پخش زنده
امروز: -
کارشناسان مسائل غرب آسیا از سرگیری روابط ایران و عربستان را در حل و فصل موضوعات جهان اسلام مؤثر خواندند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،آقایان سیدرضا صدرالحسینی و امیرمسعود جمشیدپور کارشناسان مسائل غرب آسیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب سیما و آقای فرزاد پیل تن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران و خانم مهناز گودرزی کارشناس مسائل غرب آسیا در ارتباط تلفنی با این برنامه به پرسشها درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان پاسخ دادند.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: آقای دکتر صدرالحسینی با حضرتعالی آغاز کنیم با یک سؤال دو بخشی، اول اهمیت و اهداف سفر وزیر امور خارجه عربستان به تهران و اینکه به هر حال در این مدتی که این روابط قطع بوده چه ظرفیتهایی بین دو کشور بوده که به علت این قطع روابط مغفول مانده و حالا میشود از آن روابط و از آن ظرفیتها استفاده کرد.
آقای سیدرضا صدرالحسین کارشناس مسائل غرب آسیا: باید این نکته را خدمتتان عرض کنم که در حقیقت هر دو ملت و هر دو کشور به این نقطه رسیدند که از خلأ ارتباطات بین دو کشور، دیگران و کشورهای فرامنطقهای دارند استفاده میکنند یکی از موضوعات مهم در این رابطه کاهش امنیت در منطقه بود و حضور رژیم صهیونیستی، اگر به میزان آمار و ارقام تجاری بین دو کشور هم توجه شود کاملاً مشخص میشود که دو کشوری که میتوانند در حوزه مسائل انرژی و نفت و در ارتباط با مسائل جهان اسلام همکاریهای قابل توجهی داشته باشند در این ۷ سال ظرفیتها بر زمین مانده بود و دیگران از آن بهره میبردند بنابراین به نظر میرسد که چشم انداز آینده نسبت به همکاریهای دو جانبه بسیار روشن است و هر دو کشور به این نقطه رسیدند که بعد از دور مذاکراتی که در گزارش شما به آن اشاره شده بود سریعتر این اقدام صورت بگیرد تا بتوانند این خلأ وجود دو قطب اصلی و دو طرف اصلی جهان اسلام بتوانند خلأهای موجود را پر کنند و ضمناً مدیریت جهان اسلام را بر عهده بگیرد البته من در بخشهای بعدی توضیحاتی خواهم داد، ولی جناب آقای دکتر سیفی جنابعالی و بینندگان گرامی خوب مستحضر هستند که نکته مهمی که امروز ما در جهان اسلام داریم موضوع سودان است و قطعاً و یقیناً از این اتفاقات در مناطق دیگر جهان اسلام هم رخ خواهد داد و پروندهها و چالشهای دیگری هم موجود است بنابراین روابط دو کشور مؤثر در جهان اسلام میتواند به سرعت موضوعات را رفع کند یا کاهش دهد و یا کنترل کند و مدیریت را این دو کشور مؤثر در حوزه غرب آسیا، حوزه عربی و اسلامی و حوزه انرژی در اختیار داشته باشند.
سوال: بسیار عالی آقای جمشیدپور ضمن اینکه نظر خودتان را بفرمایید در خصوص موضوع مطرح شده در ادامه بفرمایید چی شد که عربستانی که به هر حال مثل خیلی از کشورهای دیگر سالها این امنیت و پیشرفت و ثبات منطقهای را در خارج از منطقه دنبال میکرد الآن به این نتیجه رسید که باید با آن سیاست همسایگی که ایران همیشه در هر موقعیتی بر آن تأکید میکرد نگاه به درون اینکه رشد، توسعه و امنیت و ثبات منطقه را باید از درون منطقه جستجو کرد چی شد یک دفعه روی این حوزه ورود کردند و آمدند به سمت سیاستهایی که ایران مدنظرش بود و بر آن تأکید میکرد و نفی دخالت خارجی؟
