پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از تجهیز و نوسازی مدارس با فناوری نوین خبر داد و گفت: اجرای طرحهای آموزشی با سبک معماری و اقلیمی هر منطقه و با فناوریهای جدید امکان پذیر خواهد بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما, برنامه تلویزیونی صف اول پنجشنبه شب (۸ تیر) با حضور آقای حمیدرضا خان محمدی؛ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به موضوعات نوسازی مدارس فرسوده تا ساخت مدارس با فناوریهای جدید به گفتگو پرداخت. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سؤال: امسال چقدر مدرسه اضافه خواهد شد؟
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: ما در شش ماه اول با همه محدودیتها و مشکلاتی که دشمنان نظام برای دولت ایجاد کردند از منظر تحریمهای ظالمانه و مسائلی از این دست که این جا ما باید از رسانه ملی استفاده کنیم و یکی از جاهایی که این تحریمها به شدت اثرات سوء میگذارد و باعث اختلال میشود؛ مدرسه است. آن تعهدی که ما داریم به دانش آموزان مان که در محیط استاندارد درس بخوانند با همه مشکلات در شش ماه اول هزار و ۱۰۰ پروژه در قالب پنج هزار و خردهای کلاس درس تحویل دانش آموزان شد. در بهمن ماه هدف گذاری کردیم مبتنی بر نیازهایی که پیش بینی میکردیم با مدیران کل آموزش و پرورش، مدیران کل نوسازی در مشهد گردهمایی داشتیم آن جا هدف گذاری کردیم برای این که به چالش نخوریم و همین طور پروژههای نیمه تمام که در اولویت دولت مردمی است آن را هم جمع و جور کنیم دو هزار پروژه هدف گذاری شده در قالب حدوداً ۱۰ هزار کلاس درس که در شش ماهه اول بتوانیم تحویل دهیم، حالا بعضی از آنها همین طور تحویل داده میشوند؛ توسط خیّر ساخته شدند، با مشارکت، بعضاً تحویل داده میشوند، اما رسماً دانش آموزان در مهر ماه امیدواریم که در ۱۰ هزار کلاس درس جدید تحصیل کنند.
سؤال: آیا شرط تحقق منابع مالی ندارد؟
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اولاً حمایتهای ریاست جمهور از موضوع مدرسه سازی در تأمین منابع، ما در روزهای آخر سال منابع خوبی را توانستیم با همه مشکلاتی که بود جذب کنیم و در سال جدید هم، در دو سه هفته آینده منابعی تزریق خواهد شد به ما از اعتبارات ملی مان که این میتواند به ما کمک کند در تسریع، شاید افزایش، اما ما حداقل را الآن که تعهد کردیم ان شاء الله بتوانیم به بچه هایمان هدیه دهیم و در فضاهای نو، استاندارد و قطعاً دانش آموزی که در یک فضای استیجاری مخصوصاً در کلان شهرها درس میخوانده الآن در یک فضای استاندارد و ایمن قرار بگیرد، آن یادگیری اش افزایش پیدا خواهد کرد.
سؤال: درصد پیشرفت فیزیکی همین دو هزار پروژه که اشاره فرمودید چقدر است ؟
خان محمدی افزود: ما چیزی که پیش بینی کردیم بر مبنای تحویل است، یعنی میانگین پیشرفت فیزیکی انجام نشده، اما از لحاظ حجم پروژههایی که تحویل شده، فکر کنم ۷۰ درصد از آنها به مرور تحویل شده، ۳۰ درصد باقی مانده با این تخصیصهای جدیدی که میآید ما حتماً به آن نقاط خواهیم رسید و تلاش شبانه روزی دوستان ما و جوانان نوسازی که واقعاً ما عمدتاً تیم سازمان نوسازی جوان هستند، همه جهادگر و پر تلاش. امیدواریم که این تحقق بیش از آن چیزی که ما پیش بینی کردیم اتفاق بیفتد یعنی ما بیش از ۱۰ هزار کلاس درس بتوانیم به دانش آموزان تحویل دهیم. حالا بین اینها پروژههای ورزشی، استخرهای دانش آموزی و اینها هم هست که در روز مقرر اینها را اعلام خواهیم کرد.
