پخش زنده
امروز: -
سابقه نظارت ساترا در ادامه ماموریتهای سازمان صدا و سیما بر برنامههای تلویزیونی است، که از ابتدا ماموریت داشته، بر رسانههای صوت و تصویر فراگیر مدیریت بکند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ساترا به همراه معاون حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به پرسش ها درباره نحوه نظارت و تنظیم گری ساترا بر شبکه نمایش خانگی پاسخ دادند.
مقدمه مجری: شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا در مصوبهای بر نقش ساترا به عنوان ناظر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی صحه گذاشت نقشی که ساترا از زمان تاسیس در سال ۱۳۹۴ برعهده داشت. نقشی برگرفته از حکم رهبری و تفسیری از قانون اساسی درباره انحصار صوت و تصویر فراگیر برای صدا و سیما. خیلی وقتها سکوها با دور زدن این نهاد بدون مجوز اقدام به تولید و انتشار میکردند، با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هجمهها و شبهاتی علیه جایگاه ساترا بعنوان تنظیم گر به راه افتاد ادعاهایی مبنی بر این که تقویت نقش نظارتی ساترا شبکه نمایش خانگی را محدود خواهد کرد. در برنامه امشب به این موضوع میپردازیم.
سوال: آقای مقیسه یک مقدار برای بینندگان در مورد ساترا بگویید الان ساترا مثلا آیا آمار دارید به چه تعداد فیلم مجوز داده؟ چند تا سکو تا حالا توانستند از ساترا مجوز بگیرند؟
سعید مقیسه - رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی ساترا: تا الان ۳۸۸ سکو مجوز فعالیت گرفتند از ساترا، ۱۸ عنوان شامل ۴۲۳ قسمت محتوا در این مدت اخیر منتشر شده، ۷ عنوان شامل ۱۲۳ قسمت به زودی در هفتههای آتی منتشر خواهد شد، ۲۶ عنوان به این ترتیب موافقت کلی، عنوان که میگوییم یعنی عنوان یک سریال که شامل چندین قسمت است.
سوال: الان ساترا روی چه مواردی نظارت میکند از لحاظ محتوایی و این که روی چه سکوهایی در کل نظارت دارد؟
مقیسه: آماری را که میگفتم ادامه بدهم تقریبا این هم مشخص میشود، اینها در مورد سریالهای تولید داخل بود تا الان حدود ۹۲ هزار و ۸۵۰ دقیقه فیلم یا برنامههای خارجی نظارت شده و ممیزی شده، ۱۰۵ قسمت گواهی تطبیق صادر شده، گواهی تطبیق یعنی آنچه که پخش شده از روی آنتن یا محتوای سکو دوباره نظارت میشود و معلوم است که مطابق نظرات ساترا رعایت شده است. مجموعا طبق تفاهم نامهای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا ابلاغ فرمودند یا تصویب شد، رسانههای کاربر محور، ناشر محور، شبکههای نمایش خانگی و محتواهای سریال، برنامههای تلویزیونی و امثالهم، تبلیغات و آگهی در حوزه صوت و تصویر فراگیر و برنامههای زنده جزو ماموریتهای ساترا هست که به نمایندگی از صدا و سیما آنها را مدیریت میکنیم.
سوال: روند نظارت را هم برای بینندگان توضیح میفرمایید الان روند نظارت ساز و کارش به چه صورت است؟
مقیسه: در مورد تولیدات، ابتدا طرح ارائه میشود، بعد از تصویب کلیات طرح، فیلمنامه توسط نویسنده ارائه میشود و به تهیه کننده مجوز تولید داده میشود و بعد از ساخت در شورای انتشار بررسی میشود و مجوز انتشار برای یکی از رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان سکوهای نمایش خانگی صادر میشود.
