طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای بر اساس اصل ۸۵ بررسی میشود
مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای عدهای از نمایندگان درباره رسیدگی به طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور طبق اصل ۸۵ قانون اساسی با ۱۲۷ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده حاضر در جلسه با بررسی آن به صورت هشتاد و پنجی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موافقت کردند.
منادی سفیدان: سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور به عنوان بزرگترین مرکز آموزشهای غیررسمی نیازمند اساسنامه است
علیرضا منادی سفیدان به عنوان نماینده متقاضیان این موضوع با بیان اینکه در موارد ضروری میتوان با رعایت اصل ۷۲ قانون اساسی تصمیمگیری برای برخی موارد مانند تصویب دائمی اساسنامه برخی موسسات دولتی را به کمیسیونها واگذار کرد، گفت: بر اساس هدفگذاریهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رتبهبندی معلمان نتیجه داد و تحول عظیمی در آموزش و پرورش رقم زد که ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز به آن اختصاص یافت.
نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان را نیز از دیگر مصوبات متعالی این کمیسیون دانست که بودجهای حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان به آن تخصیص یافت و افزود: از این رو ۱۲ درصد کل بودجه عمومی دولت به این موضوعات که در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی شد، اختصاص یافت چرا که مجلس ما، مجلسی دانش بنیان است.
وی در ادامه با تشریح دلایل خود با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بزرگترین سازمان آموزشهای غیررسمی کشور است که ۴۰ سال فعالیت داشته، اما اساسنامه ندارد، ابراز داشت: از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات بر آن شد تا اقدام به تدوین اساسنامه برای این سازمان کند تا از طریق آن در باب صلاحیت حرفهای که با جان و مال انسانها سروکار دارد، اعمال حاکمیت کند.
منادی سفیدان در ادامه نیروی انسانی ماهر را رکن رکین توسعه کشور دانست و گفت: اگر از این موضوع غفلت شود، از رقابتهای بینالمللی باز میمانیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه این سازمان برای ۱۹ گروه هدف، توسط ۶۴۸ مرکز، آموزش میدهد که شامل اقشار آسیبپذیر، بیکاران، زندانیان، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، سربازان وظیفه، روستاییان، عشایر، حاشیهنشینان و یا حتی دانش آموختگانی میشود که مدرک دانشگاهی دارند، اما مهارت لازم برای اشتغال را ندارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار کارگاه آموزشی و بیش از ۱۸ هزار آموزشگاه آزاد در کشور داریم، اما این سازمان اساسنامهای ندارد، در حالی که باید سالیانه به ۴ میلیون نفر نوآموزی و به آموزی شود. از سوی دیگر این سازمان ۲۵ هزار مربی غیردولتی و ۵ هزار مربی در بخش دولتی دارد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: اگر این طرح به صحن بیاید با توجه به زمان زیادی که برای بررسی سایر طرحها و لوایح در صحن وجود دارد، فرصت بررسی به آن داده نمیشود لذا لازم است برای تعیین تکلیف این موضوع، طرحها را به صورت هشتاد و پنجی در کمیسیون بررسی کنیم.