پخش زنده
امروز: -
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و کارشناس مسائل استراتژیک، دیدگاههای خود را درباره مرز اسلام ناب امام راحل با اسلام آمریکایی و اسلام متحجران بیان و در این باره تبادل نظر کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، متن کامل این گفتگو به این شرح است:
مجری: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شان در حرم مطهر امام، امید و ایمان را پشتوانه نرم افزاری نهضت امام خمینی (ره) معرفی کردند، ایمانی که به گفته ایشان با تکیه بر چهار اصل، قوام و قدرت گرفته بود؛ خدا، اسلام، راه و مردم. اما سؤال اصلی این جاست که اسلامی که امام خمینی به آن مسلمان بود، چه ویژگیهایی داشت؟
سؤال: آقای ابیانه، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی که داشتند دو طیف مسلمانان را از دایره اسلام امام جدا کردند؛ اول روشنفکرهایی که ادعای مسلمانی دارند، ولی در عمل اعتقادی به فقه و شریعت اسلام ندارند و متحجرانی که با ترویج بی مسئولیت دینی در حوزه سیاست و اجتماع، اسلام را محدود به حوزه فردی میکنند. از نظر شما آسیب این نگاهها برای یک جامعه خداباور پویای کارآمد چیست؟
آقای محمدحسن قدیری ابیانه؛ کارشناس مسائل استراتژیک: حضرت آقا فرمودند که اینها اعتقادی به فقه و شریعت ندارند؛ بعضی از این روشنفکرنماها، من معتقدم بعضی از اینها اعتقاد راسخی به قرآن هم ندارند. الآن ارزیابی و کشف شده که دوهزار میلیارد کهکشان که یکی از کهکشان ها؛ کهکشان راه شیری ماست که منظومه شمسی یک نقطه است در آن کهکشان، کره زمین هم یک نقطه است در منظومه شمسی. اینها را خدا آفریده، خدا نازل کرده قرآن را برای ما، یعنی قرآن را کسی نازل کرده که همه هستی را آفریده. آن وقت برخی از این روشنفکرنماها که یک باورهایی دارند وقتی باورشان با قرآن منطبق نیست طوری صحبت میکنند که انگار اگر خداوند با اینها موقع نزول قرآن مشورت میکرد، قرآن مثلاً مترقیتر نازل میشد. آیات قرآن را تقسیم میکنند به انقلابی و غیر انقلابی مثلاً در حالی که یکی از ویژگیهای حضرت امام این بود که قرآن را به تمامی باور دارد، وعدههای الهی را باور دارد. ما بارها در روز میگوییم الله اکبر، اما خیلیها این را میگویند، ولی باور ندارند وقتی یک قدرت بزرگی مثل آمریکا مثلاً تهدید میکند فوری جا میزنند در حالی که امام جا نمیزد. آمریکا در اوج تهدیدش که ناوهای جنگی اش در خلیج فارس آرایش تهاجمی گرفته بود میفرمایند آمریکا هیچ غلطی نمیتواند کند. این بر اساس باور به قرآن و وعدههای الهی و باور به الله اکبر است.
