قرائت گزارش کمیسیون آموزش درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش بررسی برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه مذکور خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سيما به نقل از خانه ملت، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گزارش کمیسیون متبوعش را در رابطه با وزیر پیشنهادی مربوط به شرح زیر قرائت کرد.
مقدمه:
وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساسترین وزارتخانه کشور محسوب میشود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعهای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغولند، امری بسیار مهم و حساس است.
خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، به طوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جبران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده ،هماهنگ با سایر بخشها و دستگاههای نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با اوضاع جدید اجرایی نماید.
با همین هدف کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیفه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم میگردد.
بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی
پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره ۳۸۱۸۲ مورخ ۰۳/۰۳/۱۴۰۲، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل ۷۴/۱۸ و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبانشناسی همگانی با معدل ۱۰/۱۹ و ۴۸/۱۹ از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود.
بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضع موجود در قالب ۵ چالش مهم بیان شد:
۱ - فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن
۲ - کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش
۳ - ضعف در بهره وری زیرساختهای فیزیکی و تجهیزات آموزشی
۴ - ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و تربیتی
۵ - نابرابر بودن فرصتهای آموزشی
با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخشها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، زیرا که بدون هماهنگی سایر دستگاهها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامههای تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود.