پخش زنده
امروز: -
چاپ هفتم کتاب «تحلیل پیامهای رسانهای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق» تألیف دانیل رایف، استفن لیسی و فریدریک جی. فیکو و ترجمه مهدخت بروجردیعلوی منتشر و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبر گزاری صدا و سیما ,به نقل از روابطعمومی انتشارات سروش؛ کتاب «تحلیل پیامهای رسانهای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق» در موضوعات مختلف از پوشش خبری کاخ سفید تا نحوه حضور زنان و اقلیتها در آگهیهای بازرگانی که مخاطبانشان کودکان بودهاند و گزارشهای زیست محیطی تا موضوع بحث برانگیز در اخبار داخلی . را در منابع متعددی از جمله روزنامهها، مجلهها، رادیو و تلویزیون و وبسایتهای جهانی تحلیل محتوایی می کند .
دانیل رایف، استفن لیسی و فریدریک جی. فیکو نویسندگان این اثر در تلاشند تا تحلیل محتوا بهصورت دستیافتنی و قابل فهم برای همگان باشد و بهعنوان متنی مقدماتی برای واحدهای درسی تحلیل محتوا، متن تکمیلی برای واحدهای روش تحقیق و مرجعی مفید برای محققان ارتباط جمعی، علوم سیاسی و سایر علوم اجتماعی و رفتاری باشد.
کتاب «تحلیل پیامهای رسانهای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق» در نه فصل با نگاهی اجمالی به زمینه تحقیقات ارتباطی و با تأکید بر مرکزیت تحلیل محتوا و نیز کاربرد این روش در سایر رشتهها آغاز میشود و سپس تعریفی رسمی از تحلیل محتوا ارائه میدهد و اصطلاحات مهم آن تعریف مانند اندازهگیری، تحلیل دادهها و استخراج نتایج را بررسی میکند.
در بخش سوم به توصیف مراحل طرحریزی یک تحقیق میپردازد که این بخش شامل سوالهایی است که مدل هدایت تحلیل محتوای کمی را نشان میدهد. شش فصل باقی مانده نیز با توجه مقدمات سه فصل اول مراحل تحقیق را عمیقتر بررسی میکند.
اندازهگیری یا مشخص کردن واحدهای تحلیل و ساختن مقولهها یا طبقاتی که بتوان واحدهای تحلیل را در آنها جای داد، نمونهگیری یا انتخاب از کل محتوا به اندازه مورد نیاز، پایایی یا اطمینان از این که افراد دیگری با رعایت قواعد کدگذاری اولیه به همان نتایج میرسند، تحلیل دادهها یا به کاربردن آزمونهای آماری مناسب، اعتبار یا معنی داری عملی و نظری یافتههای تحقیق و فنآوری، یا استفاده از کامپیوتر در تحلیل محتوا از دیگر مراحل کار نویسندگان در این اثر است. تحقیقات ارتباطی در روند تکامل خود، شامل تنوع دیدگاههای نظری بوده که بر چگونگی طرح سوالها از سوی محققان و روشی که آنها برای پاسخگویی انتخاب میکنند تاثیر میگذارد.
تمرکز تحقیقات آنها بیشتر بر محتوای ارتباطات بوده است و پژوهشگران به این دلیل که محتوا را منشأ تأثیرات خاصی میدانند آن را بررسی میکنند. محتوا همچنین نشاندهنده فرایندی است که منجر به تولید آن شده است. از تحلیل محتوا در ارتباطات جمعی و سایر زمینهها بهمنظور توصیف محتوا و آزمون فرضیهها مشتق از نظریه استفاده میشود.
انتشارات سروش چاپ هفتم این کتاب را در اختیار علاقمندان به مباحث این حوزه قرار داده است .