پخش زنده
امروز: -
فصل تابستان به خاطر سه ماه تعطیلی، برای دانش آموزان و دانشجویان فرصت است یا بطالت؟
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاهها؛ معضلی برای خانوادهها پیش میآید که این تعطیلات برای این قشر نونهال، نوجوان و جوان فرصت است یا زمان به بطالت میگذرد.
در قوانین کشور، ادارات و نهادهای زیادی به عنوان متولی کلاسهای اوقات فراغت برای پر کردن تعطیلات این قشر معرفی میشوند و همه این ادارات و نهادها از بودجه کشوری بهره مند میشوند تا برای دانش آموزان و دانشجویان فرصتی برای پر کردن اوقات این افراد ایجاد کنند.
با شروع فصل تابستان خانوادهها برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزانشان به دنبال جایی میگردند تا فرزندشان بتواند با خاطری آسوده، زمان بیکاری اش را پر کند و وقتشان به بطالت نگذرد.
شرکت در کلاسهای علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله راهکارهای خانوادهها برای پر کردن این اوقات به شمار میرود تا هم فرزندشان چیزی یاد بگیرد و هم وقت آنها در فصل تابستان تلف نشود.
اما مطلبی که در این میان برای بسیاری از خانوادهها مهمه اینستکه مبلغ حق الزحمه شرکت در کلاسها زیاد است و خیلی از خانوادهها توان پرداخت مبالغ بالا را ندارند.
مدارس، دانشگاهها، مساجد، ادارات ورزش و جوانان، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری (کلاسهای هنری و سینماها)، کانون فرهنگی هنری مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی؛ مراکز فنی و حرفهای، صداوسیما، شهرداریها و دیگر ادارات و نهادها؛ مراکزی هستند که میتوانند با برنامه ریزی درست و صحیح، در پر کردن اوقات فراغت نونهالان، نوجوانان و جوانان تلاش کنند و خانوادهها نیز بتوانند با خیالی آسوده به زندگی خود برسند.
آموزش و پرورش، متولی اصلی اوقات فراغت
آموزش و پرورش با داشتن حدود ۱۶ میلیون دانش آموز، یکی از پرجمعیتترین وزارتخانهها در کشور است و اگر خانوادههای این دانش آموزان را به تعداد آنها اضافه کنیم درصد زیادی از حمعیت کشور با این وزارتخانه سروکار دارند.
اما وزارت آموزش و پرورش برای پر کردن اوقات فراعت قشر دانش آموز، برنامهای دارد یا نه؟
اداره کل آموزش و پرورش مازندران با داشتن ۵۵۰ هزار دانش آموز که در بیش از ۶ هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند باید برنامهای تدوین و اجرا کند که بتواند اوقات فراغت خیلی از این دانش آموزان را پُر کند.
طرح تابستانه نشاط معنوی در امامزادگان مازندران
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران گفت: طرح «نشاط معنوی» با هدف ایجاد هویت دینی و اسلامی با استفاده از روشهای نوین آموزشی و معارفی غیرمستقیم در ۱۱۵ امامزاده و بقاع متبرکه استان مازندران از اواسط تیرماه اجرا میشود.
حجت الاسلام ابراهیم حیدری به اهمیت برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان با محوریت امامزادگان و بقاع متبرکه اشاره و افزود: هرساله طرح «نشاط معنوی» در راستای تحقق این مهم با استقبال نسل نو برگزار میشود.
او گفت: مخاطبان این طرح دانشآموزان دختر و پسر رده سنی ۸ تا ۱۸ سال هستند.
او به زمان اجرای طرح از ۱۵ تیرماه امسال تا ۳۱ مرداد ماه اشاره کرد و افزود: اساتید و مربیان طرح «نشاط معنوی» متشکل از مبلغین اعزامی و بومی، مربیان سبک زندگی اسلامی، اساتید فنی و حرفهای جهت مهارت آموزی و توانمندسازی و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران «ایجاد هویت دینی و اسلامی با استفاده از روشهای نوین آموزشی و معارفی غیر مستقیم»، «استفاده از ابزارهای روز و جذاب همانند ظرفیت سالم فضای مجازی و ارتباطگیری مؤثر»، «زمینهسازی تربیت نسل جوان و نوجوان جهت کادرسازی برای مدیریت بقاع متبرکه و مراکز افق»، «تقویت بنیه جسمی و ایجاد نشاط روحی با استفاده از برنامههای ورزشی»، «مهارتافزایی و توانمندسازی دانشآموزان در کلاسهای طرح نشاط معنوی» را اهداف این طرح برشمرد و گفت: روشهای اجرای طرح «نشاط معنوی» به صورت برنامههای ترکیبی آموزشی، ورزشی، اردویی و مشارکتی است.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از مراکز مهم برای پر کردن اوقات فراغت قشر کودک و نوجوان محسوب میشود که میتواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران گفت: در آستانه فصل تابستان و پُر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجونان، در کارگاههای تابستانه کانون، با ۷۶ عنوان رشته و ۶۵۰ کارگاه در سراسر مراکز فرهنگی هنری استان، به منظور غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان استان از علاقهمندان نامنویسی میشود.
