تلاش وزارت فرهنگ برای تبدیل بازیهای رایانهای به فرصتی برای کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بالاترین میزان مصرف فرهنگی کشور پس از موسیقی ، به بازیهای رایانهای اختصاص دارد، گفت: وزارت فرهنگ برای حمایت از ایدههای طراحان و تولیدکنندگان بازیهای رایانهای داخلی هیچ محدودیتی ندارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از بنیاد ملی بازیهای رایانهای ،
محمد مهدی اسماعیلی در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازیهای ایرانی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت : امروزه بازیهای رایانهای به موضوعی فراتر از پرکردن اوقات فراغت تبدیل شده است. طبق آخرین پیمایش انجام شده در سال گذشته، ۳۴ میلیون نفر در کشور ما مخاطب بازیهای رایانهای هستند که از این میان ۵ میلیون نفر به صورت حرفهای بازی میکنند؛ بنابراین بازیهای رایانهای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به خود اختصاص داده است .
وی با اشاره به جایگاه بازیهای رایانهای در حوزه صنایع فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش میکند بازیهای رایانهای را به فرصتی برای کشور و نسل جدید تبدیل کند. این ظرفیت در بازیهای جدید تولید شده در کشور و موفقیت بازیهای ایرانی در نقاط مختلف جهان نمایان است.
وزیر فرهنگ با تقدیر از فعالیتهای بنیاد بازیهای رایانهای، برگزاری مسابقه « یک میلیون نفری بازیهای تلفن همراه» را ابتکاری ارزشمند برشمرد و افزود: این مسابقه که از عید قربان تا ۱۷ ربیع الاول و همزمان با ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار میشود، زمینه حضور پرشور علاقهمندان به بازیهای ایرانی را فراهم میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت از تولید بازیهای رایانهای بومی و نظارت بر بازیهای داخلی را از مهمترین وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای دانست و گفت: این بنیاد حمایت از تولید بازیهای داخلی، کیفیت بازیها و رعایت هنجارهای فرهنگی کشور را با جدیت پیگیری میکند به طوری که سامانههای برخط بنیاد، اطلاعات و ردهبندی بازیها را در اختیار والدین و اولیاء مدارس قرار میدهد.
اسماعیلی همچنین با اشاره به لزوم نظارت جدی بر محتوای بازیهای خارجی افزود: بنیاد بازیهای رایانهای باید با دروازهبانی بازیهای خارجی تلاش کند بازیهای متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا موجبات اطمینان و آرامش خاطر خانوادهها فراهم شود.
وی با یادآوری حمایت وزارت فرهنگ از سیاست تمرکز زدایی و آموزش فراگیر مرکز رشد بنیاد بازیهای رایانهای افزود : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ محدودیتی برای حمایت از ایدهها و بازیسازان ایرانزمین در گروههای سنی مختلف قائل نیست.
محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز دیروز در این مراسم با تاکید بر اینکه این بنیاد به عنوان متولی صنعت رسانه بازی در کشور ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از زیست بوم بازیسازی در کشور را به عنوان هدف اصلی خود دنبال میکند، افزود: در این راستا برنامهای تدوین شده است تا از مرحله آموزش تا تولید، بهینهسازی و صادرات بازیها دنبال شود.
وی با اشاره به فعالیت مرکز رشد بازیسازی و انستیتو ملی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای ریانهای گفت : ما سالانه چند هزار نفر از دانش پژوهان و بازیآموزان را آموزش میدهیم. بخش مهمی از این آموزشها به صورت حضوری در استانها، بخشی از آن در شبکه شاد و بخشی دیگر به صورت دورههای فصلی آنلاین انجام میشود. بازیسازی یکی از مشاغلی است که با سرمایه اندک میتواند برای افراد ایجاد شغل کند و برای بانوان نیز شغل مناسبی به حساب میآید. در حال حاضر بسیاری از تیمها و اعضای مرکز رشد بازیسازی بنیاد به صورت دور کار در شهرهای مختلف مستقرند و با بازیسازان در ارتباطند.
وی درخصوص افتتاح مرکز پایش کیفیت بازیهای رایانهای در بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: بنیاد در این سالها به عنوان حامی صنعت بازیسازی و به عنوان مبدا معرفی شرکتها به معاونت فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکتهای خلاق و دانش بنیان فعالیت کرده است و امروز افتتاح این بخش به واسطه تعامل با وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام میشود. طی این تعامل توانستیم مشکل زیرساختی تعدادی از بازیسازان ایرانی را رفع کنیم تا بازیکنان ایرانی بتوانند بازیهای ایرانی را با کیفیت بهتری تجربه کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین با اشاره به برگزاری هشتمین جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران با عنوان مسابقه یک میلیون نفری گفت: علاقهمندان برای شرکت در این مسابقه میتوانند با مراجعه به سایت « بازیکو » برای ثبت نام اقدام کنند. پیشبینی میشود با توجه به ایام اوقات فراغت تابستان بیش از یک میلیون نفر در این مسابقات شرکت کنند.