پخش زنده
امروز: -
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز در سراسر کشور در ۲۸ هزار پایگاه اوقات فراغت تابستانی ثبت نام کرده اند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه صف اول درباره وزارت آموزش و پرورش: از پایگاه های تابستانی تا ساماندهی امور تربیتی گفتگو کرد.
سؤال: آقای دکتر برای تابستان چه برنامه ریزی شده است، در قالب چند پایگاه تابستانی، در چه مناطقی از کشور و ریز برنامههایی که وجود دارد به چه صورتی شده است؟
باقرزاده: پیش از آن اجازه میخواهم بگویم که رویکرد امسال ما مردمی سازی، استفاده از همه ظرفیتهای موجود داخل و خارج آموزش و پرورش و مشارکت فعال خانوادهها و دانش آموزان در فعال سازی پایگاههای اوقات فراغت دانش آموزی در مدارس و بقیه پایگاهها که اشاره میکنم. امسال بحمدالله با ثبت دقیق پایگاههای دانش آموزی اوقات فراغت در مدارس در سامانه اختصاص داده شده به این کار به اسم نوری نو در درگاه وارده خدمات آموزش و پرورش، تا این لحظه که خدمت شما هستیم بیش از ۲۸ هزار پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی ثبت شده است. این ۲۸ هزار پایگاه شامل پایگاههای مدرسهای میشود عمدتاً مدرسهها هستند درکنار آنها کانونهای فرهنگی هنری مدارس و آموزش و پرورش کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش سراهای معاونت متوسطه آموزش و پرورش بحمدالله دو سه تا از مجموعههای بیرون از آموزش و پرورش مثل کانونهای فرهنگی هنری مساجد و پایگاههای بسیج دانش آموزی در سراسر کشور مجموعاً ۲۸ هزار پایگاه. در این پایگاهها رشتههایی که هست مشتمل بر تقریباً ۳۰ رشته در حوزههای هنری، فرهنگی، مهارتی، ورزشی و تفریحی است .درحال حاضر نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر دانش آموز در سراسر کشور ثبت نام کرده اند که امیدواریم با این برنامهای که خدمت شما هستیم و اطلاع رسانی که میشود در این چند روز باقی مانده، این عدد افزایش پیدا کند.
سؤال: در پایگاه چه اتفاقی میافتد؟
باقرزاده: اوقات فراغت ویژگی مهم آن این است که با انتخاب اختیار خود دانش آموز کودک و نوجوانان آن رشته انتخاب میشود. تنوعی که در این پایگاهها پیش بینی شده است، باعث میشود که فرد آنچه را که دوست دارد، علاقه دارد و آنچه را که به آن رغبت بیشتری دارد و شاید تواناییهای قبلی را در خودش احساس میکند را انتخاب کند. در این پایگاهها که عمدتاً با کمک مربیان برتر مدارس، آموزش و پرورش و مربیانی که به طور طبیعی معلم هستند و در اوقات فراغت تابستان بعنوان مربی استفاده میشوند و مربیان خارج از آموزش و پرورش. مثلاً یک رشته هنری را درنظر بگیرید یا ورزشی، دانش آموز آن رشته را انتخاب میکند مجموعه تعداد جلسات و برنامهای که درطول تابستان تا دهم شهریورماه دارد را در آن جلسات شرکت میکند و نهایتاً منجر به کسب حتی یک گواهینامه شرکت در آن رشته یا آن برنامه میشود و کنش گریهایی که لازم است را در آن رشته انجام میدهد. اینها بحثهای کلاسیک و پایگاههایی است درکنار این برنامهها برنامههای تفریحی ازجمله سفرهای تربیتی یک روزه یا همان اردوهای یک روزه یا حتی بعضی از پایگاهها پیش بینی اردوهای چندروزه دارند. در کنار آن ممکن است که برنامههای تفریحی و ورزشی خارج از مدرسه برایشان تدارک دیده شود.
سؤال: این کلاسهایی که اشاره فرمودید، کلاسهایی است که واقعاً در یک دوره مهارتی دانش آموز یاد میگیرد یا صرفاً این است که یک وقتی را در کلاسی حضور داشته باشند و سرشان گرم باشد؟
باقرزاده: نه عمدتاً، چون فرصت مناسبی وجود دارد بیش از ۱۲ هفته وجود دارد اگر در هر هفته هم ما به طور میانگین دو جلسه آن کار را درنظر بگیریم در یک مقطع و سطحی از آن رشته یا آن برنامه میتواند یک مهارت ویژهای را کسب کند. به طور مثال عرض میکنم، الان استقبال بیشتر بچهها ۱۷ درصد این ۶۰۰ هزار نفر در رشته روخوانی و روان خوانی قرآن ثبت نام کرده اند. اینها به طور طبیعی در این ۱۲ جلسه کاملاً میتوانند در روخوانی و روان خوانی و صحیح خوانی قرآن مهارت پیدا کنند. یا آن کسی که مثلاً رشته نقاشی را انتخاب کرده است قطعاً در سطحی که مرحله یک و مرحله دو حساب میشود میتواند در همین ۱۲ هفته به مهارت قابل قبولی دست پیدا کند.
سؤال: اولیاء برای اینکه فرزندان شان در این دورهها و در این مراکز حضور پیدا کنند و استفاده کنند چه مراحلی را باید طی کنند و اینکه هزینهای باید پرداخت کنند؟ به چه صورتی خواهد بود؟
باقرزاده: امسال خیلی تسهیل کرده ایم روش ثبت نام، نظارت، مدیریت و ارزیابی را. ما در سامانه جامع معاونت پرورشی و فرهنگی به اسم سامانه نوری نو این امکان را برای همه دانش آموزان سراسر کشور ایجاد کرده ایم که با ورود به صفحه واحد خودشان در سامانه جامع آموزش و پرورش my.medio.ir بخش پرورشی را انتخاب کنند و تمام پایگاههای تابستانی حوزه منطقه خودشان، استان خودشان و کشور را ببینند و بسته به علاقه شان آن را انتخاب کنند و به راحتی ثبت نام کنند. وقتی ثبت نام میکنند روز و ساعت آن کلاس را و آن پایگاه را به شماره موبایلی که از قبل دانش آموز به اسم خودش ثبت کرده است و ممکن است برای پدر و مادرش باشد ارسال میشود و کاملاً به راحتی میتواند در آن کلاس ثبت نام کند به صورت حضوری هم میتواند ثبت نام کند. اینکه فرمودید بحث میزان شهریه، تمام استانهای ما کمیسیون اوقات فراغت را به ریاست خود اداره کل تشکیل میدهند به محض اینکه پایگاهی، رئیس پایگاه، مسئول پایگاه که میتواند مدرسه باشد یا هر کدام از آن پایگاهی که عرض کردم ثبت میکند و رشتهها را ثبت میکند شهریه پیشنهادی خودش را آنجا ثبت میکند. شهریهها از رایگان است یعنی بعضی از رشتهها را مدارس خودشان به صورت رایگان بعضی از درسهای تقویتی را رایگان ارائه میدهند بعضی از بحثهای قرآنی و ... را همینطور. ممکن است که برای آن کلاس شهریهای ثبت کنند این شهریه در کمیسیون همان استان بررسی میشود متناسب اگر بود با تعداد شرکت کنندگان و این عدد عدد مناسبی بود تأیید میشود پس از تأیید دانش آموز میتواند ببیند و ثبت نام کند؛ بنابراین اولیای محترم خیال شان راحت باشد که با نظارت دقیق دارد این عددها ثبت میشود مگر اینکه از طریق نوری نو ثبت نکنند ممکن است پایگاهی باشد که ثبت نام در پایگاه نکرده باشد در این سامانه جامع که ما از همه عزیزان درخواست میکنیم به دلیل مدیریت جامعی که میخواهیم داشته باشیم و نظارت و رصد .