سؤال: کل نیاز کشور چقدر است؟
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: ما تقریباً آن چیزی که الآن در دست اجرا داریم ۹ هزار پروژه است که تعریف شده برای ما، این تعداد پروژه در قالب ۴۵ هزار کلاس درس است. قاعدتاً بر مبنای اعتبار سنواتی که ما پیش بینی کردیم سالیانه بر مبنای اعتبارات خودمان، چیزی که اعتبارات دولتی است؛ سالی ۱۵ هزار کلاس درس ما میتوانیم تحویل دهیم؛ یعنی عملاً این فرایند ۹ هزار پروژه، دو و نیم، سه سال ممکن است طول بکشد،
سؤال: توزیع شان در کشور به چه صورت است؟ یعنی مناطق کم برخوردارتر پروژههای بیشتری تعریف شده یا مثلاً در پایتخت و کلان شهرها، یا نه؟
خان محمدی افزود: دو سه شاخص برای ما بسیار مهم است؛ شاخص اول، سرانه فضای دانش آموزی است که به مترمربع بر دانش آموز است. میانگین فضایی که ما الآن داریم پنج ممیز ۲۲ است، پنج مترمربع به ازای هر دانش آموز. ما تقریباً ۳۱ شهرستان ما زیر این سرانه هستند و سرانه استاندارد هم که مبتنی بر سند تحول است هشت متر و ۲۲ است تقریباً، برای این که ما به سرانه هدف گذاری اولیه ما این است که آن مناطقی که پایین سرانه میانگین هستند آنها را کمک کنیم، پروژهها را داریم به این صورت تعریف میکنیم، مخصوصاً پروژههایی که نیمه تمام هستند باید تخصیصهای بیشتری بگیرند. به پروژههایی که در مناطق با سرانه کمتر هستند بیشتر توجه میکنیم.
سؤال: بالاتر از سرانه هم داریم؟
خان محمدی افزود: بله، یک بخشی از این بالاتر از سرانهها به خاطر مهاجرت است، نه ساخت و ساز، ما مهاجرت داشتیم به واسطه خشکسالیهایی که اتفاق افتاده یا اتفاقات جمعیتی یا اتباع آمدند، اینها را ما باید برنامه ریزی کنیم که الآن در تخصیص اعتبارات ما مد نظرمان بحث محرومیت از لحاظ سرانه دانش آموزی است. یک محرومیت هم داریم؛ آن مناطق کم برخوردار ما هستند که ما به آنها هم توجه میکنیم. یکی از شعارهایی که در این دولت بسیار تأکید شده، بحث عدالت محوری است که در توزیع اعتبارات بنای ما بر این است و شاخصهایی که داریم حتماً ملاحظات سرانه جمعیتی، رشد دانش آموزی و ضریبی که به عنوان ضریب محرومیت استفاده میکنیم در نظام توزیع اعتبارات است. اما هدف گذاری ما؛ مناطقی است که زیر سرانه هستند بالأخص کلان شهرها که ما در بهارستان و شهریار چالش داریم، در مشهد مشکل داریم.
سؤال: در تهران چطور است؟ تهران سرانه اش چقدر است؟
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه تهران چهار ممیز ۳۰ است. در بعضی نقاط ما نقطهای مشکل داریم که الآن ما سرانه را قبلاً به صورت استانی اعلام میکردیم، الآن شهرستانی استخراج میکنیم، به نقطهای میرسیم. نیازسنجی یکی از کارهایی است که در رویکرد جدید سازمان که میخواهد به صورت نقطه زنی پروژهها را تعریف کند قرار گرفته و امیدواریم هر چه زودتر ما یک سامانهای را هم به زودی بالا خواهیم آورد که سامانه مکان یابی است، البته کارهایی انجام شده، اما روزآمد نیست. هم باید به جمعیت دانش آموزی متصل شود این سامانه و هم به پروژههایی که ما در حال ساخت داریم و پروژههای موجود که بتوانیم مکان یابی مدرسه را دقیقاً و هوشمندانه انجام دهیم با توجه به محدودیتی که در منابع مالی داریم، چون محدودیت وجود دارد آن مقدار پول را باید در نقطهای که باید واقعاً نیاز است پروژه تعریف کنیم، اما ما پروژههای نیمه تمام مان در اولویت تکمیل هستند تا این که به آن خط اعتدال برسیم. شاید یک سری از پروژهها پیشرفتهای خوبی داشته باشند در مناطق با سرانه بالا تعریف شده باشند، اما ما آنها را باید به اتمام برسانیم و تکمیل کنیم.
