پخش زنده
امروز: -
سرپرست دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل گفت: بازارهای داخلی جوابگوی بازار محصولات دانش بنیان نیست و قرار است سازوکار جدیدی برای صادرات محصولات دانش بنیان ایجاد شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما رادیو گفتگو در برنامه روزنه به گفتگو با آقای مهندس سید مجتبی قدمگاهی سرپرست دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل پرداخته، جزئیات این گفتگو به شرح ذیل است:
سوال: چگونه میخواهید فرصتها و بازارهای بین المللی را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار بدهید؟
قدمگاهی: همانطور که شما مستحضرید شرکتهای دانش بنیان ظرفیت تولیدشان برای بازارهای داخل کافی نیست یعنی بازار داخل اون کفایت تولید شرکتهای دانش بنیان را نمیکند و ما حتماً برای محصولات دانش بنیان به صادرات فکر کنیم و این موضوع را ما با کمک همکارانمان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایشالا میخواهیم پرقدرت رقم بزنیم که یک تحول بزرگی در زیست بوم علم و فناوری اتفاق بیفتد و بتوانیم حوزههای مختلفی را در توسعه کسب و کار بین الملل این شرکتها داشته باشیم و ابزارهای مختلفی را در همین زمینه طراحی کردیم که ایشالا با این گروه جدید و این مدیران جدیدی که در معاونت علمی مستقر شده اند بتوانیم یک فتوحات خوبی را در صادرات داشته باشیم.
سوال: ایشالا این دفتر توسعه و کسب و کار بین الملل وابسته به وزارت صمت است یا؟
قدمگاهی: نه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چون عنوان معاونت علمی هم یک تغییراتی داشت شد معاونت علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان که این در حقیقت اون بحث اقتصاد دانش بنیان برمیگرده به این موضوع که ما بتوانیم این توسعه بازارها را هم در داخل و هم در خارج داشته باشیم
سوال: این چطور هست به هر حال تنوع زیادی از محصولات و بازارهای گوناگون چگونه اینها به هم پیوند میخورد؟
قدمگاهی: حوزه دانش بنیان یک حوزه بسیار متنوع است در رشتههای مختلف ما شرکتهای دانش بنیان داریم از نفت و گاز گرفته تا کشاورزی و هر کدام محصولات مختص خودشان را دارند و ما مطابق با این ظرفیتهایی که شرکتهای دانش بنیان دارند برنامه ریزی میکنیم که در بازارهای هدفشان بتوانند موفق شوند و حمایت میکنیم از اونها برای رسیدن به مطالعه بازار، بازاریابی درست و ابزارهای مختلفی هم داریم در این زمینه مثل شرکت در نمایشگاهها، اعزام هیاتهای تجاری و یا پذیرش هیاتهای تجاری از کشورهای دیگر که بتوانند نشستهای مشترک تجاری داشته باشند و بتوانند درباره محصول خودشان مذاکره کنند و در نهایت اون فروش اتفاق بیفتد یعنی همه اهداف ما برای این است که شرکتهای ایرانی بتوانند از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند برای صادرات همانطوری که میدانید شرکتهای دانش بنیان غالباً شرکتهای نوپا و شرکتهای متوسط هستند و بعضاً خیلی تمکن ندارند برای بحث صادرات بخواهند از اعداد و رقمهای دلاری و ارزی استفاده بکنند ما یک کمک و یا حمایتی میکنیم که بتوانند در نمایشگاهها شرکت بکنند و بتوانند از این ظرفیت استفاده بکنند و برنامههای متنوعی داریم که بالاخره اون رصدی که باید انجام شود و ریل گذاری که باید انجام شود برای صادرات دانش بنیان روی برنامه باشد ما بازارهای هدفمان را بشناسیم کشورهایی که میبایست روی اونها سرمایه گذاری بیشتری کنیم با توجه به نیاز و بازاری که دارند مثلاً کشورهایی که همسو هستند با ما و میتوانیم روی اونها تمرکز بیشتری کنیم توجه ویژه داشته باشیم روی کشورهای شرقی مثل چین و کشورهای همسایه مان که بعضاً غافل بودیم مثل پاکستان که ظرفیتهای بسیار زیادی وجود دارد در این کشورها ما بتوانیم از این ظرفیتها برای صادرات شرکتهای دانش بنیان استفاده کنیم.