وی ادامه داد: بعضیها این طور باور ندارند مثلاً معیارهای غربی را پذیرفتند حالا مدام زور میزنند قرآن را با آن تطبیق دهند، هر طوری تفسیر به رأی کنند. به فقه و شریعت اسلام هم باور ندارند؛ اینها طبیعتاً مضر به جامعه و پیشرفت کشور ما هستند. پیشرفتی که انقلاب ما کرد، این که الآن ۴۴ سال از انقلاب گذشته و ما به رغم همه توطئهها هستیم؛ خودش یک پیروزی بزرگ است چه برسد به پیشرفتهایی که کردیم، از جمله پیشرفت در مواردی که بیشترین تحریمها بوده و این نگاه در جهان رونق پیدا کرده. من یادم میآید اول انقلاب میگفتیم که آیا میشود ملتهای مسلمان دیگر هم بیدار شوند، امروز میگویند بیدارتر از ملت یمن، بیدارتر از حزب الله لبنان، بیدارتر از حشد الشعبی و خیلیها در عراق و سوریه، اما آن جایی که بر میگردد به متحجرین، بعضیها اسلام را در اعمال شخصی میبینند؛ اتفاقاً این را استعمار نقش داشته در ترویج این باور که شما کاری به اوضاع اجتماعی ایران، جهان و کشورتان نداشته باشید. مثلاً نقل میشود یک ژنرال انگلیسی موقعی که هند مستعمره اش بود، حالا آن موقع پاکستان و بنگلادش هم جزوش بود میرود آن جا صدای اذان میشنوند میگوید این چیست؟ میگویند اینها اذان میگویند مردم را دعوت میکنند به نماز. میگوید برای منافع انگلستان هم زیانی دارد؟ میگوید نه. (ژنرال انگلیسی) میگوید بگذارید بگویند. این قدر اذان بگویند، این قدر سر به سجده بگذارند، این قدر تسبیح بگردانند، ولی کاری به ما نداشته باشند. این که کشورشان تحت سلطه است، مردمشان تحت سلطه اند، این که منابعشان غارت میشود. من نمازم را بخوانم به موقع، من مستحبات را انجام دهم. داریم کسانی که مثلاً بارها رفته به حج، حج رفتن خوب است، ولی یک بارش واجب است، وقتی افرادی هستند دور و بر شما گرسنه اند، مشکل دارند، دخترانی که نمیتوانند ازدواج کنند، پسرانی که نمیتوانند ازدواج کنند، این پول را اگر خرج این کارها کنند بهتر است. اینجا بُعد اجتماعی است. به بعد اجتماعی اش کاری ندارم، این بخش از جامعه و افراد مسلمان بگوییم متحجر، متحجر انواع و اقسام دارد، فقط این نیست که قبول داشته باشد، ولی فعال نباشد. ما متحجرهایی داریم که مثلاً در عاشورا مدام قمه میزنند خودشان و بچه هایشان را خون آلود میکنند. در انگلستان و کشورهای غربی میآیند این صحنهها را نشان میدهند. مثلاً یک زن غربی را نشان میدهند که بچه اش را تمیز میکند، میبوسد، بعد یک زن مسلمان را نشان میدهند بچه اش بغلش است، سرش خون آلود؛ اینها را میگذارند پای اسلام و اسلام را بد تعریف و معرفی میکنند، ما اینها را داریم. معتقدم در شکل گیری بعضی از اینها استعمار نقش داشته، در باورها و تزریقش. مثلاً یکی از کارهایی که استعمار میکرد، مثلاً وزارت استعمار انگلستان در چارچوب سیاست اختلاف بینداز و حکومت کن حتی اقدام کردند به ایجاد به اصطلاح مذاهب؛ متناسب هر کشوری. برای ایران؛ بهائیت را راه انداختند. برای پاکستان؛ قادیانیت را راه انداختند و برای حجاز یا عربستان؛ وهابیت را راه انداختند. بهائیت در ایران شکست خورد، حاکم نشد. قادیانیت در پاکستان شکست خورد. اما وهابیت در عربستان پیروز و حاکم شد. مثلاً یکی از ویژگیهای بهائیت این بود که ما فقط خدا را میپرستیم، پرستش ویژه خداست، فقط کعبه باید بماند و شروع کردند تخریب آثار اسلامی. انگلستان نمیخواست خودش تخریب کند که این ننگ به نام او شود، اینها را راه انداخت.
سؤال: توضیحات آقای کشوری را هم بشنویم. نظر حضرتعالی چیست نسبت به این دو طیف مسلمانی که رهبر معظم انقلاب از دایره اسلام امام جدا کردند؟ شما آسیب این نگاهها را برای یک جامعه خداباور و کارآمد در چه حوزههایی میبینید؟
حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی: قبل از این که توضیحات خود را در مورد نظریه اسلام ناب یا به عبارت دیگری نظریه جامعیت اسلام عرض کنم مایلم روی این نکته خیلی تأکید کنم که مسأله نظریه اسلام ناب پایه انقلاب اسلامی و مهمترین نظریه مرحوم امام خمینی عظیم است. یعنی ما در تفکرات امام راحل عظیم الشأن هیچ مسألهای را با این وزن و اهمیت سراغ نداریم، بنابراین فهم مسأله اسلام ناب برابر است با فهم مسأله انقلاب اسلامی و تصمیماتی که دستگاههای اجرایی انقلاب اسلامی در راستای تحقق آرمانهای انقلاب میگیرند. من برای این که این مسأله نظریه جامعیت اسلام یا به تعبیر رایجتر نظریه اسلام ناب جا بیفتد یک توضیحی را عرض میکنم. ما آن موقعی اهمیت این نظریه را میفهمیم و متوجه میشویم یعنی دقیقاً درکش میکنیم که توجه کنیم الآن یک مسائلی در جامعه ما وجود دارد که این مسائل الآن وضعیت خوبی ندارد و وضعیتش به سامان نیست. یکی از آن مسائل؛ مسائل حوزه معماری و مسکن است.
