پخش زنده
امروز: -
نمایشگاه هوایی پاریس پس از چهار سال تعطیلی به علت همه گیری کرونا، امسال با مجموعهای از نوآوری ها، از تاکسیهای پرنده و هواپیماهای ابرفراصوت گرفته تا هواپیماهای برقی و لباسهای فضانوردی نسل بعدی برگزار شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از بخش تصویری خبرگزاری آسوشیتدپرس، خطوط هواپیمایی، سازندگان و تحلیلگران نظامی و صنعتی در «لو بورژه» (Le Bourget) در شمال پاریس، پایتخت فرانسه گرد هم آمده اند. انتظار میرود بیش از ۳۰۰ هزار نفر طی یک هفته برگزاری این نمایشگاه از آن دیدن کنند.
شرکت آلمانی «ولوکوپتر» (Volocopter)، تاکسیهای پرنده خود را در این نمایشگاه عرضه کرده است و امیدوار است بتواند در اوایل ۲۰۱۴ مجوزهای لازم را به دست بیاورد تا در تابستان سال آینده مسافران المپیک پاریس را جابجا کند.
این بالگرد کاملاً الکتریکی، مثل بالگردهای معمولی پرسروصدا نیست. البته «درک هوک»، مدیر عامل «ولوکوپتر»، میگوید نباید این وسیله را که به صورت عمودی از روی زمین بلند میشود و روی زمین مینشیند با بالگردهای معمولی مقایسه کرد.
درک هوک، مدیر عامل «ولوکوپتر»: این وسیله کاملاً با بالگرد فرق دارد. پرواز با آن تجربهای کاملاً جدید را برای افراد رقم خواهد زد و طی چند سال مردم این وسیله را به عنوان وسیلهای برای حمل و نقل روزمره خواهند پذیرفت. به نظرم، بیست سال دیگر هم، مردم از آنچه امروز شاهدش هستیم، به عنوان انقلابی در گام بعدی صنعت هوانوردی یاد خواهند کرد.
طبق وبگاه این شرکت، تاکسی پرنده «ولوسیتی» (Volocity) توان حمل ۲۰۰ کیلوگرم را دارد و میتواند با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت و مسیری به طول ۲۵ کیلومتر
را طی کند. این تاکسی پرنده با دو صندلی برای سفرهای کوتاه و فوری تعبیه شده است و یک صندلی برای مسافر و صندلی دیگر برای خلبان است.
یکی دیگر از شرکتهای پرسروصدای این نمایشگاه، شرکت فرانسوی «ولتایرو» (VoltAero) و سازنده هواپیماهای برقی است. هواپیمای «کاسیو ۳۳۰» این شرکت در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شد. این هواپیما فعلا با موتوری بنزینی کار میکند، اما این شرکت قصد دارد با قرار دادن باتری در آن در سال آینده، آن را به هواپیمایی برقی تبدیل کند. این نکته باعث میشود که نشست و برخاست هواپیما با صدای بسیار کمتری صورت بگیرد. شکل غیرعادی هواپیماها هم با در ذهن داشتن قوانین آیرودینامیک طراحی شده است.
ژان بوتی، مدیر عامل «ولتایرو»: کاری که لازم است انجام بدهید، ارتقای آیرودینامیک است. آیرودینامیکی که ما طراحی کرده ایم، باعث میشود کارآیی ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در نتیجه شما میتوانید پروازهای بیشتری با هواپیمای برقی به نسبت هواپیماهای معمولی انجام بدهید.
این هواپیما، چهار یا پنج صندلی خواهد داشت و قرار است اولین پرواز مدل بنزینی آن در اواخر سال جاری میلادی انجام شود و مدل برقی آن هم اولین بار در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به پرواز درخواهد آمد.
یکی دیگر از هواپیماهایی که در نمایشگاه هوایی پاریس سر و صدای بسیاری به پا کرد، هواپیماهای ابرفراصوت هستند. شرکت «دستینوس» (Destinus)، بیست سال پس از بازنشستگی هواپیمای «کنکورد»، سعی دارد یاد و خاطره این هواپیما را زنده کند و ارتقاء بدهد. هدف «دستینوس» این است که سرعت هواپیما را بیشتر از مافوق صوت کند؛ این شرکت میخواهد اولین هواپیمای ابرفراصوت هیدورژنی مسافربری را بسازد. ابرفراصوت، پنج برابر سریعتر از مافوق صوت است.
بارت ون هوو، رئیس مطالعات پیشرفته «دستینوس»: ما سعی داریم کار نهایی را انجام بدهیم که برقراری پروازی ایمن برای افراد با استفاده از هیدروژن و با سرعت ابرفراصوت است که تولید گازهای گلخانهای هم نداشته باشد. به این ترتیب، میتوان دور دنیا را در چهار ساعت طی کرد. با استفاده از هواپیماهای مافوق صوت، انجام این کار غیرممکن است.
«دستینوس» امیدوار است بتواند هواپیمایی هیدورژنی با ۲۵ صندلی بسازد که بتواند در ارتفاع ۳۳ کیلومتری پرواز کند. چنین هواپیمایی میتواند فاصله بین پاریس و نیویورک را در یک ساعت و نیم طی کند.
شاید واقع گرایانهترین وسیلهای که در این نمایشگاه عرضه شده است، لباس فضانوردی نسل بعدی است که برای استفاده در ایستگاه فضایی بین المللی طراحی شده است.
شرکتهای «کالینز ایرواسپیس» (Collins Aerospace)، «آی ال سی دوور» (ILC Dover) و «اوشنیرینگ» (Oceaneering) لباس فضانوردیای طراحی و تولید کرده اند که تقریباً از همه نظر لباسهای فضانوردی فعلی را ارتقاء میدهد.
از این لباس قرار است در ماموریتهای ایستگاه فضایی بین المللی استفاده شود و این لباس اکسیژن موردنیاز فضانوردان را تامین میکند و قابلیت حذف دی اکسید کربن را دارد. این لباس همچنین دارای برق، سیستم آبرسانی، تهویه و کنترل دما است و امکان برقراری ارتباطات را هم دارد. این لباس همچنین ۳۴ کیلوگرم سبکتر از لباسهای فعلی است.
نیک ایبرهارت، معاون مدیر توسعه تجاری سامانههای فضایی شرکت «کالینز ایرواسپیس»: این لباس، بسیار سبکتر است و قابلیت حرکت در آن بیشتر است و گستره عظیمی از زنان و مردان با اندازههای فیزیکی مختلف در آن جا میگیرند. همان طور که حدس میزنید این لباس از نظر برنامههای رایانهای و فناورانه، ارتقاء پیدا کرده است.
این لباس، که از ۱۸ هزار قطعه تشکیل شده است، قرار است در حدود سال ۲۰۲۶ در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار بگیرد.
نمایشگاه هوایی پاریس تا ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ برقرار است.