پخش زنده
امروز: -
معاون امور هویت سازمان ثبت احوال کشور : تمام دستگاهها برای عرضه خدمات به شهروندان موظفند آخرین نشانی افراد را از پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال استعلام کنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدباقر عباسی ، معاون امور هویت سازمان ثبت احوال کشور با رادیو ایران در برنامه شهر آفتاب گفت و گو کرده است.
سوال: در مورد بانک نشانی ما شنیدیم، اما شاید کسانی باشند که فقط مثل ما شنیدند و اطلاعات کافی در مورد این بانک ندارند، چگونه این بانک نشانی راه اندازی شده، اصلا چیست؟ و به چه دردی میخورد؟ و فایده هایش چیست؟
عباسی: طبق قانون الزام ابلاغ شماره ملی و کد پستی که سال ۷۶ تصویب شد، قرار شد که پایگاه نشانی قانونی افراد در سازمان ثبت احوال باشد و از آن به بعد طبق مواد قانونی دستگاههای اجرایی مکلف باشند که نشانی که در پایگاه ثبت احوال است ملاک ارائه خدمات شان قرار بدهند.
یک مشکلاتی وجود داشت از این که افراد اعلام نشانی شان را چطوری انجام بدهند از همان موقع ظرفیت اعلام نشانی به صورت رایگان در سایت ثبت احوال ایجاد شد، افرادی هم از این قابلیت استفاده کردند، امسال در قانون بودجه تبصره ده بند کاف ماده دو، اولا تکلیف شده که هر فردی بعد از جابجایی اش اقامتگاه قانونی اش را در پایگاه ثبت احوال ثبت بکند و ثبت احوال هم سرویس الکترونیکی نشانی را به تمام دستگاهها، شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در اختیارشان قرار بدهد و نکتهای که هست این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ نشانی اشخاص حقیقی را به غیر از طریق سرویس الکترونیک سازمان ثبت احوال ندارند؛ افراد مراجعه میکنند به درگاه ثبت احوال (سهیم نقطه ثبت احوال دات آی آر)، در گوشی موبایلشان هم میتوانند این کار را بکنند خیلی سریع آنجا ثبت نشانی جدیدشان را انجام میدهند تکلیفی هم که برایشان معلوم شده حداکثر ۲۰ روز بعد از جابجایی باید این اتفاق بیفتد.
سوال: چه مالک باشند چه مستاجر؟
عباسی: بله فرق نمیکند، این نشانی قانونی است یعنی دولت شما را در یک نقطه قانونی بر اساس اظهار خودتان شناسایی میکند، این میشود نشانی قانونی شما، دیگر امیدواریم با توجه به آن مصوباتی که از قبل وجود داشته و این تصویبی که در قانون بودجه امسال انجام شده، دستگاهها هم تکلیف شان این بوده که ظرف مدت یک سال از سال ۹۷ محل اقامت را از اقلام دادهای کاربرگهای الکترونیکی کاغذشان حذف بکنند، امیدواریم را این کار را سریعتر انجام بدهند، ولی با توجه به این که هم پایگاه خانواده و هم پایگاه خانوار، هم اطلاعات فردی افراد در سازمان ثبت احوال هست، نشانی قانونی شان را هم به روز بکنند که این سرویس در اختیار افراد قرار بگیرد در اختیار دستگاهها و جاهای مختلف، استحضار هم دارید که تنوعی از سرویسهای قومیتی در سازمان ثبت احوال وجود دارد مثل سرویس استعلام اطلاعات هویتی، استعلام خانوار، استعلام خانواده و همین نشانی قانونی که امیدواریم در اقدامات اجرایی آن تسریع بشود.
سوال: اگر کسی موفق به تکمیل این اطلاعات نشد و اصلا اطلاعی نداشته و به هر شکلی، چه کار باید بکند؟ چه اتفاقی میافتد اگر این نشانیها ثبت نشود؟
عباسی: استحضار دارید آن جهل قانونی که با توجه به اطلاع رسانی که الان شما میکنید و مخاطبین گستردهای که دارید، فکر کنم اگر تا الان هم بوده از بین برود انشاالله. ثبت این نشانی خیلی آسان انجام میشود، یعنی ظرف یکی دو دقیقه شما میتوانید نشانی قانونی جدیدتان را در پایگاه ثبت احوال ثبت کنید، ولی اگر خدایی نکرده این اتفاق نیفتد یکسری محدودیتهایی در خدمات دولتی برای افراد در نظر گرفته شده که ما امیدواریم اصلا این اتفاق نیفتد که آن محدودیتها برای شهروندان اتفاق بیفتد، ولی فکر میکنیم و تلاش مان این است که با اطلاع رسانی بهتر این کار به صورت یک رویه جاری در بیاید و اصلا به این فکر نکنیم که اگر انجام نشود چه اتفاقی میافتد.
سوال: یک بار دیگر سایت را برای ما تکرار بکنید و این که مردم عزیز ما به کجا مراجعه کنند برای ثبت اطلاعات شان.
عباسی: در اینترنت اگر " سهیم " را تایپ کنند، یک بخشی از درگاه ملی ثبت احوال دارد سهیم نقطه ثبت احوال دات آی آر، ولی همان سهیم را تایپ کنند میآید، یک حسنی که این پایگاه سهیم ثبت احوال دارد این است که اول بر اساس دادههای پایگاه میسنجد که هر کسی فقط برای خودش را بتواند انجام بدهد برای کس دیگر را نتواند انجام بدهد، یعنی این قابلیت پیش بینی شده که ورود افراد، ورود امنی باشد و مشکلی بعدا پیش نیاید و حریم خصوصی رعایت شود.
سوال: نکته پایانی:
عباسی: من فقط خواهشم از مردم این است که مثل اطلاعات هویتی شان که ثبت احوال بعنوان مرکز معتمد و امین از آن اطلاعات نگهداری میکند و در مواقعی که متوجه بشود که دستگاهی که از ما دارد میپرسد واقعا نیاز دارد، ما به او جواب میدهیم، در مواقع دیگر ما حریم خصوصی و حفاظت از دادههای شناسایی پذیره شخصی را کاملا رعایت میکنیم، این است که مردم خواهشا با توجه به این قابلیتی که در سازمان وجود دارد از این ظرفیتی که ایجاد شده و رایگان است استفاده کنند و زمینه را فراهم کنند که هیچ نهادی این توجیه را نداشته باشد که ایشان آدرسش ثبت نشده و ما مجبور شدیم از او قولنامه و چیزهای دیگر بخواهیم و این است که ثبت کنند که این مشکلات پیش نیاید.