پخش زنده
امروز: -
رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور می گوید : دلیل توسعه نیافتگی صنعت سی ان جی کمبود تقاضا است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با آقای جوهری رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور درباره توسعه صنعت سی ان جی گفتگو کرد.
سوال: موضوع سی ان جی در دنیا موضوعی است که در گزارشهای مختلف برای مردم ناشناخته است ما تصور میکردیم خودروسازان ما در ایران فناوری را عَلَم کنند و به مردم عرضه کنند که از آن طرف از طریق جایگاههای توزیع سی ان جی استقبال بیشتری باشد حالا بعد از این همه سال ظاهراً آن که میخواستیم نشده و همچنان هم حرف و حدیثها بیشتر است حتی گفته میشود بیاییم برای مردم رایگان کنیم رایگان کنیم، ولی وقتی در بین مردم مثلاً تاکسی داران میترسند از گاز استفاده کنند، چون میگویند استهلاک موتور بالا میرود و میترسند استفاده کنند، چون میگویند در سراشیبیها ماشین جان ندارد، اما از آن طرف هم سیاستگذار دلش میخواد به خاطر محیط زیست و صرفه جویی در صدها لیتر بنزین و امثال آن کاری بکند. ما الان کجا هستیم؟
جوهری: سبد سوخت ملی سی ان جی به سبد سوخت خودروهای سبک کشور با دو هدف یکی کاهش مصرف بنزین و دوم کاهش آلودگی هوا در اوایل دهه هشتاد به سازمان بهینهسازی مصرف سوخت کشور واگذار میشود. امروز بعد از گذشت ۲۳ سال از این اقدام درست، به دلیل عدم توسعه صنعت سی ان جی میتوانیم بگوییم که هیچ کدام از این اهداف محقق نشده است. ما علیرغم ظرفیت بسیار خوبی که در کشور برای عرضه سی ان جی امروز داریم یعنی حدود بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه سی ان جی در کشورداریم که سرمایه گذاری بسیار خوبی در سالهای گذشته برای موضوع انجام شده است، نه در کاهش مصرف بنزین موفق بودیم نه در کنترل آلودگی هوا. نظر من این است که مهمترین دلیل وقفه و کندی که در توسعه سوخت ملی سی ان جی شاهد آن هستیم، نبود یک متولی قوی دولتی برای پیگیری رفع موانع توسعه صنعت سی ان جی از طریق تصمیم گیران اصلی حوزه انرژی کشور است.سال ۱۳۸۸ یک اتفاقی افتاد وزارت نفت، شرکت گاز خودرو ایران که یک شرکت مستقل دولتی بود و به عنوان متولی سی ان جی هیئت مدیره و مدیرعامل مستقل داشت منحل کرد و با توافقی که بین شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش بود آن زمان، قرار شد یک شرکت زیر مجموعه پالایش و پخش ایجاد شود برای متولی سی ان جی، اما اتفاقی که در عمل افتاد این بود که یک مدیریت شرکت ملی پخش ایجاد شد و تا امروز این مجموعه علیرغم اینکه کارشناسان با تجربهای دارد در حوزه سی ان جی متاسفانه موفق نبوده دلیل آن هم اختیارات ناکافی است که مجموعه دارد. یعنی این مجموعه اختیارات کافی برای حل مشکلات سی ان جی و ارتباط مستقیم با تصمیمگیران اصلی حوزه انرژی کشور را ندارد.
سوال: موضوعی که شما اشاره میکنید موضوع بسیار روشنی است. ما در کشور یک سیاست و قانونی داریم که به گفته رئیس انجمن شما باید خودروسازان ۲۵ درصد تولیدات خودشان را گاز سوز کنند آیا این کار را کردند؟
جوهری: خیر
سوال:، چون ایشان گفتند الان فقط دو درصد خودروها گازسوز است، این انحراف یعنی چه؟
جوهری: دلیل عدم توسعه صنعت سی ان جی کمبود تقاضا است
سوال: یعنی مردم استقبال نمیکنند؟
جوهری: خودرو گازسوزی وجود ندارد که مردم از آن استقبال کنند
سوال: این شد دو گزاره استقبال یعنی شما تولید کردید، ولی من نمیخرم و دوست دارم خودرو هیبریدی بخرم آن را هم که ندارید و بنابراین اشکال کجا هست؟ میخواهم ببینم با تحقیقات به این رسیدید که اگر خودروساز خودرو گاز سوز تولید کند ما شهروندان میخریم؟
جوهری: نظر من این است که اگر خودرو گاز سوز تولید میشد مردم میخریدند و استفاده میکردند.
