پخش زنده
امروز: -
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ جمعیتآوری، این سازمان، پیشران بوده است گفت: انتشار کتاب، تولید چند فیلم و موسیقی، و تربیت گروهای مبلغان ازجمله این فعالیت هاست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام عزت زمانی در نشست خبری که با موضوع «ارایه گزارش اقدامات و برنامههای ستاد جمعیت» در معاونت فرهنگی این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه از دو سال پیش قانون جوانی جمعیت مطرح شده است، گفت: به همین منظور بستههای اقتصادی مد نظر قرار گرفت و خدماتی ارائه شد، اما در حوزه فرهنگی باید به اقداماتی توجه میشد که در این زمینه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مجموعهای دولتی که با گروههای مردمی ارتباط دارد، به برنامههای آموزشی و شبکهسازی توجه داشت، به گونهای که برخی از کارها را خودمان متولی شدیم و برخی دیگر از کارها با تعامل مجموعههای دیگر صورت گرفت و باید بگوئیم سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه جمعیت همواره پیشران بوده است.
وی با اشاره به اینکه در شبکههای مساجد و هیئتها سعی شد به محتواهای جمعیتی توجه شود، افزود: در سالهای گذشته نیز هیئتهای مذهبی با شعار «نسل به نسل پناهت هستیم» در موضوع جمعیت فرهنگسازی کردند ضمن اینکه در بخش بانوان حوزههای مختلفی همچون نقش مادری تا شبکه نهضت مادران در شبکه محلات مورد اهتمام قرار گرفت.
رویکردهای فرهنگی و هنری با موضوع فرهنگسازی جمعیت
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تربیت گروههای مُبلغ، تشکیل گروههای تبلیغی مرتبط که با همکاری وزارت ورزش و دیگر مجموعهها مورد توجه قرار گرفت و در بخشهای هنری و رسانهای هم این سازمان فعالیتهای هنری بسیاری با موضوع فیلم، مجموعه تلویزیونی، مستند، ساخت موسیقی، انتشار کتاب و نشریه، پویانمایی، ساخت مستند و برپایی رویدادها انجام شده است که ازجمله میتوان به فیلمهای عطر آلود و در آغوش درخت اشاره کرد و در حوزه موسیقی نیز به موسیقی «پا به ماه» و در حوزه کتاب نیز ۱۰ عنوان کتاب منتشر شده که منبع تبلیغی برای مبلغان است.
حجت الاسلام عزت زمانی با اشاره به اینکه امسال سازمان تبلیغات اسلامی در جشنواره " فیلم ۱۰۰" با موضوع خانواده مشارکت بیشتری خواهد داشت، گفت: بیش از ۱۰۰ اثر، پویش و برنامه در حوزههای فرهنگی، هنری و رسانهای در زمینه جوانی جمعیت انجام شده است.
وی با بیان اینکه ظرفیت بودجه در دستگاههای فرهنگی ضعیف است و در دستگاههای فرهنگی فقر بودجهای بیداد میکند، افزود: سرانههای بودجه فرهنگی قابل مقایسه با هیچ جای دنیا نیست. ما اقتصاد فرهنگی و فرهنگ اقتصادی داریم که اگر به آن توجه شود کشوری غنی خواهیم بود، زیرا سرمایههای فرهنگ، سرمایههای اقتصادی در همه دنیاست و برای آنها پول هزینه میکنند.
حجت الاسلام عزت زمانی گفت: آنچه گره اصلی در فرزندآوری است، تغییر نگرش ذهنی مردم است و باید نگاه متعالی تری در مجموعههای سیاست گذار در این زمینه ایجاد شود. فرهنگسازی مهمترین عامل در امر جمعیتآوری است، البته در حوزه حل مسئله نیز ما اقداماتی انجام داده ایم.
راه اندازی ۷۰ سایت همسان گزینی
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به راه اندازی ۷۰ سایت برای همسان گزینی گفت: بسیاری از پایگاهها و کانالهایی غیرمجاز برای این امر ایجاد شده است که مورد تایید ما نیست و با نیروی انتظامی هماهنگیهایی شده است که برخورد لازم صورت بگیرد، زیرا هرکسی بخواهد نفش واسطهگری در ازدواج داشته باشد باید از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز بگیرد و این ۷۰ سایت با مجوز ما فعالیت میکنند.
وی با اشاره به مادههای قانونی در این زمینه گفت: دو ماده قانونی در این زمینه داریم، ماده ۳۷ قانون که فرهنگسازی در امر واسطهگری ازدواج است که به خاطر کمبود منابع نتوانستیم به خوبی پیش بریم، اما در امر تبصره همین قانون مجموعه تبصره ماده ۱۳ در همکاری سازمان تبلیغات و وزارت ورزش برای مراکز همسانگزینی طراحی شده است. یکی از عوامل ازدواج نکردن جوانان، پیدا نکردن فرد همکیش خودشان است، زیرا در این زمینه نقش واسطهگری گذشتگان هم بسیار کم شده است.
رئیس ستاد فرهنگی خانوده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از فصل پنج پرداختهایی دارد که باید به روحانیون که در روستا و حاشیههای شهر فعالیت میکنند تخصیص بدهد. یک بخشی از قانون دیگر هم برای تبلیغات محیطی است که در ماده ۳۲ ذکر شده که در وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت کشور رفت و برگشت شده است که نیاز به اصلاح در برخی قوانین دارد و در اختیار قرار دادن تابلوهای محیطی به مجموعههای مردمی وظیفه ماست که سامانه «سمیم» برای تبلیغات جمعیت اختصاص یافته است.
در این مراسم از نشریه امید آینده نیز رونمایی شد.