نگاهی به عملکرد ۵۵۵ روزه استاندار مازندران
یادداشت مدیرکل صداوسیمای مازندران ؛ استاندار مازندران ،استانداری که به تعبیر مرحوم آیةالله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران " استاندار استان دو" است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرکل صداوسیمای مازندران که حرفه رسانه ای خود را از خبرنگاری آغاز کرد؛ در یادداشتی درخصوص اقدامات و ویژه گی های استاندار مازندران نوشت :
نکته بارز مدیریتی حسینی پور، فهم جامع از مشکلات اقتصادی و طرحهایی است که منجر به برون رفت مازندران از چنبره اختاپوس گونهای میشود که گاهی بر تنفس گاه مردم و زندگی آنها تاثیر میگذارد.
به عنوان یک مدیر حاضر و ناظر و نیز بر حسب وظایف ذاتی متصدی یک رسانه استانی بزرگ، از همان اولین روزی که مراسم معارفه اش با حضور وزیر محترم کشور در تالار غدیر سپاه استان برگزار شد تا امروز که منصفانه قلم میزنم، نظارت پیوسته و رصد بایستهای را در دستور کارم قرار داده ام تا بتوانم به شایستگی قضاوتی در تراز عدالت از استانداری داشته باشم که وزیر محترم کشور در مراسم معارفه اش گفته بود که “آقای حسینی پور تنها استانداری است که استاندار من نیست، ایشان استاندار رئیس جمهور است، یعنی من با اصرار چندباره رئیس جمهور محترم ایشان را به پذیرش مسئولیتی مجاب کرده ام که ایشان همواره از آن استنکاف میکرد”.
در یادداشت دکتر هادی ابراهیمی آمده است: حسینی پور برای مأموریتها و رسالت استانداری، تخصص چندوجهی دارد و به راحتی در ریل مطالبات و پیگیریهای متعدد، قرار گرفته است ؛
من مانده بودم که این نشانه خوبی است و یا با مقاومت نامحسوس وزیر محترم کشور، مازندران از گردونه حمایتها وعنایتهای وزیر کشور، دور خواهد شد، زمان گذشت و گذشت، اما زمان بسیاری از ابهامات را برطرف و بسیاری از معماها را حل کرد و ما امروز با واقعیت وجودی و عملکردی استانداری مواجه ایم که در حد اعضای کابینه اعتبار و نفوذ دارد و به تنهایی سطوح مطالبات و دریافت مصوبات و امکانات برای مازندران را درجه یک کرده و دهها منفذ برای تحقق برنامهها و پروژههای مازندران گشایش یافته و یا میشود.
البته و قطعا ایشان هم مثل همه مدیران اجرایی میتواند منتقدینی داشته باشد، اما اینجانب از زاویه نگاه خودم بعنوان یک رسانهای، آن هم رسانه مستقل که نیازمند مجیزگویی ندارد و در روزهای اخیر دوبار به مسئولان ارشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کردم که سنگر رسانه استانی را به شخص دیگر واگذار کنند، مایلم که مشاهدات و برداشتهای خودم را بعنوان یک شاهد بی طرف به استحضار مخاطبانم برسانم.
بزرگترین جلوه و خصوصیت آقای حسینی پور، همه جانبهگی و تمام شمول بودن این شخصیت وارسته و دوست داشتنی است که انگار برای مأموریتها و رسالت استانداری، تخصص چندوجهی دارد و به راحتی در ریل مطالبات و پیگیریهای متعدد، قرار گرفته و آنچنان حرفهای حرف زده و عملیاتی عمل میکند که در فرایند نظارت رسانه ای، یک پاسخگوی متخصص و پیگیر کاربلد است
این استاندار بومی و خوش پیشینه در تهران، با تجربههای ملی و آرمانی، در سنگری استقرار یافته که بجز خدمت نمیشناسد و برنمی تابد!
آقای حسینی پور وارث مدیرانی است که علیرغم تلاش زیاد، اما چون قادر به تغییر زاویه نگاه پایتخت نشینها نسبت به مازندران نبوده اند، توفیق بزرگی نداشته و نتوانستند که دامنه مواهب ملی را برای مازندران موسع کنند، استانی که به دهها میلیون گردشگر، در اکثر ماهها بخصوص در ایام نوروز و ماههای تابستان و اکثر تعطیلات مطول، خدمات کلان ملی ارائه میکند، اما محصور در بودجه و اعتبارات محدود و ناچیز استانی است.