آقای امیرمسعود جمشیدپور کارشناس مسائل غرب آسیا: بله؛ همان طور که در سؤال شما هم بود در واقع مفاهیمی سالها توسط جمهوری اسلامی در بیانات مقامات رسمی ما متجلی و تزریق شده بود در اذهان نخبگان و آن هم بحث مفاهیمی مثل امنیت دسته جمعی و نگاه درون زا به مسئلهی امنیت بدون دخالت قدرتهای خارجی و ائتلاف سازیهای از بیرون، این مسئله موقعی که در خصوص مسائل حوزه روابط بین الملل میخواهیم صحبت کنیم باید دو تا حوزه را از هم تفکیک کنیم؛ عوامل ساختاری و عوامل غیرساختاری، عوامل ساختاری بیشتر به بازی قدرتهای بزرگ مرتبط میشود و توزیع توانایی بین آنها که یک ساختاری را ایجاد میکند که ادراک مقامات و مسئولین سیاست خارجی یک کشور از آن ساختار، کنش آنها را مشخص میکند که این مسئلهای است که اگر در حوزه حالا در سؤالات بعدی شما در خصوص دیدگاه امریکا یا چین یا قدرتهای بزرگ نسبت به این موضوع پرسیده شد من پاسخ خواهم داد، اما آن چیزی که در خصوص عوامل غیر ساختاری یعنی پویاییهای روابط بین دو تا کشور، مسائل دو جانبه یا چند جانبه و حتی منطقهای را میتوانیم به آن اشاره کنیم این هست که آقای دکتر هم به خوبی تشریح کردند زمانهایی که بالاخره میگوید اذا تعارض تساقط، یعنی در واقع تعارض بین دو کشور وضعیت را به یک تساقطی رسانده بود که دو تا کشور احساس کردند که میتوانند از طریق اتخاذ یک نوع رویکردهای مثبت در واقع بازی با حاصل جمع غیر صفر را دنبال کنند و این در واقع تأمین منافع دو تا کشور بیشتر کمک میکند این یک مسئله است مسئلهی دیگر این است که عربستان یک دفعه تصمیم گرفت حال به هر دلیلی که در واقع هویت سیاست خارجی خودش را بازتعریف کند اگر قبل از این در یک سمت از تعارضات خودش را تعریف میکرد الآن دارد تلاش میکند که در واقع یک نوع رویکرد بی طرفی مثبت، یک نوع موضع میانه در خصوص تعارضات منطقه و حتی فرامنطقهای اتخاذ کند این مسئله خصوصاً در دو جا خیلی بروز پیدا کرد یکی دعوت از آقای بشار اسد در اجلاسیهی سران اتحادیه عرب در جده بود که در واقع آنجا قطر مخالف بود، اما عربستان در واقع این کار را انجام داد و یکی هم در خصوص دعوت همزمان از آقای زلنسکی در آن اجلاسیه، رئیس جمهور اوکراین و درخواست از آقای پوتین رئیس جمهور روسیه که این در واقع این رویکرد میانه در واقع دارد تلاش میکند که از طریق میانجی گری بین اطراف منازعات سعی کند یک نوع در واقع پرستیژ سیاست خارجی برای خودش کسب کند و در ضمن آن برنامههای توسعهی اقتصادی خودش که نیازمند تصفیر حالا این عبارت تصفیر که از صفر یعنی کاهش تنش با کشورهای منطقهای است را پیگیری کند این در واقع عواملی است که میشود به آن اشاره کرد حالا در خصوص ظرفیتهای اقتصادی اگر فرصت بود ان شاء الله صحبت خواهیم کرد.
سوال: آقای صدرالحسینی حالا با آب شدن یخ روابط ایران و عربستان الآن چه ظرفیتهایی شکل میگیرد بین دو کشور، نظرات کارشناسها را که مطالعه میکردیم خیلیها معتقد بودند که این یک رابطه برد ــ برد خواهد بود برای ایران و عربستان، چرا؟
صدرالحسینی: ببینید زمانی که صحبت از ظرفیت میشود ممکن است ذهن به سرعت برود به سمت مسائل اقتصادی و تجاری که البته هست و البته ما در مورد آن صحبت خواهیم کرد، اما ما موضوعات مهم تری را داریم که تا آن موضوعات حل نشود نمیتوانیم یکدستی، هم فکری و هم افزایی را با هم داشته باشیم یکی از موضوعات مهم امروز رژیم صهیونیستی در منطقه است یکی از موضوعات مهم موضوع آرمان فلسطین و ملت فلسطین است، به نظرم میآید با توجه به فرصت کوتاهی که داریم در مورد بعضی از اینها بتوانیم یک گفتگویی با شما داشته باشیم و بعداً در قالب سؤالات دیگر به ظرفیتهای دیگر بپردازیم ببینید نکتهی مهم این است که امروز موضوع فلسطین که موضوع اول جهان اسلام است توقع این هست که دو کشور مؤثر در جهان اسلام یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان نسبت به این موضوع، یک اتخاذ تصمیم واحد، مؤثر و یک اقدامی انجام دهند که شرایط ملت فلسطین از آنچه که امروز هست وضعیت بهتر شود هیچ کس در این رابطه شک و شبههای ندارد که مقاومت فلسطین امروز توانسته به عنوان یکی از بازیگران اصلی در مقابله با رژیم صهیونیستی و تجاوزات آن بایستد بنابراین الآن زمانی است که ملت فلسطین باید از این مقاومت واقعاً یک سود واقعی و یک شرایط جدید در زیست زندگی آنها به وجود بیاید این دو کار که خیلی کار مهمی است برای موضوع فلسطین باید توسط ایران و عربستان صورت بگیرد یعنی پروندهی مشترک فلسطین بین ما و عربستان مورد مداقه قرار بگیرد طرحهای جدید، به سرعت برویم به سمت کنترل اقداماتی که رژیم صهیونیستی ممکن است در شرایط کنونی که بحران داخلی دارد آن را از پا درمی آورد مثل تقریباً یک ماه و نیم پیش که این اتفاق افتاد کاملاً بتوانیم این را مدیریت کنیم و کنترل کنیم که البته اگر کل برنامه در این رابطه بود میتوانستیم دقیقتر و جزئیتر صحبت کنیم، اما در ارتباط با موضوع رژیم صهیونیستی ضمن اینکه به فلسطین کاملاً مرتبط میشود، اما باید یک پروندهی مستقل بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای او مفتوح شود و یا اگر مفتوح است فعال شود چرا؟ چون رژیم صهیونیستی تلاش میکند که از خلأ امنیتی موجود در منطقه که آقای دکتر جمشیدپور هم یک اشارهای کردند یعنی عدم وجود یک امنیت منطقهای و یک طرح اجرایی برای امنیت منطقه دارد حداکثر استفاده را میکند بنابراین دو کشور ایران و عربستان نسبت به این موضوع باید فوری و با توجه به طرحهایی که امکان اجرایی شدن را دارد وارد بشوند و اقدام کنند بنابراین من به بخشی از ظرفیتها اشاره کردم که در بخشهای دیگر اگر فرصت به من داده شود در مورد ظرفیتهای دیگر هم گفتگو خواهم کرد.
سوال: آقای جمشیدپور شما در خصوص ظرفیتهای اقتصادی بفرمایید و اینکه اصلاً این رابطه بین ایران و عربستان را با توجه به احیاء روابط چقدر راهبردی میدانید؟
جمشیدپور: یک مسئله که در خصوص همکاریهای اقتصادی باید به آن توجه کنیم علاقهی هر دو کشور به عضویت در سازمانهای نوظهوری هستند که در واقع پایه گذار آنها اقتصادهای نوظهور است یعنی در واقع مشخصاً یکی در واقع ”بریکس“ و دیگری ”شانگهای“ ما مراحل عضویتمان در شانگهای پیشرفتهای قابل ملاحظهای داشته همزمان عربستان سعودی هم درخواست عضویت در پیمان شانگهای را دارد؛ سه ملاقات بین وزرای خارجه دو کشور در این دو ماه انجام شد که در واقع بسامد نسبتاً بالایی از دیدار وزرای خارجه است که یکی از اینها در حاشیهی اجلاس اوپک بود اتفاقاً امروز هم که ملاقاتی بین آقای پوتین و در واقع کشور امارات انجام شد آنجا در واقع آن دیدگاه را میتوانید در بین حکام عرب کشورهای منطقه ببینید که آنها هم دارند تلاش میکنند که یک مقدار از سیطرهی غرب خودشان را رها کنند همان بحث سیاست اتخاذ رویکرد میانه؛ من فکر میکنم که این پیمانها و سازمانهای بین المللی که هر دو کشور علاقه دارند که در او فعالیت کنند میتواند بستر نهادی خوبی برای فعالیتهای اقتصادی ما باشد همکاریهای اقتصادی احتیاج به یک سری زیرساختهای و نهادها و ابزارهای مالی دارد شما در یک تجارت احتیاج دارید که اعتبارات اسنادی گشایش کنید احتیاج به بیمه دارید مجموعهی اینها به نظر میرسد که اگر ما بخواهیم در یک ظرفی به عنوان یک راهبرد اقتصادی برای پیگیری روابط دو جانبه مدنظر قرار دهیم بحث چند جانبه گرایی با مشارکت قدرتهای نوظهور اقتصادی حتی غیرغربی مثل هند، چین و مانند اینهاست.