سؤال: یعنی الزاماً این نیست که از طریق نوری نو بخواهند اقدام کنند؟
باقرزاده: ما الزاماً تأکید کرده ایم که از طریق نوری نو ثبت کنند ممکن است خانوادهای به یک پایگاهی مراجعه کند و آن پایگاه در پایگاه جامع ثبت نام نکرده باشد ما درخواست میکنیم که بخواهد از آن مسئول پایگاه که حتماً در نوری نو ثبت نام کند.
سؤال: حالا یک تعداد این گله مندی را داشتند از همین نوری نو و دو دسته هستند ظاهراً، برخی معتقدند که مثلاً فرض کنید پایگاههایی که آنجا اعلام شده است اصلاً وجود ندارد یا برخی از فعالیتهایی که برای پایگاه تعریف شده است آنها را اصلاً آموزش نمیدهند.
پخش گزارش
سؤال: اگر ممکن است بفرمایید که این مشکل از کجا پیش آمده است و آیا قابل حل است خودتان هم رصد کرده اید این ماجرا را؟
باقرزاده: طبیعتاً برنامهای که پیش بینی کرده ایم آغاز آن اول تیرماه بوده است، آغاز ثبت نام بچهها البته، تا پانزدهم تیرماه هم ادامه دارد. ما پس از پایان مهلت ثبت نام شروع به بررسی دقیق میدانی میکنیم از طریق خود نواحی و مناطق استانها و پایگاههایی که ثبت شده است به صورت دقیق مورد بررسی قرار میدهیم. یکی از روشهایی که در سالهای گذشته امکان اش وجود نداشت و امسال برای اولین بار امکان دارد این است که ما به زودی بعد از آغاز رسمی پایگاههای تابستانی در پانزده تیرماه، نظرسنجی را برای همه نظرسنجیای را برای همه بچههایی که ثبت نام کرده اند در داخل این سامانه ارسال میکنیم و از آنها میخواهیم که چند سؤال خیلی ساده را به ما جواب بدهند. آیا پایگاه وجود داشته است به قول شما، دو آیا شروع شده است و سه آیا از آن پایگاه رضایت نسبی دارند یا نه. یعنی شما میتوانید انشاالله من به شما قول میدهم بعد از یک هفته ده روز بعد از پانزدهم تیرماه حدوداً آخرهای تیرماه از ما بخواهید که نتیجه نظرسنجی کاملاً مکانیزه و وسیع خودمان را در کشور ارائه کنیم. طبیعتاً تعدادی از پایگاهها ممکن است ثبت شده باشند و آغاز به کار نکرده باشند تعدادی هم اولیاء و بچهها راضی نباشد آنها را یا اصلاح میکنیم.
سؤال: آقای دکتر الان ما چه تعداد معلم یا مربی پرورشی در مدارس داریم وضعیت استانهای ما شهرستانهای ما از این حیث چطور است؟
باقرزاده: ما خدا را شکر میکنیم که بالاخره باز بعد از گذشته سالهای سال از احیای معاونت پرورشی، رهبر معظم انقلاب به کمک این معاونت آمد و تأکید اکیدی داشتند برای تأمین نیروی پرورشی در مدارس و اشاره فرمودند که وظیفه تربیت بعهده همه عوامل است، ولی نیروی پرورشی مستقل هم باید در مدارس وجود داشته باشد تا هدایت گری، رهبری و مدیریت فرهنگی مدارس وضعیت بهتری پیدا کند. متأسفانه درحال حاضر از حدود ۱۱۵ هزار مدرسهای که در کل کشور وجود دارد، ۵۰ هزار مدرسه ما به طور قطع مربی پرورشی و معاون پرورشی در آن وجود ندارد. چیزی حدود ۴۷ هزار نفر ما مربی پرورشی و معاون پرورشی داریم این عدد حدوداً ۵۰ درصد از این عزیزان هم در سالهای پایانی خدمت خودشان به سر میبرند یعنی به زودی تعداد زیادی از اینها از وظیفه رسمی خودشان خارج میشوند تقریباً در امسال ۸ هزار و ۱۰۰ نفر از اینها بازنشسته میشوند. یعنی ما یک چیزی حدود ۶۰ هزار نفر طبق قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی نیروی پرورشی کم داریم. براساس نظام جامع و مشاوره و راهنمایی هم که به ازای هر ۱۲ نفر دانش آموز در هفته یک ساعت مشاوره را واجب میداند و الزامی میداند، ما باید یک چیزی حدود ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم درحال حاضر ۱۳ هزار مشاور در مدرسه داریم. یعنی در طول این سالها به هیچ وجه همت جدیای برای تکمیل و اخذ مربیان و مشاوران وجود نداشته است. اما توصیهای که رهبر معظم کرده اند و پیش از آن رئیس جمهور محترم هم تأکید داشتند برای اینکه این نیروها تأمین شوند بعد از دو آزمون آموزگاری ابتدایی و آموزگاران دبیران متوسطه هنرستانها انجام شد در آموزش و پرورش. به زودی انشاالله با توافقی که با سازمان امور استخدامی کشور درحال رایزنی است و انجام میشود، تعدادی که در مرحله اول به اندازه ۱۱ هزار نفر صحبتهای اولیه شده است و در ادامه انشاالله با تعداد بیشتر تأکید شده است از طرف دولت محترم که ما به مرور در طول تقریباً سه سال بتوانیم این کمبود نیروی انسانی .