دکتر حسینی پور وقف اقشار مختلف و نیز اصناف و مشاغل متنوع با پیش شرط حل مشکلات کلافه کننده و دست و پاگیر آنهاست و بطور نمونه از یک طرف ذوب پیگیری و رسیدگی مشکلات کشاورزان و دامداران و باغداران و سایر گرایشهای وابسته به کشاورزی است و در همان حال و از سویی دیگر در خط مقدم گردشگری بعنوان یک قطب و شاهراه تنفس اقتصادی مازندران، مجاهدانه در حال تلاش مضاعف برای ایجاد و یا تجهیز زیرساختهایی است که بتواند گردشگری مازندران از استیصال و انفعال به مرحله فعال و اقبال نقل مکان داده و فعالان این عرصه را از مرز ورشکستگی به شرایط مقرون به صرفه بودن و یا حتی صعود و استقرار در قلههای درآمد کلان بکشاند.
در گرایش سوم توجه مضاعف ایشان متمرکز در صنعت و معدن و تجارت و مشخصا توسعه صنعتی استان در قابها و قالبهای مختلف از جمله در شهرکهای صنعتی و یا سرمایه گذاریهای خاص بوده که در ادبیات استقبال و بسترهای میدانی استقبال به معنای واقعی کلمه فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران پهن کرده و هیچ خط قرمزی برای این امر به نفع بهبود اشتغال و درآمد و رفاه مردم قائل نبوده و نیست.
استاندار خدومی که هم در حوادث غیرمترقبه مثل سیلها و رانش زمینها و ریزش کوهها و لغزشها عالی عمل میکند و هم در مأموریتهای زیست محیطی و اقلیم گرایی و قابلیت شناسی دردمندانه ورود کرده و پیروزمندانه خروج میکند
نکته بارز جلوه گریهای حسینی پور، فهم جامع و بالادستی از مشکلات اقتصادی اهم از معضلات معیشتی، رفاهی، اشتغالی، درآمدی و طرحها و پروژههایی که منجر به برون رفت مردم مازندران از این چنبرههای اختاپوس گونهای است که گاهی بر خرخره و تنفس گاه مردم، زندگی سطوح ساده آنها را با اختلال مواجه میسازد، برنامههای کلانی مانند حمایت از بخش خصوصی و سهمیه افزایی برای مازندران در عرصههای صادراتی و حداقل در حوزه کشورهای همسایه و یا با افزایش دریافت بودجه برای پروژههایی مانند کارخانجات کمپوستها و بازیافتها و زباله سوزها، صحنههای جلوه گری آقای حسینی پور در مواجهه با تعهدات نوشته و نانوشتهای است که از یک استاندار انتظار میرود.
رئوس شاخصهای مدیربتی ایشان که رؤیت و ثبت آنها در طول این مدت برایم بسیار جالب بوده عبارتند از:
۱-اشرافیت محتوایی بر مضامین امور
۲-مهارت ورود به مسائل استانی اعم از مستحدثه و غیرمستحدثه
۳-تقکر تیم و خرد جمعی و نیز تلاش جمعی
۴-شجاعت مواجهه با مشکلات
۵-صداقت کامل در برخوردها
۶-قدرت بالای تبیین مسائل
۷-پاسخگویی رسانهای به افکار عمومی
۸-عدالت مدیریتی نسبت به شرق و غرب و حوزه مرکزی مازندران
۹-حسن برخورد با مردم و گشاده رویی با ارباب رجوع
۱۰-سرکشی و سفرهای کاری تأثیرگذار به شهرستانها و بخشها
۱۱-تعیین ضرب العجلها و پیگیری میدانی تا تحقق نهایی آنها
۱۲-قدرت رایزنی و چانه زنی با مافوقها
۱۳-نفوذ فراوان در نظام اجرایی و قضایی کشور و استفاده مثبت مدیریت از این نفوذ
۱۴-حوصله مندی، سعه صدر و ظرفیت در قبال فعل و انفعالات سازمانی و محیط اجتماعی
۱۵-نگاه اعتقادی و ارزشی به مسئولیت و یکایک وظایف محوله با تعبیر دوگانه تکلیف و خدمت
۱۶-ترجیح غالب ضابطه بر رابطه
۱۷-خستگی ناپذیری و دلسردی ناپذیری
۱۸-مدیریت جهادی از طریق وقت گذاری و گذشتن از رفاه و حق و سهم خود
۱۹-مهارت ادراکی و برنامه ریزی فرادست برای بهبود اوضاع با خلاقیتها و فرادیدها
۲۰-ارزیابی مداوم منصوبین و عملکردها و تصمیم به ادامه کار آنها و یا پایان همکاری
جمله کلیدی من در خصوص آقای حسینی پور این است که تا با ایشان کار نکنی و در جلسات مختلف همنشین نباشی و نیز در متن پیگیریها و دستورات و فراز و فرودهایش قرار نگیری، نمیتوان ایشان را قضاوت کرد و قضاوت درست زمانی شکل میگیرد که به شناخت کافی رسیده باشیم و خارج از ذهنیات، به واقعیات و عینیات تکیه نمائیم
آقای حسینی پور در طول حضور و تکیه زدن بر کرسی استانداری که بالاترین مقام اجرایی و نماینده عالی دولت است، مدیریت اخلاق محور را پیشه کرده و ادب و تواضع و احترام در همه جلسات و بازدیدها در فرایند رفتاری و گفتاری ایشان موجمی زند، خط مشی شخصی و مدیریتی ایشان، توسعه وحدت و همدلی همه اقشار و آحاد مردم و نیز انسجام سازمانی مدیران تحت امر در دستگاههای مختلف است که انصافا همین نگاه به هم افزایی نیروها و فکرها منجر شده و عملکرد مدیریتی تیم امروز استان، برتری محسوسی نسبت به ادوار گذشته دارد.
