پخش زنده
امروز: -
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: بهای بلیت هواپیما بیشتر از ۲۹ درصد افزایش پیدا نکرده است و با هر گونه تخلفی برخورد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو با سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره قیمت بلیت هواپیما گفتگو کرد.
سوال: به هر حال باعث خرسندی است که یک موفقیت را شاهد بوده ایم و آن هم افزایش شدید قیمت بلیط هواپیما بود بعد از مدتها کش و قوس این کار هم اتفاق افتاد خبر خوبی بود بیشتر توضیح میفرمائید؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: اگر خاطر مبارک باشد بحث افزایش ۱۰۰ درصدی را انجمن شرکتهای هواپیمایی مطرح کردند با توجه به اینکه هزینههای آنها معمولاً ارزی است دلاری است و درآمدهایشان هم درآمدهای بود که با شاخصهای اقتصادی و تورمی خیلی همخوانی نداشت پیشنهادی که شرکت انجمنها عرض کرد و آقای محمدی بخش هم رئیس محترم سازمان هم گفتند متاسفانه نامطلوب در رسانهها عنوان شد که افزایش ۱۰۰ درصدی داده شده
سوال:، ولی کسی تکذیب نکرد؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: چرا من خودم تکذیب کردم آقای محمدی بخش توضیح دادند پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی، پیشنهاد ۱۰۰ درصدی یا دوبرابری اون موقع قیمتها بود، اما اون اتفاقی که در این دو تا سه هفته گذشته افتاد و در واقع نظارت ستاد تنظیم بازار هم بود افزایش ۲۹ درصدی قیمتها بر پایه آخرین نرخ نامه قیمت بلیط هواپیما بود که برمیگشت به ۱۳ /۱۰ /۱۴۰۰ بیشتر از ۲۹ درصد هم افزایش پیدا نکرده ما کنترل خودمان را همچنان داریم اگر تخلفی در این حوزه شکل بگیرد قاعدتاً با ابزارهای نظارتی برخورد خواهد شد.
سوال: یعنی همچنان سازمان هواپیمایی شیوه قیمت گذاری دستوری را قبول دارد؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: ببینید من حالا درباره قبول کردن این موضوع اظهارنظر نمیکنم قانون یک اشاره مستقیم دارد با آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما دارد که در بستر عرضه و تقاضا در واقع شکل میگیرد و عرصه رقابت منتهی فعلاً صلاح بر این است که ستاد تنظیم بازار بر اساس همان مصوبه سران سه قوه که اشاره دارد به اینکه هر واحد تولیدی که اگر بخواهد در حوزه قیمت گذاری، قیمتی را پیشنهاد بدهد بعد از ارائه قیمتها و کسب نظر سازمان حمایت از مصرف کننده باید به صورت تنظیم بازار ارجاع بدهد فکر میکنم تنظیم بازار در واقع متولی تعیین و یا افزایش نرخهای جدید باشد.
سوال: آقای یازرلو الان شرکتهای هواپیمایی راضی اند از این قیمت گذاری؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: نه راضی نیستند
سوال: بسیار خوب فکر میکنید تا کجا میتواند ادامه پیدا کند اگرچه به طور موقتی بلیطها عرضه شد و قیمتها بالاست؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: یک متغییر دیگر است که شرکتهای هواپیمایی باز بسنده هستند نه اینکه بگوییم ناراضی هستند و یا تمکین نمیکنند نه در واقع با چرتکهای که دارند میاندازند خیلی موافق نیستند، اما تمکین میکنند خود شرکتهای هواپیمایی متاسفانه مشکلی که ما داریم در سالهای گذشته هم باهاش مواجه بودند دوستان در صنعت هوانوردی و اکنون هم ما باهاش مواجه هستیم اون فرآیند شبکه گسترده توزیع است که در بعضی از حوزهها از دسترسی و نظارت خارج میشود منتهی ما تلاشمان در سازمان هواپیمایی کشوری این است که کماکان نظارت خودمان را قانونمند داشته باشیم و تا جایی که قانون به ما اجازه میدهد فراتر از اون را نهادهای قضایی و نهادهای نظارتی دیگر باید ورود پیدا کنند که بحثهای گستردهای هم دارد از جمله یکی از نگرانیها و مشکلاتی که ما داریم همین شب عید من خاطرم هست ما ۹ تا سایت را با دستور دادستان محترم مسدود اعلام کردیم من عصر اون روز اعلام کردم فردا اونها با یک تغییر آدرس یک حرفی توانستند نشانی خودشان را دوباره بازآمد کنند و فعالیت خودشان را از سربگیرند در واقع یک دورزدن قانونی میشود شاید در این حوزه مسائل متوجه بعضی از وزارتخانهها باشد که اونها هم بیایند ورود پیدا کنند یا در اینکه ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان دستگاه نظارتی وظیفه نظارت را داریم اعمال قانون از سوی سازمان تعزیرات دستگاه قضایی دارد اتفاق میافتد که البته سازمان قضایی و دستگاه قضایی هم همیشه همراه ما بودند.