سؤال: عدد نهایی آن این تعدادی که قرار است جذب شوند، تقریباً چقدر است؟
باقرزاده: ۱۱ هزار نفر عدد اولیه بوده است بعد از تأکید مقام معظم رهبری درحال رایزنی هستیم که حدوداً به ۱۴ هزار نفر در مرحله اول برسانیم.
سؤال: با این باز هم کسری تان جبران نمیشود؟
باقرزاده: نه نمیشود ما تقریباً یک چیزی حدود ۵۰ هزار نفر ما کسری داریم در معاونت پرورشی ۳۰ هزار نفر در امور مشاوره.
سؤال: به لحاظ منطقهای و جغرافیایی این کمبود بیشتر کجاها است؟
باقرزاده: ما دقیقاً به طور منطقه و استانی اطلس نیازمان را استخراج کرده ایم و میدانیم الان در کدام مناطق بیشترین نیاز را داریم واقعیت این است که به طور میانگین با اختلاف خیلی کم همه مناطق ما ۵۰ درصد کسری دارند یعنی از بین هر ۱۰ مدرسه ۵ مدرسه ما مربی پرورشی ندارند.
سؤال: یک موضوع این است که چه میزان این دورههایی که در غالب دورههای آموزشی در ایام تابستان ایام فراغت دانش آموزان دارد برگزار میشود با ذائقه نوجوان و جوان امروز همخوان است. یعنی مثلاً نمیدانم حالا در گزارش فکر میکنم اشاره میشود که برخی از دانش آموزان میگویند که این دوره نقاشی دیگر برای من خیلی جذبی من دیگر فرزند اینترنت و لب تاپ و بازیهای کامپیوتری هستم این دورهها خیلی برای من جذابیتی ندارد. چقدر بروزرسانی شده است، بعد از آن دورهای که ما نداشته ایم و الان برگشته است آیا توانسته آن کسری را جبران کند روزآمد کرده باشد پرورشی خودش را یا خیر؟
باقرزاده: فرمایش شما خیلی دقیق است. بررسیهای دقیق ما نشان میدهد بچهها به ویژه نوجوانها به یک دوره فطرت و فرسودگی ذهنی و روانی را در منزل طی کرده اند به ویژه در سه سالی که در ایام کرونا بوده است و اوقات زیادی را صرف فضای مجازی و ماندن در خانه و به کارهای معمولی پرداختن گذرانده است و درمان این درد را تخلیه هیجانات به صورت مثبت حضور در محافل کنش گری مثبت دانش آموزان اجرای بازیهایی که هیجانات آنها را تحریک میکند و پاسخ میدهد. این اتفاق باید در کجا بیفتد، باید در اردوگاهها و فضاهای ورزشی و فرهنگی ما بیفتد. باز هم در طول سالهای گذشته زیرساختهای اردوگاههای ما و مراکز ورزشی ما ضعیف شده است. ما در طول سال گذشته هم در حوزه ورزش و هم در حوزه اردوگاهها چند طرح خیلی جهادی و با سرعت را شروع کرده ایم که الان دارد ادامه پیدا میکند. در حوزه ورزش زمینهای بازی داخل مدرسهای را که بیش از ۲ هزار تا را درنظر گرفته اند دوستان معاونت تربیت بدنی به اسم طرح شهید سلیمانی، این حدود ۵۰ درصد آن الان آماده شده است یعنی در هر مدرسه یک زمین چمن مصنوعی که بچهها بتوانند به راحتی در آن مشغول ورزش و بازی شوند. در اردوگاهها که ۳۴۸ اردوگاه دارد ما ۴ اردوگاه کشوری را کاملاً نوسازی و بهسازی کرده ایم در آن داریم بازیهای مورد علاقه بچهها را تجهیز میکنیم.
سؤال: مثل چی؟
باقرزاده: مثل ترامپ پولینک؟، مثل بازیهای از جنسی که حرکتهای ورزشی و تحرک بچهها را جبران میکند داریم. جامپینگ و ترامپ پولینک و نمیدانم از این بازیهای جدیدی که شما اشاره فرمودید در اردوگاه کشوری. همینطور ۶۴ اردوگاه را در سال گذشته و تعداد ۱۰۰ اردوگاه را انشاالله در سالی که در آن هستیم یعنی همین اوایل تابستان، داریم به صورت روزانه زیربناهای زیرساختی اش را تأمین میکنیم که بشود در آن اردوهای روزانه برگزار شود. سرویس ها، نمازخانه، محل استراحت و غذاخوری را، در کنار آن به استانها هم همین جا اعلام میکنم که هر کدام از استانهایی که پیشقدم شوند ۵۰ درصد هزینه تهیه بازیهایی که اسم بردم را تدارک ببینند ۵۰ درصد هم ستاد تقبل کرده است و ما الان در مرحله از قرارداد هستیم سایتی را راه اندازی کرده ایم که اردوگاهها بیایند و از ما این بازیها را تهیه کنند و در آنجاها قرار دهند. مطمئن باشید که دانش آموزان از فضاهای فیزیکی اینطوری استقبال شدیدی میکنند. در کنار آن دورههایی که شما فرمودید بروزرسانی شده است یعنی از معلمان و مربیان مان خواسته ایم که با شیوههای جدیدتر انجام دهند. دو موضوع دیگر هم است یکی در سواد رسانهای که بحث روز ما است بچهها کنش گری مثبت داشته باشند هم در سازمان دانش آموزی و هم در بسیج دانش آموزی و هم در اتحادیه انجمنهای دانش آموزان و هلال احمر این چهار تشکل تقریباً قوی دانش آموزی اینها برای سرگروههای خودشان سواد رسانهای را گذاشته اند و ما به کمک هم رسانه ملی در شبکه آموزش و هم به کمک وزارت ارتباطات قرار است که دوره برنامه نویسی پایتون یا همان برنامه نویسیهای عمومی را در معرض استفاده عموم بچهها قرار دهیم که دوستان عزیز در شبکه آموزش اصل کار بعهده گرفته اند که این برنامه را تولید کنند ما هم بعنوان اطلاع رسانی و سبک یک پایگاه دانش آموزی و پایگاه اوقات فراغتی اعلام کرده ایم. اینها حرکتهایی است که به فرمایش شما را دنبال میکند که نوسازی و جدیدسازی بعضی از برنامه ها.
