نماینده مردم ملکان در مجلس گفت: برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی بوده و در آن اشارهای به رتبه بندی معلمان و مسائل اصلی آموزش و پرورش نشده است.
سیدعلی موسوی در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس جمهور در مورد گزینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمیتواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته، اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: به آقای رئیس جمهور توصیه میکنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.
موسوی ملکان یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهمترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده، ولی در برنامههای وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر میرسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.
وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیتهای تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریههای نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه میشد.
نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.
موسوی افزود: متاسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم میتوانست گزینه مناسب تری معرفی کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران میگذارم و ایرادات بی مورد نمیگیرم.
تیم ضعیف وزیر پیشین، جزء حلقه دوستان صحرایی هستند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تیم ضعیف وزیر پیشین، جزء حلقه دوستان صحرایی هستند، از طرفی، آقای صحرایی چرا در زمان سرپرستی با مقصران تأخیر در پرداخت معوقات فرهنگیان برخورد نکردید.
علی خضریان در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و در حالی که بعد از ۱۳ ماه نمیتوانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور میخواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه برای جابجایی برخی مدیران پردیسهای استانی و روسای مسئلهدار دانشگاه چنین مسئلهای صدق میکند که همکاران من در سطح کشور میتوانند با رویکرد به مصادیق آن متوجه اوضاع فرهنگیان در سطح پردیسها شوند، همچنین موارد متعددی از سوء مدیریت این مدیران از سوی دانشجویان به شما اطلاعرسانی شد، اما شما کاری نکردید و عملکرد شما در این حوزه قابل قبول نیست.
وی افزود: شما فکر میکنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق یعنی آقای دکتر نوری بود یا تیم ناهماهنگ ایشان؟! شما از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. جناب آقای دکتر صحرایی بنابر شنیدهها شما میخواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است.
خضریان بیان کرد: آقای دکتر صحرایی مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند تعلیم و تربیت قابل واگذاری نیست، اما متأسفانه معاون جنابعالی درست یک هفته بعد طی نامهای اعلام کرد یک تشکل غیردولتی در سطح مدرسه، منطقه و ستاد تشکیل تا زمینه همکاری اولیا در آموزش و پرورش در امر سیاستگذاری، برنامهریزی، اجرا و نظارت در برآیند تعلیم و تربیت دانشآموزان را فراهم کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مگر نه اینکه آقای دکتر نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبهبندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند.
وی خطاب به وزیر پیشنهادی و با اشاره به موضوع بدحالی دانشآموزان گفت: یکی از اشتباهات اساسی دکتر نوری در دوران وزارتشان این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانشآموزان حدود ۸ ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما در این خصوص چه کردید. آیا برای تمشیت امور نمیتوانستید برای یک نفر حکم بزنید و این معاونت را از بلاتکلیفی نجات دهید، شما از ۱۴ فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباطگیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهمترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمونهای نهایی با تأخیر ۳۰ تا ۴۰ دقیقهای برگزار میشود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد و در برخی از حوزهها نبود ملزومات اداری باعث تأخیر در برگزاری آزمون و ایجاد استرس بیش از حد برای دانشآموزان شده است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مدیریت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه آموزشگاهداری ادامه داد: شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است، شما منافع شخصی خود را دنبال میکنید و یا مسئولیت آموزش و پرورش را برعهده دارید.
خضریان بیان کرد: شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاسهای مختلط و تصاویر بیحجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکسالعملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصیتان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بیحجاب که در بلگراد گیتارزنی میکرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید.
وی افزود: شما یک جانباز ۷۰ درصد را عزل و فردی را که در دستبوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاحطلبی تألیف کتب درسی را برعهده داشت را جای او نشاندید، من چطور میتوانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید از این عوامل استفاده نمیکنید. شما در شب ۱۲ اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش و پرورش حساب کردید.