سوال: آیا انجمن شما به عنوان یک انجمن صنفی مهم در کشور انجمن سی ان جی کشور هیچ تحقیق میدانی کرده از مردم یا حتی کسانی که خودروهای گازسوز دارند پرسیده است؟
جوهری: مردم نارضایتی نسبت به سوخت سی ان جی دارند دلیل آن استفاده از کیتهای نسل یک است. الان ما کیتهای نسل ۳ و نسل ۴ که در کشور است و واقعاً کشور ما به این فناوری هم رسیده که میتواند با استفاده از این کیتها خودروها را تبدیل کند دارد استفاده میشود و خودروهایی که با این کیتها به سی ان جی تبدیل شوند، کمترین افت راندمان را دارند و به راحتی مردم عزیز میتوانند استفاده کنند.
سوال: سوال فنی مردم روشن است ما یک پاسخ فنی روشن نداریم و تجربه شخصیم را عرض میکنم به هرکس گفتم که گاز خیلی خوب است گفت این که راه نمیرود مثلاً در تهران در بزرگراه مدرس یا بزرگراه امام علی به سمت شمال که حرکت میکنید، بیشتر از ۷۰ کیلومتر میخواهید سرعت بروید؟ خوب دارد میرود، میگویند جان ندارد و موتور ماشین خراب میشود این چه گزارههایی است؟ چه کسی این حرف را زده است؟ آیا واقعا موثق است؟
جوهری: بله در مورد کیتهای نسل یک موثق است.
سوال: کسانی که این چنین هستند چقدر هزینه دارد بیایند کیتهای جدید استفاده کنند و به این نگرانیها پایان دهند؟
جوهری: مشکلی که داریم این است که هزینه اش زیاد است. ما دو مشکل داریم یکی این که تبدیل خودروها با استفاده از کیتهای نسل ۳ و نسل ۴ هزینههای بسیار بالاتری دارد نسبت به کیتهای نسل یک البته کیتهای نسل یک هدفشان خودروهای کاربراتوری بوده و چندین سال است در کشور ما خودروی کاربراتوری وجود ندارد و دوم اینکه هزینه خرید مخزن هم هزینه بالایی است، یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که ناوگان فعلی ما که الان از سی ان جی استفاده میکنند خیلیهایشان مخازنشان یا منقضی شده یا فرسوده شده و قشری که دارند از سی ان جی استفاده میکنند توان خرید مخزن جدید را ندارند.
سوال: یادم از ابتدا قرار بود از طریق یارانهای که به دست میآید متاسفانه، چون سوخت هم قیمت واقعی ندارد بنابراین ارزش واقعی خدمات و تجهیزات زیر سوال است، اگر این کار را در هر کشور دیگری هم ببرید آنها هم با ابهام روبهرو میشود، چون نمیدانند چگونه این را متوازن کنند.
جوهری: دلیل اصلی آن هم این موضوع بود که خدمت شما عرض کردم متولی قوی دولتی میخواهیم در کشور که مستقیماً با تصمیم گیران حوزه انرژی این مسئله را حل کند و این مشکل حل شود.ما میبینیم تلاشها دارد صورت میگیرد مجموعه مدیریت طرح سی ان جی الان در رابطه با مصوبه شورای اقتصاد مصوبه بسیار خوبی است میرود در مرحله اجرا مسائلی مطرح میشود که نهایتا با گذشت چهار سال ما میبینیم به جای یک و نیم میلیون خودرو، ۲۰۰ هزار خودرو تبدیل میشود. خواهش من این است که این موضوع بررسی شود و واقعا اگر ما میخواهیم این دو مشکل اساسی که در کشور داریم یکی از افزایش مصرف بنزین که هر ساله میبینیم ناترازی به وجود آورده و آلودگی هوا، اینها را حل کنیم به راحتی میتوانیم از سی ان جی استفاده کنیم، اما یک متولی قوی میخواهد. اگر ما از ظرفیت خالی جایگاه هایمان بتوانیم استفاده کنیم سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد و ما کمبود تقاضایی که برای سی ان جی داریم یکی از مهمترین دلایل آن، توقف تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان است و دومین دلیل ما هم عدم تحقق مصوبه شورای اقتصاد است که مشکلاتی داشته است و وضعیت جایگاههای سی ان جی هم به دلیل حق العمل پایینی که در سالهای گذشته گرفتند وضعیت بحرانی است و قرار است هفته آینده در مورد این موضوع تصمیم گیری شود انشالله که دولت یک تصمیم درست بگیرد.