سؤال: مثلاً خیلی از چیزهایی که خیلی از فرصت نوجوانهای امروز ما را پر میکند بحث بازیهای رایانهای است. آیا اساساً در مثلاً این دورهها به این مقوله فکری شده است یعنی خیلی جدی دنبال میکنند یعنی حتی برخی از آن کسب درآمد دارند و بسیار درگیر آن هستند به صورت حرفهای حتی در لیگ هایش شرکت میکنند آیا به این مقوله اینقدر حرفهای و تخصصی نگاه شده است یا خیر؟
باقرزاده: یکی جواب تربیتی خدمت شما عرض کنم، تلاش ما این است که بچهها به اندازه وارد این بحثها شوند این اندازه را باید همیشه بگیریم، چون کشش این برنامه اینقدر زیاد است که ممکن است ما یک لیگی بگذاریم، ولی باز هم مسیر را جوری ادامه دهیم که فقط متمرکز شوند در این کار. با حفظ این اندازه و استاندارد کار، با بخش مرکز بازیهای رایانهای برای بچهها یک مذاکراتی کرده ایم که لیگ بازیهای رایانهای را در تابستان فراهم کنیم. با همین هدفی که شما میفرمایید یعنی بازیها انتخاب شده باشد بچهها در زمان مناسب در آن شرکت کنند و یک رقابت سالم داشته باشند این یک موضوع، یک موضوع دیگری که خیلی جذاب بود برای بچهها یک تجربه خوبی داشتیم در چند ماه گذشته، پویش خوانش کتاب سرگذشت استعمار بود ۱۵ جلد کتاب سرگذشت استعمار. حوزه هنری آمد این کتاب را بازی سازی کرد به اسم پویش هیستوری این پویش هیستوری به این صورت بود که این ۱۵ کتاب در سایت هیستوری با تبلیغاتی که ما انجام دادیم و تمام مدارس را تشویق کردیم که دانش آموزان دوره دوم و اول متوسطه به خوانش این کتاب دعوت شوند بچهها حدود ۷۰۰ هزار نفر این بازی تور را وارد شدند در آن. ۷۰۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه.
سؤال: این کاملاً اختیاری است و براساس میل و رغبت شان؟
باقرزاده: چون فضا جوری بود که میآمدند این کتاب را میخواندند و براساس کتاب مراحلی را طی میکردند حوزه هنری به خوبی کلیپهای خیلی ویژهای را تولید کرد و از فیلمهای سینمایی خود مراکز کشورهای دیگر قطعاتی را که تطبیق داشت با سرگذشت استعمار کشورها انتخاب میکرد و در این پایگاه قرار میداد. بچهها این فیلم را میدیدند و بازی تور جلو میرفتند. یک چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر به انتهای بازی رسیدند و به زودی هم اختتامیه و اعطای جوایز بچهها انجام میشود. غرض این بود که در فضای مجازی میشود به طرقهای مختلفی بچهها را درگیر این کار کرد. یک موضوع دیگر، ما یک خبرگزاری داریم به اسم پانا در سازمان دانش آموزی، خبرگزاری دانش آموزی است. این رویکردش را تقریباً یکسال است که عوض کرده ایم که واقعاً دانش آموزان در آن نقش آفرینی کنند و مثل خبرگزاریهای دیگر مسئولیت و مأموریت خودش را یک خبرگزاری رسمی نبینه بلکه یک خبرگزاری که یک موقعیت تربیتی. ما حدود ۳۰ هزار دانش آموز در سراسر کشور درحال حاضر عضو این خبرگزاری داریم که اینها قطعات خبری مدرسه خودشان یا محله خودشان را تولید میکنند و در فضای مجازی با پسورد یا همان رمز عبوری که دراختیار آنها قرار داده ایم وارد سایت خبرگزاری میکنند و به این طریق اوقات خودشان را در فضای مجازی به صورت مثبت دارند طی میکنند.
پخش گزارش
سؤال: شما اشاره کردید به موضوع کرونا و آن وقفهای که اتفاق افتاد، الان ما توانسته ایم جبران کنیم آن چند سالی که بخاطر کرونا بالاخره ما کمبود داشتیم در حوزه پرورشی یا هنوز فاصله داریم برای جبران این کسری؟
باقرزاده: نتایج بررسیها و پایشها نشان میدهد که هنوز فاصله زیادی برای جبران روحیه نشاط و امید و هویت بچهها ما داریم. یعنی به این راحتی نمیتوانیم الان من و شما امیدوار باشیم که وضعیت بچهها به حالت نرمال و مثبت برگشته باشد البته اگر تلاش کنیم و همه نهادهای متولی امر تربیت و متولی امور نشاط آفرینی مثل ورزش، مثل فرهنگ و هنر دست به دست هم بدهیم میتوانیم در تابستان بخش زیادی از این عقب افتادگی را جبران کنیم. دلیل آن هم این است که بچههای عزیز ما تعدادشان خیلی زیاد است ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار ما دانش آموز داریم و امکانات و اعتبارات آموزش و پرورش نسبت به تهیه موقعیتهای خیلی مناسب برای همه این بچهها کافی نیست. امسال با کمکی که از بخشهای مختلف دریافت کرده ایم و همین الان هم از آنها دعوت میکنیم مثلاً ما از همه ارگانها و نهای دولتی و نیمه دولتی خواسته ایم برنامههای فرهنگی و تربیتی را برای دانش آموزان مجموعه خودشان داشته باشند و اصلاً اصراری نداریم که بگوییم با مدیریت آموزش و پرورش باشد. سال گذشته هم این کار را کردیم متأسفانه برخی از نهادها موقعیتهای ورزشی و تفریحی خودشان را به اجاره بخش خصوصی داده بودند و امکان استفاده حتی برای خانواده و دانش آموزان و خودشان نبود. امسال خیلی زودتر تقریباً یکماه جلوتر از معاون اول محترم رئیس جمهور درخواست کرده ایم ایشان کاملاً پذیرفتند و در هیئت دولت مطرح کردند از سخنگوی محترم دولت خواستیم ایشان مطرح کردند از وزیر محترم کشور هم خواستیم که به طور رسمی به استانداران سراسر کشور اعلام کردند که مجموعههای ورزشی فرهنگی تفریحی و هنری دراختیار دانش آموزان خود مجموعه آن ارگان قرار بگیرد. اینطوری ما بخش زیادی از بچهها را ...
