پخش زنده
امروز: -
پس از ممنوعیت موقت چتجیپیتی در ایتالیا، اکنون نهاد ناظر حریم خصوصی این کشور بررسی دیگر سیستمهای هوش مصنوعی را آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، تنظیم گر ایتالیایی گارانته قصد دارد سایر سیستمهای هوش مصنوعی را بررسی و کارشناسان هوش مصنوعی را استخدام کند، زیرا پس از ممنوعیت موقت چتجیپیتی در ماه مارس، بررسی دقیق این فناوری قدرتمند را افزایش میدهد.
گارانته در میان ۳۱ مرجع ملی حفاظت از دادهها که بر حفظ حریم خصوصی دادهها در اروپا معروف به مقررات حفاظت از دادههای عمومی (GDPR) نظارت میکنند، فعالترین نهاد است.
این آژانس اولین شرکتی بود که چت بات هوش مصنوعی Replika را ممنوع کرد، و شرکت Clearview AI سازنده نرم افزار تشخیص چهره را جریمه و تیک تاک را در اروپا محدود کرد. گارانته در ماه مارس، به طور موقت چتجیپیتی را ممنوع و تحقیقاتی را در مورد نقض مشکوک این برنامه از قوانین حریم خصوصی آغاز کرد.
آگوستینو گیگلیا، یکی از اعضای هیئت مدیره گارانته گفت: ما قصد داریم یک بررسی گسترده از برنامههای کاربردی هوش مصنوعی مولد و یادگیری ماشینی که به صورت برخط در دسترس هستند را آغاز کنیم، زیرا میخواهیم بدانیم که آیا این ابزارهای جدید به مسائل مرتبط با حفاظت از دادهها و رعایت قوانین حریم خصوصی میپردازند یا خیر و ما تحقیقات جدیدی را آغاز خواهیم کرد.
موفقیت چتجیپیتی باعث شده که شرکتهای بزرگ فناوری ماند گوگل و متا نسخههای خود را تبلیغ کنند و قانونگذاران و دولتها در سراسر جهان در حال بحث در مورد قوانین جدیدی هستند که ممکن است سالها طول بکشد تا اجرا شوند.
گیگلیا گفت: ما به دنبال سه مشاور هوش مصنوعی هستیم، زیرا میدانیم ابزارهای هوش مصنوعی بسیار سریع در حال پیشرفت هستند و به متخصصانی با پیشینه فناوری نیاز داریم تا در فعالیتهای حفاظت از دادههای ما به ما کمک کنند.
این اقدام آخرین نمونه از چگونگی تکیه برخی تنظیمکنندهها به قوانین موجود برای کنترل فناوری است که میتواند نحوه عملکرد جوامع و مشاغل را تغییر دهد.
هیئت چهار نفره گارانته متشکل از کارشناسان حقوقی است. گیگلیا گفت: این نهاد ۱۴۴ کارمند دارد که اکثر آنها سابقه حقوقی دارند و بسیار کمتر از همتایان اروپایی خود در فرانسه، اسپانیا و انگلیس است.
در سرکوب چتجیپیتی، گارانته از مقررات GDPR استفاده کرد. به ویژه در مواردی که از کودکان زیر سن قانونی محافظت میکند و به افراد حق درخواست لغو و اعتراض به استفاده از دادههای شخصی آنها را میدهد.
پس از اینکه گارانته اقداماتی را انجام داد، سازنده چتجیپیتی تغییراتی را در چت بات خود ایجاد کرد تا مجددا با خواستهها مطابقت داشته باشد.
گیگلیا گفت: اعضای هیئت مدیره این آژانس اغلب از نقض احتمالی قوانین حفظ حریم خصوصی آگاه میشوند، زیرا ما به سادگی ابزارها و برنامههای دیجیتال را پس از در دسترس بودن بررسی میکنیم. ما چتجیپیتی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که با قوانین حفظ حریم خصوصی داده اتحادیه اروپا مطابقت ندارد.
سالها طول میکشد تا قوانین جدید بالقوه تنظیم کننده هوش مصنوعی به اجرا درآیند. گیگلیا در این باره گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم با چتجیپیتی سریع عمل کنیم.