حامد فاضلی با بیان اینکه اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، مسالهای مهم برای کسب مهارت فردی و اجتماعی و شکوفایی استعدادها و خلاقیتهای فردی است افزود: کارگاههای عمومی کانون به صورت رایگان و کارگاههای تخصصی نیز با شهریهای به نسبت کمتر از سایر مراکز هنری و فرهنگی ثبت نام خواهند داشت.
فاضلی با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تشکیل کارگاههای متنوع در حوزههای: فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و دینی از قبیل هنر قصهگویی و اجرا - هنرهای تجسمی- هنرهای نمایشی- هنرهای تصویری- هنرهای آوایی- فعالیتهای ادبی- فعالیتهای علمی و آموزشی مانند رباتیک و آی کیو مس - بازی و سرگرمی- کارگاههای حال خوش زندگی و پرورش خلاقیت و آموزش قرآن (تفکر خلاق) و ... پذیرای عموم علاقهمندان است، گروههای سنی قابل پذیرش در کانون را «نوباوه» ۴ سال به بالا، «نوخوان» ۷ سال به بالا، «نونهال» ۹ سال به بالا، «نونگاه» ۱۲ سال به بالا و «نوجوان» ۱۵ سال به بالا اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: علاقهمندان از ۲۹ خرداد تا ۲ تیر ۱۴۰۲ برای نامنویسی اولیه دورههای حضوری به پایگاه کانون به نشانی https://kpf.ir/user_register مراجعه و در یکی از مراکز نزدیک محل سکونت خود ثبتنام و سپس با تماس یا مراجعه حضوری به آن مرکز برنامه کارگاهها را دریافت کنند.
اجرای طرح ملی نظارتی نجم در فنی وحرفهای
طرح نجم، با هدف نظارت جامع بر مراکز آموزش فنی وحرفهای کشور اجرایی شد.
معاون بهسازی وتوسعه آموزش فنی وحرفهای کشور در جریان بازدید گروههای سازمان فنی وحرفهای کشور از مراکز وکارگاههای فنی وحرفهای مازندران گفت: این طرح با هدف نظارت جامع بر مراکز آموزش فنی وحرفه ای، از ۲۷خرداد همزمان با سراسر کشور در مازندران هم اجرایی شده است.
حسین بابایان با بیان اینکه مازندران با داشتن بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی وبیش از هزار و۸۰۰ آموزشگاه آزاد یکی از استانهای مهم و مطرح در حوزه مهارت آموزی است، افزود: این استان بدلیل ظرفیت خوبی که در کارگاهها بویژه در نیروی انسانی دارد جزء یکی از مراکزی است که همواره از نظر سازمان فنی وحرفهای مورد توجه بوده است.
معاون سازمان فنی وحرفهای کشور با اشاره به استقرار دو گروه ارزیاب به منظور بازدیدهای میدانی درغرب و شرق استان، خاطرنشان کرد: طرح نجم میتواند بخشی از کمبودهایی که در سیستم وجود داشته و ناشی از یک کم تحرکی در حوزههای آموزشی در سالهای گذشته بوده را شناسایی و با شناسایی ظرفیتهای پنهانی در مراکز سازمان و چالشها، برای مولد سازی برخی از ظرفیتهای نهفته اقدام کند.
وی همچنین به بازید گروههای اعزامی و استانی از کارگاههای فنی وحرفهای مازندران اشاره کردو گفت: گروههای ارزیاب با بررسی مسائل مختلف در سیستمهای آموزشی و تسلط بر چالشها و مشکلات، با پویا کردن و به حرکت درآوردن لایحههای پنهان میتوان گام به گام به پویایی واشتغال کشور کمک کرد چراکه معتقدیم فردی که مهارت داشته باشد ومهارتش مورد نیاز جامعه باشد هیچگاه بیکار نیست.
معاون بهسازی و توسعه آموزش فنی وحرفهای کشور تصریح کرد: اگر در جایی سایه شوم بیکاری برجوانان سایه افکنده با بررسی دو موضوع؛ افزایش مهارت آموزی و ایجاد ظرفیتهای مورد نیاز جامعه، معضل بیکاری در کشور نخواهیم داشت.
امیدواریم مسئولان مربوطه با برنامه ریزیهای درست و برگزاری کلاسهاس آموزشی و تربیتی ؛ خانواده ها را در پر کردن اوقات فراعت فرزندانشان یاری دهند و بچه ها هم از این فرصت به بهتریبن نحو برای پر کردن اوقات بیکاریشان استفاده کنند.