سؤال: الان اینجوری شده است؟
باقرزاده: درخواست داده ایم تا حدود زیادی دارند همکاری میکنند و بخشی از آن هم در همین سامانه ثبت کرده اند باعنوان پایگاه اوقات فراغت. اگر بتوانیم بچهها را در موقعیتهای نشاط آفرین و امیدآفرین قرار دهیم مثل احتمالاً شاید در ادامه صحبت شما میخواستید اشاره کنید، ببینید ما اردوهای راهیان نور غرب کشور، اردوهای راهیان پیشرفت که بچهها را در مواجهه با موقعیتهای مختلف پیشرفت کشور، موقعیتهای یادمانهای شهدا قرار میدهد، بسیار امیدآفرین و نشاط آفرین است. اینها باید در طول این تابستانی که در پیش داریم به خوبی انجام شود. ما عید غدیر را درپیش داریم در کانون ها، مساجد و موقعیتهای تربیتی دیگر باید برنامه جشن داشته باشیم. موقعیت محرم را درپیش داریم و اینجا میخواهم اشاره کنم به امید خدا برای اولین بار ما مجوز برگزاری اردوهای دانش آموزی اربعین را هم کسب کرده ایم و بچهها در سالهای گذشته خودشان با خانواده یا با هیئتهای مذهبی میرفتند، ولی امسال برای اولین بار پایگاه دانش آموزی اربعین را خواهیم داشت با رعایت تمام قوانین هم خروج از کشور و قوانین اردوهای.
سؤال: برای چه تعداد نفر؟
باقرزاده: پیش بینی دقیق نداریم، ولی فکر میکنم برای شروع نزدیک به ۵ هزار نفر از دانش آموزان را داشته باشیم. در سال گذشته فراخوانی که در شهر کوفه دادیم در مسجد صحنه برای خوانش یک سرود که چهار کشور آنجا جمع شدند از طرف ایران هزار نفر به صورت خودجوش اعزام شده بودند یعنی از طریق هیئتها و غیره. ولی امسال ما به طور رسمی ما این عدد را تا ۵ هزار نفر خواهیم داشت. غرض ام این است که ما الان تا پایان تابستان چندین موقعیت خوب تربیتی داریم که میتوانیم از اینها به خوبی استفاده کنیم تا انشاالله مهرماه خوبی را برای آغاز و بازگشایی مدارس داشته باشیم.
سؤال: شما خودتان قبول دارید که برخی از مدارس ممکن است که آن بهایی که باید به برنامههای پرورشی بدهند را نمیدهند؟ قبول دارید؟
باقرزاده: بله.
سؤال: مشکل اش را از کجا میدانید؟ یعنی مربیان خوبی آنجا حضور ندارند و یا برنامهها برنامه خوبی نیست یا اساساً مدارس مشکل دارند با این مقوله؟
باقرزاده: من به طور دقیق چالشهای معاون پرورشی در مدارس را بررسی کرده ام به جز کمبود اعتبار و نیرو که کنار میگذاریم آن یک درد همه گیری است نیرو و اعتبارات را کنار بگذاریم، مربیان پرورشی ما بنده اعتراض شان به ما این است که شما بخشنامهها و برنامههای فراوانی را سر ما میریزید و ما فرصتی برای تمرکز روی برنامهها نداریم. این چالش را من برطرف کرده ام به طور کامل و در سال جدید به همه عزیزان قول میدهیم که انتخاب برنامهها را دراختیار آنها قرار دهیم یعنی برنامهها را اعلام کنیم بگوییم تعدادی برنامهها است به صورت انتخابی آنها انتخاب کنند بسته به ظرفیت شان اعتبارشان جنسیت بچههایی که با آنها دارند کار میکنند انتخاب میکنند. دومین چالشی که وجود دارد، متأسفانه شاید حتی در بین پدر و مادرها نسبت به بچهها هم وجود دارد مخاطب شناسی است ما مخاطب مان را خوب نمیشناسیم. یعنی معلمان، مربیان، مدیران و پدر و مادرها و ما که مسئول هستیم باید یکبار دیگر برگردیم و بادقت به این بچههایی که با آنها سروکار داریم نگاه کنیم و رفتار آنها را تحت نظر قرار دهیم و آنها را بشناسیم. علائق شان سلائق شان مصارف فرهنگی شان خوراک فرهنگی شان این خیلی واجب است و این کار اگر اتفاق نیفتد من در مواجهه با این آدم نمیتوانم کار ...
سؤال: برای آن برنامه ریزی دارید یا جزء آمال و آرزوها است؟
باقرزاده: بله هم آمال و آرزو است و هم برنامه ریزی داریم ما مخاطب شناسی با پایش بچهها انجام داده ایم در گروه مشاورین ما در مشهد بیش از ۲۰ هزار دانش آموز پایه دهم را پایش کرده اند به طور دقیق، بیش از ۳۰ گویه را در مورد اینها بررسی کردند.
سؤال: گویه یعنی چه؟
باقرزاده: یعنی شاخص مصرف فرهنگی رفتار فرهنگی رفتار اجتماعی این آدم چه میخواند چه میبیند کجا میرود چه ورزشی را دوست دارد.
سؤال: واقع بینانه؟
باقرزاده: واقع بینانه.
سؤال: الان مشکل میدانید کجاست شما حتی گفتگوی ساده هم گاهی وقتها نمیتوانید داشته باشید. اصلاً فاهمه و زبان مشترکی وجود ندارد.
باقرزاده: این مهمترین و مشکلترین کار اینجاست. پدر و مادر هم همینطور یعنی پدر و مادر میگوید من نمیتوانم با فرزند خودم به راحتی صحبت کنم چرا، چون او را نمیشناسند نمیداند او چه فیلمی دیده است چه موسیقی گوش کرده است چه کتابی خوانده است با چهکسی گفتگو کرده است کجا ورزش کرده است، این را ما کاملاً احصاء کرده ایم. هم در سامانه نمادمان که نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیبهای اجتماعی هم با آزمونهای دیگری که داریم هم با پایشی که در کشور انجام شده است به ویژه در خراسان رضوی. این را ما به زودی دراختیار مربیان مان قرار میدهیم یعنی در همین تابستان یکی از دورههای واجب مربیان پرورشی ما و مدیران مدارس، مخاطب شناسی است. شما باید مخاطب تان را بشناسید. این چالش دوم، چایش سوم واقعیت این است که مان تفکیک میکنیم برنامه آموزشی مان را و تربیتی مان را. میگوییم برنامه آموزشی ریاضی فیزیک درس و فلان، حالا اگر جایی ماند برنامه پرورشی. ما باز در برنامه درسی از سازمان پژوهش و در آئین نامه اجرایی مدارس در انتصاب مدیران در بخشنامههایی که از مجموعه وزارت آموزش و پرورش میبینید؟ داریم تلاش میکنیم که جایی برای برنامههای پرورشی باز کنیم و به مدیر مدرسه بگوییم ببینید همین قدری که تو برای نماز بچهها وقت میگذارید مطمئن باش از ناهنجاری آنها کم میکنید. یک وقتی برای گفتگوی اسم آن است پرسش و پاسخ، صحبت مستقیم. من دوست دارم اینجا یک اشاره واقعی کنم برای شما در ایامی که یک مقداری برخی از مدارس و مجموعه کشور تحت تأثیر بعضی از اعتراضات یا انتقادات شدید قرار گرفت، در برخی از مدارس هم این اتفاق افتاد. برخورد اولیه بعضی از بچهها تند بود، ولی برخورد ثانویه وقتی مدیر مدرسه مدیر منطقه و حتی وزیر محترم آموزش و پرورش در بعضی از این مدارس حاضر شد و گفت من امروز آمده ام که فقط صحبت شما را بشنوم بعد از یک ساعت دو ساعت گفتگو و بیان دغدغهها و سؤالات آرامش نسبی در آنجا حاکم شد. ما باید مدیر مدرسه ما بداند فرصتی را که برای گفتگو و چارت خالی میکند نقش اصلی و اساسی دارد برای آرامش اش برای یادگیری درس ریاضی و فیزیک. این هم چالش سوم.