سوال: برسیم به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش نظارتی ساترا، سوال این جاست مگر قبل از این ساترا همین وظیفه را نداشت؟ اتفاق خاصی افتاده؟ تغییری ایجاد شده؟
مقیسه: همانطوری که در گزارش ابتدایی این بخش خبری هم مطرح شد، سالهاست که ساترا همین وظیفه را انجام میدهد، سابقه نظارت ساترا در ادامه ماموریتهای سازمان صدا و سیما بر برنامههای تلویزیونی است، حالا یا در این بخش خبری یا در ادامه سوالها من باید یک بار مبانی قانونی ساترا را خدمت شما عرض کنم که با تبیین و تشریح بیشتری به سوال شما پاسخ داده باشم که نشان میدهد از ابتدا سازمان صدا و سیما موظف بوده ماموریت داشته و رسانههای صوت و تصویر فراگیر مدیریت بکند و بعد از آن در فضای مجازی هم تعمیم پیدا کرده، ماموریتی نیست که اخیرا داده شده باشد به سازمان صدا و سیما، البته این مصوبهها، مقوم هست، تایید کننده است و یک اتحادی، یک انسجامی بین نهادهای مرتبط بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در خصوص ایجاد یک فضای مجازی پاک و سالم و جلوگیری از ولنگاری فضای مجازی ایجاد شده، امیدواریم که این مصوبه اخیر هم سبب خیری بشود که مردم ما بیشتر به حق ویژه خودشان، حق مسلم خودشان نسبت به داشتن یک فضای مجازی پاک و سالم و ایمن و قابل اعتماد برسند.
سوال: آقای هاشمی بفرمایید با توجه به وظایف وزارت فرهنگ این الان تفکیک ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ساترا در این مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به چه صورت است؟ به چه صورت دیده شده است؟
سیدمحمدهاشمی – معاون حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: مصوبهای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح و تصویب شده، در واقع تفکیک وظیفهای است در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین مجموعه وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما. البته تدابیر خوبی هم در این مصوبه شده برای آینده نگری و و در واقع نگاشتههای مترقیتر برای این موضوع. واقعیت مطلب این است که ما اگر بخواهیم به این مصوبه نگاه کنیم، نیاز داریم که یک قدری برگردیم به عقبتر و سابقه این کار را هم یک بررسی داشته باشیم که به چه نحوی بوده است. اجمال آن این است که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به قوانین مصرح خودش که در قانونهای مختلف اعم از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد هست و یا مثلا در قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی بصری فعالیتهای غیر مجاز میکنند و امثال این ها، وظایف مشخصی در حوزه صوت و تصویر و آثار سمعی بصری داشته است. با تعریفی که از صوت و تصویر فراگیر و نگاهی که دوستان قانونا باید پیگیری میکردند در سازمان صدا و سیما از وظیفه ذاتی خودشان و قانونی خودشان طبق قانون اساسی، یک مقداری ایجاد اختلاف قرائتهایی کرد در ماموریتها و تکالیف. این سیر تاریخی دارد که شاید از مجال این جلسه خارج باشد، اما باعث شد که در قریب به سه سال پیش یا حدودا ۴ سال پیش تقریبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جهات مختلف و دلایل مختلفی خیلی دیگر در حوزه صوت و تصویر فراگیر ورود روشن و مشخصی نداشت. البته نکات حقوقی داشتند در جلسات مختلف قرائتهایی داشتند و بیانیه هایشان را گفتند، اما در دولت جدید و با روی کار آمدن تیم جدیدتر د رحوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی، این بازتعریف نقشی درخواست شد که ما مشخص بکنیم در حوزه صوت و تصویر فراگیر باید چه وظایفی را بر دوش بکشیم و کجاها کمک کار باشیم. واقعه مطلب این است که یکی از نکاتی که سبب این نامعلومیها شده بود، این بود که ما یک تعریف فنی و دقیقی از صوت و تصویر فراگیر ارائه نکرده بودیم، یا لااقل تعریفی که همه بر او توافق کرده باشند وجود نداشت. این خیلی کار را پیچیدهتر میکرد. در همین مصوبهای که الان پیش روی ما است در بند ۶ آن یک کمیتهای طراحی شده که خیلی کمیته راهگشایی میتواند باشد در این کمیته خواسته شده که سیاستها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر را این کمیته تعیین کند.
