همکاری گروه سایپا با ۷ دانشگاه برتر کشور
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در ۸ ماه گذشته با ۷ دانشگاه مطرح کشور، قرارداد همکاری در حوزههای مختلف و مورد نیاز سایپا امضا کرده ایم که این روند شرایط مطلوب توسعهای را برای گروه سایپا و صنعت خودرو ایجاد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سایپانیوز، آقای محمدعلی تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: با دانشگاه شهید بهشتی، نخستین طرح " طراحی نظام مدیریت کارخانه گروه سایپا"را در یکی از کارخانههای گروه شروع کردیم و قرار است این امر برای سایر کارخانههای گروه سایپا، اجرایی شود. همچنین قراردادی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، برای تولید خودرو شاهین هیبریدی با هدف کاهش آلایندگی و مصرف سوخت، منعقد شده که اکنون این طرح در حال انجام است.
تیموری ادامه داد: برای توسعه همکاریها با جامعه دانشگاهی، با دانشگاه تهران هم قرارداد همکاری امضاء شده است. بر این اساس بنا شده به منظور استفاده از فناوریهای روز و بهینه سازی مصرف انرژی در سقف تمام کارخانههای گروه سایپا از پنلهای خورشیدی استفاده شود. همچنین قرار است با دانشگاه علم و صنعت در زمینه طرح جامع جریان مواد و جانمایی کارخانه و با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در تولید لنت ترمز و شناسایی محل بهینه مرکز توزیع محصولات گروه سایپا همکاری کنیم.
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا افزود: همکاری دیگری که با هدف پیوند صنعت و دانشگاه از سوی گروه سایپا دنبال میشود، جذب نیرو از طریق سازمان فنی حرفهای است. قصد داریم شرایط جذب نخبگان دانشگاهها در گروه خودروسازی سایپا را مهیا کنیم که بر این اساس در سال گذشته حدود ۱۵۰ نفر جذب شده اند. همچنین در حال برنامه ریزی برای بورسیه کردن دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتههای مرتبط با صنعت خودرو مانند مکانیک، الکترونیک، مکاترونیک و پلیمر هستیم. علاوه بر این به دنبال ایجاد شرایط و امکانات لازم برای کارآموزی دانشجویان از دانشگاههای معتبر هستیم که تا کنون این فرصت برای حدود ۴۰۰ نفر محقق شده است.
وی اضافه کرد: در سه سال اخیر، قیمت خودرو در دنیا به جهت رشد نهادههای تولید خودرو (فولاد، پلیمر، قطعات الکترونیک و ...) افزایش داشته است و ما تنها کشوری در دنیا هستیم که از آذرماه ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲ یعنی در طول ۱۷ ماه، قیمت محصولات خود را افزایش ندادیم که این امر منجر به زیان ما شده است.
توسعه زیرساختهای صنعت خودرو در دستور کار گروه خودروسازی سایپا
تیموری ادامه داد: برای اینکه در تولید خودرو به قیمت مناسب دست پیدا کنیم و تعادل کارخانه و بازار برقرار شود، ضرورت دارد به سمت استفاده بیشتر از توان شرکتهای دانش بنیان و همکاری با مجموعههای دانشگاهی برای ایجاد زیرساختهای مهندسی برویم.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه ظرفیت تولید صنعت خودروی دنیا بیش از ۱۳۰ میلیون دستگاه است که اکنون حدود ۸۵ میلیون خودرو در حال تولید است، گفت: خودروسازان بزرگ دنیا با برنامههایی خاص، مانع از تولید مازاد این تعداد خودروها در سایر کشورها میشوند. کشور چین تا ۵ سال گذشته فرصت حضور در صنعت خودروسازی دنیا را نداشت و با برنامهریزی که در این کشور صورت پذیرفت و با ورود به حوزه خودروهای هیبریدی و کاملا برقی توانست به سرعت، خود را در سطح خودروسازان مطرح دنیا معرفی کند و در حال حاضر محصولات خود را به ۷۰ کشور صادر میکند.
وی با تاکید بر اینکه تا سه سال آینده چین دیگر خودرو بنزینی تولید نخواهد کرد، افزود: این شرایط برای ایران هم تهدید است و هم فرصت. خودروسازان ایرانی برخی از قطعات الکترونیکی خود را از چین تامین میکنند لذا رویکرد جدید این کشور احتمال دارد که در مقطعی کوتاه مشکلاتی را ایجاد کند، اما فرصت این است که میتوان به کشورهایی که سطح فناوری پایین تری دارند، خودرو صادر کرد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه گردش مالی در صنعت خودروی دنیا در حدود ۳ هزار میلیارد دلار است، گفت: صنعت خودروسازی کشورمان به ۶۰ صنعت دیگر مرتبط است و به ازای هر خودرو، برای ۷ نفر شغل ایجاد میشود البته در دنیا به علت استفاده از سامانههای خودکار، این تعداد اشتغال کاهش یافته است.
تیموری افزود: تولید خودرو برقی در چین در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۴ درصد رشد داشته است. در این کشور دو مجموعه خودروساز وجود دارد. یک مجموعه در هلدینگ شانگهای با حضور خودروسازان بزرگ دنیا خودرو تولید میکند و دومین مجموعه، خودروسازان چینی هستند که رشد این خودروسازان در تولید خودرو برقی بیش از ۵۰ درصد بوده است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین از تولید روزانه بیش از ۲ هزار ۲۰۰ دستگاه خودرو در این گروه خودروسازی خبر داد.
آقای محمدعلی تیموری گفت: در گذشته، تولید روزانه گروه سایپا هزار و ۵۰ دستگاه بود که ۹۲ درصد از این میزان به صورت ناقص تولید میشد. در مدت زمان عنوان شده ۸۷ هزار خودرو با نقص قطعه (با ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان) در ۱۸ پارکینگ نگهداری میشد که توانستیم این عدد را به صفر برسانیم.
وی افزود: در یک سال و نیم گذشته گروه خودروسازی سایپا، توانست میزان تولید خودرو را به بیش از ۲ هزار ۲۰۰ دستگاه در روز برساند و همچنین با کنترل خریدهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، توانست شرایط بسیار خوب مالی ایجاد کند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه طرحهای کیفی مناسبی برای خودروهای این مجموعه تعریف شده تا در راستای آن رضایت مشتریان، به صورت کامل تامین شود، تصریح کرد: سال آینده، محصولات جدید گروه سایپا با شرایط مطلوب و کیفیت مناسب به بازار عرضه خواهد شد. همچنین با تولید و عرضه ون ۱۴ نفره گروه سایپا میتوان به جهت قیمت، کیفیت و کاهش هزینه حمل و نقل شهری در حوزه خودروهای عمومی تحول ایجاد کرد.
تیموری با بیان اینکه میزان گردش مالی صنعت خودرو در کشور ۴۳۶ هزار میلیارد تومان است که ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل میشود، گفت: در حال حاضر ۲۷ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که بیش از ۱۷ میلیون دستگاه آن فرسوده و مصرف این خودروها بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است که این امر باعث آلودگی زیست محیطی و از بین رفت انرژی میشود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در دهه ۹۰ در زیرساختهای صنعت خودرو، سرمایهگذاری صورت نگرفته و عملا فناوریهای این صنعت متعلق به دهه ۷۰ است؛ لذا گروه خودروسازی سایپا با تعریف طرحهای جدید به دنبال توسعه زیرساختهای صنعت خودرو و جبران عقب ماندگیهای گذشته است.