مخزن سردتر باشد، بنزین غلیظتر و متراکمتر است.
وقتی هوا رو به گرما میگذارد، مثلا سمت بعد از ظهر یا تا اوایل شب، بنزین منبسط میشود و به همین خاطر، یک لیتر بنزین واقعا یک لیتر نخواهد بود بلکه اندکی کمتر خواهد بود. به همین دلیل در دراز مدت اگر فقط ظهرها بنزین بزنید، بنزین کمتری گیرتان میآید.
۶- به طور منظم فیلتر هوا را چک کنید!
فیلتر هوا را به طور منظم چک کنید. در فاصلهای که در پمپ بنزین منتظر هستید، زمان خوبی در اختیار دارید که قسمتهایی از موتور خودرو را که باید بررسی کنید، ببینید. به ویژه اگر در مکانهایی رانندگی میکنید که گرد و غبار زیادی دارند، باید مرتبا فیلتر هوا را وارسی کنید. اگر گرد و غبار داشته باشد، احتراق بنزین را ضعیف میکند چرا که هوا را به اندازه کافی به موتور نمیرساند و مصرف سوخت بالا میرود. فیلتر هوا را جلوی نور بگیرید؛ اگر نور از ان عبور نمیکند، وقت تعویض اش فرا رسیده است.
۷- وقتی باک بنزین نیمه خالی است بنزین بزنید!
اجازه ندهید که چراغ بنزین روشن شود، روشن شدن چراغ احتمال آسیب به مجموعهی سوخترسانی را به همراه دارد. ترجیحاً وقتی باک خودرو نصفه است بنزین بزنید. دلیلش این است که هر چه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای داخل را اشغال میکند و تبخیر بنزین را کاهش میدهد.
مخازن ذخیرۀ بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطۀ صفر بین بنزین و جوّ عمل میکند تا تبخیر را به حدّاقل برساند. برخلاف جایگاههای بنزین، در پالایشگاهها و مخازن صنعتی بنزین، هر تانکری که بارگیری میشود دارای دستگاه جبران حرارت است تا هر لیتر عملاً به میزان یک لیتر باشد.
۸- از سلامت آمپر بنزین مطمئن شوید!
حتماً ضرورت دارد که آمپر بنزین تان سالم باشد. خیلی وقتها خرابی آمپر بنزین را درست نمیکنید و این یعنی این که نمیدانید وضعیت بنزین تان الان چطور است و چه میزان در باک موجود است. آن وقت مجبورید که به دفعات بیشتری برای اطمینان از کم نیاوردن، سراغ جایگاه بروید. سالم بودن آمپر بنزین این مزیت را هم دارد که حدوداً میدانید چقدر بنزین باید بزنید و حواس تان به پر شدن باک هست تا بنزین سر ریز نکند و بیخودی هدر نرود.
۹- از فشار دادن دستگیره تا آخر بپرهیزید!
وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید. اکثر دستگیرهها دارای ۳ درجه هستند: کند، متوسط و تند. در حالت کند، میزان تبخیری را که در اثر پمپ شدن و گردش بنزین از لوله به درون باک ایجاد میشود، به حداقل میرسانید. اکثر شلنگها دارای محل بازگشت بخار هستند؛ اگر سریع بنزین بزنید، مایعی که وارد مخزن بنزین میشود به حالت بخار در میآید، این بخار مکیده میشود و به مخزن زیر زمین میرسد؛ در نتیجه در این حالت هم وقتی بنزین بزنید یک لیترتان همیشه یک لیتر نخواهد بود.