۶ تیر؛ روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط
۲۷ ژوئن برابر با ۶ تیر روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط است. کسب و کارهای کوچک و متوسط نقش بسیار پررنگی در اقتصاد دارند و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد اشتغال کل جهان و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را تأمین میکنند.
به گزارش
سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، کسب و کارهای کوچک مزایای زیادی برای اقتصاد جهانی ایفا میکنند که شرکتهای بزرگ و صنایع سنگین از انجام آن ناتوان هستند، از جمله مزایای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط میتوان به پویایی و انعطافپذیری، پتانسیل رشد سریع، بازدهی بالا، گستردگی جغزافیایی، تشویق به کارآفرینی و تاثیر زیاد آنها در تولید ناخالص یک کشور اشاره کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تأیید اهمیت کسب و کارهای کوچک در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، ارتقاء خلاقیت و نوآوری و همچنین فراهم آوردن فرصت کار پایدار برای همه، در ۷۴مین دوره خود که در ششم آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد، ۲۷ ژوئن را روز جهانی کسب و کارهای کوچک و متوسط (MSME Day) اعلام کرد.
کسب و کارهای کوچک و متوسط در ایران
تعریف کسب و کارها یا صنایع کوچک و متوسط در کشورهای مختلف متفاوت است، اما رایجترین ملاک تقسیم بندی شرکتها بر اساس تعداد کارکنان است. در کشور ایران هم بر اساس طبقهبندی اداره آمار بانک مرکزی واحدهای با کمتر از ۱۰ کارکن «خرد»، ۱۰ تا ۴۹ کارکن «کوچک»، ۵۰ تا ۹۹ کارکن «متوسط» و بالاتر از ۱۰۰ کارکن «بزرگ» نامیده میشوند. بر اساس آخرین آمار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، بنگاههای کوچک و متوسط بیش از ۸۰ درصد از بنگاههای صنعتی کشور را تشکیل میدهند که نزدیک به ۱۰ درصد از درآمد صادراتی کشور را تأمین میکنند.
مهمترین مشکلات کسب و کارهای کوچک
با وجود اینکه همه تصمیمگیران ارشد کشور نسبت به مزایای توسعه کسب و کارهای کوچک آگاه هستند، اما چالشهای پیش روی این بنگاهها سبب شده است در سالهای اخیر شاهد کاهش فعالیت و تعطیلی بسیاری از این کسب و کارها باشیم. از مهمترین چالشها و مشکلات پیروی کسب و کارهای کوچک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نبود متولی واحد و وحدت رویه بین دستگاههای متولی
- ناکارآمدی سیستم بانکی در تأمین سرمایه مورد نیاز
- واردات بی رویه کالاها
- نرخ بالای تورم
- بروکراسی اداری طولانی
- کمبود سرمایه در گردش
- کیفیت پایین تولیدات داخلی
- کمبود نیروی انسانی متخصص
راهکارهای توسعه بنگاههای کوچک و متوسط
از جمله راهکارهایی که میتواند باعث توسعه این کسب و کارها و تسهیل کارآفرینی در این بخش از اقتصاد شود عبارتند از:
- تدوین ساختار نهادی مناسب و منسجم برای حمایت از کسب وکارها
- گسترش بانکداری توسعهای یا نهادهای مالی
- ارائه تسهیلات و حمایتهای دولتی
- همکاری نزدیک صنعت و دانشگاه
در پایان باید به این نکته تأکید کنیم که کسب و کارهای کوچک معمولا سهم بزرگی از بخشهای آسیبپذیر جامعه، مانند زنان سرپرست خانوار و خانوادههای روستایی را تحت پوشش قرار میدهند. توسعه و توجه به این کسب و کارها میتواند قدم ویژهای برای مبارزه با فقر و بیکاری در جامعه باشد. با توجه به نرخ تورم بالا و مشکلات اقتصادی خرید و حمایت بیشتر از این کسب و کار میتواند راهکار حمایتی مناسبی برای عبور از این روزهای سخت باشد.