یکی دیگر از حسنهای مدیریتی ایشان، جوانگرایی و توجه ویژه به جوانان و توجهات آنها از جمله ورزش و تفریحات سالم و امور مربوط به جوانان مثل اشتغال و ازدواج و ... است و بطور خاص میتوان به تحقق کامل برنامههای پیش بینی اشتغال استان اشاره کرد که با اهتمام آقای استاندار همچنان ادامه دارد، توجه ایشان به ورزش اعم از ورزش قهرمانی و همگامی زبانزد خاص و عام است و نمونه واضح آن گستردگی و همه جانبه گی حمایت مالی و مدیریتی از تیم محبوب نساجی بود که هنوز هم ادامه دارد.
جلسات زیادی را با آقای استاندار نشستم و مقایسههای بسیاری بین ایشان و استانداران پیشین انجام دادم و علیرغم احترام به همه استانداران، نمیتوانم دیده بر تواناییهای خاص و فراتر ایشان بسته و از دینی که بر خود احساس میکنم گذشته و محافظه کاری کنم.
دیدارهای مردمی، بازدیدهای رسمی، سرکشیهای ناگهانی، رایزنیها و ملاقاتهای دیپلماتیک، دغدغههای اقتصاد دریامحور، پیگیری تکمیل طرحهای نیمه تمام، حضور در سازمانها و دستگاههای اجرایی، قدرت تحلیل و پیش بینی، آینده نگری، برخورداری از تفکر انتزاعی و مطالبه گری از مقامات کشوری برای مازندرانی ها، برون رفتها و بن بست گشایی ها، حسن روابط با اصحاب رسانه، قاطعیت و قدرت تصمیم گیری، ثبات رأی، پایداری در شرایط سخت، اعتماد به مدیران و اطمینان از حسن تصمیمات، همه و همه در منش مدبریتی و شخصیت اجتماعی ایشان متبلور است و از ابن جهات من به عنوان یک شهروند مازندرانی خدا را شاکرم که توفیق برخورداری از چنین استاندار خدمتگزاری داشتیم که به تعبیر مرحوم آیةالله طبرسی نماینده فقید ولی فقیه در مازندران، ایشان استاندار استان دو است که همیشه در حال تلاش و دویدن و مجاهدت است.
گر بخواهیم جدای از این توصیفات، با زبان آمار ایشان را مورد ارزیابی قرار دهیم، بطور نمونه کافی است که برخی از توفیقات خاص نتایج مدیریت اعمال شده توسط ایشان را در این گزارش آماری نظاره گر باشیم:
۱. رشد اقتصادی ۴ درصدی پس از ۱۰ سال رشد اقتصادی منفی
۲. کاهش ۳ درصدی طلاق که سالها روند صعودی داشت
۳. نرخ ۴۴ درصدی مشارکت اقتصادی که ۲ درصد از شاخص کشوری بالاتر است
۴. خروج ۱۳۲ واحد تولیدی از تملک بانکها
۵. بازگرداندن ۱۹۸ واحد تولیدی راکد و نیمه تمام به چرخه تولید
۶. کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری
۷. پیشگیری از تعطیلی ۳۰۰ واحد تولیدی و اشتغال پایدار برای بیش از ۴۰ هزار نفر
۸. افزایش ۱۱۵ درصدی ترانزیت کالا از بنادر استان
۹. کسب رتبه دوم نرخ ایجاد اشتغال در کشور
در پایان هم برای سلامتی این استاندار رزمنده وجانباز و هم برای ادامه توفیقات ایشان دعای خیر و مخصوص کرده و هم متذکر میشوم که ایشان قطع یقین در دولت خدوم و پرتلاش سیزدهم سهمیه و جایگاه کابینهای داشته، اما تواضع بخرج داده و پیشنهاد دکتر رئیسی را برای خدمت به هم استانیها و هم زادگاهیهای خودش پذیرفته، فلذا جا دارد قدردان چنین خادمان و ولی نعمتانی باشیم.