مشهد، پایلوت بهکارگیری اتوبوس و تاکسی برقی در کشور
شهردار مشهد گفت: باهدف کاهش آلودگی هوا، پیشنهاد پایلوت شدن مشهد برای بهکارگیری اتوبوس و تاکسی برقی را به وزارت کشور ارائه دادیم که با آن موافقت شده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، محمدرضا قلندر شریف در مراسم رونمایی از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه
اشتراکی و افتتاح ۳۰ ایستگاه دوچرخه بایدو که با حضور رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، برگزار شد، افزود: این پیشنهاد شامل پایلوت قرار دادن مشهد برای بهکارگیری اتوبوس برقی در خط ۱ بیآرتی است که این خط با روزانه ۱۰۰ هزار سفر، ظرفیت بهکارگیری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را دارد.
وی ادامه داد: در همین مسیر، قول پایلوت شدن مشهد برای به کارگیری تاکسی برقی را با حداقل هزار دستگاه نیز گرفتهایم که این هم به کاهش آلودگی هوا کمک میکند.
متأسفانه توسعه شهرها ما را با یک بیبرنامگی به سمت گسترش استفاده از خودرو سوق داده است و بهجایی رسیدهایم که گاهی خیابانها تبدیل به پارکینگ میشود.
بهره برداری از مرحله اول خط ۳ مترو؛ بهار سال آینده
شهردار مشهد، سرانههای حملونقل عمومی را پایین دانست و خاطرنشان کرد: در این حوزه مهمترین بخش، قطار شهری و مترو است که براساس برنامه طراحیشده، مشهد دارای چهار خط است که دو خط آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده و به دنبال این هستیم مرحله اول خط ۳ را (حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا (ع)) در بهار سال ۱۴۰۳ آماده بهرهبرداری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین ادامه خط ۳ نیز به همراه حفاری تونل خط ۴ به شکل پررنگی دنبال خواهد شد و امیدواریم طبق برنامهریزیهای انجامشده، حفاری تونل خطوط قطار شهری تا پایان مردادماه ۱۴۰۴ تمام شود.
قلندر شریف اضافه کرد: در کنار این موارد به توسعه حملونقل از طریق TOD نیز در مسیر خطوط مترو توجه ویژهای خواهیم داشت.
اختصاص ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد
شهردار مشهد بابیان اینکه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز توجه ویژهای شده است، افزود: دراین راستا اتوبوسهای جدید را با کمک دولت تأمین خواهیم کرد و در گام اول ۱۴۰ دستگاه ون به مشهد اختصاص داده شده که تعداد زیادی از این ونها در حومه شهر بهکار گرفته خواهد شد و با این کار یک اتوبوس از خطوط حومه، خارج و به خطوط شهری اضافه میشود.
اقدامات شهرداری مشهد برای ترویج فرهنگ دوچرخهسواری
قلندرشریف همچنین با تاکید بر ترویج و توسعه فرهنگ دوچرخهسواری، افزود: دوچرخههای اشتراکی بهتنهایی نیاز شهر را تأمین نمیکند، اما قطعاً در ترویج فرهنگ دوچرخهسواری بسیار تأثیرگذار بوده است.
وی اضافه کرد: شهر مشهد که بهصورت مستمر شاهد حضور پنج میلیون زائر و مجاور است، با چند هزار دوچرخه بایدو نیازش رفع نمیشود؛ اما وقتی این دوچرخهها با هزینه کم در اختیار مردم قرار دارد و برخی از آن استفاده میکنند؛ سایرین را هم تشویق به دوچرخهسواری میکند.
این مسئول تصریح کرد: در همین راستا امروز شاهد بهرهبرداری از ۳۰ ایستگاه جدید دوچرخه اشتراکی بایدو که بیشتر آنها در حاشیه شهر هستند، به همراه رونمایی از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه جدید هستیم و براین نکته تأکید داریم این عدد دوچرخه و ایستگاه هر فصل افزایش پیدا کند و تا پایان امسال، به ۱۰ هزار دوچرخه برسد.
شهردار مشهد تصریح کرد: همچنین بیش از ۲۵۰ کیلومتر خطوط ویژه دوچرخه ایجاد شده است که باید این مسیرها بیشتر شود.
وی اضافه کرد: همچنین برای کمک به ترویج دوچرخهسواری، تفاهمنامهای سهجانبه میان شهرداری مشهد بهعنوان شهر دوستدار دوچرخه، هیئت دوچرخهسواری و بانک مهر ایران امضا شده است که طی آن ۸۸ هزار و ۸۸۸ دستگاه دوچرخه با استفاده از تسهیلات به شهروندان واگذار میشود.