سوال: نکته اصلی این است که بالاخره این دوام میآورد یا نه اگرچه اونها دنبال اجرای قانون مصوب مجلس هستند برای آزاد سازی قیمتها دلایل خودشان را هم میآوردند در خبرها هم گفته شد که کمبود قطعات یدکی در تامین نیاز هواپیما سبب زمین گیرشدن تعداد بیشتری از اونها بنابراین صندلیهای کمتری خواهد بود و این افزایش هزینهها را در پی خواهد داشت اینها تا کجا میتوانند تاب آوری داشته باشند و رویههای شفاف و بهتر چگونه خواهد بود خاطرمان هست که شرکتهای هواپیمایی مستقیماً بلیط را عرضه میکردند به شهروندان الان در تارنماهای مختلف است این دست به دست شدنها آیا قیمتها را هم دستکاری میکند و آیا اونها فقط یک حق العمل کار هستند و قیمتها درست و رسمی است؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: ببینید قیمت که سیستمی که شرکتهای هواپیمایی دارند از آن برخوردار میشون قیمتهایی است که الان با این ۲۹ درصد شاید به نظر من با توجه به اینکه انجمن شرکتها برای خود شرکتهای هواپیمایی خیلی رضایت بالایی ندارند، اما تمکین کردند و متاسفانه اتفاقی که دارد اینجا میافتد در شبکه توزیع است در شبکه توزیع نمایش و فروش بلیط در واقع هم به شبکه ایرلاینها دارد آسیب میزند هم به اقتصاد مردم
سوال: چرا سازمان هواپیمایی تدبیری دارد برای این موضوع؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: این بحث یک بحث قدیمی شده، اما سازمان یکی دو تا برنامه را دارد که ایشالا ما با درایت آقای وزیر این موضوع را داریم پیش میبریم امیدوار هستیم که بسترهای لازم برای محقق شدن اون مسیرها ایشالا اتفاق بیفتد و اگر ایشالا اون موارد اتفاق بیفتد و ما بتوانیم اون موضوعات سازو کارها را در حوزه فروش بلیط انجام بدهیم من فکر میکنم که فضای قیمتها متعادلتر خواهد بود منطقیتر خواهد بود و حتی به صرفه خواهد بود اون پول واقعی و حق واقعی متوجه ایرلاین میشود نه جاهای دیگر.
سوال: گفته شده که هواپیمای تازه میآید خبر دارید چند تا و از کجا و کی؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: واقعیتش در اوایل اردیبهشت ماه بود که ۶۳ فروند هواپیما در مدلهای مختلف و هلیکوپتر وارد کشور کردیم که البته این در پی ۱۸ و ۲۰ ماهه گذشته وارد کشور شده از اون ۶۳ فروند بخش عمدهای از این ۶۳ فروند عملیاتی شده به خدمت ناوگان در آمده بخشی هم در پی دو تا سه ماه آینده عملیاتی میشوند
سوال: از همین شرکتهای اروپایی و آمریکایی خواهد بود یعنی بوئینگ و ایرباس؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: بله برندهای معروف دنیا به هر حال بودند که وارد کشور شده خوب این الحاق هواپیما
سوال: نو که نیستند؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: نه متاسفانه، چون میدانید که بخاطر مشکلات مربوط به تحریمها نمیتوانیم
سوال: حتی از روسیه یا چین هم امکان تامینش نیست؟
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: من یادم است که دوستان دیروز در رادیو فرمودند که هواپیماهای روسی دارند میآیند روسیه بوئینگ و ایرباسهای خودش را الان دارند میآیند در ایران میگیرند
سوال: یک مدلی را روسیه تولید میکند؟ البته ناوگانی که دارد اون هم ناوگان چندگانه است از کشورهای مختلف
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور: نه ناوگان مسافری ما خیلی استفادهای نداریم از برندهای معروف دنیا هستند در حال یکی از روشها بازآمد که ما بتوانیم اون ناوگانی که شما ابتدای صحبتهایتان فرمودید که در واقع غیرفعال هستند را با بازآمد به چرخه خدمت برگردانیم و یا اینکه با حضور برخی از سرمایه گذارها و کمک به ایرلاینها و حضور دولت و ورود دولت بتوانیم هواپیماهای جدید را به ساختار و ناوگان هواپیمایی کشوری وارد کنیم این مسیرهایی است که امیدوار هستیم که بتوانند دوستان این حوزه کمک بیشتری کنند و خدمت بیشتری برای حل مسائل کنند.
خدا حفظتان کند که به فکر مردم هستید !!