وی ادامه داد: شما میدانید ما حدود ۲۴ و نیم میلیون خانواده ایرانی داریم که اینها حدود ۳۵ درصدشان مستأجر هستند و حدود ۷۰ درصد بناهای کشور ما آپارتمان هستند؛ آپارتمانهای معیوبی که زندگی مردم را به چالش کشیدند. یا این که ما در کشورمان الآن مسألهای داریم به اسم پیشگیری از بیماری. یعنی دستگاههای مرتبط با سلامت متأسفانه قدرت توسعه پیشگیری از بیماری را در جامعه ندارند و مردم ما از این حیث دچار مشکل شدند یا برای فهم مسأله اسلام ناب، به وضعیت نامناسب آموزش و پرورش میتوانیم توجه کنیم. مسأله آموزش و پرورش کشور دچار اختلالهایی است. ما حدود ۱۶ هزار ساعت دانش آموزان مان در این مدارس درس میخوانند، ولی از حیث یادگیری مهارتهای زندگی کماکان ضعیف هستند و البته مسائل دیگری در حوزه مدیریت شهری، در حوزه مدیریت آب، در حوزه کشاورزی.
حجت الاسلام کشوری افزود: حالا من میخواهم این را عرض کنم؛ نظریه اسلام ناب این ایده را مطرح میکند که در کتاب خدا و روایات اهل بیت عصمت و طهارت؛ برای حل همه این مسائل راه حل وجود دارد. این به صورت ساده معنای نظریه اسلام ناب امام راحل است. ما اگر میخواهیم این مسائلی که من به عنوان نمونه عرض کردم حل کنیم راهش بازگشت به نظریه اسلام ناب امام است و دوری از نظریه اسلام سکولار و متحجر. الآن چرا وضعیت در این سه حوزه دچار اشتباه و غلط است؟ یعنی ما الآن این همه مستأجر داریم، این همه آپارتمان معیوب داریم. آموزش و پرورش کشور وضعیت مناسبی ندارد و مثالهایی که زدم. علتش کم توجهی به این ایده مترقی امام است. اگر از الآن مسئولین ما تصمیم بگیرند در این حوزههایی که من مثال زدم به عنوان نمونه که حوزههای بسیار مهمی هم هستند دیدگاههای اسلام را جاری کنند یعنی به همان نظریه اسلام ناب امام عمل کنند مشکلات مردم در این حوزهها حل میشود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: اهمیت نظریه اسلام ناب بر میگردد به حل مشکلات و مسائل مردم. ما میتوانیم کما این که بعضی از مسئولین ما در دورههای گذشته مثل دورههایی که مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی مدیریت کشور را به عهده داشتند به جای این که رجوع کنیم به راه حلهای اسلامی برای حل مسائل، رجوع کنیم به اسناد بین المللی؛ مسائل حل نمیشود. اسلام سکولار یک شاخصه مشخص دارد؛ برای حل مسأله رجوع میکند به اسناد بین المللی، رجوع میکند به سند ضاله و معیوب ۲۰۳۰. اسلام ناب میگوید که راه حل در آیات و روایات است. همین روزهای اخیر کارشناسان حوزه علمیه قم یک پیشنهاد مشخصی را برای حل مشکل مسکن به دولت محترم و نجیب جمهوری اسلامی ارائه دادند. آنها پیشنهادشان این است که برای حدود این ۱۰ میلیون خانواده مستأجری که ما داریم دولت بیاید به اینها حدود هزار متر زمین رایگان هدیه کند و در واقع با یک سرعت بسیاری هم مردم را امیدوار کند و هم مشکل مسکن و مستأجران و آپارتمان نشینی را حل کند. اگر یک کسی بخواهد بداند امام عظیم الشأن چه نظریهای مطرح کرده باید با چشم خریدار و با یک دقتی نگاه به مشکلات جامعه کند. میدانید چرا الآن مشکل در حوزه مسکن حل نشده؟ در حوزه آموزش و پرورش ما دچار مشکل هستیم و در حوزههایی که من مثال زدم. در حوزه سلامت میدانید چرا وزارت بهداشت ما قدرت پیشگیری از بیماری را ندارد و نمیتواند سطح بیماریها را کاهش دهد؟ دلیلش این است که به راه حلهای مطرح در اسلام و به نظریه اسلام ناب آقایان یا اعتقاد ندارند یا این که همه مقالات بین المللی و اسناد بین المللی را برای حل این مسائل مرور میکنند.