سؤال: ۱۵۰۰ تا هم ظاهراً مال خیرین است که نیمه تمام مانده، درست است؟
خان محمدی افزود: خیرین یک ظرفیت بسیار خوبی هستند که حالا یکی از موضوعاتی است که باید در این نشست مان درباره آنها گفتگو کنیم. خیرین کاری که با دولت انجام میدهند میآیند بخشی از مدرسه را با سهم و اعتبارات خود میسازند و تحویل دولت میدهند، دولت برای اینها باید منابع تکمیلی بگذارد که خدا را شکر با پیش بینی که انجام شد، فاصله از آن استاندازد زیاد است در منابع، اما عدد و ردیف خیرین ما در بودجه ۴۰۲ رشد تقریباً ۴۶ درصدی داشت نسبت به بقیه ردیفهای ما رشد بیشتری داشت. این نگاه دولت را میرساند به تکریم خیرین، اما از آن چیزی که ما باید باشیم فاصله بسیار زیادی داریم و امیدواریم، مسیرهایی را هم پیش بینی کردیم.
سؤال: این ۱۵۰۰ تا ناتمام است؟
خان محمدی گفت: بله پروژههای نیمه تمام است. ما در همین دوهزار پروژهای که داریم تحویل میدهیم؛ ۴۶ درصد با خیرین مشارکت شده.
سؤال: یعنی آن ۱۵۰۰ تا یک بخشی اش در این دوهزار تا است؟
خان محمدی گفت: بله، این پروژهها باهم مجموعاً یکی است و این به عنوان نقطه قوت این دستگاهها محسوب میشود که مشارکت مردم به صورت تقریباً ۵۰ درصدی.
سؤال: آن هفت هزار تا چیست؟ یعنی مجموع ۹ هزار تا باز خیرین آن جا هم مشارکت کردند.
خان محمدی افزود: بله، در پنج سال اخیر اگر بخواهیم سهم خیرین را حساب کنیم چیزی حدود ۳۲ درصد بوده و این به همین صورت رشد کرده و الآن که صحبت میکنیم برای همین است که پروژههایی که میخواهیم در شش ماه اول تحویل شود ۴۶ درصد مشارکت خیرین بوده و این هم به عنوان نقطه قوت که مردم برای نظام تعلیم و تربیت اهمیت قائل هستند، خیرین حضور دارند، همه اقشار هم در این موضوع هستند.
سؤال: پس شما صرفاً یا از منابع خودتان؛ منابع دولتی استفاده میکنید یا از ظرفیت خیرین؟ مثلاً ساز وکارهایی مثل مشارکت بخش خصوصی حتی با نگاه اقتصادی اینها اصلاً جزو سیاستهای شما نیست؟
خان محمدی گفت: بله، مدارس دولتی در زمین دولتی ساخته میشود و تحویل دولت هم میشود، اما خیرین وقتی مدرسه را میسازند رویکرد جدید این است کنار مدرسه هستند؛ اگر مدرسه هیأت امنایی باشد، عضو آن هیأت امنای آن مجموعه خواهند بود، کمک میکنند جزئیات مدرسه را کنار مدیر حل میکنند یعنی مدرسه را مثل بخشی از زندگی خودشان کمک میکنند. اما این که ما به بخش خصوصی واگذار کنیم، چنین رویکردی مدارس کاملاً در اختیار دولت قرار میگیرد و هر مدرسهای ساخته میشود توسط سازمان نوسازی تجهیز میشود، معلمین هم توسط وزارت آموزش و پرورش تأمین میشود و ساخت و کارش میآید در آن ساز و کاری که الآن جاری و ساری است قرار میگیرد.
