پخش زنده
امروز: -
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: طرح تابستانه مهارت در مدت سه دوره تابستانه با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرایی میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین امضاء تفاهمنامه چندجانبه با موضوع «اوقات فراغت دانشآموزان با ارائه آموزشهای کسبوکار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار در قالب مدرسه تابستانه مهارت» گفت: هدف از برگزاری این نشست، امضاء تفاهمنامه غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان و بازماندگان از تحصیل تحت عنوان «طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت» است.
آقای سیدصولت مرتضوی تأکید کرد: این طرح به پیشنهاد رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و پس از بررسیهای لازم، به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد.
وی گفت: طرح تابستانه مهارت در مدت سه دوره تابستانه با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرایی میشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رئیسجمهور یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر میدانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب میشود.
آقای مرتضوی گفت: باید از هدایتهای تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم.
وی معتقد است: مطالعات اجمالی کمتر جوان خلاق ماهر بیکاری را نشان میدهد. عدم مهارتآموزی و نیازسنجیهای تخصصی از مسائل مهم در حوزه اشتغال و مهارت محسوب میشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اکنون بخشی از نیروی کار کشور، نیروی کار اتباع خارجی هستند و در نقطه مقابل، اعزام نیروی کار خلاق و ماهر با توجه به استعدادهای کشور و منطقه با وجود سیاستهای آمایشی، باید در دستور کار قرار گیرد.
آقای مرتضوی ابزار امیدواری کرد که با این اقدامات نیروی کار خلاق و باظرفیت را در کشور گسترش داده و با توسعه ظرفیتهای این حوزه شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.
وی همچنین از اراده همه دستگاههای مشارکتکننده در اجرای طرح تابستانه مهارت، تقدیر کرد و گفت: در راستای حلقه تکمیلی اجرای این طرح میتوان از ظرفیتهای ورزشی نهادها و دستگاههای حاضر در طرح استفاده کرد.
رویکرد مهارت در آموزش و پرورش دنبال میشود
وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: رویکرد مهارت را در سطح برنامههای وزارت آموزش و پرورش دنبال خواهیم کرد.
آقای رضامراد صحرایی افزود: امروز امید، هماهنگی، همدلی، اتحاد و انسجام در بین دستگاههای اجرایی کشور مهمترین نکته موردنظر در اجرای طرحها است.
وی گفت: یکی از ابعاد برنامهریزیهای درسی ما در آموزش و پرورش موضوع مهارت است.
آقای صحرایی افزود: با برنامهریزی درست و متناسب با ظرفیتها باید زمینه اشتغال را از طریق آموزش و پرورش مهیا کنیم و آن را به دالان ورود به بازار کار تبدیل کنیم.
وی گفت: ما باید در سه مرحله کسب دانش، تبدیل دانش به دانش و مرحله دیگر تبدیل آن به دانش مهارت، ورود دانشآموزان و دانشجویان را به بازار کار تسهیل کنیم.
آقای رضامراد صحرایی افزود: تبدیل دانش به کاربرد، نیازمند ابزاری است که باید فراهمسازی آن را موردنظر داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: جای خالی تمرینکردن در نظام تعلیم و تربیت دیده میشود و تمرین در واقع زمینه مهارت به شمار میرود.
آقای صحرایی افزود: سامانهای به نام «نورینو» در آموزش و پرورش برای فعالیتهای تابستانه تدارک دیده شده است و پیشبینی حضور و ثبتنام ۵ میلیون دانشآموز در این سامانه وجود دارد، این سامانه امکان رصد لحظهای فعالیتهای تابستانه دانشآموزان در سراسر کشور را در اختیار ما قرار میدهد.
وی تأکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات، اجرای طرح مدرسه تابستانه را دنبال خواهد کرد.
اشتغال برای ورود جوانان به فضای اجتماعی کمک میکند
در ادامه این نشست، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: آموزش کسبوکار و هدایت شغلی در راستای تعلیم و تربیت شغلی جوانان، فضا را برای حضور این افراد در جامعه مهیا میکند.
آقای محمدمهدی طهرانچی افزود: تعلیم و تربیت اجتماعی در کلاس و در فضای منزوی از اجتماع رخ نمیدهد.
وی گفت: استفاده از تجربه گذشته کشور در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتماعی در طرح مدرسه تابستانه دیده شده است.
آقای طهرانچی افزود: شغل به جوانان کمک خواهد کرد که افراد به جامعه ورود پیدا کنند، دانشگاه آزاد اسلامی یک سرمایه ملّی است و یادگیری مورد نیاز بازار، مهارتآموزی را طلب میکند.
وی تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای امیدبخشی به نسل آینده در راستای اجراییشدن این طرح یاری رسان خواهیم بود و اجرای آن امیدآفرینی برای جوانان کشور را به دنبال دارد.