پخش زنده
امروز: -
دبیر ستاد تولید منسوجات پوشاک سلامت محور، اقتصادی، عفیفانه و ارزان گفت: از جامعه شناسان درباره سلایق جامعه هدف پوشاک با توجه به فرهنگ جغرافیایی ، اقتصادی و دینی مناطق مختلف کشور کمک می گیریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رادیو اقتصاد در برنامه روزی نو درباره صنعت منسوجات با دبیر ستاد تولید منسوجات پوشاک سلامت محور، اقتصادی، عفیفانه و ارزان گفتگو کرده است.
مجری : نشستی قرار است روز یکشنبه برگزار شود با محوریت رادیو اقتصاد در ارتباط با صنعت منسوجات و پوشاک در کشور با عنوان سلامت محور، اقتصادی ، عفیفانه و ارزان می دانیم که این صنعت ، صنعتی است که اگر درباره اش صحبت نکنیم و توجه نکنیم یکی از فرصتهای عالی و درآمدزا و مهم و تاریخی و فرهنگی در ایران حتماً آسیب خواهد دید . بنابراین به نظر می آید که همت والایی در این قسمت شکل گرفته رادیو اقتصاد هم دارد یک نقش ممتاز را ایفا می کند برای انتشار آنچه که در این نشست خواهد بود.
سوال : رویداد قابل توجهی شکل گرفته به دنبال چه هست ستاد و این رویداد دارد چه هدفی را دنبال می کند و برای مخاطبان ومردم چه می خواهد ؟
قادریان : اگر ما این پوشاکی را که شما فرمودید سلامت محور، عفیفانه و دوستدار طبیعت و ارزان را بهش توجه وِیژه نکنیم خیلی ظلم کردیم به خودمان و هموطنان خودمان و کسانی که چشم امید دوختن به جمهوری اسلامی برای تولید پوشاک با این خصوصیات کشورهایی که مسلمانان هم کیش ما هم دین ما زندگی در آن می کنند و ما شاهدیم که هر روز انتظارات بیشتری از نظام ما دارند برای تامین این نوع پوشاک در درجه اول باید به خودمان برسیم به نیازهای جامعه خودمان و این پوشاک را تولید کنیم پوشاک عفیفانه با آن خصوصیاتی که عرض کردم خدمتتان فقط برای خانمها نیست توجه ما به این است که برای کل آحاد جامعه این خصوصیات پوشاکمان داشته باشد خصوصاً پوشاکی که دوستدار طبیعت و عرضم به حضورتان قابل بازیافت در طبیعت است و آزار و اذیتی به جسم مصرف کننده نمی رساند.
سوال : اهدافی که دارد دنبال می شود همین ها است چون ما در زمینه طراحی پاسخ به نیاز گروههای مختلف سنی الان می دانیم که توجه از جانب بچه ها در مدارس ، دبیرستان ها ، دانشگاهها و محیط های کار و حتی یونیفورمی شدن محیط های مختلف اداری ، تجاری ، صنعتی و فرهنگی چون ما وقتی ما صحبت از یونیفورم می کنیم یونیفورم نماد معناداری هم هست بنابراین در طراحی ها مثل پوششهای رسمی که در مراسمهای گوناگون می بینیم شاید برجسته ترینش و خیلی خاص بودنش از یونیفورم کارکنان خطوط هوایی بگیرید تا برسیم به یونیفورم های سازمانی که در همه جا مرسوم است و در دنیا هم هست آیا در این رویدادی که دارد برگزار می شود این جنبه های ظریف هم دیده می شود ؟
قادریان: حتماً ، عرضم به حضورتان که ما چند مرحله را داریم پیگیری می کنیم و در حال اجرای آن هستیم یکی اینکه پوشاکی که با این خصوصیاتی که توضیح دادید جنابعالی مستلزم است در طی مراحل مختلفی اولین مرحله ای که ما باید طی کنیم و کردیم این است که ما جامعه شناسان را به کمک بگیریم ، جامعه شناسانی که مسائل عمومی را در مورد پوشاک می دانند وجوب ضروری اش را می دانند از نظر دینی و می دانند چه جامعه هدفی چه سلایقی دارد و با آن سلایق باید ما در واقع تامین کننده اش باشیم و توجه کنیم اگر ما بخواهیم فقط با سلیقه خودمان لباسی را تولید کنیم مطمئناً خریدارش خودمان فقط خواهیم بود باید با سلایق تطبیق بکند با جامعه با فرهنگ جغرافیایی ، اقتصادی و دینی همه مسائل را در نظر گرفته باشیم این را می توانند جامعه شناسها کمک کنند و می کنند و ما داریم از آنها استفاده می کنیم در این مرکز بعد از آن باید طراحها آن اطلاعات را بگیرند طراحانی که آگاه و اصیل باشند و اعتقاد به این موارد داشته باشند که پوشاک اگر که مناسب با بافت بدن نباشد مناسب با احساسی که می کند مصرف کننده باهاش نباشد و حالت راحتی و رفاه و خوبی بهش دست ندهد اذیت می کند و اذیت شدن اون فرد موجب می شود که در محیط افراد خودش اون ناراحتی را بروز بدهد و در واقع یک جامعه مغشوشی را به وجود می آورد که باعث و بانی اش می توانیم بگوییم که اون در واقع طراحی است که اون را طراحی کرده قبل از طراح بین طراح و جامعه شناس ما یک قشر دیگر را هم استفاده می کنیم که اون متخصصین نساج هستند ، متخصص نساج باید در آن زمینه ای که خدمتتان عرض کردم که باید متناسب با بدن باشد الیاف طبیعی ، الیافی که استفاده می کند و این که دوختش چگونه باشد عرضم به حضورتان خرج کاری که دارد چه ویژگیهای داشته باشد باز اون مناسب با آن باشد ما هم نساج را نیاز داریم هم طراح را نیاز داریم و بعد بازرگانی که بتواند در زمینه بازاریابی و فروش اقدام بکند.
سوال : یعنی هم بتواند مصرف کننده را بشناسد که به هر حال مصرف کننده به چه طرحهایی توجه دارد چون همه از پوشش دنبال جنبه های گوناگونی هستیم نیازهای مختلفی از جمله تطابقش با خصوصیات اندام ، جامعه و مخاطبان و بار فرهنگی که دارد فکر می کنم
نکات خیلی مهمی را دارید اشاره می کنید آقای قادریان می توانم خواهش کنم وعده با شما را در نشستی که قرار است برگزار شود روز یکشنبه با حضور دیگر فعالان فرمایش شما و دیگر همکارانتان را هم بشنویم .
قادریان : با کمال میل و افتخار در خدمت هموطنان عزیز و شنوندگان رادیو اقتصاد هستیم فقط یک توضیحی را بدهم خدمت شما رنگ مسئله ای است که در دین ما بیشتر از هر آیینی بهش توجه شده ما هیچ رنگی را نداریم که نهی شده باشد که استفاده نکنیم رنگهای شاد ، شادابی که بیننده منتقل می کند و خود مصرف کننده اونها را باید ما بهش توجه کنیم منبع و ایجاد کننده رنگ و تنوع پوشاک در دین ما خیلی بهش توجه شده در آیین و فرهنگ اجتماعی ما بهش توجه شده اگر ما اینها را توجه کنیم ما نیاز عمده هموطنان خودمان را برآورده کردیم و می توانیم مثل همیشه در جهان اسلام و جهانی که در واقع چشم دوخته اند به ما که ببیند که در پوشاک ما چه کار می کنیم اینها را بتوانیم ما بهش توجه کنیم .