پخش زنده
امروز: -
مهدی کدخدایی: صندوق های مالی مانند صندوق نانو کمک میکند برای این که کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها بتوانند در روند توسعه محصول خودشان گام پیش بگذارند و با جرات بیشتری وارد بحث تولید و توسعه بشوند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما: رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با اقای مهدی کدخدایی، مدیر ترویج صنعتی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفتگویی داشته که به شرح ذیل می باشد:
سوال: من خودم، چون عادت دارم خبرهای مختلف را میخوانم به ویژه در حوزه دانش بنیانها، در این سالها خیلی از شرکتهای دانش بنیان به حوزه نانو ورود کردند و سعی کردند در این حوزه تولیدات شان را انجام بدهند من با خیلی هایشان که گفتگو میکردم حتی در این ایران هلز و این نمایشگاهی که اخیرا برگزار شد عنوان میکردند که ما با فناوری نانو آمدیم یکسری محصولات را تولید کردیم، ولی وقتی آمدیم به تولید انبوه و تولید صنعتی برسانیم نیاز به یکسری حمایتهای ویژه داریم، میخواهم ببینم که شما در مجموعه خودتان چقدر میتوانید حمایت کنید و چه برنامههایی در این زمینه دارید؟
کدخدایی: توانمندیهای شرکتهای فناور در زمینه نانو، همانطور که فرمودید توانمندیهای گستردهای در تمام زمینهها هست، حالا مثلا شما مثال صنایع پزشکی، بهداشتی و سلامت را زدید ما در تمام زمینهها مثل صنایع فلزی و پلیمری یک چنین توانمندیهایی را داریم. یک قسمت از این توانمندیها را قطع به یقین با برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای صنعتی و بسترهای معرفی این توانمندیها به سرمایه گذاران میشود برطرف کرد و از یک جنبه دیگر حمایتهای مالی و حمایتهای کمک کننده به پیشبرد و توسعه این محصولات وجود دارد که باز در برنامهها هست، یک قسمت هم حمایتهای معنوی هست که معمولا شاید خیلی از این شرکتها اساسا نیاز حتی مالی هم نداشته باشند، بلکه لنگ یک گواهینامه باشند یا یک مجوزی که کارشان را بتواند توسعه بدهد .
سوال: مالکیت فکری و ...
کدخدایی: بله دقیقا، مالکیت فکری داشته باشند، خود بحث مالکیت فکری و اینها موارد بسیار مهمی هست هم در توسعه بازار داخلی و به ویژه در بحث توسعه بازارهای خارجی ، مالکیت فکری ۹۰ درصد از این هزینهها را نهادهایی مثل ستاد نانو پرداخت میکنند و ده درصدش را هم باز به صورت مشروط اگر این به ثمر برسد باز نهادها حمایت میکنند. عرضم این است که با توجه به نیاز شرکتهای فناور و بسترهایی که پیش رو دارند و موانعی که پیش رویشان وجود دارد قطع به یقین تمهیداتی را در این زمینه در نظر گرفتند.
سوال: یک سوالی که خیلی مطرح است و دوستان هم در پیامکها به ما گفتند این است که چطور تشخیص بدهند محصولات اصلی نانو را، چون ما این ادعا را داریم که اگر این تکنولوژی وارد زندگی روزمره بشود میتواند راحتی را برای کاربران و استفاده کنندگان خودش به دنبال داشته باشد، چطور باید این فرهنگ سازی صورت بگیرد؟ آیا در زمینه معرفی محصولات نانو برنامهای داریم یا نه؟ که مردم بیشتر و بهتر با این تکنولوژی آشنا بشوند.
کدخدایی: ساز و کارهای مختلفی وجود دارد برای این که محصولات نانو شناسانده شود و دوستان و هموطنان عزیز آگاهی پیدا کنند، مثلا یک پایگاه اینترنتی ستاد نانو به نشانی nanoproduct.ir"" هست دوستان در موتورهای جستجو سایت محصولات نانو را بزنند در تمام زمینهها محصولات تایید شده فناوری نانو را میتوانند از آن آگاهی پیدا کنند و این میتواند معیار خیلی خوبی باشد که اگر محصولی رادر بازار دیدند بگویند که آیا آن در این سامانه وجود دارد؟ و با خیال راحت بتوانند خریداری کنند. ما در برنامههایی که در طی برگزاری سمینارها و وبینارهای صنعتی و تریبون ملی نانو و صنعت سال گذشته سومین دوره اش برگزار شد و دورههای صنعتی که در طول سال به صورت رایگان اطلاع رسانی میشود عزیزان میتوانند شرکت کنند، هم با توانمندیهای صنایع و شرکتهای فناور میتوانند آشنا بشوند و هم محصولاتی را که دارند عرضه میکنند و حتی میتواند اگر صنعت هستند بهره بردار این محصولات بشوند و اگر مثل من و شما شهروندی هستند در بازار میتوانند به فراخور نیازشان استفاده کنند.
