پخش زنده
امروز: -
شعار امسال روز جهانی ارتباطات بر توانمندسازی کشورهای کمتر توسعهیافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات تمرکز دارد.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،روز جهانی ارتباطات از سال ۱۹۶۹ تا کنون هر سال در روز هفدهم ماه میبرگزار میشود که مصادف است با تاریخ تأسیس اتحادیه بینالمللی مخابرات و امضای اولین کنوانسیون بینالمللی مخابرات در سال ۱۸۶۵ است.
اعلام روز جهانی ارتباطات
اعلام روز جهانی ارتباطات پس از آن در سال ۱۹۷۳ به طور رسمی در کنفرانس نمایندگان ITU به تصویب رسید. بزرگداشت این روز در هر سال با تعیین موضوعی خاص و برگزاری رویدادهایی به منظور تأکید بر اهمیت آن انجام میشود.
اولین موضوع روزجهانی ارتباطات
اولین موضوع انتخاب شده برای این مناسبت نیز " ITU را بشناسید" بود.
شعار روز جهانی ارتباطات 2023
امسال نیز به مناسبت روز جهانی ارتباطات، پیام اتحادیه ارتباطات مخابراتی ITU اعلام شد که در آن «توانمندسازی کشورهای کمتر توسعهیافته از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات» بهعنوان شعار سال۲۰۲۳ مطرح شده است.
روز جهانی ارتباطات در ایران
در ایران نیز ۱۷ مه هر سال برابر با ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و مخابرات است و این روز بزرگداشته می شود.
اولین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است.
نقش روابط عمومی ها
امروزه نقش روابط عمومیها در کمک به تصمیم گیریهای مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
در واقع میتوان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد کند.
جایگاه امروزه روابط عمومی ها
با این همه سالهاست که در خصوص جایگاه روابط عمومی صحبتها و سخنان دلنشین و ارزندهای گفته شده و صاحب نظران، متخصصان و بزرگان از ان به عنوان مغز متفکر و مشاور سازمان یاد میکنند که اگر عملیاتی شود تحولات چشمگیری در جایگاه روابط عمومیها اتفاق میافتد. اما افسوس که فعالان این بخش چیز دیگری را تجربه و مشاهده میکنند.
مشکلات روابط عمومی ها
پایین بودن جایگاه سازمانی و ساختار تشکیلاتی، نگاههای سطحی و سنتی برخی مدیران، اعتقاد نداشتن، عدم آگاهی و دانش نسبت به نقش اثرگذار این بخش، وجود دیدگاههای تنگ نظرانه و ... از جمله مواردی است که روابط عمومیها را رنج میدهد.
این در حالیست که فعالان این حوزه، افرادی صاحب نظر و متخصص، باتجربه، فعال و دلسوز هستند و میتوانند نقش موثری را در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها و ارتباطات سازمانی و مدیریت بحرانها ایفا کنند .
نقش روابط عمومی ها در موفقیت مجموعه کاری
بررسیها نشان میدهد که بسیاری از روابط عمومی در پیشبرد و تحقق اهداف دستگاه نقش مهمی را ایفا میکنند؛ اما درک این واقعیتها برای برخی مدیران سخت است و موفقیتهای آنان نیز نتوانسته در ارتقاء جایگاه روابط عمومیها نقشی آیفا کند.
این سئوال مطرح است چرا این گونه است و جایگاه روابط عمومی پایین است؟
در پاسخ باید گفت علت اصلی ان نبود چارت سازمانی و تشکیلاتی روابط عمومی است؛ چراکه وجود این مشکل در نوع نگرش به این بخش اثر دارد و مقررات سیستمی سد راهی برای این جایگاه شده است و از سوی دیگر این نقیصه به لحاظ مقررات سیستمی باعت شده تا جایگاه در همین رده باقی بماند و عملکرد خوب این بخش هم نتوانسته این جایگاه را ارتقا دهد.
ناآگاهی به نقش روابط عمومی
یکی دیگر از دلایل عدم ارتقاء جایگاه روابط عمومیها اینکه برخی سازمانها به بخشهای فنی و تخصصی خود بیش از روابط عمومی بهاء میدهند و بخشهایی را مهمتر میدانند که در یک بعد کاری برای سازمان مفید هستند و یا در گستره داخلی سازمان کارایی بیشتری دارند در حالیکه روابط عمومی دید فراسازمانی و وسیعی نسبت به ماموریت ها، وظایف، عملکرد، مسیر آینده، بحرانهای اجتماعی و چالشهای فراروی دستگاه خود دارد و کارکردش درون و برون سازمان است.
چاره چیست؟
باید عزم جدی برای رفع مشکلات یاد شده صورت گیرد و مدیران سازمانها و نهادها ضمن بالا بردن دانش خود، نگرشها را هم نسبت به این بخش تغییر دهند که اگر این اتفاق بیفتد، فعالان این بخش میتواند خلاقیتهای خود را بروز دهند در غیر این صورت در وهله اول مدیر، بعد سیستم و در آخر جامعه و مردم متضرر خواهند شد.
بیشتر بخوانید:جهان به اطلاعرسانی صادقانه و صیانت فعالانه از افکار عمومی نیازمند است
در پایان باید گفت که متخصصان این حرفه جایگاه واقعی خود را میدانند و با هر نوع برخوردی چیزی از آنها کسر نخواهد کرد.
منابع: ایمنا، بیتوته، ایسنا، ایرنا