سوال: ارتباطمان برقرار است با آقای فرزاد پیل تن مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران؛ آقای پیل تن قدری در خصوص سطح روابط تجاری ایران و عربستان برای بینندگان بفرمایید در حال حاضر در چه سطحی است و با احیای روابط فکر میکنید که چه ظرفیتهایی الآن وجود دارد که میتواند آنها در حوزه اقتصادی احیاء شود و این سطح روابط تجاری میان دو کشور را افزایش دهد؟
آقای فرزاد پیل تن مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قبل از قطع روابط دیپلماتیک که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عربستان ما در برخی سالها سطح مبادلات تجاری مان به حدود ۸۰۰ میلیون دلار هم رسیده بود در بعضی از سال ها، ولی به طور میانگین در سالهای قبل از قطع ارتباط دیپلماتیک حدوداً ۳۰۰ میلیون دلار تجارت بین دو کشور در اکثر سالها اتفاق میافتاده که در واقع با توجه به جایگاهی که عربستان در سالهای اخیر پیدا کرده و رشد و به اصطلاح نوآوریهای جدیدی که در حوزههای صنعتی و همچنین صادراتی جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده پیش بینی میشود که با احیای روابط دیپلماتیک دو کشور ما بتوانیم در گام اول و مراحل اول با اقداماتی که با تمرکز بر توسعه روابط میان بخشهای خصوصی دو کشور هست ان شاءالله بتوانیم همان هدف ۸۰۰ میلیون دلاری را در مرحلهی اول و در مراحل بعدی به با ظرفیتهایی که شناسایی شده به حدود ۲ میلیارد دلار بتوانیم ظرفیتی که توسعهی همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور در حوزههای مختلف پیش بینی میشود دست پیدا کنیم.
سوال :اما خانم مهناز گودرزی کارشناس مسائل غرب آسیا هم به جمع ما اضافه شدند، خانم گودرزی به نظر شما این احیای روابط یا ترمیم روابط ایران و عربستان چه آثار و تبعات منطقهای میتواند به همراه داشته باشد و یا اینکه الآن میتواند در خود منطقه یا برای دو کشور به همراه داشته باشد بسیاری از کارشناسان این احیای روابط را یک بازی برد ــ برد برای هر دو کشور میدانند نظر شما را بشنویم.
خانم مهناز گودرزی کارشناس مسائل غرب آسیا در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: همانطور که شما فرمودید این توافق در حقیقت برد ــ برد است و یک بعد منطقهای هم حتی میتواند برای سایر کشورهای منطقه دربر داشته باشد؛ اولین دستاوردش تنش زدایی بیشتری که در منطقه ایجاد میکند و تضمین این مسئله سطح توازن گستردهی منافع ایران و عربستان در منطقه است که به عنوان تضمینی برای صلح منطقه هم هست و در این راستا این توافق میتواند اصلاح کند توازن قدرت را میان ایران و عربستان و سپس تنش زدایی کند در منطقه و جهان اسلام از سمت دیگر منجر به همکاریها و تعاملات بیشتر ایران با سایر کشورهای منطقه میشود از جمله شورای همکاری خلیج فارس، چون که کشورهایی مثل عمان، قطر تبعیت رفتاری دارند از عربستان و میتواند شاهد تقویت روابط ایران و سایر کشورها باشد و روابط به حد تعادل مطلوبی برساند در نتیجه ایران به تدریج نقش بیشتری را پیدا میکند و مناسبات تهران در سطح منطقه افزایش پیدا میکند و به نظر میرسد اگر هم روابط منطقه در خطوط قدیمی خودش ادامه پیدا کند باز هم ما شاهد خروج این انزوای سیاسی در منطقه هستیم و ورود ایران به شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب حداقل به عنوان عضو ناظر در بیانیههایی که صادر میشود از طرف شورای همکاریها یا اتحادیه عرب کمتر جبهه گیری نسبت به ایران دارند از طرف دیگر حتی ما شاهد همکاریهای بیشتر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مجموعهی امنیتی منطقه هم خواهیم بود.