سوال: یک سوالی را هم شنوندگان عزیز ما داشتند میگفتند که محصولاتی که خریداری میکنیم با خاصیت نانو، این ویژگی در آن ماندگار است؟ مثلامبلی را خریداری کردند گفتند مثلا بعد از ۵ سال خاصیتش را از دست داده است.
کدخدایی: بله درست است، هر محصولی قطع به یقین یک دوام و یک عمر مخصوص خودش را دارد آن چیزی که با فناوری نانو که روی محصولات اعمال میشود افزایش عمر و دوام کاری آنها نسبت به نمونههای معمولی رایج در بازار هست، این یک موضوع. یک موضوع دیگر این است که لزوما هر محصولی که ما اسمش را در بازار بعنوان محصول نانو میشنویم، تایید شده صد در صد از نهادهای ساز و کار دار این قضیه نیست به این معنی که اگر یک محصولی را من میگویم الان نانو است و میتوانید این محصول را خریداری کنید باید ببینید که آیا تاییدیههای لازم را دارد یا خیر. خیلی وقتها میبینیم که همین مثالی که شما زدید اگر نمونه، نمونه نانویی باشد شاید دوامش خیلی بیشتر باشد، اما اگر محصولی باشد که صرفا اسم نانو را یدک کشیده، قطع به یقین با یک چنین چالشهایی هم روبرو شده است.
سوال: یک موضوع خیلی مهم در مورد فناوری نانو و یا کلا تکنولوژیهایی که به روز میشود و فعالیتهای شرکتهای دانش بنیان، بحث سرمایه است و این که وثوق اجتماعی نسبت به هم شرکتهای دانش بنیان، هم فناوری نانو، شاید یک کمی کمتر است و معرفی که باید و شاید نشده، مشکل سرمایه دارند. آیا میشود حمایتهایی صورت بگیرد که محصولات تولیدی با فناوری نانو در کشور در حوزه صادرات جدیتر وارد بشود که خودش بتواند کمک کننده باشد به فعالیت این عزیزان؟
کدخدایی: بله یکی از مواردی که به درستی هم اشاره کردید همین بحث سرمایه است و برطرف کردن موانع. آن چیزی که نهادهایی مثل ستاد نانو دنبال میکنند در بحث مدیریت کسب و کار، توسعه بازارهای داخلی و خارجی، بحث قراردادهای حقوقی، گواهینامههای بین المللی اگر نیاز داشته باشند و یا تعامل با مشتریان، اینها نمونه ساز و کارهای حمایتی است که برای راه اندازی یک کسب و کار در نظر گرفته میشود و حمایت میشود. مثلا ما دفاتر صادراتی را در چندین کشور ایجاد کردیم که اگر شرکتی بتواند محصولش را فراتر از تامین بازارهای داخلی در بازارهای خارجی هم توسعه بدهد ودر آنجا فروش داشته باشد ما حمایت میکنیم از بسترسازی برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی و رویدادهای صنعتی وفناورانه گرفته تا توسعه بازارهای خارجی اینها نمونه حمایتهایی هست که در اصل از این شرکتها، از تولید کنندهها انجام میشود و یا صندوقهای مالی مثل صندوق نانو که کمک میکند برای این که کسب و کارهای نوپا، استارتاپ ها، اینها بتوانند در روند توسعه محصول خودشان گام پیش بگذارند و با جرات بیشتری وارد بحث تولید و توسعه خط شان بشوند که اینها انشاالله بتواند ثروت آفرینی را برای کشور در آینده خیلی کوتاه مدتی رقم بزند.
مجری: امیدواریم که حمایتها، حمایتهای درست و واقعی باشند و وقتی ما از این تکنولوژیها صحبت میکنیم نه در حد شعار، بلکه واقعا در زندگیهای روزمره مردم آن راحتی و رفاه را بتوانیم ببینیم و از آن دانش و سرمایه نخبگان عزیزمان به درستی در کشور استفاده کنیم.
کدخدایی: انشاالله