سؤال: خانم خزعلی هم به جمع ما اضافه شدند. تا این جای برنامه صحبت بود درباره آن دو طیف مسلمانی که رهبر معظم انقلاب در صحبت هایشان اشاره کردند، از آن دایره اسلام امام جدا کردند. جدا از این بحث آن طرف داستان افرادی بودند از علما و دانشمندانی که همراه امام شدند در دوران نهضت. در خصوص این شخصیتها بفرمایید. به خصوص با توجه به این که حضرتعالی در امور بانوان هم هستید، از شخصیتهای مبارزی که در دوران نهضت همراه امام بودند توضیح بفرمایید که چه ویژگیها و شخصیتهایی داشتند؟
خانم انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: گرامی میداریم حرکتی که امام راحل انجام دادند و آثار ماندگار آن را هنوز هم مردم و به خصوص زنان کشور ما و همه دنیا و زنان مسلمان از آن بهره مند میشوند. مطلبی که شما مطرح فرمودید در ارتباط با زنان و شرایطی که برای زنان در این دو اسلامی که ذکر میشود؛ اسلام آمریکایی و اسلام متحجر شاید نمود بیش از سایر موارد و سایر موضوعات داشته باشد. این که نگاه امام چگونه بود و چه شخصیتهایی با امام همراهی کردند، شاید امام در آغاز راه در این بخش خیلی تنها بودند و شاید بسیاری از صحبتهای امام و کلامی که برای حمایت از اسلام ناب محمدی و شناساندن آن بود مورد اعتراض واقع میشد؛ لذا ما مواجه هستیم با این که حتی در تظاهرات اوایل انقلاب تعداد زیادی مخالفت میکردند با این که خانمها در تظاهرات مشارکت داشته باشند. اما امام یک تنه ایستادند و از این مطلب دفاع کردند و کم کم بقیه را به این میدان آوردند.
وی ادامه داد: مطلبی که امام داشتند این بود که اجتهاد را با توجه به زمان و مکان و با حفظ همه حدود و آن چه که در شریعت وجود دارد میخواستند معرفی کنند و توانستند معرفی کنند؛ الگوی سومی را برای زنان ترسیم کردند. شاید در ۱۵ خرداد یکی از مواردی که امام در مقابل آن ایستادند چه در بحث سال ۴۱ که مسأله انجمنهای ایالتی و ولایتی مطرح شد و مسأله زمین در آن جا پر رنگ بود و چه در انقلاب سفید شاه و آن موادی که در آن جای گرفته بود که با نام تساوی حقوق زن و مرد، رفتن زنها به سربازی و امثال اینها، امام برآشفته شدند و مطالبی را مطرح کردند که تداعی میشد که شاه از یک طرف تلاش میکردند غربیها تلاش گذشتهای که داشتند با کشف حجابی که رضا شاه داشت تلاش میکردند مظاهر دینی و اسلامی را از بین ببرند. از طرف دیگر وقتی که از آن مسیر به پیروزی نرسیدند تلاش کردند با چهره وجیه و با شعارهای جذابی در قالبهای دیگر به عنوان تساوی، به عنوان بکارگیری زنان و بخشی از جامعه که امام صراحتاً میفرمایند در آن جا در همان برنامهای که بعد از ۱۵ خرداد پیش میآید میفرمایند ما با ترقی زنها ضدیتی نداریم بلکه با فحشا مخالفیم، با کارهای غلط مخالفیم. آن شعاری که شاه دارد که آزادمردان و آزادزنان. امام میفرمود مگر مردها در این کشور آزادند که زنها از این حق برخوردار شوند؟
