پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیته شورای شهر تهران: درحال حاضر سیاست کلی اینست که تعداد اتوبوسها را به ظرفیت استاندارد برسانیم تهران حداقل به ده هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا به جای اینکه هفتاد درصد حمل و نقل مردم با حمل و نقل شخصی باشد مردم به سمت حمل ونقل عمومی بروند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو اقتصاددر برنامه روزی نو با حجت الاسلام و المسلمین آقامیری عضو و رئیس کمیته شورای شهر تهران درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا گفتگو کرده است.
سوال: در مورد صحبتهایی که شما داشتید راجع به تراموا و اتوبوسهای جدید که سه کابینه بزرگ و حالا صحبت از این است که بهترین گزینه چی هست و چطور میشود مساله حمل و نقل را حل کرد به صرفه و فائق آمد به ترافیک و آلودگی؟
آقامیری: در مورد بحث آلودگی هوا من یک مطلبی را خدمتتان عرض کنم برعکس آن چه که فکر میکنند که اتوبوسهای حمل و نقل شهری و اینها که در اختیار و مدیریت شهر تهران هستند اینها آلودگی بسیار زیادی دارد و شاید متهم شود به این که بخش زیادی از آلودگی هوای تهران برای اتوبوسها هست این طوری نیست، ما کلا امروز که در بهترین شرایط هستیم بهترین شرایط حالا نسبت به سه چهار سال گذشته هستیم ما دو هزار و پانصد عدد اتوبوس داریم علتش این است که ما وقتی مدیریت شهرداری را به عهده گرفتیم حدود ۸۵۰ عدد اتوبوس داشتیم الان رسیدیم به حدود دو هزار و پانصد عدد اتوبوس فعال و این رامی خواهم عرض کنم که این دوهزار و پانصد اتوبوس فعال در مقابل چهار میلیون وسیله شخصی که در شهر تهران فعال هستند چه قدر آلودگی هوا دارد یعنی این که بگویم هر اتوبوسی معادل چهار خودرو هم آلودگی هوا دارد هم دوهزار پانصد عدد میشود ده هزار دستگاه، ده هزار دستگاه خودروی شخصی در مقابل چهار میلیون خودروی شخصی در سطح شهر تهران، این را آمدند یک زمانی بررسی کردند سال نود، نود یک بود که بررسی کردند که چه قدر آلودگی هوا نقش دارد، اتوبوسهای حمل ونقل عمومی نقش دارند در آلودگی هوا به کمتر از دو درصد رسیدند که نقش اتوبوسها با وضعیت دودزا بودن و اینها رسیدند به دو درصد این اتهامی که درست میکنند که اگر اتوبوسها را برقی کنید همه چیز درست میشود نه درست نمیشود باید سیاست شورای شهر و شهرداری این است که ما باید به سمت سوخت پاک برویم و امروز سوخت پاک در دنیا وسایل حمل و نقل برقی است، ما در بحث موتورها یک کاری داریم انجام میدهیم که امسال بتوانیم صد و پنجاه دستگاه موتور کاربراتوری را با یک تسهیلاتی برسانیم به موتورهای برقی یک تسهیلاتی به آنها بدهیم که این کار انجام شود با شرکتهای مختلف صحبت کردیم که حالا بستگی به توان تولید شرکتها دارد که آیا تا آخر سال میتوانند این تعداد موتور را تحویل دهند یا خیر، چون ما رفتیم بعضی از کارخانهها دیدیم بعضیها ادعا کردند که ما ده هزار تا پنج هزارتا پانزده هزار تا، بیست هزارتا تحویل بدهیم، ولی ادعاست، چون تا الان به این حد تولید نرسیدند، چون تقاضایی نبوده برایشان در بحث خودروهای شخصی که باید از طریق دولتی برویم به سمت وسایل حمل و نقل شخصی برقی، چون ما باید این وضعیت را نجات دهیم تا ما اینها را برقی نکنیم وضعیت