سؤال: یکی از دغدغههایی که مطرح میشود به ویژه در پایتخت، بحث افزایش جمعیت است و مدارسی که فرسوده هستند، آماری داریداز مدارسی که احتمالاً هم پرخطر هم باشند، و تهدید داشته باشند برای کسانی که در آن ساختمان حضور داشته باشند؟ برای مدارس فرسوده در تهران چه برنامهای دارید؟
خان محمدی افزود: من یک عددی را باید اصلاح کنم؛ در سال ۱۴۰۱؛ دو هزار و ۷۰۰ پروژه تحویل شده که هزار و ۱۰۰ تای آن در شش ماهه دوم بوده که در بهمن ماه با حضور ریاست جمهور این اتفاق افتاد. در مورد پروژهها یا مدارس فرسوده یا ناایمن، عددی که در کل کشور وجود دارد من این را از تاریخچه اش بگویم، چون واقعاً نظام زحمت بسیار زیادی کشیده تا این جا رسانده و بعد چالش را مطرح کنم. در سال ۸۳ که یک پالایشی انجام میشود تقریباً ۶۵ درصد از مدارس و کلاسهای ما فرسوده، ناایمن و غیرمقاوم بودند که بخشی اش نیاز به تخریب داشته و بخشی اش نیاز به مقاوم سازی. اعتبار خوبی هم آن سال تصمیم میگیرند در مجلس و دولت تصویب میکنند، عدد خوبی را قرار میدهند. از آن سال تا الآن که ما خدمت شما هستیم، آن ۶۵ درصد که غیرمقاوم و ناایمن بودند به ۱۹ درصد تقریباً رسیده. اما ۱۹ درصد، چون آموزش و پرورش خیلی بزرگ است، ما تعداد کلاسهای زیادی تقریباً ۱۰۵ هزار مدرسه داریم یا ۵۴۰ هزار کلاس درس داریم چیزی حدود ۱۰۴ هزار کلاس درس ما داریم که دچار مشکل هستند. عدد؛ عددِ بزرگی است، اما واقعاً هم سازمان نوسازی، هم خیرین، هم دولت، هم مجلس؛ همه نظام کلاً در کنار هم توانستند این مسأله را به این نقطه برسانند. این اواخر هم یک مقدار مشکلات اعتباری به واسطه تحریم ها، چون از صندوق ذخیره ارزی برداشت میشد، تحریمها باعث شد درآمدها کاهش پیدا کند و ما دانش آموزان مان بعضاً در فضاهای ناایمن درس میخوانند. امسال هم پیش بینی ما بر مبنای این است که اگر بتوانیم هم در یک مصوبهای برای سال جاری رفته سران قوا ان شاء الله به تأیید برسد، یک عددی را کمک کنند که ما به کمک شیوههای جدید و مدرنی که وجود دارد بتوانیم به سرعت این مدارس را تخریب و بازسازی کنیم. این، چون محقق نشده امیدواریم که از همین جا خواهش میکنیم سران قوا همیشه به موضوع مدرسه سازی توجه داشته باشند.
سؤال: چقدر اعتبار نیاز دارد؟
خان محمدی گفت: تقریباً چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان ما لازم داریم، البته اینها منهای موضوعات تورم و این اتفاقات است، چون یک بخش ۳۰ هزار کلاس اش باید تخریب شود و بعد بازسازی شود، ۷۵ هزار کلاس درس هم نیاز به مقاوم سازی دارد. مقاوم سازی یک مدرسه را تخریب نمیکند، با دانشی که منحصر به فرد سازمان نوسازی است که بگوییم دانشمندان سازمان نوسازی به این علم رسیدند.
سؤال: پیمانکار هستید، یعنی مجموعه خودتان این کار را انجام میدهد؟
خان محمدی افزود: ما به این دانش مقاوم سازی رسیدیم، طرحها را آماده میکنیم، پیمانکار مجری است، مقاوم سازی یک بسته جدیدی بود که از آن سال آغاز شد.
سؤال: آیا شما در سازمان کار پژوهشی انجام میدهید؟
خان محمدی گفت: بله ما دفتر فنی و تحقیقات داریم، سیاست گذار هستیم در این موضوع، علاوه بر آن، شیوههای قدیم، دوستان ما الآن در دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی و حتی مراکز استانی ما که هستند به شیوههای جدید و نوین فکر میکنند که چطور میشود از مواد نانو و امثال آن با کمترین تخریب، با کمترین هزینه ما بتوانیم یک پروژهای و مدرسهای را سه ماهه که فرصت خیلی خوبی است در تابستان، مقاوم سازی کنیم. مقاوم سازی ماورای آن بهسازی، شاداب سازی و... است، بالأخره باید سازه در برابر زلزله که به عنوان خطر این محیطها محسوب میشود مقاوم شود. از این حیث ما در کل کشور این چالش را داریم، امیدواریم هم در برنامه هفتم حکمی الآن پیشنهاد داده شده، ان شاء الله مجلس هم کمک کند این حکم پایدار شود. برای بحث رسیدگی به موضوع مدارس تخریبی و نیاز به مقاوم سازی، این مدارس را ما باید سریعاً به آن برسیم.
سؤال: فرمودید در کل کشور آمار چقدر است؟
خان محمدی گفت: ۱۰۵ هزار تا است.
