پخش زنده
امروز: -
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین می گوید: با ایجاد دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین و بازگشایی نمایشگاه دائمی محصولات ایران در چین ، صادرات محصولات ایرانی به این کشور افزایش می یابد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما آقای مجید رضا حریری ، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با رادیو اقتصاد گفت: با ایجاد دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین و بازگشایی نمایشگاه دائمی محصولات ایران در چین ، صادرات محصولات ایرانی به این کشور افزایش می یابد.
سوال : طی سالهای پیش مکرر و در مواقع مختلفی درباره روابط ایران و چین صحبت کردیم ، رویدادهای اقتصاد مختلف داخلی و بین المللی همینطور حالا به نظرم یک فصل تازه ای است درسته ؟
حریری : قطعاً شرایط بین ایران و چین ، شرایط ایران در فضای بین المللی ، تغییر شرایط بین المللی به طور کلی و موقعیت های جدیدی که چین برای خودش در دنیا در حال تدارک است این به عنوان سرآغاز یک فصلی از یک نظم نوینی در دنیا تعریف می شود و خوشبختانه در این نظم نوین ما از شرکای جدید این نسل جدید هستیم و در نتیجه حتماً نظر شما صحیح است و وارد یک دوران جدیدی می شویم ، شاید کسی نتواند بگوید که دو سال دیگر این شرایط قابل لمس برای عموم می شود و یا یک دهه دیگر ولی موضوع این است که در دنیا یک دگرگونی آغاز شده .
سوال : چیزی که در این میان است ظاهراً یک اتفاق متفاوتی است برای نخستین بار اولاً که مطرح می شود برای صادرات ایران به چین که بتواند یک و نیم یا دو برابر آنچه که تا به الان هست صادرات کالا داشته باشد از این بابت که ما تا الان عمدتاً در خبرها به ویژه خبرهایی که علیه ایران است موضوع نفت مطرح است ولی کالا هم ایران به چین صادر می کند ، انتظار توسعه بیشتری است ، نمایشگاهی را شنیدم قرار است در چین دایر شود تحت عنوان نمایشگاه کالاهای تولید ایران در چین درسته ؟
حریری : بله این بخش که به هر حال یک بخش اول اطلاعات را من تکمیل کنم ، ما هم اکنون حدود ۷ سال یا ۸ سال است که شریک اول صادرات غیر نفتی مان چین است یعنی باوجود اینکه در جامعه نظر این چنین نیست آمار نشان می دهد که ما به جز نفت ۳۳ درصد از کالای غیر نفتی مان را حدوداً بین ۲۸ تا ۳۳ درصد ، ۳۳ درصد که می گویم آخرین آمار دو ماهه گمرک است که به چین صادر می کنیم اما یک نکته وجود دارد مجموع صادرات ما به کشورها ،بخش عمده ای از آن یعنی قریب ۷۰ تا ۸۰ درصدش کالاهایی است که بر پایه نفت است و یا بر پایه محصولات معدنی آن چیزی که شاید بشود به آن گفت ، صادرات مواد خام ، اما این رقم برای چین به قریب ۹۰ درصد می رسد آنچه که ما در حال تدارک و برنامه ریزی دیده ایم البته خیلی ربطی به شرایط جدید ایران و چین ندارد ، بحث آنرا سال ۹۸ مطالعاتش را شروع کردیم به دلیل کرونا به تعویق افتاد و نتوانستیم اجرایی کنیم ، بعد از دوران کرونا عملیات اجرایش را شروع کردیم این است که ما این ظرفیت را داریم که این ترکیب ۹۰ درصد محصولات به قول معروف خام و ۱۰ درصد کالاهای مصرفی را تغییر بدهیم که این درصد تغییر کند و بیشتر برویم به سمت کالاهایی که ارزش افزوده بیشتری دارند و محصولی است که به مصرف کننده ارائه می شود . از یک سو این است از یک سو هم ما کالاهایی که به چین میفرستیم و می فرستادیم همان کالاهای خام هم می توانیم با تمهیداتی از نظر ارزشی حتی با همین مقدار وزن ارزش بیشتری را در بازار چین برایش تعریف کرد با مدلهای فروش، من فقط یک نکته هم فراموش کردم در مقدمه صحبتهای شما هم بود خبرنگاری که از قول من کتبی نوشته بود نوشته بودند توسط وزیر اقتصاد افتتاح می شود این دفتر عرض من این بود که همزمان با سفر وزیر اقتصاد ...