سؤال: این الان جا افتاده است برای مدیران؟
باقرزاده: ما برای مدیران دستورالعملهایی فرستاده ایم که دستورالعملهای فوری بود به آن میگفتند اقدامات فوری. ما برای اقدامات فوری برای مدیر مدرسه مسائل فرهنگی شاید در جامعه ناهنجاریهای سیاسی اجتماعی تلقی شود، ولی قطعاً در محیط مدرسه ناهنجاریهای تربیتی است اصلاً نمیشود به چشم مسائل سیاسی و امنیتی به آن نگاه کرد. اصلاً مقوله اش متفاوت است؛ لذا به مدیر مدرسه گفتیم در جریان شبه مسمومیتهایی که واقعاً بخشی اش بدون دلیل بود برمی گشت به روحیه روانی دانش آموزان شما آرامش را حفظ کنید کسی که دچار مشکل شده است آن را از بقیه دانش آموزان جدا کنید با او به گفتگو بنشینید پدر و مادرش را بررسی کنید وضعیت خانوادگی اش را و اجازه دهید که دغدغههای ذهنی و فکری اش را بگوید این تازه وضعیت میدانی ما بود که جا افتاده است و بسیاری از مربیان به صورت داوطلبانه خودشان را تجهیز کردند اوایل شاید دچار یک مقداری سردرگمی شدیم، ولی به زودی صرف یکی دو هفته با پیدا کردن عوامل مسئله با بچهها برخورد کردیم و سؤالات بچهها احصاء شد. الان من خودم در مجموعه شبکه شاد با استفاده از کانال شاد حدود ۱۰ هزار سؤال دانش آموزان را جمع آوری کردیم این ۱۰ هزار سؤال فراوانی هایش مشخص شد بیشترین فروانیها را شروع کردیم به پاسخ دادن و بعد مجموعههای دیگر هم کتابهایی را چاپ کردند، سؤالات دانش آموزان، دغدغههای دانش آموزان اینها را دراختیار مربیان و معلمان و مدیران قرار دادیم الان هم در دسترس است.
سؤال: در مجموع، چون میدانم برخی از این سؤالهایی که میپرسند چیزهای عجیب و غریبی است یعنی برخی حکایت از بحرانهای روحی و روانی دارد اعتقادی دارد ارزیابی شما در مجموع اگر بخواهید یک میانگین بفرمایید که وضعیت دانش آموزان ما به لحاظ پرورشی به لحاظ اعتقادی به لحاظ روحی و روانی در چه مرحلهای به سر میبرند شما چه ارزیابی ارائه میکنید؟
باقرزاده: پایش دقیقی لازم دارد برای کل کشور، ولی به نظر میرسد که وضعیت شکننده نیست، اما احتیاج دارد که ما با راههای خیلی سادهای این وضعیت را نگذاریم که به مرحله شکنندهای و بحران نزدیک شود.
سؤال: ما از مهارت کافی برخوردار هستیم برای اینکه نگذاریم این اتفاق بیفتد؟
باقرزاده: ما از محتوای کافی برخوردار هستیم، ولی مهارت خیر. ما محتوای ...
سؤال: از اینکه صادقانه میگویید خیلی.
باقرزاده: بله من که نمیخواهم یک مشکلی را عقب بیندازم که بخواهم حل نکنم.
سؤال: دقیقاً، چون حل نمیشود.
باقرزاده: ما محتوای غنی انقلاب اسلامی و دین اسلام را داریم. محتوا به شدت غنی است و سؤالات و پاسخها کاملاً موجود است منتها شما گاهی اوقات یک سؤال را به زبانی توضیح میدهید که یک فرد متدین مؤمن به قرآن و خدا میشنود و میپذیرد و یک وقتی این سؤال را جوری باید جواب بدهید که آن شخص با منطق و با استدلال و با فکر خودش آن را هضم کند و بپذیرد. دانش آموزان امروز ما متأسفانه اولاً به تفکر انتقادی در آنها یک مقداری ضعیف است خود تفکر انتقادی فرد را نجات میدهد صرف نظر از اینکه او چه محتوایی به او میدهیم. تلاش اول این است که بچهها تفکر انتقادی پیدا کنند یعنی با هر مسئلهای مواجه میشوند اعم از مثبت از نظر ما یا منفی، از خودشان سؤال کنند که آیا این درست است یا غلط است. اگر درست است چرا ...
سؤال: به راحتی نپذیرند.
باقرزاده: این یک مهارت ویژه انسانیت است یعنی فصل جداسازی انسان و بشر از بقیه موجودات، اما در مرحله بعدی که ما وظیفه داریم عرض کردم که ما محتوا داریم در مهارت باید تقویت شویم واقعاً ترس داریم از مواجه با ...
سؤال: یعنی آنجا ممکن است سؤال کند که به راحتی نپذیرد بعد اگر ما درست نتوانیم برایش جا ببیندازیم که بپذیرد کار را خرابتر کرده ایم.