سوال: آقای صدرالحسینی حالا به هر حال اگر قرار است این سطح روابط احیاء و ترمیم شود رشد و تقویت پیدا کند و در مناسبات اقتصادی برسد تا حد همان ۸۰۰ میلیون دلاری که قبل از آن در بهترین حالت در بهترین مقطع زمانی وجود داشت به نظر شما مهمترین اقداماتی که باید در دستور کار دو طرف قرار بگیرد چه مواردی است؟
صدرالحسینی: یک کمک بزرگی آن مصاحبهی تلفنی اول صورت گرفت و این اعداد و ارقام در حقیقت چشم انداز آینده را به ما نشان داد که ما نباید تصور کنیم با به اصطلاح ایجاد این ارتباط یک شرایط ویژهی اقتصادی برای ما به وجود میآید باید توجه داشته باشیم که ما به طور متوسط در حوزهی تجاری با عربستان به طور متوسط سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار، ولی شرایط کنونی امروز عربستان با گذشته بسیار متفاوت است این را باید توجه کنیم نیاز عربستان به دلیل تغییر جهت او از موضوعات امنیتی و نظامی به سمت موضوعات اقتصادی نیازمندی او را به فناوریهای جدید، به انتقال موضوعاتی که به فنی، مهندسی مرتبط میشود به علوم با فناوری بالا، کاملاً افزایش داده و جمهوری اسلامی واقعیت امر این است که این توانمندی را برای صادرات انواع و اقسام نیازهای مصنوعات و یا فنی، مهندسی و یا حتی اقدامات مشترکی که میتواند در حوزهی نفت، گاز نباید فراموش کنیم که بیشترین تولیدکنندهی نفت در دنیا امروز عربستان است و بیشترین دارندهی گاز در دنیا جمهوری اسلامی ایران است این میتواند مکمل همدیگر باشد و کارهای مشترکی در این زمینه میتواند انجام شود.
سوال : فقط مناسبات اقتصادی هم نیست به هر حال مناسبات اجتماعی، سیاسی و حوزههای مختلفی که در این روابط دو طرف بسیار قابل توجه است.
صدرالحسینی: بله قطعاً ببینید ما الآن چندین و چند سال است با توجه به قطع ارتباط ما سفر شیعیان به ایران و زیارت حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) تعطیل است یعنی در حقیقت همانگونه که ما به حج عمره نمیتوانیم برویم آنها هم امکان آمدن برای زیارت نخواهند داشت بعد از گسترش روابط و ایجاد ارتباطات قطعاً در این زمینه میتواند تحولات بزرگی صورت بگیرد همچنین در حوزهی گردشگری غیر از گردشگری دینی و مذهبی میتوانیم در حوزهی تمدنی هم ارتباطات قابل توجهی را داشته باشیم بنابراین سطح مبادلات ما در حوزههای مختلف اعم از موضوعات مصنوعات، فنی و مهندسی، اقدامات مشترک و گردشگری میتواند یک جهش قابل توجهی برای دو طرف داشته باشد که این هم باعث امنیت منطقه خواهد شد و هم باعث تنیدگی مسائل اقتصادی در مسائل سیاسی میشود که قطعاً باعث تنش زدایی بین دو کشور کشورهای منطقه خواهد شد البته این جمله را هم من خدمتتان عرض کنم که ممکن است با آن چند جمله اولیهی عرایض من در تناقض باشد خواستم بگویم انتظارات باید کنترل شود، اما این چشم انداز وجود دارد که ما باید بتوانیم فعالیت بیشتری کنیم تصور نشود فقط با ارتباطات سیاسی، همهی موضوعات یک شبه حل خواهد شد.
سوال: چشم انداز مثبت است، اما باید نگاه واقع بینانه باشد؟
صدرالحسینی: کاملاً درست است.