خانم خزعلی افزود: در واقع امام به صراحت میایستند در مقابل چیزهایی که هویت اسلامی را نشانه میگیرد و در قالب تمدن و به شکل ظاهری تمدن خود را جلوه میدهد. اما همین امام بعد از انقلاب وقتی که شرایط متفاوت میشود و زمان و مکان متفاوت است و مدیران کسانی هستند که هویت اسلامی را میخواهند حفظ کنند؛ ترغیب و تشویق میکنند زنان را که باید در تظاهرات، انتخابات و مراحل مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور پیدا کنند؛ لذا شما میبینید در فرازی از وصیت امام خیلی زیبا میفرمایند ما مفتخریم که بانوان، زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنههای فرهنگی، اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مراتب قرآن کریم فعالیت دارند. حتی تأکید میفرمایند آنان که توان جنگ دارند در آموزش نظامی که برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی از واجبات مهم است شرکت میکنند و از محرومیتهایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها، بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نموده، شجاعانه و متعهدانه خود را رهاندند و اشاره میکنند که این زنان از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آوردند خودشان را رهاندند و آنهایی که توان جنگ ندارند میفرمایند در پشت جبهه خدمت میکنند. افراد دیگری از زنان را ذکر میکنند که زینب گونه میایستند و فریاد میزنند و پیام فرزندانی که از دست دادند را میرسانند. اینها ترسیمی است که امام میآیند جنبههای مختلف؛ هم اسلام غربی و آمریکایی را آن جا میکوبند و هم اسلام متحجری که اجازه نمیدهد که زنان آن گونه که اسلام ناب محمدی میخواهد در جامعه و خانواده حضور داشته باشد.
آقای قدیری ابیانه: یک نقدی به صحبتهای آقای کشوری داشتم. ایشان اسلام ناب را فقط در عملکرد دولت دیدند؛ حالا برای حل مشکلات، در حالی که یکی از کارهایی که حضرت امام میکردند هر جا مشکلی پیش میآمد علاوه بر این که برای دولت، وظایفی حکومت مشخص میکردند، به مردم مراجعه میکردند برای حل مشکل. یعنی نقش مردم را ندیدند. در انقلاب جوانان را دعوت میکنند به حضور؛ مردان و زنان را. در جنگ؛ جوانان را. حتی در مسأله مسکن، حساب ۱۰۰ امام را باز میکنند میگویند مردم کمک کنید. اگر حکومت؛ حکومت امام علی (ع) باشد. یعنی دیگر از این نابتر که نداریم.
مجری: این هم بخشی از اجرائیات است دیگر.
آقای قدیری ابیانه: بله، من میخواهم بگویم حکومت از حکومت امام علی (ع) نابتر که نداریم. اما اگر مردم به وظیفه خود عمل نکنند آن حکومت هم به نتیجه دلخواه نخواهد رسید، کما این که نهج البلاغه پر است از گلایه مردم زمان خودش که به وظایفشان عمل نکردند.
سؤال: یک صحبتی که رهبر معظم انقلاب داشتند در رابطه با یکی از تحولهای بی نظیر انقلاب امام؛ تحول در سطح جهانی بود، قبل از انقلاب اسلامی هم بارها صحبت از اسلام و مواردی از این دست شده بود، اسلامی که مد نظر امام (ره) بود با اسلام قبل از انقلاب اسلامی چه تفاوتهایی داشت؟ برای ما اسلام مطرح بود، کشورهای اسلامی بودند، جمعیت اسلامی بود؛ مثلاً خود پاکستان اسمش بود جمهوری اسلامی پاکستان، ولی عملاً تحت سلطه آمریکا بود، آمریکا آن جا پایگاه داشت، دولت آن جا مطیع بود. کاری که امام کردند گفتند مسلمانها و کشورهای اسلامی نباید تحت سلطه بیگانگان و غیرمسلمانان باشند، نباید اجازه دهند منابعشان غارت شود. یکی از کارهایی که استعمار کرده بود این که به مردم مسلمان همه کشورها از جمله ایران بباوراند که ما نمیتوانیم، پیشرفت ما موکول است به ترحم و کمک غربی ها؛ این تفاوت اصلی بود و این که ما باید طرفدار مظلوم باشیم و دشمن ظالم.