سوال: آیین نامه اجرایی را میفرمایید؟
هاشمی: اسم آن سیاستها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر است، این کمیته وظیفه دارد که این را مدون کند و در سه ماه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برساند. در واقع برداشت ما این است که اگر ما بتوانیم تعریف مشخص، فنی، فناورانه و آینده نگرانهای از صوت و تصویر فراگیر داشته باشیم و در این کمیته به این جمع بندی برسیم، خود به خود خیلی از مسائل پیش روی ما حل خواهد شد. به نظر من این جا زحمت مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی هم زحمت روشنی است با توجه به ماموریتهایی که در حوزه سیاستگذاری، هماهنگی بین دستگاهها در ابعاد حقوقی و زیربنایی دارند به نظرم این را هم خیلی میتوانند این دوستان ما به این موضوع کمک کنند. ما این چیزی که امروز پیش روی خودمان داریم با آن سوابقی که عرض کردم فعلا اجالتا تعریف خوبی، در واقع تفکیک روشنی از وظایف در حوزه صوت و تصویر فراگیر بین دو دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان صدا و سیما مشخص کرده که البته نیت و اراده هر دو مجموعه بر این است که همدلانه این کار را اجرایی و عملیاتی کند کما این که تقریبا همه بندها به صورت مشارکتی است یعنی یک طوری طراحی شده که دوستان در کنار همدیگر بتوانند انشاالله به یک انجام و سرانجام موثری کار را برسانند.
سوال: آقای مقیسه، در صحبتها هم بود خود شما هم اشاره کردید که این مصوبه مقوم ساترا خواهد بود و یک هماهنگی بیشتری را در بین دستگاههایی که در این حوزه هستند رقم خواهد زد. با این توصیف شما تاثیر مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آینده صوت و تصویر فراگیر کشور چطور ارزیابی میکنید؟
مقیسه: برای این که این سوال را بهتر بتوانم جواب بدهم اجازه بدهید عرض بکنم ما در این مدت به چه مواردی ایراد میگرفتیم؟ چه مواردی را مجوز میدادیم همین اتفاق با قوت بهتری انجام خواهد شد. ما مثلا در این مدت از محتوایی که در آن تضعیف جایگاه دین باشد جلوگیری کردیم، این که میگویم جلوگیری کردیم به این معنا نیست که در شبکههای نمایش خانگی هیچکدام از اینها منتشر نشده است، نه خیر؛ بسیاری از موارد جلوگیری شده مواردی هم هست که منتشر شده برخلاف قانون و تخلفی در این زمینه صورت گرفته و همچنان دارد میگیرد که امیدواریم جلوگیری از رفتارهای مجرمانه و متخلفانه کمتر بشود مثلا ترویج استفاده از مشروبات الکلی ممنوع بوده، همچنان ممنوع خواهد بود ادامه هم خواهد داشت، ترویج استعمال دخانیات و مواد مخدر اینها اهم مواردی است که در این مدت ایرادهایی به آن وارد شده است. برهنگی، بی حجابی، ابتذال، موسیقی مبتذل و رقص، خشونت بیش از حد، اینها مواردی است که مردم شریف کشور ما انتظار دارند، ارزشهای اسلامی ما، قانون انتظار دارد ما به آنها بپردازیم. سبک زندگی غیر اسلامی، استفاده از الفاظ نامناسب، تضعیف جایگاه خانواده، ترویج و عادی سازی خرافه پرستی یا سیاه نمایی افراطی، یأس پراکنی، اینها مواردی است که در محتوای شبکههای نمایش خانگی به خصوص و البته کل رسانههای کشور نباید باشد ما محتوایی را سالم میدانیم که شامل این موارد نباشد.
سوال: در آینده با توجه به مصوبه جدید...