سؤال: تهران چقدر است؟
خان محمدی افزود: حدود هشت هزار و ۸۰۰ تا. ما در تهران دو چالش بزرگ داریم، یکی این که ما اگر بخواهیم مدرسهای را تخریب کنیم و به فرایند برگردانیم، چون مدارس متراکم است قرار دادن آنها در شیفت مخالف مدارس یک مقدار مشکل است، بعضی جاها در مناطق پر تراکم شهری این انتقال مصالح و کارهای این چنینی یک مقدار ممکن است مشکل باشد. ما از زمانی که به این فکر کردیم اگر یک زمانی اعتبارات بیاید چگونه میشود به سرعت این کار را انجام داد، رفتیم سراغ روشهای صنعتی سازی و سریع سازی که الآن آقای رئیس جمهور در سفر بهارستان دستور دادند ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه ساخته شود و تا مهر برسد. ما این ۱۵۰ کلاس درس را شروع کردیم به شیوه صنعتی؛ یعنی قطعات بتنی در کارخانه یا کارگاه ساخته میشود، تمام آزمایشهای ایمنی روی آن گرفته میشود، میآید در محل پروژه.
سؤال: در چند روز مثلاً ۵ کلاس ساخته میشود؟
خان محمدی افزود: ما پیش بینی مان، چون یک نظام برنامهای دارد، چون این قطعات ساخته میشود و اولین بار هم هست، یک آزمایشی ساخته بودیم به صورت خیرین، آن را ۲۷ روزه تحویل دادند؛ یک مدرسه شش کلاسه که در برابر زلزله مقاومت است. این برنامه، چون هم تعدادش زیاد است و هم تجربه اول است؛ پیش بینی ما این است که این را بتوانیم تا ۱۵ شهریور تحویل دهیم که فرایند تجهیز و این کارهایش هم شکل بگیرد و دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند و واقعاًَ ما راهی غیر از این نداریم بخواهیم بر این اتفاق ۱۰۵ هزار کلاس فائق بیاییم. میگوییم منابع تأمین است باید بتوانیم این کارگاهها را در نقاط مختلف تجهیز کنیم و تشکیل بدهیم، کارخانه مدرسه سازی چه اشکال دارد؟ شاید در مرحله اول خیلی به معماری در این مدارس توجه نشود، چون ایمنی و مقاومت مهم است، اما به مرور ما به نقطهای میرسیم که حتی خیرین به ما مراجعه کنند و بگویند ما یک مدرسه دو کلاسه میخواهیم در فلان روستا، دیگر معطل نشوند تا یک کارگاهی تجهیز شود، پیمانکاری بیاید، آن فصل سرما باشد بتوانیم به صورت یک بستههایی ببریم در منطقه کنار هم قرار دهیم و آن مدرسه را همان جا مونتاژ کنیم و تحویل دانش آموزان بدهیم. این راهی است که ما به جد دنبالش هستیم و دولت هم عزمش جدی است و ما هم در دفتر فنی مان تمام تلاش مان را میکنیم که بتوانیم. ۴۸۹ پروژه ما به صورت صنعتی کار میکنیم الآن در کل این پروژه ها. اما آن چیزی که مد نظر ماست باید فرایندی باشد که بتوانند همه جامعه و همه جامعه پیمانکاری ما قابلیت رسیدن به آن را داشته باشند.