سوال : بله همزمان با سفر وزیر اقتصاد بود یک مطلبی ذهن را به خودش مشغول می کند من خاطرم هست که در چند سال پیش در حاشیه یکی از نشست های رادیویی که با هم داشتیم اتفاقاً در رادیو هم با هم صحبت می کردیم شما دفاع می کردید که چین کالاهای بسیار با کیفیتی دارد ولی در بازار ایران ما راجع به کیفیت فاصله داریم اون هم به خاطر انتخابی بود که بدون نظارت صورت می گرفت از باب ارزانی امروز که داریم با هم صحبت می کنیم کالاهای با کیفیتی را می بینیم یکی از عناوین روزنامه های امروز شاید شما هم دیده باشید دنیای اقتصاد امروز گزارش مفصلی را راجع به ماشین آلات دارد در کشور که بحث دیرپایی است اگر نگاه کنید تولید با موتور فرسوده یک طرف بحث سرمایه گذاری و ماشین آلات و تولید کالاهایی است که با ارزش افزوده بالاست شما هم الان اشاره کردید ما در این روزهایی که خبرهای مربوط به آمریکای لاتین را داشتیم و روابط سیاسی و اقتصادی ایران با این کشورها سفرها و همچنین قرارداد سنگین تجاری سرمایه گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری چین در عربستان هم داشتیم از جمله حتماً اون خودروی برقی هیمن را دیدید که جلب توجه می کند ما کجای این ماجرا هستیم یعنی فصل مشترک سرمایه گذاری ایران و چین برای تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا برای صادرات کجاست ؟
حریری : ببینید اینکه ما از موقعیت های موجود چه استفاده هایی می کنیم بستگی به هوشیاری ما دارد به هر حال یک موقعیت خوبی فراهم میشود
سوال : ما که خیلی هوشیاریم ...
حریری : نه زیاد هم تا الان نشان دادیم که از فرصت ها بیشترین بهره را نبردیم در عمل شرایط طوری بوده است که یکی یک فرصت سوزی تاریخی که داریم دوم به دلیل اتفاقاتی که در صحنه سیاست خارجی داریم تمرکز بر حضور اقتصادی کمتر می شود ، یک مقدار طبیعی است و یک مقدار سنتی و عادتی است اما من فکر می کنم که به هر حال همه اون گارد منفی که راجع به کالای چینی ، سرمایه گذاری چینی ها در کشور و و پیش آمده ما شاید تا دو تا سه سال پیش این بحث را داشتیم که آقا سند ۲۵ ساله ای با چین امضاء شده ایران را می خواهند بفروشند به چین، الان می بینیم که بزرگترین اسم هایی که در صنایع مدرن در فضای مدرن اقتصاد مثل ایلان ماسک مثل بیل گیتس اینها در یک ماهه اخیر با رئیس جمهور چین دیدار کردند، این نشان می دهد که چین جایگاهش را از نظر تکنولوژی از نظر تولید کالاهای مدرن و با کیفیت و بر اساس روز به جایی رسانده است که از همه فضاها دارد استفاده می کند و ما هم می توانیم به عنوان یک شریک مطمئنی که هم طرف چینی تمایل صد در صدی به همکاری دارد ، بدون محدودیت و هم طرف ایرانی تمایل به همکاری دارد بدون محدودیت و اسناد بلند مدتی را با همدیگر امضاء کردیم از این فضا استفاده کنیم ، ما به سهم خودمان به عنوان یک اتاق بازرگانی پروژه توسعه صادرات غیر نفتی به چین را عرض کردم از سال ۹۸ شروع کردیم به دلیل کرونا به شدت عقب ماندیم ، در سفری که افتخار داشتم در بهمن ماه گذشته به اتفاق آقای رئیس جمهور به چین رفتیم شرایط جدید را از نزدیک بعد از ۳ سال که سفر به چین تقریباً غیر ممکن بود بررسی کردیم و به سرعت من فکر می کنم که بعد از همان سفر اعلام کرده بودند که تا پایان بهار ما دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین را در کشور چین راه اندازی می کنیم که خوشبختانه توانستیم در زمان بندی مناسب این کار را انجام دهیم ، در جوار این دفتر ما نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی را در چین داریم و همین طور مرکز تجاری ایرانیان برای چین، این دفتر در یک شهر به عنوان نمایندگی کار می کند اما نمایشگاه دائمی و دفاتر تجاری را ما تا پایان سال حداقل به ۳ شهر دیگر چین هم منتقل می کنیم ، در سه منطقه استراتژیک اقتصادی چین .
سوال : فکر می کنم ما بیشتر باید به شما سر بزنیم بیشتر با هم در این باره صحبت کنیم فکر می کنم شرکتهای داخلی بسیاری می توانند با اتاق مشترک ایران و چین که ریاست شما مرتبط شوند؟
حریری : حتماً هدف ما شرکتهای بنگاههای کوچک و متوسط است از این پروژه ای که نمایشگاههای دائمی و مراکز تجاری چون شرکتهای بزرگ می توانند خودشان دفتر داشته باشند، کالایشان را بازاریابی کنند ما به نمایندگی از بنگاههای کوچک و متوسط و یا کالاهایی که فکر می کنیم بنگاههای بزرگ به فکر نیستند در این فضا داریم وارد می شویم که تحکیم صادراتی مان را بتوانیم ایشالا تبیین کنیم .
سوال : فکر می کنم این ۳۰ ثانیه مطالب شما را ما باید راجع به آن دهها ساعت صحبت کنیم و دهها ساعت وقت بگذاریم بنگاههای کوچک و اقتصادی و با ارزش ایرانی که حتی یک کالا تولید می کنند بتوانند به شما بپیوندند و به صادرات فکر کنند.
حریری : حتماً این فضا در نمایشگاه دائمی کالای ایرانی در چین وجود دارد و گروههای بازاریاب حرفه ای ما که در چین داریم تدارک می بینیم کار بازاریابی را برای بنگاههای کوچک که توان بازاریابی را ندارند فراهم می کنند .