سوال : آقای جمشیدپور یک مقدار در خصوص واکنشها بگویید به از سرگیری روابط ایران و عربستان این احیای روابط با چه واکنشهایی به هر حال همراه شده بازندگان یا برندگان این احیای روابط چه کسانی یا چه گروههایی هستند و در نهایت اینکه آن طور که حالا در خبرها و تحلیلها میآید این طور برمی آید که احساس میکنیم که امریکا یا غرب زیاد خوشش نمیآید از این احیای روابط چرا همواره به دنبال این است که این روابط فارغ از تنش و آن همسویی در منطقه ایجاد شود؟
جمشیدپور: بزرگترین بازندهی این ماجرا اسرائیل است که در واقع به انزوای بیشتر این کشور منجر میشود اینها دارند و شما موقعی که خط رسانهای اندیشکدهها و رسانهها را که دنبال میکنید اینها برای اینکه عقب نمانند از این قافله مدام در حال عادی سازی ادراکی بهبود روابط با عربستان و عادی سازی با عربستان هستند در صورتی که هیچ ما به ازای عینی در سیاست خارجی بین دو تا کشور یا یک کشور با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و این در واقع یک نوع جو تبلیغاتی ناشی از همان حزن و اندوه انزواست که بروز پیدا میکند، اما در خصوص امریکا، ببینید امریکا میتواند بهرهمند باشد ببینید نکتهای که هست یعنی میتواند از این در واقع بهبود شرایط همسایگی بین کشورهای منطقه بهرهمند باشد به چه معنا؟ حالا اینکه میخواهد بهرهمند باشد یا نمیخواهد بهرهمند باشد آن دیگه امری است، اما ظرفیت این مسئله است به این صورت که میتواند در واقع هزینههای امنیتی خودش را در منطقه کاهش بدهد یعنی اگر شرایط به سمت صلح و دوستی و برادری بین کشورها باشد قاعدتاً امریکا میتواند یک نوع مفارقتی از منطقهی ما داشته باشد برود سراغ موضوعات و مسائل اصلی خودش که توی اسناد راهبردی امنیت ملی خودشان هم تأکید میکنند اینها سال هاست که تأکید میکنند حالا به صراحت که ما میخواهیم از منطقه خارج شویم، اما رویکردهایی که اتخاذ میکنند به تشدید تنش منجر شده و این منجر به این شده که در واقع باج دهی اینها به کشورهایی که کارگزاران این تنش هستند بیشتر باشد این هزینههای امنیتی این کشور افزایش پیدا کرده من دریغ دارم که به این مصاحبهی آقای اوباما مصاحبه معروفی ایشان کردند با نشریه آتلانتیک در روزهای آخر ریاست جمهوری شان من از رو میخوانم میگوید عربستان یکی از مهمترین متحدان امریکاست، اما نیازمند است تا بیاموزد که منطقه را با ایران شریک شود رقابت بین ایران و عربستان باعث جنگ و هرج و مرج در سوریه، یمن و عراق شده است، حالا صرف نظر از صحت یا کذب بودن این ادعاها، امریکا میتواند اگر کارشکنی نکند در این مسئله از مواهب صلح در منطقه ما بهرهمند باشد ببینید یک مسئلهای هست و یک نگرانی که ما باید به آن اشاره کنیم و من دوست دارم توجه بینندگان و رسانهها را به این مسئله جلب کنم امریکا همیشه در سیاستهای موازنه سازیش دچار یک نوع اشتباه ادراکی است و آن هم این است که مثلاً در بعد از برجام اینها تشخیص دادند که حالا بعد از یک ما به ازایی به عربستان بدهند و در واقع چراغ سبز دادند که عربستان به یمن حمله کند در حالی که این مسئله باعث شد که اتفاقاً شیرازهی گفتگوهای منطقهای که میتوانست بعد از برجام محقق شود از هم فرو بپاشد امروز هم اینها اگر بخواهند وارد این وادی شوند که ما به ازایی از کارشکنی نکردن و سنگ اندازی نکردن در روابط مثبت به وجود آمده در منطقه بخواهند یک ما به ازایی به اسرائیل بدهند اگر بخواهند یک همچنین ایدهای داشته باشند باید بدانند که در واقع همان نتیجهای را میگیرند که در خطای ادراکی قبلی شان گرفتند و آن در واقع تشدید هزینههای امنیتی گزافی است که امریکا باید در منطقه خرج کند.
سوال : چشم انداز منطقهی پسا آشتی یا پسا احیای روابط ایران و عربستان.
صدرالحسینی: یک شروطی دارد اینکه ما بتوانیم یک چشم انداز خیلی روشنی را در حوزهی امنیتی منطقه اگر امریکاییها بخواهند شرایط فشار را به عربستان را به گونهای ادامه بدهند که او مجبور به طرح پذیرش طرح آبراهام موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بشود قطعاً و یقیناً امنیت منطقه دچار اختلال شدید خواهد شد، اما اگر آن رویکردی که در این ایام است و به نظر میآید عربستان دارد در مقابلش مقاومت میکند میتواند یک چشم انداز امنیت دار منطقهای را ما داشته باشیم، اما این نکته را هم توجه داشته باشیم که امریکاییها ذاتاً و خصلتاً به دنبال آرامش در مناطقی که میتواند ژئواکونومیک باشد و به خصوص در منطقهی غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس نیستند.