سؤال: این که مجلس تصویب کرده امسال ۵۰ درصد هزینه انشعبات مدارس خیرساز را آموزش و پرورش بدهد در صورتی که سالهای قبل این ظاهراً رایگان بوده و به دلیل مزایایی که در اعتبارات وجود دارد برای آموزش و پرورش، بالأخره اینها را با مشکل مواجه خواهد کرد، آیا برایش راهکاری دارید، فکری کردید؟
خان محمدی افزود: در بودجه ۱۴۰۲ ما ۵۰ درصد مصوب شده، به دنبال این بودیم که صد درصد از این بحث انشعبات رایگان شود، اما کلاً این موضوع حذف شد؛ یعنی ما الآن در ۴۰۲ کل هزینه انشعابات را باید پرداخت کنیم. قرار بر این است که دولت در این موضوع به ما کمک کند ما بتوانیم این را پرداخت کنیم،
سؤال: یک بحث دیگر هم این است که آن ردیف اعتبارات ساخت مدارس در مناطق محروم سال گذشته ۵۶۰۰ میلیارد تومان بود که تخصیص پیدا نکرد. در ۱۴۰۲ بودجه هم کلاً حذف شد، درست است؟ الآن بالأخره این ساخت مدارس در مناطق محروم را دچار مشکل نمیکند؟
خان محمدی گفت: این ردیف محرومیت زدایی که ابتکار خیلی خوبی بوده یعنی یک اعتباری را خاص مناطق کم برخوردار قرار داده بودند توانست یک سری کارها را در مناطق محروم آغاز کند. محل اعتباری و محل درآمدی اعتباری اش از محل هدفمندی یارانهها بود که سال گذشته با مشکل تخصیص مواجه شد، اما تقریباً ما در این ردیف با کمکی که دولت در شبهای آخر سال یعنی مجدانه با توجه به این که این درامدها حتی محقق شد از ردیفهای ما اعتباراتی را جذب کردیم. فکر کنم از ۵۶۰۰ تا ۲۸۰۰ میلیارد تومان توانستیم جذب کنیم و الآن پروژه هایش درست است یک سال اعتبار یا تخصیصی دریافت نکرده، اما در شب عید یک اعتباری تخصیص پیدا کرد و پروژه هایشان فعال شده مثلاً یک پروژه ۴۰ کلاسه که به نام شهید سلیمانی است در کرمان؛ پروژههایی از این جنس پروژههای بزرگ مقیاس یا پروژههایی که در مناطق محروم که به آنها توجه نشده از این محل است. در بودجه سال ۱۴۰۲ این از محل ملی حذف شد با ابتکاری که دولت هم مجلس به کار بردند رفته در بودجههای استانی قرار گرفته، یک عدد کلی برای همه دستگاه ها؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی است.
سوال: پس حذف نشده، منتقل شده؟
خان محمدی گفت: حذف نشده، نوع الگوی ارائه اش تفاوت پیدا کرده. ۱۵ هزار میلیارد تومان برای کل دستگاه ها. به قولی ما همیشه باید از این تحریمها ناله کنیم و ظالمانه است در حوزه مدرسه سازی، چون اینها حرفهایی میزنند که ما برای موضوعاتی که بیان میکنند دقیقاً در موضوع دارو و آموزش و پرورش؛ چیزهایی که در کل دنیا اینها شرط لازم است و کسی اگر از حقوق بشر دفاع میکند و اینها مدعی اند در این موضوعات همه حرف میزنند و علیه ما ممکن است، در این مسمومیتها چقدر برای ما خبرسازی کردند و فشار آوردند. وقتی ما میبینیم از این تحریمها ما مدرسه سازی مان دچار اشکال میشود چرا سر و صدایی بلند نمیشود، این رسانهها عمل نمیکنند، اما با تدبیری که انجام شده توسط نظام، این اعتبار به صورت کلی نشسته در ردیفهای استانی برای همه استانها در دستگاههای مختلف.
سؤال: وقتی سال گذشته ۵۶۰۰ تا شما ۲۸۰۰ تای آن را توانستید احیا کنید امسال چطور؟
خان محمدی افزود: قاعدتاًَ ما یک پروژه جدید آغاز نخواهیم کرد از این محل، سعی میکنیم پروژههای نیمه تمام را در اولویت قرار دهیم و امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری هم از این اعتبار جذب مدرسه سازی کنیم.
سؤال: یک موضوع که به خیرین باز بر میگردد تعهدی است که برای خیرین در سال ۱۴۰۲ هشت هزار میلیارد تومان است، ولی در بودجه ۴۶۰۰ میلیارد تومان تعهد کرده، باز اینها را یعنی انگار اصلاً یک داستانی است به خیرین چرا این طور میشود؟
خان محمدی افزود: محدودیت منابع است، ما پارسال ۳۱۰۰ تا داشتیم شده ۴۶۰۰ تا، رشد خوبی انجام شده. کار دیگری که جزو مصوبات یکی از موضوعات ما است، گفتند از محل مولدسازی اولویت را بدهید به تکمیل پروژههای نیمه تمام خیرین، این هم یک کمک خاصی است که ما در این محل به خیرین خواهیم کرد. مولدسازی املاک مازاد بلااستفادهای که هست اگر بخواهد تبدیل به احسنت شود میآید به پروژهای که به عنوان یک خیر آغاز شده، ممکن است سال قبل پول نداشته باشد ما شرمنده ایشان شده باشیم، اما این محل اگر آغاز شود که فکر میکنم یکی از موضوعاتی است که باهم میخواهیم گفتگو کنیم، من در آن زمان مقتضی اش عرض خواهم کرد.
