ساخت جهان سه بعدی از فیلمهای دو بعدی توسط هوش مصنوعی
به تازگی یک ابزار جدید توسط شرکت فناوری NVIDIA ارائه شده است که میتواند تصاویر سه بعدی پیچیده را از ویدیوهای کوتاه ایجاد کرده و بسیاری از مشکلات هوش مصنوعی را حل کند.
به گزارش
سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، غول نرم افزاری NVIDIA در جدیدترین پروژه خود در سال جاری، از برنامهای پرده برداری کرده است که قادر به ایجاد کپی سه بعدی کامل از اشیاء تنها بر اساس فیلمهای ویدئویی دو بعدی است. این نرم افزار Neuralangelo نام دارد که این نامگذاری ترکیبی از عصب و میکل آنژ نقاش و مجسمه ساز مشهور محسوب میشود.
برنامه فوق میتواند کپیهای مجازی واقعی از ساختمان ها، مجسمه ها، سازههای پیچیده و طیف گستردهای از مدلهای پیچیده سه بعدی دیگر تولید کند. مینگ یو لیو، مدیر ارشد تحقیقات و یکی از طراحان برنامه Neuralangelo، در رابطه با موضوع فوق میگوید: قابلیتهای بازسازی سه بعدی که Neuralangelo ارائه میدهد، یک مزیت بزرگ برای سازندگان خواهد داشت و به آنها کمک میکند تا دنیای واقعی را در دنیای دیجیتال بازسازی کنند.
این ابزار در نهایت توسعه دهندگان را قادر میسازد تا اشیاء دقیق شامل طیف وسیعی از مجسمههای کوچک تا ساختمانهای عظیم را به محیطهای مجازی برای بازیهای ویدیویی یا ساخت نمونههای دیجیتال صنعتی وارد کنند.
گفتنی است، NVIDIA اولین شرکتی نیست که یک مدل هوش مصنوعی مانند این برنامه ایجاد میکند، اما مسلماً این مدل پیشرفتهترین نسخه ساخته شده تا امروز است. در حالی که نسخههای قبلی برای ثبت الگوهای بافت تکراری یا رنگهای دقیق مشکل داشتند، این مشکل برای Neuralangelo بسیار کمتر است.
به گفته کارشناسان، این برنامه با استفاده از ویدئوهای دوبعدی از یک شی، سازه یا صحنه که همگی از زوایای مختلف فیلم برداری شده اند، مدل فریمهای خاصی را انتخاب و زوایای کلیدی را برای نمای کامل سازه ترسیم میکند.
هنگامی که موقعیت دوربین برای هر فریم تعیین میشود، برنامه یک تفسیر سه بعدی تقریبی از صحنه ایجاد میکند. سپس این تصاویر رندر بهینه شده و هوش مصنوعی جزئیات را واضح میکند و یک شی سه بعدی نهایی تولید میشود که میتواند در واقعیت مجازی قرار داده شده یا در طیف وسیعی از صنایع استفاده شود.
لازم به ذکر است در حالی که قابلیتهای این برنامه رونمایی شده است، خود نرم افزار هنوز برای استفاده عموم در دسترس نیست. باید توجه داشت NVIDIA یکی از شرکتهایی است که در سال جاری روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری قابل توجهی کرده است. البته شرکتهای ادوبی، گوگل، OpenAI، مایکروسافت و تعدادی دیگر از شرکتهای پیشرو در این حوزه نیز میلیاردها دلار در رابطه با کاربرد عملی هوش مصنوعی در صنعت سرمایه گذاری کرده اند.
پیش از این ما شاهد تلاش هوش مصنوعی برای خلق موسیقی، نوشتن شعر و کدهای پیچیده بوده ایم و حتی هوش مصنوعی توانسته است آثار هنری برنده جوایزی را تولید کند. با این حال، تصاویر سه بعدی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی هوش مصنوعی است. در حقیقت به دلیل ماهیت پیچیده و غیرقابل پیش بینی یک فرم سه بعدی، تکرار آن به آسانی یک تصویر دو بعدی یا قطعه نوشته نیست. این قابلیتی است که OpenAI با پروژه Point-E خود تلاش کرده است آن را درک کند.
منبع: sciencefocus