خضریان گفت: همچنین ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخاباتهای گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستانتان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیدتی. اصل موضوع را برای همکاران من توضیح دهید، همچنین قوت گرفتن جریان لیبرال در دوران سرپرستی شما چیست. برگزاری نشستهای جریان لیبرال زیر چتر دانشگاه فرهنگیان که در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما برگزار شد، اینها نتیجه چیست؟ و در جریان این اتفاقات ارتقاء افراد نزدیک به اصلاحات در دوره ریاست دانشگاه فرهنگیان و در مدت محدود سرپرستی آموزش و پرورش از کجا نشأت میگیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: آیا شما سازمان نوسازی را مأمور کردید تا با نمایندگان ارتباط بگیرد و برای رأی آوری رایزنی کند، اگر نکردید صریح بفرمایید و تلاش عجیب برای صندلی وزارت برای چیست. آیا حق داشتید از امکانات دولتی پیش از برگزاری جلسه امروز استفاده کنید و بخواهید جلب نظر همکاران من را در مجلس داشته باشید و آیا اگر این مصلحت بوده است که انجام شود، چرا باید برای شما و خط شما و برای انتخاب شما انجام شود. شما به عنوان یک سرپرست میتوانستید کار را انجام دهید.
برنامههای صحرایی برای آموزش و پرورش منطبق با سند تحول بنیادین است
نماینده مردم نائین در مجلس برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را منطبق با سند تحول بنیادین دانست که باعث بهبود وضعیت تعلیم و تربیت در کشور میشود.
الهام آزاد در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: قطعا ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئلهای چه سوال، چه استیضاح و چه طرحها و لوایح باید دقت نظر را در این موارد داشته باشیم. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش میکردم که آن رأی که دادم مدنظر داشته باشم و در جاهایی که قطعیت و یقین داشتم تلاش میکردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم که امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل میشناسم و فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.
نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: در سالهای اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.
وی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامهای نوآورانه و هوشمندانه بر سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر میافتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.
آزاد بیان کرد: به طور قطع همه ما برنامههای آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده ایم که قاطعانه میگویم در طول این سالها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامههای وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامههای ایشان مستند به سند تحول است. از برنامههای مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامههای مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانوادهها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.
نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم افزود: همه شما نمایندگان اذعان خواهید کرد که تمام برنامههای وزیر پیشنهادی دقیق و مستند برای اجرای سند تحول بنیادین است. تحول وقتی رخ میدهد که ما نتیجه تحولهای ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم، اینکه در برنامه دکتر صحرایی تصریح شده است که الگوی مدرسه در تراز سند طرح تحول بنیادین پیاده میشود و برای آن الگوی آموزشی، ترویجی ویژه مدیران مدارس و معلمان تدارک دیده شده است، مایه امیدواری است که پس از ۱۲ سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور باشیم.
وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند "اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افقها که دستمان به آنها نمیرسد، قطعا اشتباه کرده است، همه اینهایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت میخواهد، کاردانی میخواهد، پیگیری میخواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود". این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار میدهیم.
آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی گری چندباره سرپرستهای مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. با این بی ثباتی و تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تایید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.
وجود ابهام در برنامههای صحرایی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابهامات و نگرانیهایی که در برنامه وزیر پیشنهادی وجود دارد، گفت: آقای صحرایی باید در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مدارس غیردولتی، اجرای قانون رتبهبندی و نوسازی مدارس فرسوده پاسخ دهد.
علی بابائی کارنامی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر میکنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبهگری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر میکنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند، اما نگرانیهایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.
وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانشآموز و همچنین معلم و خانوادهها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوقالعاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.
بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبهبندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز ارادهای برای حمایت از برنامههای وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانیهای نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمیکنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغههای مقام معظم رهبری مدیریت شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمیدهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامههای انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.
شایسته نیست معلمان چند شغله باشند
نماینده مردم سروستان گفت: آقای صحرایی از آنجا که شایسته نیست معلمان ما چندشغله باشند، آیا برای حل یا کاهش مشکلات آنها از رئیس جمهور قولی گرفته اید یا خیر؟
عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی میکرد، چرا که وزارتخانهای مهم و کلیدی است.
نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغههای اصلی معلمان چه برنامهای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.
وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی میگذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمیشود سوالات تخصصی خود را نپرسم.
رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط میشود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامهای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که میدهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه میشود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامهای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها.
وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه میخواهید دغدغه معلمان را در حوزههای مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟
وزیر پیشنهادی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: معدل آقای صحرایی از معدل کابینه و سایر وزرای معرفی شده بالاتر است و ایشان برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد.
عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در جلسه علنی امروز (سهشنبه، ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامهها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامههای خود را نداشتند، اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیتهای ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت میکند.
وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام (ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی میکند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.
روحالامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامههای ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامههای ایشان است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصلهای مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که میتوان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.