تغییر قیمت و سهمیه بنزین در دستور کار نیست
مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران: افزایش قیمت سوخت در برنامه دولت و مجلس نیست و سهمیه عرضه سوخت کما فی السابق با اعداد و ارقام فعلی توزیع میشود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما،
رادیو اقتصاد در
برنامه روزی نو با
مهندس نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی ایران گفت و گو کرد.
سوال: قرار است که از چه موقع ما سوخت را با کارت بانکی دریافت بکنیم اگرچه از سمت جایگاه داران اعلام شده که زیرساختی برای این کار وجود ندارد. چه برنامه مهمی در مسیر اجرا هست؟
نژادعلی: با تغییر فناوری این بحث تحویل سوخت که هم اکنون براساس کارتهای هوشمند دارد انجام میشود خوب شرکت ملی پخش فرآوردههای ایران در راستای این بحث توسعه و ارتقا فناوری به دنبال روشهای نوینی است که بتواند در واقع این تخصیص سرمایه را از طریق روشهای جدید انجام بدهد مضافا براین که ما الان کارتهای هوشمند سوخت مان وارداتی هست واینها در واقع ارز بری دارند و ما باید دنبال راه کارهای دیگری باشیم که بتوانیم این سهمیه سوخت را به نحو مناسب در اختیار مردم قرار بدهیم الان چندین برنامه در دستور کار همکاران من وجود دارد دارند بررسیهای فنی و تکنیکی را انجام میدهند که اگر توانستیم فرایندی را جایگزین کنیم حتما به اطلاع ملت ایران میرسانیم.
سوال: گفته شده تا آخر تیرماه این کار صورت میگیرد و در عین حال نیازمند همکاری دستگاههای مختلف است شما دادههای شناسنامهای را که از طریق ثبت احوال دارید دادههای خودرویی را هم که از طریق راهنمایی و رانندگی دارد میماند دادههای بانکی و اقتصادی که آن هم به نظر میآید الان بانک کاملی در اقتصاد و دارایی در کشور هست ؟
نژادعلی: بالاخره هر شخصی که کارت بانکی دارد اطلاعات کارت بانکی اش در اختیار خودش هم هست یعنی خود اطلاعات کارتهای بانکی از طرفی شماره حسابش ارتباط مستقیم دارد با کد ملی اش خوب این ارتباط از طریق بانکها برقرار شده است ارتباط دیگری که نیاز هست و داریم روی آن کار میکنیم ارتباط بین آن کد ملی و خودرویی است که این کد ملی برای آن ارتباط پیدا کرده است و اطلاعات مختص به آن خودروهای سوخت است حالا روی بحث خودروهای سوخت ما در تعامل با راهور فراجا هستیم که فیلدهای اطلاعاتی مورد نظر را که موردنیاز این کار هست با هماهنگی همدیگر دریافت بکنیم و بتوانیم این فرایند جدید را پیاده سازی کنیم.
سوال: الان که مصرف همچنان بالاست با توجه به درجه دما، چون آمارهایی که وجود داشت در طی روزهای گذشته ۱۱۲ میلیون لیتر در روز مصرف بود و خوب کارتهای سوخت هم که درصد استفاده اش اگر بفرمایید کنار این اطلاعات ممنون میشوم؟
نژادعلی: بله ما میانگین مصرف سوخت مان از ابتدای سال تا تقریبا روز گذشته عدد بیشتر از ۱۱۲ میلیون لیتر در روز را گزارش میکنیم که این عدد نسبت به همین مشابه سال قبلش که تقریبا ۹۷ روز از سال میگذرد که امسال تقریبا ما دوازده ونیم درصد رشد مصرف داریم در ماه جاری این عدد به مراتب بیشتر از ۱۱۲ است ما میانگین مان روی ۱۱۹ رسیده و نسبت به سال گذشته یک رشد تقریبا ۱۰ درصدی را نشان میدهد حالا به علت افزایش مسافرت هاست به علت گرم شدن هوا هم میتواند باشد که استفاده از کولر در ماشینها بیشتر شده این میزان رشد مصرف را ما داریم حالا رویه رشد مصرفمان با این نظر که مثلا به یک باره از سال ۱۴۰۱ وارد سال ۱۴۰۲ شدیم ۱۰، ۱۲ درصد رشد در واقع داریم این رشد را باید به گونهای مدیریت کرد.
سوال: باید امیدوار باشیم که مدیریت کنیم یا ممکن است کنار این تغییرات ما شاهد ورود بنزین با قیمت تازهای هم باشیم، چون صحبتهایی دارد شنیده میشود در فضای مجازی هم میگردد که احتمالا ما شاهد یک نرخ سوم هم باشیم از این به بعد خوب خیلی انتظار دارند که سهمیهها هم محدودتر بشود از این طرف هم اگر این اتفاق بیفتد امیدواریم که دولت به این فکر باشد که حمل ونقل عمومی را بخواهد توسعه بدهد من جمله خبر خوبی که دیروز پریروز شنیدم ممکن است شما هم شنیده باشید که شورای شهر مشهد حمل ونقل عمومی را برای مردم رایگان کرد که فکر میکنم یکی از منحصر به فردترین اقداماتی بود که تا الان انجام شد یعنی اقدامات این چنین میتواند با سیاستهای شما تراز شود؟
نژادعلی: الان نه دولت و نه مجلس اصلا در برنامه کارشان افزایش قیمت را فرآوردهها در نظر ندارند و همین طور بحث تغییر سهمیه را یعنی ما سهمیه عرضه سوخت مان را کما فی السابق طبق رویه قبلش خواهد بود و عرضه سوخت مان در مجاری عرضه مان هم همان اعداد و ارقامی هست که همین الان دارد توزیع میشود. بحث از نرخ سوم هم نیست اصلا حالا اینها شایعهای بیشتر نیست در این راستا بحث مدیریت مصرف راهگشا و کارساز است و باید هم ما و هم ارگانهای دیگری که میتوانند در این راستا بیایند کمک کنند حالا نمونه اش را شما مثال زدید در بحث در واقع میزان مصرف سوخت تاثیر گذار باشد بتوانیم ما سوخت را مدیریت کنیم و وارد فاز واردات نشویم دنبال این نیستیم که واردات انجام شود و بحث مان این است که با همین میزان تولیدی که در داخل کشور داریم بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم.
سوال: یک سوال هم شنوندگان ما دارند و آن هم موضوع بنزین سوپر هست به نظرتان چطور میشود این موضوع را توسعه داد به عنوان سوخت مطمئن برای خودروهایی که کیفیت کارکرد موتور آنها الزاما با بنزین سوپر مقدور خواهد بود بحثهای محیط زیستی هم که صد در صد است؟
نژادعلی: بنزین سوپر را که ما عرضه اش را به همان میزانی که در برنامههای تولیدمان هست کما فی سابق در جایگاههای عرضه خصوصا در کلان شهرها داریم و عرضه میشود بنزین یورویی هم که در جایگاههای ما عرضه میشود این هم عددش زیاد با بنزین سوپر ندارد. در واقع شاخصههای خود این فراورده نزدیک به بنزین سوپر هست و این هم در تمامی کلان شهرها و برخی از شهرستانهای داخل کشور هم دارد عرضه میشود.