سؤال: طرح شهید عجمیان که صدهزار کلاس درس؛ احیاء و شاداب سازی میشود متفاوت است با این چیزی که الآن دیدیم بچهها خودشان دارند مدرسه را نوسازی و آماده سازی و رنگ و لعاب به آن میدهند؟
خان محمدی گفت: یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته بود، بحث شاداب سازی و بهسازی مدارس مخصوصاً مدارسی که در مناطق کم برخوردار وجود دارند که حتی اولیا نمیتوانند مشارکتی کنند یا توانایی وجود ندارد، به مرور اینها از آن محیط استاندارد برای یادگیری فاصله گرفته بودند، ما این کار را به عنوان یک کار سازمان نوسازی نمیبینیم، این یک کار نهضتی است، چون اعتقادمان بر این است که باید همه دستگاهها در کنار آموزش و پرورش باشند، خود آموزش و پرورش هم اولین داوطلب در این موضوع باشد، لذا با دستگاههای مختلف از بنیاد برکت، بنیاد علوی، بسیج سازندگی، دانش آموزی، دانشجویی، آستان قدس، همه دستگاههایی که هستند حتی دوستان ما در شورای عالی جهاد این موضوع مطرح شد که چه کنیم ما بتوانیم از یک ظرفیت مثل اوایل انقلاب که مردم نهضتی میرفتند کار میکردند که حضرت روح الله؛ امام عزیزمان در پیامی که به جهاد سازندگی برای تشکیل جهاد داد، گفت باید در حل مشکلات به مردم متوسل شد، چون ملت هم آماده کمک و هم آماده فداکاری هستند. به نظرم در این نهضت ما شرایط را داریم محیا میکنیم برای یک کار همه جانبه، بیشترش هم جریان تربیتی در آن مهم است، یعنی دانش آموزان و دانشجویان حتی دانش آموزان که در آن مدرسه درس میخوانند میتوانیم ابزار و آن تجهیزاتی که لازم دارند را در اختیارشان قرار دهیم، چون یک مقدار مسأله این است دیگر، خودشان بیایند مدرسه را بهسازی کنند. حتی آموزش؛ من دیدم در یکی از استانها اینها آموزش میدهند به یک سری مربی که با یک گروههایی بروند، چون کار تخصصی هم هست رنگ آمیزی، ما با این اتفاق، صرفه جویی بسیار زیادی خواهیم داشت از جهت این که خود دانش آموزان عزیز ما میآیند از جهت هم هزینه رنگ کاری، هم بعد از آن در نگهداری. ما در یک مدرسهای چهارشنبه مستقر شدند دوستان، این بهسازی و شاداب سازی صورت گرفت، چون دبستان بود نمیشد از ظرفیت بچهها استفاده کرد، کوچکند. از یک گروه جهادی آمد در منطقه، ما هم کمک کردیم. شنبه خبرنگار حضور پیدا کرد از شادی و نشاط این بچهها تصویرهای قشنگ و قابهای خوشگلی برداشت میشد از این اتفاق. این کاری است که ما میتوانیم به صورت نهضتی انجام دهیم. من حتی میگویم قائل به اعداد نباشیم، هدف گذاری ما صد هزار کلاس درس است که این طرح توسط آقای مخبر افتتاح شد در روز سالروز تشکیل جهاد سازندگی در چهار محال و بختیاری دانش آموزان آغاز کردند این کار را. در کل سال ما پیش بینی مان این است که بتوانیم صدهزار کلاس درس را شاداب سازی کنیم. کنار هم قرار گرفتن این دستگاه ها؛ این خودش مهم است. ما از این تجربهها اگر بخواهیم اخیرش را بگوییم، موضوع کرونا بوده. ما با این نگاه و به نام این شهید که یک شهید ناشناختهای بود، در تشییع این شهید حضرت آقا فرمودند جمعیت عظیمی آمد، در این طرح هم که به نام این شهید نام گذاری شده ما اصلاًَ بن بستی تا حالا نداشتیم. هر جا رفتیم با همه کمبود منابع این کار انجام شده. من از همین فضای رسانه میخواهم استفاده کنم. سامانهای داریم «etnab.ir» که مدارسی که در مناطق کم برخوردار حضور دارند نیازهایشان را بگذارند. گروههای جهادی دانش آموزی ما اعتقاد داریم باید در هر مدرسه مان یک گروه جهادی داشته باشیم. یعنی آموزش و پرورش توانایی این را