مقیسه: بله، اجرای ضوابط محتوایی است که اتفاقا با رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بسیار نزدیک است و داریم تلاش میکنیم حتی ضوابط عبارت هایش هم دقیقا یکی بشود در آینده انشاالله، ضوابط کاملا مشابه و چه بسا منطبق اعلام خواهد شد، باید این ضوابط رعایت بشود، این ضوابط را ما در سایت گذاشتیم، رسانهای که میخواهد مجوز بگیرد نه تنها اعلام میشود، ابلاغ میشود بلکه در یک دوره آموزشی در دانشگاه صدا و سیما این ضوابط به آن تدریس میشود و نمره میگیرد و معلوم است که این ضوابط را آشنایی دارد، آشنایی کامل دارد بالاخره ما فرهنگ کشور را که میخواهیم کمک بگیریم از بخش خصوصی در ترویج فرهنگ مناسب حتما باید افراد ذیصلاح باشند که حقوق مردم را بشناسند و آن را پاس بدارند و به حقوق مردم و البته حقوق فعالین این صنعت، حقوق همکاران خودشان احترام بگذارند. در مورد مبانی حقوقی ساترا هم نکاتی را خدمت شما عرض کنم این که اصلا چرا یک چنین نهادی تشکیل شده و مبنای حقوقی آن چیست و اصلا صدا و سیما باید بر نمایش خانگی نظارت بکند یا نکند.
سوال: در مقدمه هم به آن اشاره شد مبنای قانونی دارد اگر اجازه بدهید مواردی را که مطرح است با هم بررسی کنیم اگر زمان بود دوباره به مباحث قانونی هم بپردازیم.
مقیسه: بالاخره لازم است که یک بار برای مردم، کارشناسان، علاقمندان به این حوزه، یک مواردی مطرح بشود که بدانند مبانی قانونی تصریحات قانون در مجلس شورای اسلامی، قانون اساسی و بقیه چیست.
سوال: اقای هاشمی وزیر فرهنگ و ارشاد اخیرا در یکی از مصاحبه هایشان گفته بود که برخی رسانهها مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحریف کردند منظور چه تحریفی است و چه مواردی تحریف شده است؟
هاشمی: شاید یک جوری نگاه یک جانبهای یا متفاوتی از این مصوبه شده بود، در همین مصوبه خیلی صریح آمده و گفته که آن چیزی که در حیطه فعالیتهای قانونی وزارت ارشاد در حوزههای مختلف است بعد صوت و تصویر فراگیر آن هم همچنان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است مثل خبرگزاریها و رسانههای خبری، مثل موسیقی، مثل سینما، مثل بازیهای رایانهای، مثل تبلیغات و امثال اینها که در این متن آمده است. اینها یک دایره بسیار وسیعی را شامل میشود یعنی یک دایره محدودی فی الواقع نیست و اینها شمولش شمول گستردهای است. این به نظرم اولین قرائتهایی که گفته شد، این در آن روشن نبود ضمن این که بهرحال اصل این مصوبه یک تقسیم کار همدلانه است در حوزه صوت و تصویر فراگیر، البته عرض میکنم شاید اگر ما صوت و تصویر فراگیر را تعریف فنی بکنیم خیلی از مسائل حل شود، اما، چون اجالتا تعریفی که از صوت و تصویر فراگیر داریم و بر آن فعلا توافق داریم تا برویم تا در این کمیته بند ۶ به یک توافق فنی و آینده نگرانه برسیم، دایره خیلی وسیعی را شامل میشود تقریبا هر چیزی غیر از متن و عکس در فضای مجازی را تقریبا با این تفاسیر میتوانیم بگوییم که شامل میشود. ما این جا نشستیم به تقسیم کار با دوستان خودمان که هر کسی هم وظایفش را بداند و هم همدلانه به آن دستگاه دیگر کمک کند حتی در حوزه سریالهای خانگی و یا بهتر بگویم بخش ویودیا یا پلتفرمها، (ما وزارت فرهنگ هستیم، ولی آقای مقیسه به ما تذکر دادند که فارسی بگو) دیگر مابه ازایش سکوهای نمایش خانگی در همان جا هم دوباره این تقسیم کار وجود دارد.
سوال: این الان در دسترس عموم قرار گرفته است؟
هاشمی: از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید پرسید ما یک نسخه داریم منتها شورا طبیعتا اینها را منتشر میکنند. در همان جا هم چه درشورای تولید و چه در شورای پخش و نمایش آن دو نفر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو هستند و حتی بعضی از حوزه هایش تخصصی با وزارت فرهنگ است و دوستان دیگر ممیزی مجددی نمیکنند، مثل حوزه سینمای آن. میخواهم بگویم این مبنا بود که شاید باعث شد خوب شنیده نشد این گفتگو و این صحبت و این مصوبه باعث یک قرائتها و روایتها شد.
