تلاش برای مردمیسازی آموزش حفظ قرآن
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه دغدغه جدی این ستاد مردمی شدن آموزش حفظ قرآن است، گفت: توسعه برنامههای قرآنی به ویژه در مدارس به عنوان یک اصل مهم برای تربیت قرآنی دانشآموزان در دستور کار جدی ستاد حفظ قرار گرفته است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، حمید مجیدیمهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، از پیگیری طرح «مشارکتهای مردمی و خیرین در اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم» خبر داد و گفت: بعد از یک دهه از اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم از طریق پایش عملکرد دستگاههای فرهنگی و قرآنی و تشکیل جلسات و نشستهای تخصصی مطالعه و آسیبشناسی جدی از این موضوع انجام و چالشهای مهم این طرح مشخص شد.
وی افزود: نبود انگیزه برای حفظ قرآن کریم در فرهنگ عمومی جامعه، اولویت ندادن به موضوع حفظ قرآن کریم در میان کارگزاران دولتی و نبود تأمین منابع مالی برای توسعه حفظ قرآن کریم به عنوان سه چالش مهم این طرح احصا شده است. آمار و اطلاعات موجود در یک دهه اخیر نشاندهنده فاصله بسیار زیاد با تحقق مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور است. این فاصله از طریق مشارکت مردمی و خیرین کشور جبران میشود؛ بنابراین مسئله اصلی، ایجاد جریان مردمی در توسعه حفظ قرآن کریم در کشور است.
دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه عرصههای مختلفی نیازمند حمایت نیکوکاران جامعه است، تصریح کرد: منابع دولتی در زمینه فعالیتهای قرآنی در مقایسه با دیگر حوزهها بسیار کم بوده و فرایند تخصیص و کارسازی آن طولانی است و نباید با این بودجه کم انتظار جهش در فعالیتهای بزرگی را همچون تربیت حافظان قرآن داشته باشیم.
مجیدی مهر یکی از عرصههای مختلف نیازمند حمایت خیرین را، مدارس شبانهروزی دانست و افزود: در حال حاضر بیش از هزار مدرسه شبانهروزی در کشور وجود دارد که عمدتاً در مناطق کمبرخوردار احداث شدهاند که حدود ۱۳۰ هزار دانشآموز دختر و پسر در آن مشغول به تحصیل هستند. در این مدارس امکانات اقامت و تغذیه دانشآموزان رایگان است و نسبت به مدارس دیگر، دانشآموزان فراغت بیشتری دارند. برای فعالسازی ظرفیت مدارس شبانهروزی و استفاده از این فرصت برای تربیت حافظان قرآن کریم باید مربی و معلم حفظ قرآن آنها تأمین شود، در حالی که حدود ۸۷۰۰ نفر مربی حفظ برای پوشش این مدارس نیاز است و انتظار حمایت خیرین را داریم.