پخش زنده
امروز: -
نخستین همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا» برگزارشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در این همایش به مهمترین مسائل حوزه رسانه در مواجهه با پدیده هوش مصنوعی پرداخته شد.
بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر اخلاق رسانهای، آینده مشاغل رسانهای و محتوای صوتی و تصویری از جمله موضوعات طرح شده در نخستین همایش هوش مصنوعی، رسانه و تحولات تولید محتوا بود.
دکتر محمد آقاسی رئیس مرکزمطالعات و برنامه ریزی رسانهها در گفتگو با شبکه خبر در خصوص مهمترین دستاورد این همایشها گفت: اجتماع علمی حول محور تولید محتوا با تحولات هوش مصنوعی تقریبا نداشتیم در کشور مهمترین دستاوردی که ما حول محور این موضوع گفتگو کردیم که این تحولات چه چیزهایی ممکن است باشد، ۸ محور بر اساس نقطه مرکزی یا دال مرکزی طراحی و ارائه شد.
دکتر آقاسی گفت: پیشنهاداتی را یا چشم اندازهایی را سخنرانانی که از حوزههای مختلف بودند مطرح کردند و یکی از حسنهای این همایش این بود که صرفا دوستان ارتباطات یا صرفا دوستان جامعه شناس یا صرفا دوستان علوم انسانی حضور نداشتند، ما از عزیزانی دعوت کردیم که رشته مهندسی کار کردند، اما یک نگاهی به حوزه ارتباطاط و رسانه داشتند.
وی ادامه داد:لذا یک سری پیشنهادات، چشم اندازها، ظرفیتها اشاره شد که اینها میتوانند راهگشا باشد، دستوراتی هم دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه به ما اعلام کردند که ما حسب الامر ایشان بلافاصله اقدام کردیم
به عنوان نمونه ایشان گفتند؛ ما ایدهها و دستاوردهای هوش مصنوعی را از نخبگان از اساتید و دانشجویان این حوزه دریافت کنیم، بلافاصله ما هنوز همایش تمام نشده پوستر این کار و اعلام فراخوان که تا پایان مرداد ماه است، انجام دادیم.
دکتر محمد آقاسی افزود: یکی از مسائلی که ذهن ما را درگیر کرده، آینده مشاغلی است که در حوزه ارتباطاط هستند، آیا مشاغل تعطیل میشوند، یا ممکن است کمکی به ارتقای وضعیت رسانه شود.
وی افزود: هوش مصنوعی برای یکسال گذشته نیست، در ایران در یک سال گذشته جدیتر دیده شده است، محصولاتش را مردم بیشتر میبینند لذا سیاستگذاری در آن اهمیتش بیشتر شده است، و ممکن است که تا ۴ یا ۵ سال آینده تبعات بیشتری هم برای جامعه ایران داشته باشد.
وی ادامه داد: بحث اخلاق که خیلی مهم است و ممکن است ترکهایی برداشته باشد این اخلاق، هوش مصنوعی ممکن است این ترکها و شکافها را جدیتر بکند یا ممکن است کمک کند به ترمیم آن که در حوزه رسانه به شناخت اخبار جعلی از واقعی کمک میکند.
دکتر آقاسی در پایان گفت: بحث حریم خصوصی کاربران که با آمدن هوش مصنوعی حریم خصوصی کاربران دچار خدشه شده، بحث جنبههای تاثیرات اجتماعی جامعه پذیری و دگرگونیهایی که هوش مصنوعی میتواند ایجا کندو بحث هوش مصنوعی و شکاف اطلاعاتی و بحث مالکیت معنوی تولیدات و رسانهها و بحث این که چطور میتوانیم محتوای سمعی و بصری را با وجود پدیده هوش مصنوعی تولید و کارهای جدید داشته باشیم از مباحث مهم و سخنرانی های این همایش بود.