پخش زنده
امروز: -
نوع پوشش و حجاب فرد تعریفی است که او از خود ارائه میدهد.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،در هر جامعه هنجارهایی وجود دارد که افراد با پایبندی به آن قانون مداری خود را اعلام می کنند در جامعه اسلامی نیز حجاب معرف عفت و پاکدامنی فرد است.
اصلاح و فساد جامعه وابسته به زنان است
بدون تردید نخستین و موثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان، محیط خانوادگی است و صلاح وفساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان (بیشتر) در آن جامعه سرچشمه می گیرد.
رعایت حجاب در سلامت و پاکی خانواده بسیار موثر است و یکی از عوامل مهم استحکام خانواده، رعایت آن است.
از منظراسلام، یکی از مهم ترین وظایف زنان در خانواده و جامعه، پاسداری در حفظ حریم عفاف است.
تاکید قرآن بر حفظ حجاب
در قرآن مجید در چندآیه به ضرورت عفاف و حجاب برای زنان تصریح گردیده و در چهارده آیه درباره عفت و پاکدامنی هشدار داده شده و در احادیث و روایات فراوانی نیزهشدارهای موکد در این زمینه داده است چرا که زنان یا حجاب خود اطمینان و اعتماد شوهرشان را به پاکی خویش جلب می کنند و باعث تحکیم خانواده میشوند.
اما نقش انان در تحکیم خانواده های دیگر، بدین لحاظ است که مردان از تمتعات خارج از محدوده زناشویی محروم می شوند و طبعا به همسران خود بیشتر توجه می کنند.
استحکام پیوند خانوادگی
اختصاص یافتن استمتاعات و التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم میکند و موجب اتصال بیشتر زوجین به یکدیگر میشود.
منع کامیابی همسران از غیر همسر
فلسفه پوشش و منع کامیابی جنسی از غیر همسر مشروع، از نظر اجتماع خانوادگی این است که همسر قانونی شخص از لحاظ روانی عامل خوشبخت کردن او به شمار برود؛ در حالی که در سیستم آزادی کامیابی، همسر قانونی از لحاظ روانی یک نفر رقیب و مزاحم و زندانبان به شمار میرود و در نتیجه کانون خانوادگی بر اساس دشمنی و نفرت پایه گذاری میشود.
در دسترس بودن تمتعات علت ازدواج گریزی
علت اینکه برخی از جوانان از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد میشود، جواب میدهند که حالا زود است، ما هنوز بچهایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالی میکنند همین است.
ازدواج در قدیم بعد از انتظار و آرزومندی انجام می شد
ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندی انجام میگرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیکبختی و سعادت خود میدانستند، ولی امروز کامجوییهای جنسی در غیر کادر ازدواج به حد اعلی فراهم است و دلیلی برای آن اشتیاقها وجود ندارد.
تفاوت جامعه روابط آزاد با غیر آزاد
تفاوت جامعه ای که روابط جنسی را محدود میکند، با اجتماعی که روابط آزاد در آن اجازه داده میشود این است که ازدواج در جامعه اول پایان انتظار و محرومیت است، و در اجتماع بی بندوبار ازدواج آغاز محرومیت از معشوقه های متعدد داشتن و محدودیت در کانون خانواده و بسنده کردن به یک همسراست.
فرق روابط جنسی آزاد با روابط محدود
در سیستم روابط آزاد جنسی پیمان ازدواج به دوران آزادی دختر و پسر خاتمه میدهد و آنها را ملزم میکند که به یکدیگر وفادار باشند و اما در سیستم اسلامی زن و مردی که تا قبل از ازدواج دامن خود را پاک نگه داشته اند آزادند از همسر خود بهره ببرند و به محرومیت و انتظار آنان پایان میبخشد.
تاثیر روابط آزاد بر جامعه
بنابر این سیستم روابط آزاد اولًا موجب میشود که پسران تا جایی که ممکن است از ازدواج و تشکیل خانواده سر باز زنند و فقط هنگامی که نیروهای جوانی و شور و نشاط آنها رو به ضعف و سستی مینهد اقدام به ازدواج کنند و ثانیاً پیوند ازدواجهای موجود را سست میکند و سبب میشود به جای اینکه خانواده بر پایه یک عشق خالص و محبت عمیق استوار باشد و هر یک از زن و شوهر همسر خود را عامل سعادت خود بداند بر عکس به چشم رقیب و عامل سلب آزادی و محدودیت ببیند و چنانکه اصطلاح شده است یکدیگر را «زندانبان» بنامند.
چاره جویی غرب برای معاشرت های آزاد
بعضیها مانند برتراند راسل پنداشتهاند که جلوگیری از معاشرتهای آزاد صرفاً به خاطر اطمینان مرد نسبت به نسل است؛ برای حل اشکال، استفاده از وسائل ضد آبستنی را پیشنهاد کردهاند؛ درصورتی که مسأله، تنها پاکی نسل نیست؛ مسأله مهم دیگر ایجاد پاکترین و صمیمیترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد کامل در کانون خانواده است.
حجاب پایبندی همسران به یکدیگر
تأمین این هدف وقتی ممکن است که زوجین از هرگونه استمتاع از غیر همسر یا همسران قانونی چشم بپوشند، مرد چشم به زن دیگر نداشته باشد و زن نیز درصدد تحریک و جلب توجه کسی جز شوهر خود نباشد و اصل ممنوعیت هر نوع کامیابی جنسی در غیر کادر خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعایت شود.
عدم التزام زن و مرد به وفاداری به یکدیگر
به علاوه، زنی که تا اینجا پیش رفته است که به پیروی از امثال راسل و تقلید از صاحبان مکتب «اخلاق نوین جنسی» با داشتن همسر قانونی عشق خود را در جای دیگر جستجو میکند و با مرد مورد عشق و علاقه خود همبستر میشود، چه اطمینانی هست که به خاطر همسر قانونی که چندان مورد علاقهاش نیست وسائل ضد آبستنی به کار برد و از مرد مورد عشق و علاقه خود آبستن نشود و فرزند را به ریش همسر قانونی نبندد؟
بیشتر بخوانید:نباید در مسئله حجاب و عفاف کار خود را به دوش دیگران انداخت
قطعاً چنین زنی مایل است که فرزندی که به دنیا میآورد از مرد مورد علاقهاش باشد نه از مردی که فقط به حکم قانون همسر اوست و الزاماً به حکم قانون نباید از غیر او آبستن شود. همچنان مرد نیز طبعاً علاقهمند است که از زن مورد عشق و علاقهاش فرزند داشته باشد نه از زنی که با زور قانون به او پیوند کردهاند.
دنیای اروپا عملًا نشان داده است که با وجود وسائل ضد آبستنی آمار فرزندان غیرمشروع وحشتآور است.
منابع : جوان، نشر دانشگاه سیویلیکا