آلودگی هوای تهران نجات پیدا نمیکند واقعیتش را بخواهید و در بحث حمل و نقل عمومی هم ما رویکردمان برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی است علی رغم این که من عرض کردم ما کمتر از دو درصد وسایل حمل و نقل شهرداری در آلودگی هوا نقش دارد در اینها بحثی که شده بحث تراموای برقی است که انواع مختلف دارد به صورت ریلی است، کابلی از بالا برقش تامین میشود یک ترامواهای جدیدی هم هست که به جای ریلی لاستیکی هست برقش دوباره با کابل کشی از بالا تامین میشود یک مدل دیگر تراموا هست که لاستیکی هست برقش از بالا به صورت وایرلس است ما سیاستی که هست گذاشتیم بچهها بروند روی این موضوع در معاونت حمل ونقل بروند مطالعات شان را انجام دهند که ما اتوبوسهایی میخواهیم که نیاز به ریل نداشته باشد و برقش نیاز به کابل کشی نداشته باشد و آن فضای بصری شهر را بهم نریزد مثل سابقا حد فاصل تهران پارس و میدان امام حسین برقی و کابل کشی بود که فضای خوبی نبود و مثل تار عنکبوت شهر را گرفته بود ما گفتیم که مطالعات تان را بیاورید روی این سمت روی این موضوع کامل بکنید مطالعات را و بررسی بشود که حد فاصل کجاست از تهران پارس تا آزادی را میخواهید مطالعات را کامل کنید بیایید شورای شهر وقتی مصوب کرد بیایید اجرا کنید.
سوال: خود گرههای کور ترافیکی، بافت جمعیتی، نیاز و رفتار جمعی ما در بخشهای مختلف، اقماری شدن شهرهایی که الان اطراف تهران هستند، حواشی خود تهران همین طور بهترین گزینه چی هست آیا برای شورای شهر و نظام مدیریت شهری تهران این موضوع روشن است که بخواهد با وزارت کشور شورای عالی ترافیک مطرح بکند یا حتی دولت که بخواهد سرمایه گذاری کند و همچنین مردم این هم خیلی مهم است؟
آقامیری: من خودم عضو شورای عالی ترافیک شهرهای کل کشور هستم طرحهایی که میآید الان از همین دست است اتوبوسهای بی آر تی داشته باشیم یا به صورت متروباس داشته باشیم یا اتوبوسهای برقی این یک طرح دراز مدت است که ممکن است سه سال چهار سال پنج سال ظهور پیدا کند که آدم کم کم در شهرها ببیند، ولی الان سیاست کلی این است که تعداد اتوبوسها را به ظرفیت استاندارد برسانیم تهران ده هزار دستگاه اتوبوس حداقل نیاز دارد ما باید برویم به این سمت که امروز که هفتاد درصد حمل و نقل مردم با حمل و نقل شخصی است برعکس بشود و بشود هفتاد درصد با حمل و نقل عمومی که هر کس در هر ایستگاه اتوبوسی میایستد بین ۵ تا ۱۰ دقیقه ماشین جلوی پایش ترمز بدهد این موضوع مردم را به این نتیجه میرساند که با وسیله حمل ونقل شخصی استفاده نکند و ما کاهش آلودگی را داشته باشیم.
سوال: خوب این کار سرمایه گذاری میخواهد؟
آقامیری: بله این کار دارد انجام میشود ما امسال قرارداد دو هزار دستگاه اتوبوس را بستیم اتوبوس نو از منابع داخلی مان، پانصد دستگاه مینی بوسهای سقف بلند نه این مینی بوسهایی که افراد مجبورند دولا بشوند و اذیت شوند سقف بلند را بستیم برای جاهایی که کمتر جمعیت دارد و جاهایی که گردش اتوبوس اذیت میشوند در آن حاشیه شهر و جاهای مختلف این دوهزار و پانصد برای امسال هست که خرداد سال آینده این وارد مدار سیستم حمل ونقل ناوگان اتوبوسرانی ما میشود و ما پیگیر این هستیم که بتوانیم به آن ده هزار دستگاه تا پایان مدیریت شهری خودمان برسیم.