باقرزاده: این روش اش این است واجب است بر ما مربیان و پدر و مادرها واجب است مسائل را مطالعه کنیم و به چند روش آن مسائل را برای خودمان بازگو کنیم. یعنی بگوییم اگر قرار شد من از قرآن و عترت جواب بدهم اینجوری باید بگویم، ولی اگر قرار شد با منطق و استدلال بگویم اینجوری باید بگویم اگر قرار شد احساسی بگویم بعضی از این بچههای ما به صورت احساسی یکسری مسائل را باید برای آنها شرح داد که اینجا وطن ما است اینجا امید ما است اینجا خانواده ما است اینجا جامعه ما است اینجوری جواب بدهیم. برخی را با تفن نو سرگرمی و ابزارهای جدید. یعنی اگر من بتوانم مهارت خودم را تقویت کنم قطعاً محتوا کاملاً دراختیار من وجود دارد. توصیه میکنم کانال درنگ در شبکه شاد، از بچهها خواسته ایم سؤالات شان را برای ما بفرستند. بچهها بیش از ۱۰ هزار سؤال را برای ما فرستاده اند ما پرتکرارترین سؤالها را جواب میدهیم. جوابها به نحوی است زیر ۲۰۰ هزار بازدید نمیخورد سؤالی را که خود بچه طرح کرده است ما آنجا قرار میدهیم سؤال امام زمان کیست چه زمانی ظهور میکند و الان کجاست، یک میلیون و ششصد هزار بازدید خورد. سؤالی که چرا دیه دختران نصف دیه پسران است، بالاخره سؤال اعتقادی است میگوید چرا دین ما اینجوری تقسیم بندی کرده است، آنجا ببینید سؤالات دقیقاً از متن بچهها دریافت میشود و به زبان بچهها پاسخ داده میشود. شما میبینید که به راحی ضریب میخورد برای همدیگر ارسال میکنند و آنجا ما زیر ۲۰۰ هزار نفر بازدید نداریم هر سؤالی که قرار میدهیم. ماها باید خودمان را تقویت کنیم وگرنه زمینه برای کار کردن.
سؤال: البته ۲۰۰ هزار نفر برای جامعه ۱۶ میلیونی از نظر خیلی چیز بالایی نباید باشد.
باقرزاده: چیز بالایی نیست، ولی ما در، چون رصد میکنیم موضوعات مختلف را گاهی میبینیم مثلاً یک پست ۶ هزار تا بازدید خورده است. گاهی اوقات مثلاً ۲۰ هزارتا.
سؤال: همه این ۱۶ میلیون نفر در شاد هستند؟
باقرزاده: بله همه ۱۶ میلیون نفر در شاد هستند.
سؤال: سخت شد.
باقرزاده: سخت است دیگر.
سؤال: ۲۰۰ هزار تا من فکر میکردم حالا شاید همه شان نباشند، ولی اگر واقعاً ۱۶ میلیون هستند و ۲۰۰ هزار...
باقرزاده: توی این کانال نیستند این کانال ۲۳ هزار عضو دارد. چون شما کانال مختلف بعضی از کانالها کانالهای رسمی و اجباری است یعنی طرف احتیاج دارد که آنجا باشد اینکه تا حدود ۱۶ میلیون نفر هم ما عضو داریم.
سؤال: و همین هم که عضو کانال نمیشوند باز خودش محل سؤال است.
باقرزاده: ولی ما کانالهایی داریم که مثلاً ۲ میلیون عضو دارد یا ۱ میلیون عضو دارد عضوها مختلف است این کانال ۲۳ هزار عضو دارد کانالی که ۲۳ هزار عضو دارد، ولی ۲۰۰ هزار ضریب میخورد یا سؤال امام زمان آن ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار عضو میخورد این نشان میدهد که این سؤال دارد چرخش میشود.
سؤال: ولی اینکه چرا مثلاً ۲۰۰ هزار تا عضو دارد یا مثلاً کانالها کلاً عضوشان پایین است آن هم خودش محل سؤال است.
باقرزاده: این کار یک حرکت است ما باید دهها حرکت انجام دهیم شما فرد رسانهای قویای هستید غرب وقتی میخواهد یک مفهوم را درونی سازی کند برایش فیلم و انیمیشن و بازی و پیراهن و تراکت میسازد اسباب بازی و همه کار میکند عرض میکنم ما برای سؤال امام زمان باید درکنار آن فوراً انیمیشن کوتاه یک دقیقهای آن را هم بسازیم. بتوانیم فیلم کوتاه ۳۰ دقیقهای آن را هم بسازیم یعنی دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم این پیام را که مثبت است و دلنشین است به گوش همه برسانیم. من به نظرم میرسد رهبر معظم انقلاب بارها و بارها فرمودند که واجبترین واجب در عصر حاضر جهاد تبیین است جهاد تبیین یک ابزاری میخواهد به اسم ارتباط. ما باید ارتباط مان برقرار شود با افراد تا بتوانیم مسائل را تبیین کنیم و این تلاش باید هم از طرف رسانه ملی که انشاالله انجام میشود و هم از طرف ما به صورت حضوری با بچهها ارتباط اش را برقرار کنیم بتوانیم تبیین مسائل را برای آنها داشته باشیم.
سؤال: راجب نماد هم موافقید صحبت کنیم یکی از اقدامات مربی پرورشی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و طرح نماد یا نظام مراقبت که شما یک اشاره کردید برای این طرح غربالگری چه اتفاقی بیفتد؟
باقرزاده: نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیبهای اجتماعی چندین سال است که یک نظام بین دستگاهی است. وزارت کشور، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، بهزیستی و سایر ارکانی که میتوانند نقش آفرینی کنند. موضوع آن هم این است که در این نظام مراقبت ما چند مرحله داریم مرحله اول باید آگاه سازی کنیم خانوادهها را معلمها و دانش آموزان را سه گروه داریم. نسبت به انواع آسیبهای اجتماعی، آسیب اجتماعی را کلمات آن یک مقداری ناراحت کننده است، ولی من اسم میبرم. خودکشی، مصرف مواد مخدر، خشونت، بزه، آسیب رساندن به خود یا دیگران و از این قبیل میشود آسیبهای اجتماعی که در حوزه کودک نوجوان در نظام مراقبت از دانش آموزان طرح ریزی شده است. نسبت به این مسائل باید همه مان آگاه باشیم که اینها چه هستند عوامل آن چه است و نشانههای آن چه است. در مرحله دوم غربالگری انجام میشود ما موظف هستیم در مدارس کشور غربالگری را در سطح بچهها انجام دهیم از اول سال امسال ۱۴۰۲ تا این لحظه چیزی حدود ۳ و نیم میلیون دانش آموز از بین ۱۶ میلیون دانش آموز در نظام غربالگری قرار گرفته اند. نظام غربالگری در ابتدایی تعداد سؤالی است که خانواده جواب میدهد و دبیر آن دانش آموز. براساس این سؤالات که روایی و پایهای و سنجش روان و سلامت روان را میسنجد، ما تشخیص میدهیم این دانش آموز یا کودک یا نوجوان تا حالا دچار آسیب اجتماعی شده است اگر شده است یکبار اگر بیشتر چندبار. اگر تا حالا نشده باشد میگوییم سالم اگر در معرض اش قرار گرفته شده باشد میشود دانش آموز در معرض آسیب اجتماعی، یکبار میشود آسیب دیده و چندبار میشود دارای فوریتهای روانی اجتماعی. خب بعد از غربالگری ما باید آگاه سازی نسبت به اولیاء و خود فرد در دوره متوسطه داشته باشیم و معلمهای مدرسه و آن را توانمند کنیم که نجات پیدا کند و کاهش آسیبهای اجتماعی و رفع آسیبهای اجتماعی. ار دچار فوریتهای آسیبهای اجتماعی باشد با استفاده از آن عوامل دیگر که اسم بردم یعنی شرکای دیگر، نسبت به مداخله و درمان این شخص اقدام کند در مرحله غربالگری ما تشخیص میدهیم و در مراحل بعدی آموزش توانمندسازی مداخله و درمان را انجام خواهیم داد. سامانه این سیستم طراحی شده است به زودی بخش کارتابل آن که مربوط به بقیه نمادها است فعال میشود، چون این قضیه به صورت محرمانه باید دراختیار بعضی از این نهادها با رضایت کامل خانواده و با اطلاع دقیق آنها اشراف کامل آنها انجام میشود و دیگران آمادگی دارند که در بخش مداخله و درمان به ما کمک کنند.
