استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف مدت یک ماه باید در ورودی جاده یاسوج شیب خروجی ایمن ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کهگیلویه و بویراحمد، علی احمدزاده استاندار در جلسه شورای ترافیک استان با موضوع بررسی حادثه واژگونی تریلر در ورودی یاسوج، اصلاح مسیر یاسوج به بابامیدان در محدوده دهستان دشت روم به مرکز استان باید توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
احمدزادا افزود: وزارت راه با اقدامی اساسی حداقل باید دو گذرگاه فرار در این جاده ایجاد کند. استاندار با اشاره به اینکه طراحی این مسیر اشکال دارد، ادامه داد: نباید دست روی دست بگذاریم تا شاهد حوادث و تلفاتی دیگر در این مسیر باشیم، باید اقدام موقتی انجام داد و به فکر طراحی جدید در این نقطه باشیم. وی مهمترین مشکل دیگر در راههای استان را وجود دو سازمان راهداری و راه و شهرسازی عنوان کرد، و گفت: ما هنوز نمیدانیم وظیفه کدام سازمان چیست و این به خودی خود مشکل افرین است. مدیرکل امور شهری استانداری نیز با اشاره به اینکه بعد از وقوع این حادثه اظهار نظرهای متفاوتی ارائه شد، گفت: فضای حوزه عمرانی استانداری وارد بحث احساسی نشد و با حضور کارشناسان پلیس راه و وزارت راه و شهرسازی این موضوع پیگیری شد. شهامت با اشاره به اینکه قصور و تقصیر در این تصادف در گزارش این کارشناسان مشخص شد، گفت: ما دنبال این هستیم تا دیگر چنین حوادثی رخ ندهد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با بیان اینکه در تصادف تریلر ۶ نفر کشته، ۲۵ نفر مصدوم و ۱۵ خودرو نیز خسارت دیدند، گفت: ۳۰ سال عمر خودروی تیلر بود و این خود به نوعی تاثیر داشت. عابد محمدی به اظهارات راننده تریلر اشاره کرد و افزود: راننده گفت ۵۰۰ متر مانده به پلیس راه متوجه شده که ترمز آن دچار اشکال شده است. وی سرعت غیرمجاز، گرم شدن سیستم ترمز و معیوب بودن سه حلقه لاستیک خودروی تریلر را از عوامل دخیل در این حادثه عنوان کرد و ادامه داد: چهار کیلومتر قبل از مکان تصادف نیز پیچ و شیب تند در این مسیر نیز در دیگر عوامل این حادثه عنوان شده و اگر راننده با دنده سنگین حرکت می کرد دچار حادثه نمیشد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با بیان اینکه در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ این نقطه به عنوان نقطه تصادف شناخته نشده بود، ادامه داد: در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ موضوع استخر شن و یا شیب استاندارد را در دستور کار قرار دادیم و به همین منظور طرح تصویب و به مرکز ارسال شده بود. وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه نیز در مرکز از طرح مورد نظر دفاع شد، گفت: در ۲۹ خرداد کارشناس ایمنی راههای کشور نیز دو نقطه را در این مسیر تایید کرد و هم اکنون تامین اعتبار شده است و به زودی کار آن آغاز میشود. مدیرکل راه و شهرسازی استان این سانحه را چهارمین مورد در این مکان عنوان کرد و گفت: باید در کوتاه مدت تلاش کنیم تا با اقداماتی شاهد این اتفاقات باشیم. راستا سرجمع اعتبار برای دوبانده کردن جاده یاسوج به بابامیدان تا شهرستان سمیرم را ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سرجمع کل راههای استان ۲۳ هزار میلیارد تومان است که در سفر دوم رئیس جمهور به استان پیشنهاد میشود. وی جانمایی پلیس راه یاسوج -شیراز را اشتباه عنوان کرد و گفت: باید در مکان دیگری پلیس راه ساخته شود. فرمانده پلیس راه استان با بیان اینکه در جاده یاسوج-بابامیدان تا محدوده این حادثه از فروردین سال ۱۴۰۱ تاکنون ۷۸ تصادف رخ داده است، گفت: در این رابطه ۱۰ نفر کشته و ۷۰ نفر نیز مصدوم شدند. سرهنگ حسن دانایار با بیان اینکه این جاده بسیار حادثه خیز است، افزود: شیب جاده بابامیدان-یاسوج حدفاصل خروجی دهستان دشت روم به یاسوج حادثه خیز است، شیب این جاده باید زیر ۶ باشد، اما بالای ۹ است. وی با بیان اینکه خودرویهای کشنده و حامل بار با ۲۴ تن تا ۹۰ تن باید چطور از این محور عبور کنند، ادامه داد: بسته شدن رمپ جاده به سمت شیراز باعث شده بار ترافیکی شیراز روی جاده یاسوج بیافتد. فرمانده پلیس راه استان با بیان اینکه جانمایی پلیس راه وظیفه راهداری و حمل و نقل جادهای است، گفت: روزانه ۴۰۰ ثبت ساعت در پلیس راه یاسوج-شیراز از خودرویهای حامل بار و یا سواری انجام میشود. مهلت یک ماهه برای اصلاح هندسی شیب استاندارد به شیراز قبل از پلیس راه یاسوج-شیراز، مهلت دو هفتهای برای ایجاد تقاطع غیر هم سطح برای جاده پاتاوه-دهدشت حوالی روستای گندی خوری، نصب تابلوهای هشداردهنده در مسیر دهستان دشت روم به یاسوج از جمله مصوبات این جلسه بود. در پایان این جلسه روستا به عنوان معاون عمرانی استاندار معرفی و از خدمات شهامت سرپرست پیشین تجلیل شد.