پخش زنده
امروز: -
سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامهها، درخصوص افزایش قیمت بلیت در مسیرهای پرتقاضا تا ۱۰۰ درصد و نایاب شدن بلیت اطلاعیهای صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما در این اطلاعیه آمده است:کمبود بلیت هواپیما که توسط برخی رسانهها مطرح می شود همواره در سال های گذشته مطرح بوده و مربوط به امروز و دیروز نیست که یکی از دلایل این امر به تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتربه سفرهای هوایی بازمیگردد.
از سویی دیگر علت اين افزایش تقاضا و میل به سفرهای هوایی به عدم افزایش قیمت بليت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری باز می گردد به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان ، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن اين مدل در مقایسه با سایر مدل های حمل و نقلی است که هموراه مورد اقبال عموم است.
این در حالیست که ناوگان هوایی به دلیل تحریم های تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است به گونه ای که طبق کارشناسی های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.
همچنین در پاسخ به بیان مطالبی در خصوص سرگردانی مسافران در فرودگاه، ذکر این نکته ضروری است که بخش هوایی از جمله بخش هایی است که هر فرد برای بهرهمندی از آن مستلزم برنامه ریزی و تهیه بلیت بوده و برای انجام سفر در مراحل پایانی در فرودگاه حضور می یابد بنابراین بیان این مطالب دستاوردی جز تشویش اذهان عمومی به دنبال نخواهد داشت.
همچنین در خصوص بیان کمبود پروازها به آمار پروازهای نوروزی می توان اشاره کرد که علیرغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پروازها در برخی مسیرها یافت نمی شود اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابجایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم. همچنین در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص این که گفته می شود بلیت ها تا ۱۰۰ درصد گران شده و یا اینکه توسط آژانشهای هواپیمایی تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده است ذکر این نکته جهت تنویز افکار عمومی ضروری است؛ نرخ بلیت هواپیما کماکان براساس نرخ های مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می رسد و بدون تصمیم سازمان هواپيمايي کشوری و ستاد تنظيم بازار شرکت های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند و قیمت ها تابع قوانین و مقرارت است.
حال نباید از نظر دور داشت که تقاضای مطرح شده در خصوص افزایش قیمت از سوی ایرلاین ها تابع شاخص های اقتصادی، نرخ تورمی و نرخ ارز است به گونه ای که نرخ بلیت علیرغم عدم تغییر در طول ۲۲ ماه گذشته ثابت مانده اما حقوق و دستمزد کارکنان این بخش چه خصوصی و چه دولتی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در بخش هزینههای شرکتهای هواپیمایی که به دلار تأمین میشود نیز باید اشاره کرد که به دلیل افزایش نرخ دلار یک قطعه هزار دلاری در سال گذشته با ۲۵ میلیون تومان خریداری میشد اما هم اکنون این رقم به ۵۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
بنابراین نمی توان این فشار ناشی از شاخص های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزد ها را نادیده گرفت. هرچند که سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسئولیت های خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ های تعیین شده در ستاد تنظيم بازار نظارت خود را تشدید نموده و معیار محاسبه را نرخهای ابلاغی براساس نرخنامه سال ۱۴۰۰ میداند و با تشدید نظارتها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم عزیز و مسافران هوایی استفاده خواهد نمود.