دارد حالا گروه جهادی یا خیّری ۱۰۰ هزار گروه جهادی برای خودش به عنوان معین خودش و حل مسائل، چون آموزش و پرورش یک دستگاه عظیمی است میتواند خودش مسائل خود را حل کند، ما در این طرح حتی ایزوگام در اختیارشان قرار میدهیم، جاهایی که آسفالت نیاز دارند، حیاط آسفالت میشود، تعمیر آبخوری ها، موضوعاتی که بحث تعویض تخته ها؛ فرسوده شدند همه اینها را ما پیش بینی کردیم امیدواریم در یک تعامل چندجانبه دانشجویان ما از مازندران میروند در یک نقطهای از کشور آن جا شروع میکنند به کار کردن، خدمت میکنند و مدیر مدرسه میآید در کنارشان قرار میگیرد، حتی از آنها پذیرایی میکند. این همدلی؛ مهمتر از آن اتفاق است که در آموزش به نظرم در حال شکل گیری است. ما دیگر از این به بعد اگر این جریان که به نام شهید تا حالا بسیار خوب جلو رفته اتفاق بیفتد شاهد مدارس این گونه نباید باشیم، چرا؟ چون همه سهمی را دارند حتی آن کسی که در آن جا مغازهای دارد یا جوشکاری دارد میگوید من آماده ام بیایم رویه کفه های...، همه مشارکت دارند، این برای ما بسیار ارزشمند است.
سؤال: یک طرح دیگر هم دارید؛ طرح شهید آرشام سرایداران راجع به ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی تا پایان سال ۱۴۰۳؟
خان محمدی افزود: مدارس سنگی غیرمقاوم که ما ۲۵۳ مدرسه سه تا شش کلاسه اش را در مرحله اول هدف گذاری کردیم، از تهاتر نفت هم برایش اعتباری را گذاشتیم ان شاء الله این هم اعتبارش تخصیص پیدا کند، آغاز خواهد شد. مدارس کوچک مقیاس آن را با پتروشیمیها و خیرین داریم تفاهم میبندیم که بیایند کمک کنند، چون یک تا سه کلاسه معمولاً خیرین و نهادها و دستگاههای مسئولیت اجتماعی رغبت دارند، پتروشیمیها علاقه نشان دادند. ما دو رویکرد است؛ ۱- مدارس سنگی و کانکسی مان از این تعداد کلاسی که گفتم ۷۴۹ مدرسهای که ان شاء الله مهر افتتاح خواهد شد مدارسی که کانکسی بوده از هزار و خردهای کلاس درس دارد تحویل دانش آموزان مان میشود که این هم اتفاق بزرگی است. ما نمیتوانیم بگوییم حذف، حذف تعبیر درستی نیست، چون بگوییم حذف؛ دوباره مدام کانکسی میآید، ما میگوییم ساماندهی. اولاً اولویت ما مدارس با دانش آموز بالای ۱۰ تا است؛ اولویت گذاشتیم که اول این مدارس را جمع کنیم بعد مدارس الحاقی را با کمک منابع استانی بتوانیم مرتب سازی کنیم. یک جایی یک تغییر جمعیتی داریم؛ موقع ثبت نام میفهمیم تعداد دانش آموزان به واسطه مهاجرتی که اتفاق افتاده، کانکسی را در اختیار آن منطقه قرار میدهند، آن کانکس باید استاندارد و دارای سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب باشد. اما بنای این دولت این است که این دو موضوع را مثل مدارس خشت و گلی و مدارس کَپَری که ساماندهی شده در دور قبل، این را هم بتوانیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ ساماندهی کنیم.
خان محمدی درپایان گفت: درباره معماری هم کارهای بسیاری شروع شده، ما بخشی از مدارس مان در حال ساخت است که یک دستورالعملی را صادر کردیم که حداقل بخشی از این فاصله را جبران کند. از این به بعد هم ما فاصله خواهیم گرفت از تیپ سازی. سعی میکنیم ویژه هر منطقه، مدرسهای طراحی شود، با توجه به بوم آن منطقه، جغرافیا و شرایط آب و هوایی؛ این را اینجا قول میدهم که اگر مدرسهای میخواهیم احداث کنیم ابتدای ساکن دیگر مدرسهای نباشد مخصوصاً مدرسههای بزرگ مقیاس ما که جزو دستورات و برنامههای راهبردی ماست که از این شرایط، مستثنی باشند و به صورت معماری ایرانی و اسلامی باشد.