پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه پیشرو باید نیازسنج باشد و مشکلات جامعه را احصاء کند؛ همچنین باید نیازآفرین باشد و منابع را شناسایی کرده و بتواند با سرمایهگذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در پنجمین اجلاس ملی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور که با حضور حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مسئولان حوزه آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ ویژگیهای دانشگاه پیشرو را تشریح کرد.
تجلیل از سرآمدان آموزشی
وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه ایجاد کنیم. اینکه نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژهای قائل است.
دانشگاه پیشرو
وی اظهار داشت: ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاهها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو.
زلفی گل اضافه کرد: از استادان میخواهم ویژگیهای دانشگاه پیشرو را احصا کنند و مطابق آن پیش بروند و به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو میتوان به نیازسنجی و نیازآفرینی اشاره کرد.
وزیر علوم بیان کرد: شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم.
وی ادامه داد: دانشگاه پیشرو نیازآفرین است و باید نسل آینده را شناسایی کند تا متناسب با این معیار آموزشهای خود را بکار گیرد و نباید تنها در مشکلات فعلی باقی بماند، همچنین دانشگاه باید منابع را شناسایی کند تا بتواند با سرمایه گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند.
زلفیگل تأکید کرد: دانشگاهها با وجود نوابغی که تربیت میکنند باید نیازسنجش و نیازآفرینی باشند و دانشگاه پیشرو روی مزیتهای ایجابی سرمایه گذاری میکند تا باعث ایجاد مشاغل هم شود. اگر میخواهیم کشور قدرتمند داشته باشیم باید روی مزیت سازیهای جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری میتوانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است.
وزیر علوم تصریح کرد: امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی دارد و تمام تکنولوژیها حاکی از این است که باید به اندیشمند و تفکر و دانشمند نگاه ویژه داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و اجازه پرواز دهیم و قواعد و قوانینی که داریم نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند و اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمیتواند بیش از مبلغی درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست؛ چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود، اما فرد دیگر نتواند این مسیر را برود و نباید در قوانین و مقررات نظام انگیزشی سقف تعیین کنیم.
زلفیگل گفت: پیام کرسیهای نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسانها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمیدهد باید این را اصلاح کنیم.
وزیر علوم تأکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئیننامهای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغالتحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاهها ابلاغ میکنیم.