رایزنی امام جمعه بوشهر در تهران برای پیگیری عقب ماندگی طرح راهآهن
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در سفر به تهران موضوع عقبماندگی طرح راهآهن بوشهر - شیراز را پیگیری کرد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، آیتالله صفایی بوشهری در دیدار با با وزرای راه و شهرسازی، نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) موضع عقب ماندگی طرح ساخت راهآهن بوشهر – شیراز را بهعنوان یکی از مهمترین مسائل استان و مطالبه مردم پیگیری کرد.
امام جمعه بوشهر با حضور در وزارت راه و شهرسازی با مهرداد بذرپاش وزیر این وزارتخانه دیدار و درباره موانع عملیاتی شدن خط ریلی بوشهر - شیراز و مشخص کردن راهحلهای اجرای آن گفتگو کرد.
همچنین نشست با محمدجواد اوجی وزیر نفت از دیگر دیدارهای آیتالله صفایی بوشهری در پایتخت کشور بود که هدف از این نشست هموار کردن مسیر تهاتر نفت برای تأمین اعتبار طرح خط ریلی بوشهر - شیراز بود.
دیدار با محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای بررسی و رفع موانع قرارداد تهاتر نفت و اجرایی شدن آن از دیگر برنامههای نماینده، ولی فقیه در استان بوشهر در سفر به تهران بود.
امام جمعه بوشهر در دیدار دیگری با سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه به عنوان پیمانکار طرح خط ریلی بوشهر - شیراز پیگیر اجرای این مهم شد و پس از بررسی این طرح، حل موانع برای عملیاتی شدن هرچه سریعتر آن و دریافت اعتبارات بهواسطه تهاتر نفت را خواستار شد.
آیتالله صفایی بوشهری در خطبههای نماز جمعه با اشاره به طرح راه آهن بوشهر - شیراز گفته بود، طرح راهآهن از نظر اقتصادی و جغرافیایی برای بوشهر مهم است و نبود آن ضربههای جبران ناپذیری برای استان به دنبال دارد. طرح خط ریلی در استان بوشهر مصوبههای بیشماری دارد، اما تا کنون اقدام عملی در خصوص اجرای این طرح مهم انجام نشده است.
وی میگوید: در شرایطی کمبود اعتبار به عنوان مهمترین مانع بر سر راه اجرای راهآهن اعلام میشود که رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی اعتبار قابل توجهی به این امر اختصاص داده و مسئولان ارشد در تهران باید در این خصوص پیگیری لازم را داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به سفر به تهران برای پیگیری طرح راهآهن گفته، مسؤولان علت این همه تاخیر و برنامهریزی که اجرایی نمیشود را باید برای مردم توضیح دهند در غیر اینصورت مردم خودشان در این خصوص تصمیم جدی میگیرند.
طرح راهآهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۵۰۰ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و بقیه در استان فارس واقع شده است. از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.
این قطعه از طرح، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.