سؤال: آقای کشوری شما نظرتان را درباره صحبتهای آقای ابیانه بفرمایید و این که در آن مقطع ظاهراً این طور بود که همه این گروهها در دایره مسلمانان بودند و همراه انقلاب. امام اصلاً چطور توانست انحراف این گروهها را به مردم معرفی کند و آیا این تسویه زودهنگام که البته خیلی هم ضروری و به جا بود، آیا منجر به آن شکاف اجتماعی نشد؟
حجت الاسلام کشوری: این مسألهای که بنده عرض کردم به نظرم مرز اصلی اسلام ناب است با اسلام آمریکایی و اسلام متحجر؛ یعنی من اگر بخواهم به صورت ساده بگویم؛ اگر دیدید که مسئولین کشور برای حل مسأله مسکن آمدند از آیات و روایات استفاده کردند ما داریم نزدیک میشویم به مسأله اسلام ناب. اما اگر مثلاً در مسأله مسکن رفتیم سراغ هَبیتات، رفتیم سراغ بخش یازدهم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰؛ این یعنی رفتیم سراغ اسلام آمریکایی. اگر کسی هم در حوزه علمیه آمد گفت که سند ۲۰۳۰ به دلیل بنای عُقلا امضا شود؛ این میشود اسلام متحجر. مهم است مرز اسلام ناب را ما درست تشخیص دهیم. آنهایی که معتقد به اسلام ناب هستند، راه حل مشکلات را میآیند از آیات و روایات میگیرند. آن وقت بخش مهمی که در آیات و روایات است این است که کار باید به خود مردم واگذار شود. تا میتوانیم از آن نگاه دولتی چه دولت به معنای بخش خصوصی اش، چون بعضیها وقتی میگویند دولتی نباشد مرادشان از مردمی شدن میشود بخش خصوصی. به نظر ما بخش خصوصی هم نوعی دولت است، نه دولتی شدن بد است برای حل مسائل، بخش خصوصی هم خیلی کارآمد نیست. تجربه دنیا نشان میدهد که بخشهای خصوصی میشوند امثال بیل گیتس ها، ترامپها و.... ما باید برای حل مسائل به مردم رجوع کنیم. این بخشی از راه حل اسلام است. این را خواهش میکنم برادر خوبم آقای قدیری ابیانه توجه کنند. وقتی میگوییم راه حل را از اسلام بگیریم نه از اسناد بین المللی، اسلام یکی از رهنمودهایش به ما این است که مردم را پای کار بیاوریم. مثلاً در حوزه مسکن من مثال زدم خیلی مثال ملموسی بود؛ میگویم دولت به جای این که مسأله مسکن را بخواهد با کمک انبوه سازها حل کند و برود دولتی حل کند، زمین به مردم واگذار کند. اگر از همین فردا رئیس جمهور بگوید که ما به ایرانی ها، آنهایی که مستأجرند و آنهایی که تازه میخواهند ازدواج کنند یک قطعه زمین هزار متری میدهیم، خودشان بروند فرایند ساخت را طی کنند؛ دولت کمک میکند مردم خودشان بیایند ساختمانها را بسازند. شما خواهید دید در پایان همین دولت اول آقای رئیسی که دولت نجیبی است واقعاً یعنی به راه حلهای اسلامی بیش از سایر دولتها توجه میکند، من این را شهادت میدهم به عنوان کارشناسی که در سایر دولتها این نظریهها را هم مطرح میکرد آنها هیچ اعتنا نمیکردند، خواهید دید در پایان این دولت با کمک خود مردم ساخت و ساز مسکن برای محرومین و مستأجرها با یک سرعت بالایی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابراین این شاخص را من خواهش میکنم جوانان عزیز و مردم خوبمان به آن توجه کنند؛ اسلام ناب یعنی راه حلها را از پیغمبر بگیریم، از کتاب خدا بگیریم؛ در همه حوزه ها، نه فقط در بعضی از حوزه ها. یکی از مهمترین حوزههایی که تأکید میکنم الآن لازم است راه حل هایمان را از اسلام بگیریم؛ مسأله طب است. من با صراحت اعلام میکنم فقط و فقط معادلات طب اسلامی قدرت ایجاد پیشگیری از بیماری را دارد. مادامی که ما در حوزه سلامت، مقلد سازمان صهیونیستی WHO هستیم نمیتوانیم پیشگیری از بیماری را ایجاد کنیم. این بحث مصادیق دیگری دارد که ان شاء الله در جلسات بعد توضیح بیشتری را مطرح کنیم.