موفقیت محققان ایرانی در افزایش مقاومت چمن بومی
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به افزایش مقاومت به تنش ترافیک در چمن بومی ایران شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، ترافیک یا آسیب چمن ، به فشار و له شدگی که ناشی از حرکت بازیکنان ، ماشین آلات و حیوانات است گفته می شود .
رییس دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت : در این طرح تحقیقاتی مکانیزم افزایش مقاومت و معرفی گونه چمن بومی مقاوم به تنش ترافیک با کاربرد تنظیم کننده ترینگزاپک اتیل بررسی شد.
تنظیم کننده ترینگزاپک اتیل ماده ای است که برای رشد چمن و بهبود مقاومت به تنش ترافیک در چمن های گرمسیری و سردسیری استفاده می شود .
دکتر معصومی هدف از این پژوهش را بررسی مقاومت به ترافیک گونه بومی ایرانی با نام علفْ گندمی بیابانی و گونه فستوکای بلند و افزایش مقاومت این دو گونه به تنش ترافیک عنوان کرد و گفت : در این پژوهش مکانیسم و چگونگی عملکرد تنظیم کننده ترینگزاپک اتیل برای بهبود مقاومت به تنش ترافیک در چمن بررسی شد .
دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری این طرح هم گفت : براساس نتایج این تحقیق ، چمن علف گندمی با کیفیت بالا و فعالیت آنزیمی قابل قبول ، محتوی آب نسبی بالا و نشت الکترولیت پایین در شرایط تنش ترافیک ، مقاومت خوبی از خود نشان داده است .
دکتراعتمادی افزود : تأثیر تنظیم کننده ترینگزاپک اتیل بر افزایش کلروفیل ، محتوی آب نسبی، آنزیم های آنتی اکسیدانی و کاهش نشت الکترولیت و کاهش آسیب های ناشی از تنش ترافیک بر روی هر دو گونه چمن از دیگر نتایج این تحقیق است .
به گفته وی استفاده از این تنظیم کننده علاوه برکاهش هزینه های نگهداری چمن های مطلوب زمین های ورزشی و فضاهای سبز ، موجب ایجاد چمنی پررنگ تر و تیره تر و افزایش مقاومت به تنش های محیطی مانند خشکی می شود.
اعتمادی با بیان اینکه برای اجرای این تحقیق در مدت 2 سال حدود 40 میلیون ریال هزینه شده است افزود : این طرح با همراهی مهندس شیخ محمدی ، دکتر نیکبخت و دکتر مجیدی اجرا شد.