سوال: آقای سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روی خط ما هستند. نظر مجلس در مورد صوت و تصویر فراگیر چیست؟
قاضی زاده هاشمی: این موضوع سابقه طولانی دارد از دوره گذشته مجلس هم این بحث مطرح بود، راجع به تعریف خود کلمه فراگیر بحثهای زیادی شد، دستگاههای دیگری هم راجع به بحث صوت و تصویر فراگیر نظرهای متفاوتی داشتند، اما به هرحال ما در مدت حدود سه سال در قانون بودجه سنواتی مان راجع به بحث صوت و تصویر فراگیر و این که صدور مجوز در اختیار صدا و سیما باشد، تنظیم گری، حکمی را در جاهای سنواتی داشتیم تا این که در بودجه امسال بحث شد که یک تقسیم بندی بین سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد، ما در ۱۴۰۲ تکرار آن حکم را نداشتیم تا الان در لایحهای که دولت ارائه کرده در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه در متن لایحه به آن اشاره شده که این لایحه تازه شروع به بررسی آن در مجلس شروع شده، در کمیسیون تلفیق برنامه و به تبع آن در صحن مجلس هم مطرح خواهد شد در لایحه برنامه هفتم در لایحه پیشنهادی در مواد ۷۶ و ۷۷ آن راجع به بحث صوت و تصویر فراگیر حوزه تنظیم گری، صدور مجوز و نظارت بر آن، تقسیم بندیهایی که صورت گرفته و در دو ماده لایحه پیشنهادی راجع به بحث تفکیک مسئولیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در آن اشاره شده است.
سوال: در حال حاضر پس تعارضی بین مصوبات وجود ندارد درست است، منظورم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات مجلس است.
قاضی زاده هاشمی: نه، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاریهای کلان در حوزه فرهنگی را دارد و مجلس شورای اسلامی قوانینی که لازم الاجراست توسط یکایک دستگاهها، البته ما یک خلاء دیگری داریم که این خلاء در طول این چند سال کمافی السابق وجود داشته راجع به بحث نحوه رسیدگی به تخلفات و تعیین میزان جرایم، آن چیزی که در تعارض منافع بین ذینفعان و دستگاههای تنظیم گر وجود دارد این هست که خیلی از این اختلافات به محاکم قضایی کشیده میشود و محاکم قضایی از باب این که قانونی مصرّح به آن اشاره نشده غالبا منجر به نتیجه برای حوزه تنظیم گری نمیشود.
سوال: این مورد الان در مجلس در حال پیگیری است درست است؟
قاضی زاده هاشمی: این مورد در متن لایحه برنامه هفتم باز هم به صورت احکام کلی اشاره شده، یعنی تفکیک کرده همه موضوعات را بین سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد، در یک جایی هم ارجاع به تدوین یک آیین نامه مشترک داده، اما کماکان برای این که با صراحت بیشتری قانونی باشد در مورد میزان تخلفات و جرایم، باز ما نیازمند یک قانون دائم هستیم؛ همانطور که میدانید قوانین بودجه یا قانون برنامه یک قانون دائم نیست، یعنی قانونهای بودجه یکساله و برنامه ۵ ساله هست و به تبع آن نیاز دارد ما این صحبت را هم با عزیزان مطرح کردیم که یک مقداری در این زمینه یک ماده واحده پیشنهاد بدهند به مجلس.
سوال: آقای محمد حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روی خط ارتباطی ما هستند. اقای ساعی قدری در خصوص مصوبه اخیر بفرمایید و مواردی که در آن اشاره شده آیا تغییر خاصی اتفاق افتاده با توجه به این که این اقدامات و تکالیفی که برای ساترا در نظر گرفته شده در گذشته هم وجود داشته، بفرمایید در خصوص مبنای آن و ضرورت این که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدیدی را صادر کرده است.