سؤال: یک بحث هم بحث آن سامانه فوریتهای مشاورهای ۱۵۷۰ است که این الان با این متفاوت است با این نمادی که شما اشاره کردید؟
باقرزاده: این نماد یک پایهای دارد که عرض کردم یکسری کمکهای جانبی دارد یکی از کمکهای جانبی نماد سامانه تلفنی ۱۵۷۰ است این سامانه در سراسر کشور فعال است از ۸ صبح تا ۸ شب در ایام تعطیل و ایام تعطیلات عید نوروز هم فعال است. به این ترتیب است که هر فرد در هر نقطه از کشور اگر با شماره ۱۵۷۰ تماس بگیرد این فرد میتواند خانواده، معلم، ولی دانش آموز یا خود دانش آموز باشد، پشت خط یک مشاور دانش آموزی قرار گرفته است و سؤال اش را مطرح میکند. میگوید من دانش آموز هستم، ولی هستم یک مشکلی دارم مشکل اش میتواند درسی علمی و آموزشی باشد میتواند روانی باشد میتواند درباره آسیبهای اجتماعی باشد فوریتهای مشاوره ای. مشاوره ما در همان مرحله اول او را دعوت به آرامش میکند با او گفتگو میکند مشکل اش را تا حدودی توضیح میدهد و از او میخواهد که برای اطلاعات بیشتر و احیاناً اگر احتیاج به درمان داشته باشد به مراکز مشاوره آموزش و پرورش مراجعه کند. بسیاری از آنها با همین گفتگوی ساده تلفنی مشکل شان تا حدودی حل میشود برخی از آنها ارجاع داده میشوند به مراکز مشاوره ای. همه این اطلاعات ثبت میشود و اگر آن دانش آموز یا، ولی تمایل داشته باشد که اسم اش را بگوید در برابر این فردی که دارد مشاوره میکند سوابق فرد در نماد هم مشاهده میشود که آیا این قبلاً دچار آسیب اجتماعی بوده است یا نه میتواند با پیوندی که بین اطلاعات برقرار میکند مشاوره بهتری بدهد.
سؤال: شبانه روزی است؟
باقرزاده: خیر ۸ صبح تا ۸ شب در دو شیفت.
سؤال: یکی هم بحث قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است که در حوزه پرورشی یا گنجاندن آن در کتابهای آموزشی و درسی دانش آموزان که البته میدانم در حوزه مسائل ما نیست، ولی به هرحال بعنوان یک دغدغه در مورد پرورشی دنبال میشود چقدر به آن توجه شده است و برای آن برنامه ریزی شده است؟
باقرزاده: این فرصتی است برای من که بگویم مجموعه آموزش و پرورش در سال گذشته جزو دستگاههایی بود که این قانون را به خوبی اجرا کرد دلیل آن هم این بود که ما یک موضوع نقل و انتقالات داریم که خیلیها علاقمند هستند بعضی از عزیزان معلم که در این شهر نباشند و در یک شهر دیگری باشند، قانون جوانی جمعیت به ما اجازه داد که یک امتیاز ویژهای برای کسانی که ازدواج میکنند یا فرزنددار میشوند قائل شویم که این نقل و انتقالات برای آنها تسهیل شود هرچند این یک مشکلاتی را برای تأمین نیروی انسانی در مبدأ برای ما به وجود آورد، ولی با این حال، چون این قانون را آموزش و پرورش میخواست پیش قدم شود جمعیت زیادی هم در آن درحال خدمت رسانی هستند چیزی قریب به ۹۰۰ هزار معلم به خدمت رسانی هستند این اتفاق برای عده زیادی از عزیزان افتاد. در دانشگاه فرهنگیان برای اولین بار ۲ هزار و ۵۰۰ ازدواج دانشجویی رخ داد با تسهیلاتی که دانشگاه فرهنگیان برای دانشجو معلمان درنظر گرفت و این باز یک قدم امیدوارکنندهای بود که ...
سؤال: اینها اقدامات عملی است؟
باقرزاده: بله اگر نهادها به ویژه مسئولین این قانون مسئولین بالادستی این قانون به دانشگاههای فرهنگیان کمک کنند که خوابگاههای دانشجویی متأهلی داشته باشد، این عزیزان، چون شغل شان تقریباً تا حدودی تأمین شده است، چون از روزی که میشوند دانشجو تقریباً بعنوان استخدام آموزش و پرورش به حساب میآیند فرصت مناسبی دارند برای اینکه زودتر تشکیل خانواده بدهند به جمعیت متأهلین کشور اضافه کنند. اما درخصوص معاونت پرورشی کتاب سبک زندگی و تفکر در حوزه معاونت پرورشی است متأسفانه باز هم کم توجهی بعضی از بخشهای آموزشی مدارس باعث شده است که این زمان را به این کتاب اختصاص ندهند این کتاب خوب تألیف شده است اگر فرصت مناسبی به آن تعلق بگیرد و مران خوبی برای تدریس این کتاب درنظر گرفته شود میتواند بخشی از آماده سازی بچهها را برای تشکیل خانواده در آینده جبران کند.
پایان