توانمندسازی معلمان؛ آغاز تحول در آموزش و پرورش استثنائی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: توانمندسازی معلمان دانش آموزان دیرآموز، از اصلیترین برنامههای در دست اقدام راهبران آموزشی در سال تحصیلی جدید است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، حمید طریفی حسینی در نشست تخصصی توانمندسازی معلمان دوره
ابتدایی استثنایی کشور در مشهد، با اشاره به حساس بودن دوره ابتدایی کودکان نیازمند توجه خاص، درباره رویکردهای جدید آموزشی در حوزه دانش آموزان ابتدایی دیرآموز، افزود: این رویکردها، پیشرانهای فرآیند یاددهی و یادگیری در مدارس ابتدایی استثنائی هستند و این موضوع باید در کارگاههای نواحی و مناطق مطرح شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر آموزش به شیوه مدیریت کلاسی درباره این دانش آموزان تاکید کرد و گفت: تسلط بر روشهای مدیریت کلاسی، موجب نظم بخشیدن به کلاس، یادگیری بهتر و پرورش مهارتها و تواناییهای دانشآموزان دیرآموز میشود.
طریفی ادامه داد: یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای باهم زیستن و یادگیری برای زیستن، چهار اصل اساسی تعلیم و تربیت در اجرای روش تدریس فعال دانش آموزان دیرآموز است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: رویکردهای جدید آموزش با جامعهگرایی، آزادی عمل و تجربه کردن همراه است و براساس این رویکرد، مسیر حرکت از فردگرایی به سمت جامعهگرایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
طریفی در ادامه، ارزشیابی کیفی-توصیفی این دانش آموزان را بخش جداییناپذیر بهسازی برنامه درسی مدارس استثنائی دانست و گفت: در این ارزشیابی، همکاری بر رقابت استرسزا ارجحیت دارد و این موضوع باید در کلاسهای درس دانش آموزان استثنائی مدنظر قرار گیرد.
در نشست تخصصی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی استثنایی کشور، ۹۳ معلم و مدرس دانش آموزان استثنائی از استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و گلستان به مدت ۱۶ ساعت در مشهد آموزش میبینند و این آموزشها به صورت شبکهای و خوشهای در تابستان و در قالب طرح «شهید همت»، برای تمامی معلمان دوره ابتدایی استثنائی اجرا خواهد شد.
این طرح با هدف بسط و توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش، دانش تخصصی و صلاحیت حرفهای مدیران و عوامل اجرایی آموزش دانش آموزان اختلال یادگیری ویژه، و نیز ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی برای تمامی کودکان لازم التعلیم برپا شده است.