ساعی: بله، به نظر بنده هم باید مجموعه مصوبات پیشین رویههای حقوقی لازم برای این که چه اتفاقی قرار است در این عرصه بیفتد را به ما نشان میداد، ولی در عین حال تا یک حدی بالاخره صحبت از برخی از ابهامات در این حوزه وجود داشت، البته برخی افراد که کلا مدعی بودند که این حوزه فاقد هر گونه تنظیم گری هست، از اینها بگذریم، ولی در داخل حاکمیت هم برخی از دوستان نکات ریزی را داشتند برای این که مجموعه اینها فیصله پیدا کند یک مجموعه گفتگوهای طولانی اتفاق افتاد من فکر میکنم آن اتفاقی که منجر به تصویب این مصوبه شد شاید اتفاقات اولیه اش از حدود یک سال قبل شروع شد و اصلیترین مذاکرات در این حوزه بین سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و خود دوستان در یک توافقی به یک اجماعی برای یک تقسیم کار رسیدند و بعد از حدود شاید ۵ ماه که این بحث در داخل شورا در کمیسیونهای مختلف داخلی اتفاق افتاد همان اجماع و تقسیم کاری که بین دو دستگاه اصلی اتفاق افتاده بود مصوب شد که کاملا روشن بشود.
سوال: برخیها منتقد بودند، مصوبه امکان دارد شبکه خانگی را محدود بکند نظر شما چیست؟
ساعی: حقیقت این است که اگر ما الان سینمایی داریم، صنعت خانگی داریم، اقتصادی در حوزه فرهنگ و هنر داریم، به دلیل این امکانات و ظرفیتهای قانونی و تنظیم گری است که جمهوری اسلامی برای تولیدات بومی فراهم کرده است. این که دوستان این ظرفیت را نمیبینند و فکر میکنند که اگر فضا بدون قانون باشد و حصار تنظیم گری شکسته بشود و مثلا فرض بکنید که آن فضای جهانی سازی که همه جای دنیا تولیدات بومی را از بین برده بیاید در ایران هم غلبه پیدا بکند میتوانند اینها پیروز بشوند به نظرم تصور غلطی است یعنی اولین شاید منفعت را از این مصوبه در دراز دوستانی خواهند برد مدت که در این حوزه دارند کار میکنند و انشاالله برای آنها موجب برکت خواهد بود.
سوال: بحث محدودیت مطرح شد نظرتان را بفرمایید و یک مقدار هم راجع به شورای رستا توضیح بدهید چطور قرار است شبکه خانگی ما را تقویت کند؟
مقیسه: مجمع رستا یک مجمع مشورتی است از همه سکوهایی که مجوز فعالیت از ساترا دریافت کردند، این مجمع که ۳۸۸ عضو فعلا دارد و مطابق مجوزگیرندگان جدید به اعضای آن اضافه میشود یک شورای راهبری خودشان انتخاب کردند.
سوال: یعنی سکوها هم الان در نظارت و تنظیم گری دخیل خواهند بود؟
مقیسه: این شورای راهبری به همهی شوراهای تصمیم گیری ساترا یک نماینده معرفی میکند، آقا درخدمت نماینده مجمع رستا خواهیم بود به خاطر این که نظرهای بخش خصوصی را بشنویم و توجه کنیم.
سوال: اقای هاشمی بفرمایید:
هاشمی: در مورد صوت و تصویر فراگیر و این که ما بتوانیم یک نظارت دقیق و کلی داشته باشیم، چون صوت و تصویر فراگیر اعم از نمایش خانگی است، به نظر ما میرسد که مدل نظارت بر مطبوعات مدل قابل گفتگو و قابل مطالعهای است شاید در این طور تلقی میشود که صفر تا صد حوزه مطبوعات با وزارت فرهنگ است، اما در واقع ابتکار عمل در اختیار هیات نظارت بر مطبوعاتی است که فقط دبیرخانه اش در ارشاد است و در واقع ۶ عضو دیگر از بقیه دستگاهها و قوهها و نهادها هستند شاید این بتواند در این مدل به ما کمک کند.